Evropská komise už delší dobu volá po důkladnějším boji proti dezinformacím, a tak v minulosti financovala některé projekty, které měly za úkol hledat fake news a porovnávat je se skutečností.
Nyní chystá novou iniciativu, ve které se ostřeji pouští do sociálních sítí, vyhledávačů a dalších internetových platforem – ostatně po slyšení Marka Zuckerberga v americkém Senátu by něco podobného nejraději uspořádaly i některé evropské instituce.
Podle Info.cz, které si mohlo prostudovat přípravné dokumenty iniciativy, jsou nicméně recepty Komise poněkud vágní. Usiluje o větší transparentnost, přístup surfařů k širokému spektru ověřených informací a tak dále. Nic nového pod sluncem., Nic objevného. Chybí totiž reálný recept, jak toho docílit a jak hlavně přesvědčit samotné uživatele na síti, aby o něco podobného měli vůbec zájem.
O něco konkrétnější je pak Brusel v plánu vybudovat síť nezávislých ověřovatelů faktů. Nutno však podotknout, že takové projekty zde už existují a s některými spolupracují i sociální sítě jako Facebook. Mají své renomé a spíše než koordinace ze strany EK by jim pomohly peníze na provoz.
Komise v textu nakonec varuje před rizikem zneužívání dezinformací během voleb, což se bude brzy přímo dotýkat i unijních institucí, v květnu 2019 se totiž konají volby do Evropského parlamentu.
Jak bojovat proti fake news?