V první polovině 90. let jsme si na českém internetu tykali. Taky jsme se prakticky všichni znali. Tykat na internetu cizím lidem dneska je totéž, jako tykat lidem v krámě, kině či kdekoli jinde na veřejnosti. Je to vrchol neslušnosti.
Píčovina
Sračka. Na internetu se tyká vždy, pokud nepíšeš šéfovi či jinému nadřízenému, (prostě pracovně), známé osobnosti, třeba prezidentovi... Pokud se hádáš s nějakým náhodným člověkem na Facebooku, tykej mu, jsi na netu a tady se týká. Stejně jako teď já tykáme tobě. Jo, až tě potkám na veřejnosti irl, budu ti vykat, ale jsme na netu, takže zapomeň. Nemusíme do internetu tahat starý a nesmyslný věci, dokud to není nutné.
Hlasové zprávy mažu - a neposlouchám ani podcasty. Zdlouhavé bláboly mě nudí. I am sorry.Tykání a vykání - dřív se tykalo, ale od té doby, co mi pár lidí vynadalo, že jsme spolu krávy nepásli, radši vykám. Pokud vás to uráží, tak se omlouvám, ale budu v tom pokračovat. Osobně to nepovažuji za důležité a nečiní mi potíže vykat zjevnému školákovi.Text psaný kapitálkami taky radši vynechám, přečtu jej (s obtížemi) jen tehdy, když je to reakce na mne.Líbí se mi, že byl obecně převzat princip odpovídání na mail nad původním textem, ne pod ním. Sice tím mohou vznikat dosti dlouhé nudle, ale když to vadí, může se dole kus konverzace odmazat.A ještě něco - zásadně nefunguji pod svou pravou totožností, nikde kromě obchodů. A předpokládám to i u ostatních.
Názor byl 1× upraven, naposled 11. 2. 2025 11:53
Jen Karel Kilián napsal opravdu věci k etiketě. Reakce ostatních mně připomínají e-mail od bývalého kolegy "autisty", který nám poslal návod, jak se k němu máme chovat. Vypadalo to podobně. Já sice s většinou těch věcí souhlasím, ale není to etiketa. Etiketa je oslovení, forma. Nepsat VELKÝMI PÍSMENY. Hlasové zprávy také nemám rád, nemám si je většinou jak poslechnout...Nadužívání emotikonů a animované GIFy. Když je ve větě víc obrázků než textu a vyčerpá to polovinu mých neomezených dat, nemám to vůbec chuť číst.ROFL - tak zrovna příklad ze života. Prodávám sluchátka, přišla mi zpráva: "je sleva". Fakt nic víc. Je tohle normální? :(
Názor byl 2× upraven, naposled 11. 2. 2025 09:07
Hezký den,díky za věcnou reakci. Skutečně, výkřiky jako "je sleva" jsou na denním pořádku. Ale víte co? Berte to jako výhodu. Když se pak vy budete o něco ucházet a napíšete e-mail nebo zprávu, která má hlavu a patu, tak budete automaticky ve výhodě ;)
Za sebe bych napsal, ze mi vadi:* vykani, na internetu se odjakziva tykalo, to jen v poslednich letech maji nekteri pocit, ze jsou neco vic* CAPSLOCK, obvykle nectu, kdyz nekdo krici* videa na vejsku - obvykle se podivam, jen kdyz mi link posle manzelka, nebo blizkej kamarad, jinak ignoruju; nejvetsi peklo je, kdyz k videu na vejsku nekdo prida vetrikalni pruhy, nechapu co k tomu nekoho vedeReakce na redakci:Lukas Vaclavik a potvrzeni o doruceni - nepletes si to s potvrzenim o precteni? Potvrzeni o doruceni posila SMTP server. Jen nektery hloupy klienti zamenujou potvrzeni o doruceni za potvrzeni o precteni.Marek Lutonský a kopie - tady mi uplne (dopln si oblibeny sprosty slovo) Google Mail, ze pri Reply All prehazi vsechny kdo byl v TO do CC, takze v TO je pouze puvodni odesilatel!
