Irská Komise pro ochranu dat, tedy Data Protection Commission, oznámila, že firma Meta Platforms Ireland Limited, krátce Meta, porušuje legislativu Evropské unie. Týká se to jejích služeb Facebook a Instagram. Za prohřešky má zaplatit dohromady 390 milionů eur.
Není to přitom tak dávno, kdy stejná komise uložila firmě ještě vyšší pokutu za to, že Instagram špatně zachází s dětmi. Aktuální závěr se týká podnětů ze 25. května 2018, kdy začalo platit GDPR.
Rakouský úřad upozornil na problém s Facebookem, belgický s Instagramem. V obou případech jde v jádru o to, jak žádat uživatele a uživatelky o souhlas se zpracováním dat. Služby musí žádat o souhlas se zpracováním dat pro konkrétní účely. Nemusí tedy s daty dělat, co chtějí, nařízení ani nesmí obcházet neurčitým souhlasem se vším.
To je to, co Facebook a Instagram učinily, když GDPR vešlo v účinnost. Služby chtěly, abyste souhlasili s upravenými podmínkami používání, které měly firmě mj. umožnit, aby vám na základě vašich dat servírovala personalizované reklamy. Jenže kdybyste s tím nesouhlasili, nemohli byste službu vůbec využívat.
Meta tvrdila a tvrdí, že služby jsou z podstaty o personalizované, tudíž personalizované reklamy představují nedílnou součást těchto ekosystémů. Podle komise si však firma vynutila souhlas, který si ze zákona vynutit nesmí. Konsent musí být dobrovolný a každý musí vědět, s čím souhlasí. Podle Komise to jasné nebylo. Problematika se netýká všech typů reklam na platformách.
Zuckerbergův podnik se musí pravidlům nakládání s daty podřídit do tří měsíců. Za Facebook má zaplatit 210 milionů a za Instagram pokutu ve výši 180 milionů eur. Firma se odvolá a věří, že GDPR dodržuje.
Meta také zaplatila za Cambridge Analyticu
V roce 2018 whistleblower Christopher Wylie pro The Guardian a The New York Times popsal, že firma Cambridge Analytica v desátých letech sestavovala psychologické profily uživatelek a uživatelů. Použila k tomu data, která posbíral z profilů necelých 90 milionů lidí, kteří k tomu nedali souhlas.
Tato data pak použila k mikrocílení politických reklam mj. během amerických prezidentských voleb v roce 2016 na podporu Donalda Trumpa. Analytica je rovněž obviňována z toho, že sehrála důležitou roli v dezinformační kampani na podporu brexitu.
V Británii byla Meta pokutována relativně vlažně, zato od americké Obchodní komise schytala pětimiliardovou pokutu (a 100 milionů zaplatila zase americké Komisi pro kontrolu cenných papírů). Soudní spor probíhající v USA skončil dohodou o vyrovnání, jak si v prosinci všimla agentura Reuters. Hromadná žalobu uspěla, Meta se se žalujícími vyrovná 725 miliony dolarů. Čistý zisk Mety je však stále v jednotkách miliard.
Zdroje: Data Protection Commission via BBC News | FTC | The Guardian | Meta Newsroom | The New York Times | Reuters