Facebook chce zatopit Googlu, předvedl vlastní vyhledávač

Ve Facebooku se rozhodli využít obrovskou zásobu informací, které jim miliarda uživatelů poskytuje, a předvedli novou klíčovou funkci - vyhledávač. Od Googlu se dost liší.

Vedení Facebooku se rozhodlo nastínit, kudy se bude ubírat největší sociální síť v budoucnu. Včera proto proběhla tiskovka, na které vystoupil Mark Zuckerberg a prozradil, co se u Facebooku chystá. Hlavní připravovanou novinkou je vyhledávač.

Klepněte pro větší obrázek
Mark Zuckerberg na tiskovce předvedl budoucnost Facebooku (Foto: The Verge, celý záznam konference zde)

Na mušce Google i LinkedIn

Připravované vyhledávání zvané Graph Search se zásadně od tradičního vyhledávače na webu, jakým je třeba Google nebo Bing. Může totiž těžit z obrovské databáze vytvořené přímo lidmi, kteří také mohou určovat relevanci vyhledávání. Vše se odvíjí od provázání přátel, sdílení a „lajků“. Pokud třeba začnete hledat nejlepší restauraci v okolí, seřadí se vám výsledky nikoli podle kvalit SEO optimalizace webů restaurací, ale podle skutečných doporučení reálných lidí.

Klepněte pro větší obrázek
Miliarda uživatelů, čtvrt miliardy fotek, bilion spojení – to obsahuje obrovské množství informací, na kterých se dá stavět (Foto: The Verge)

Ideu vyhledávání v databázi informací tvořené skutečnými lidmi Facebook ještě rozšiřuje. Samotní lidé jsou totiž zaindexovaní s mnoha atributy. A tak lze vyhledávací dotazy ve Facebooku skládat a výše uvedený příklad vyhledání nejlepší restaurace v okolí můžete snadno vyfiltrovat na „nejlepší restaurace podle mých přátel“ nebo „nejlepší restaurace podle mužů ve věku od 30 do 40 let“. Podobně to lze pochopitelně aplikovat na cokoli jiného.

Klepněte pro větší obrázek
Představení chystané funkce vyhledávání na českém Facebooku

Stejně tak se nabízí opačný postup – tedy vyhledávání lidí na základě informací. Vyfiltrujete si například přátelé, kterým se líbí určitý film, bydlí v určitém městě, nebo chodili na nějakou školu. Anebo všechno dohromady. Facebook tak aspiruje na ideální vyhledávač kontaktů a kromě Googlu tak začne „fušovat do řemesla“ i síti LinkedIn. Vyhledávání podle typu práce či zaměstnavatele je totiž samozřejmostí.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka možností filtrování při vyhledávání (Foto: The Verge)

A samozřejmě nepřijdou zkrátka ani obrázky nebo videa. Také zde můžete různorodě filtrovat výsledky vyhledávání a jednoduchým dotazem získáte například fotky od svých přátel, na kterých je Brno a jsou pořízeny před rokem 2000.

Co nezná Facebook, najde Bing

Dotazy se do vyhledávače sice zadávají textem, ale filtr hledání zapisujete jako běžnou řečí. Žádné složité operátory, prostě se zeptáte. V ledasčem to připomíná hlasovou asistentku „Siri“ od Applu a je to každopádně jiný způsob vyhledávání, než jak to známe z běžného prohledávání webu. Tam obratně volíme klíčová slova a filtry nastavujeme různě v nástrojových lištách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další ukázky možností nového vyhledávání

Nelehkým avšak klíčovým úkolem Facebooku bude naučit uživatele nový způsob vyhledávání používat. Pokud se jim totiž zalíbí, půjdou cokoli prvně hledat na Facebook a Google bude až druhý v řadě. Nebo spíše až třetí, protože Facebook má dobré vztahy s Microsoftem, a tak je v Graph Search podpůrným prostředkem vyhledávač Bing. Zkrátka co nenajde přímo Facebook, tam poslouží Bing. Se svými informačními panely do nového konceptu Facebooku pěkně zapadá.

Facebook si je vědom, že je globální a nejen v Americe získá hromadu užitečných dat. Novou funkci vyhledávání chce proto zpřístupnit ve všech jazykových verzích. V Angličtině už si mohli funkci první testeři vyzkoušet, u nás se zatím musíme spokojit s ukázkami. Nepochybuji, že lokalizaci do češtiny Facebook zvládne poměrně rychle, ale horší to bude s navázaným Bingem. Ten u nás nabízí slabé výsledky oproti americké verzi a Microsoft se do rozšiřování lokalizací stále nehrne.

Funkce vyhledávače se bude zavádět postupně a zpočátku jen na vyžádání, které můžete učinit zde (na stránce úplně dole).

Kromě vývoje vyhledávače se Facebook nyní soustřeďuje na mobilní aplikace a vůbec mobilní přístup ke své síti napříč platformami. Více prostoru dostane také Instagram, který Zuckerberg nechce nechat pohltit Facebookem, ale bude se vyvíjet dál samostatně.

Diskuze (49) Další článek: Frank Zamboni: Na titulce Googlu si můžete zajezdit s ledovou rolbou

Témata článku: Web, Facebook, Sociální sítě, Vyhledávače, Přítel, Čtvrt miliardy, Graph Search, Nejlepší síť, The Verge, První tester, Tiskovka, Celý záznam, Klíčová funkce, Relevance, Mobilní vyhledávání, Vyhledávání, VLA, Foto, Linkedin, Nové vyhledávání, Vyhledávač, Nejlepší restaurace


Určitě si přečtěte

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

Jan Láska, Vladislav Kluska | 28

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 109

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 93

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky