Aliexpress je coby „velmi velká online platforma“ jednou z 19 regulovaných společností dle nařízení o digitálních službách (DSA). Tržiště patřící Alibabě je od loňského jara v hledáčku Evropské komise s podezřením na to, že její reklamní byznys, vztah se zákazníky i samotný prodej porušují směrnice.
Čínská společnost je ochotná udělat ústupky a Komise závazně přijala její závazky, podle nichž upraví své podnikání. Aliexpress tak zavede:
- Systémy pro monitorování a detekci nelegálních produktů, jako jsou léčiva, doplňky stravy a materiály pro dospělé, které se šíří také prostřednictvím skrytých odkazů a affiliate programů, a které by mohly ohrozit zdraví uživatelů a pohodu nezletilých osob.
- Mechanismus pro nahlášení nelegálních produktů a jejich vyřizování.
- Interní systém pro vyřizování stížností.
- Transparentnost do reklamních a doporučovacích algoritmů, včetně archivu reklam a možnosti personalizace doporučovacích systémů.
- Sledovatelnost prodejců na AliExpressu.
- Přístup k veřejným datům pro výzkumné pracovníky.
Pokud Aliexpress tyto závazky nedodrží, bude se jednat o porušení DSA, což by mohlo vést k pokutám. Evropská komise ale kromě toho zveřejnila předběžné výsledky šetření, podle nich tržiště hřeší ještě v dalších záležitostech. Vadí ji například to, že:
- Aliexpress nedostatečně chrání tržiště před nabídkou nelegálních produktů, měl by do systémů moderování obsahu investovat více zdrojů.
- Současné systémy moderování jsou děravé a prodejci jimi mohou prokličkovat.
- Nedostatečně penalizuje prodejce, kteří opakovaně prodávají nelegální zboží.
Aliexpress teď má možnost se ke zjištěním vyjádřit. Pokud to firma nezdůvodní a finální závěry Komise se nezmění, bude se jednat o porušení článků 34 a 35 směrnice DSA, za což rovněž hrozí vysoké pokuty, které mohou činit až 6 % celoročního globálního obratu. Aliexpress v poslední zprávě přiznal, že má v EU 104 milionů aktivních uživatelů.