Facebook, který ukazuje to, co uživatele doopravdy zajímá? V posledních letech skoro až představa z oblasti science fiction. Přesto sociální síť překvapila a slíbila, že zavede novou možnost, jak si lidé budou moci určit, který typ příspěvků chtějí vidět a který ne. A bude to jednoduché.
Jedna z největších kritik současného pojetí Facebooku, když nepočítáme kontroverzní zacházení s osobními daty, se týká skladby příspěvků na news feedu. Sociální síť měla poslední roky tendenci ukazovat pelmel všeho možného, setkal se s tím snad každý uživatel.
Záhadné příspěvky od firem, které jste nikdy nesledovali, ohromný důraz na videa, po kterých ani není velká poptávka… tak vypadá současný news feed průměrného majitele profilu na Facebooku. Když chcete vidět status kamaráda či kolegy, sociální síť vám ho běžně ukáže třeba až tři dny. Anebo hned, je to loterie.
O tuto loterii se stará algoritmus Facebooku, jehož fungování patří nejstřeženější tajemství současnosti. Jak přesně rankuje příspěvky, se můžeme jen dohadovat, nikdo mimo firmu to přesně neví, každopádně výsledek je ten, že Facebooku nijak zvlášť počet uživatelů neroste a loni přes zimu dokonce vůbec poprvé zaznamenal pokles aktivních uživatelů. Při posledních hospodářských výsledcích ohlásil i historicky první propad tržeb.
Příspěvky více podle gusta každého uživatele
Mateřská Meta proto zahájila, respektive alespoň to tak zatím vypadá, určitý návrat ke kořenům. Zrušila několik nepoužívaných služeb a nyní slibuje výraznou změnu skladby news feedu na Facebooku. Každý uživatel si nově bude moci určit, jaký typ obsahu chce preferovaně vidět a jaký ne.
U příspěvků podle popisu na firemním blogu vznikne nové rozklikávací pole s dvěma možnostmi: Ukázat více a Ukázat méně. Jakmile uživatel jednu z možností zvolí, algoritmus si informaci zapamatuje a dočasně začne ukazovat ve větší či menší míře obsah podobného rázu. Platí to jak u příspěvků od profilů v přátelích, tak od skupin a navrhovaných stránek.
Zda si tímto způsobem lidé skutečně budou moci zeď upravit natolik, že se zbaví všeho balastu, ukáže až čas, zatím je to jen o slib Facebooku. Ani neexistuje konkrétní výhled, kdy funkce bude spuštěna, sociální síť uvedla jen „brzy“. Zřejmě nemůžeme čekat, že Facebook zcela přestane vnucovat nevyžádané příspěvky, ale naděje umírá poslední...