Už 25. srpna začne v Evropském hospodářském prostoru platit Akt o digitálních službách, legislativa, která zavádí nová pravidla pro online prostředí. Velké digitální společnosti a sociální sítě budou muset efektivněji bojovat proti nezákonnému obsahu a dávat uživatelům větší kontrolu nad příspěvky, které vidí. Některé podniky již oznámily úpravy, kterými se budou snažit vyhovět, jiné se rozhodly soudit.
Akt o digitálních službách (DSA) je zatím nejrozsáhlejší regulace digitálního světa, se kterou kdy Evropská unie přišla, dost možná jde o největší digitální regulaci na světě. EU chce její pomocí zajistit správné fungování jednotného trhu, bezpečné online prostředí a chránit základní práva uživatelů.
„Účelem zákona o digitálních trzích je zajistit rovné podmínky pro všechny digitální společnosti bez ohledu na jejich velikost. Nařízení stanoví jasná pravidla pro velké platformy – seznam toho, ‚co dělat‘ a ‚nedělat‘ – s cílem zabránit jim v uvalování nespravedlivých podmínek na podniky a spotřebitele,” popisuje Evropský parlament.
V praxi to znamená, že digitální hráči budou muset v Evropě upravit způsob, jakým provozují své služby - být více transparentní, více komunikovat s úřady, lépe chránit uživatele. Pravidla jsou různě přísná podle toho, jak je podnik velký. Nejtvrdší legislativa dolehne na tzv. Velmi velké online platformy (VLOP), EU jich vytipovala okolo 20.
Jsou to Alibaba, AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube, Zalando, Bing, and Google Search. Google je tak velký a provozuje tolik zásadních služeb, že byl pro účely zákona rozdělen na rovnou několik subjektů.
„Od 25. srpna budou respektovat zákony, nebo nebudou moci v Evropě dál fungovat,“ nechal se slyšet eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton. Pro menší společnosti začne legislativa platit v únoru 2024, do tohoto termínu musí také země EU ustavit národní koordinátory digitálních služeb.
TikTok umožní vypnout klíčový algoritmus
Zatím jediná platforma ze seznamu, která oznámila konkrétní kroky, kterými bude chtít DSA vyhovět, je TikTok. Sociální síť se v Evropě drasticky promění.
Evropským uživatelům TikTok umožní vypnout personalizovaný doporučovací algoritmus a živé streamy. Po jejich vypnutí budou příspěvky zobrazovány podle popularity v evropském regionu.
Uživatelé také dostanou nové nástroje pro nahlašování závadných příspěvků, které budou rozděleny do specifických kategorií – nenávistné příspěvky, obtěžování či finanční podvody. O moderátorech a způsobu, jakým moderují obsah, bude na TikToku více informací.
Další balíček změn se týká mladistvých. Profily lidí ve věku mezi 13 a 17 lety budou ve výchozím stavu zamknuté, jejich příspěvky nebudou zahrnovány v personalizovaném doporučovacím algoritmu a rovněž TikTok zakáže personalizované reklamy pro mladistvé.
Amazon: Nejsme velmi velká online platforma
Změny podobného rázu budou muset provést všechny platformy ze seznamu. Část firem se k tomu nestaví pozitivně. Například Amazon v červenci podal na EU právní námitku, myslí si, že nesplňuje definici Velmi velké online platformy, jelikož jeho primární zdroj příjmu nejsou reklamy a podle svých slov nemá problém s dezinformacemi.
Podle definice EU je VLOP firma s více než 45 miliony aktivními uživateli měsíčně. Pokud platformy nová pravidla nebudou plnit, hrozí jim pokuta ve výši až 6 procent ročního globálního obratu.
Námitku Amazonu bude posuzovat Tribunál EU, druhý nejvyšší evropský soud se sídlem v Lucemburku. Na stole má i stížnost největšího evropského internetového prodejce s oblečením Zalando, který rovněž tvrdí, že vzhledem ke svému obchodnímu modelu nemůže přispívat k šíření nenávistného obsahu.
Co zavádí DSA pro digitální giganty
- Kodexy chování
- Sdílení dat s úřady a výzkumnými pracovníky
- Možnost uživatele zvolit jiné systémy řazení obsahu než na základě profilování
- Externí a nezávislý audit
- Povinnosti v oblasti posuzování a zmirňování rizik a reakce na krize
- Transparentnost online reklamy
- Transparentnost doporučovacích systémů
- Ochrana nezletilých a zákaz cílené reklamy založené na profilování uživatelů podle zvláštní kategorie osobních údajů
- Zvláštní povinnosti pro tržiště, např. prověřování pověření dodavatelů třetích stran, namátkové kontroly
- Opatření a ochrana proti zneužití
- Zřízení institutu důvěryhodného oznamovatele
- Spolupráce při řešení krizí
- Interní systém pro vyřizování stížností a mimosoudní řešení sporů
- Ohlašování trestných činů
- Princip „notice and action“ a povinnost poskytovat informace uživatelům
- Kontaktní místa a v případě potřeby právní zástupce
- Spolupráce s vnitrostátními orgány na základě příkazů
- Vykazování transparentnosti
- Požadavky na podmínky poskytování služeb s ohledem na základní práva
Zdroj: Evropský parlament, tiskové oznámení TikToku, AP, tiskové oznámení Zalando, MPO
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium