Experiment: Neexistuju, ale mám 120 přátel na Facebooku

Lidé kašlou na své soukromí na Facebooku. Ukázal to experiment, ve kterém jsem na Facebooku vytvořil imaginární osobu a vydal se hledat přátele.
Kapitoly článku

Výsledky: lidé jsou na Facebooku denně

Přišel čas k vyhodnocení experimentu. 32. den se zaokrouhlil počet lidí, kteří mé žádosti potvrdili, na 120! Zároveň další dny už další potvrzení přátelství nepřišly. Úspěšnost je poměrně dost vysoká, ze 300 lidí je 120 přátel úspěšnost přesně 40 %!

Pokud se podíváme na vývoj počtu přátel, zjistíme, že velký narůst je vždy, když požádám velké množství lidí o přátelství, avšak velice rychle se ustálí kolem 1-2 přátel denně. Z toho lze vyvodit, že velká část lidí používá Facebook denně a ihned reagují.

po_skonceni.png 
Vývoj počtu přátel v průběhu experimentu

Na začátku jsem zmiňoval, že mne o přátelství požádala slečna, která mne sice nemohla znát, ale měla velký počet společných přátel. Pokud si myslíte, že byla jediná, jste na omylu. O přátelství mne v průběhu experimentu požádalo celkem 10 lidí.

Vraťme se tedy ale ještě zpět k samotnému třetímu kolu žádostí. Žádal jsem cíleně ty, se kterými mám vysoký počet společných přátel a celkem jsem požádal 60 lidí. První den potvrdilo 25 lidí, do 3 dnů je potvrdilo 28 lidí, což z toho dělá téměř 50% úspěšnost! V tomto případě tedy má smysl žádat o přátelství ty, se kterými máme společné přátele.

pohlavi.pngvek.pngvztahy.png 
Demografická data: poměr mužů a žen, věk mých přátel a jejich vztahy

A zajímá vás, jak jsou na tom mí imaginární přátelé po demografické stránce? K analýze těchto dat jsem použil WolframAlpha.com, který umí detailně zanalyzovat váš profil na Facebooku.

Reální přátelé imaginárního já

Díky tomu tak vím, že 73 % přátel tvoří ženy, muži tedy při přijímání přátelství více přemýšlí (a nebo se nechtějí tolik přátelit). Ovšem silný vliv zde může mít pohlaví neznámého tazatele o přátelství. Imaginární atraktivní žena by možná dosáhla opačného poměru.

Pokud se podíváme na věk, tak zjistíme, že přátelství ochotněji přijímají mladší lidé. Ve věkové skupině 12-18 let mám 59 % přátel, tato skupina je následována skupinou 18-24 let s 29 % přátel. Starší lidé tvoří 12 % mých přátel. Problém však je, že Facebook je sice oficiálně dostupný od 13 let, spousta mladších českých dětí jej však v klidu používá, pouze při registraci uvedly starší věk. Je tak tedy možné, že tyto výsledky jsou tímto faktem ovlivněny a nelze jim plně věřit.

Čeští teenageři si však nic nedělají ze vztahů – na Facebooku je tato kolonka předmětem mnohých vtípků a také způsobem, jak dosáhnout originality. Proto není těžké potkat 13letého, který již několikrát ovdověl. Z mých přátel se více než 2/3 lidí rozdělilo mezi nezadané a zadané, avšak nemá to velkou vypovídající hodnotu.

TouchGraph.png 
Graf sítě mých přátel - na imaginární profil je graf velice dobře propojený

Je jedno, kdo je přítel. Hlavně, aby byl

Je až varovné, že si 40 % lidí zúčastněných v experimentu neváží svého soukromí natolik, aby svůj profil otevřeli pouze lidem, které jistě znají. Lidé přijali mé žádosti naprosto bez otázek, žádost prostě odklikli a bylo to. Za celou dobu experimentu mi přišlo pouhých 7 zpráv s otázkou "Kdo jsi?" – to už mě více lidí požádalo o přátelství.

zprava.png 
Otázku "Kdo jsi?" položilo pouze pár lidí

Přemýšlíte, k čemu by to bylo dobré, vytvářet si takový falešný účet? Díky celému experimentu se nabízí jasná odpověď – dostat se někomu do soukromí. Ale může se hodit i samotná imaginární osobnost. Například tak můžu anonymně diskutovat na zpravodajských serverech – buď těch, které využívají přímo plugin Facebooku, nebo těch, které jej využívají alespoň jeho ověřování. A pochopitelně se nabízí i využití k marketingovým účelům. Každá z aktivit však pochopitelně zcela odporuje smluvním podmínkám Facebooku a v krajním případě může být i protizákonná.

Profil působí velice opravdově. Když se podíváme na graf mojí sociální sítě, který umí vytvořit například aplikace Touchgraph, zjistíme, že se nejedná o jednotlivé přátele, ale naopak jsem se během měsíce dokázal stát členem sociální skupiny, která si má k sobě velice blízko.

Mě samotnému však tento profil neslouží k tomu, abych se někomu dostal do soukromí. Použiju jej ještě k dalšímu testování a vy se tak v budoucnu můžete těšit na další článek, ve kterém otestuji, jak lze falešný profil využít v praxi.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,