Twitter a Facebook už nějaký čas označují nejrůznější hoaxy a skrze partnery provádějí fact-checking. Podle odborníků to ale nestačí. Facebook je pravděpodobně vyslyšel, podle Fast Company totiž bude mnohem aktivnější.
To v praxi znamená, že by nemusel jen označit nebo vysvětlit nějaký závadný příspěvek, ale zároveň dá formou notifikace vědět všem, kteří se nějak zapojili. Napsali pod něj komentář, sdíleli jej, anebo prostě dali lajk.
Právě tato zpětná vazba jim prý pomůže v rozhodování, zdali je zdroj původní zprávy dostatečně kvalitní, protože dodatečného označení zprávičky za hoax si všimne jen málokdo.
Zpočátku si tento aktivní přístup vyzkouší sociální síť na zavádějících zprávičkách i zjevných lžích okolo pandemie koronaviru a chystaného programu očkování.
Zlí jazykové by ale mohli namítnout, že hoaxy zpravidla sdílejí, komentují a lajkují ti, kteří jsou naladění na stejnou názorovou vlnu, nechtějí slyšet pravý opak, a tak podobné označení za hoax a případně i aktivní notifikaci budou vnímat opět spíše za zlovůli nadnárodní internetové korporace. Nikoliv za edukační přidanou hodnotu.