Co nemám rád:• Hrubost. Dost lidí je v online komunikaci neslušných.• Hlasové zprávy. Není vždy možnost je poslechnout.• Potvrzení o přečtení v každém mailu. Thunderbird jsem si nastavil tak, aby ty požadavky ignoroval.• Nesnáším, když mi někdo volá, jestli jsem četl jeho/její zprávu nebo mail, proč na to nereaguji.• Jedna věta na zprávu. To je hrozně otravné. Na nějakou dobu umlčím oznámení na zprávy od osoby, která tohle dělá.• Bezobsažné zprávy ve skupinových chatech.• Zprávy bez diakritiky. Jsou pozůstatkem z dob SMS a z dob, kdy i v mailech byla diakritika problém.• Zprávy bez interpunkčních znamének. Lidi poslední dobou diktují text zpráv a nekontrolují, co se napíše.• Psaní velkými písmeny. Snižuje to čitelnost.• Hodně pravopisných chyb.Co dodržuji a taky vyžaduji v online komunikaci:• Zdvořilost. Komu vykám v reálu, tomu zásadně vykám i ve zprávách. Pokud mi někdo tyká v online komunikaci, zeptám se, jestli chce používat tykání i v reálu. Většinou tykání ustane.• Slušnost. Nepoužívám hrubé výrazy a taky od lidí očekávám, že je nebudou používat.• V mailech zásadně dám na začátek oslovení a na konec podpis. Totéž dělám i v chatu, pokud s danou osobou nekomunikuji často a navíc té osobě vykám.• Reaguji jenom tehdy, pokud mám opravdu co říct. Pokud si myslím, že moje reakce na příspěvek ve skupině patří jednotlivci, napíšu ji dané osobě, nikdy ne do skupiny.
Většina věcí mě spíš mrzí, než že by mě to nějak vytáčelo a celé to spíš pramení ze změny uživatelské základny, kdy už internet není to fajn místo, taj jak jsme ho znali v devadesátkách.Možná snad jen, když někdo napíše naprostou pravopisnou zrůdnost, dalšího ho na to upozorní a autor místo aby poděkoval za upozornění a vrátil se k tématu, tak se začne straně rozčilovat, co si to vlastně dovolil mu něco vytknout.
Tak na diskusích a komunitních webech tykání, jinak vykání (dopovědi na e-maily apod.). Zajímavé je, že v offline prostředí dodržuji etiketu striktně, takže jsem zažil situaci, kdy jsem něco nakupoval online a domluvili jsme si předání v nákupním centru, celou dobu jsem v psané komunikaci tykal (ona mě taky) a při reálné schůzce jsem přešel na vykání - Dobrý den, máte pro pro mě?Jinak psát celé věty včetně velikého písmene na začátku a interpunkčního znaménka na konci a kromě SMS používat diakritiku. U SMS písmeno s diakritikou se považuje za více písmen, tak pro to mám pochopení.A nejvíc mě vytáčí kolega, který sedí u PC a do e-mailu mi hodí návod, který právě napsal a bez diakritiky a když to zapracovávám do oficiální dokumentace, tak to po něm musím opravovat.
To je právě divné. A to jsem generace, která byla u zrodu internetu v ČR, tehdy jsme si tykali všichni. Jenže to byla spíš komunita geeků a nadšenců. Dnes už v diskusích vykám. Přijde mi to zdvořilé a navíc mi to dává jakýsi štít proti hulvátům, když někomu vykáte, tak jen ty největší jelita se do vás opřou hrubě a tykáním. A to vůbec nejsem vykací typ. Vykám většinou proto, abych projevil úctu a neurazil. Normální je to podle mě ve hrách. Tykat anonymní postavě například se jménem Zajda67 by bylo fakt divné, i když to v reálném životě klidně může být váš šéf, kterému už dvacet let uctivě vykáte. 😀
Asi tak. Internet dospěl. Jako děti jsme si tykali, teď stejně starým lidem vykám. Vykám vlastně komukoliv, kdo vypadá, že má občanku. Ta internetová fóra jsou pro mě problém. Třeba tady mám tendenci tykat, ale neumím to ničím podložit. Asi to záleží na atmosféře daného fóra.BTW nemáš to u těch her prohozené? Já bych s tykáním Zajdovi67 problém neměl... 😉
Snažím se bejt prostě slušnej, tím to tak nějak končí. ALE nevěřím ve vykání na internetových diskuzích a pak taky na psaní Vám nebo Tobě atd. v internetových diskuzích nebo na messengerech. To druhý podle mě patří jen do dopisů a emailů. Když někdo vykání vyžaduje, klidně jim budu vykat, ale v defaultu by podle mého lidi měli v tak neformálním prostředí tykat. Toť vše 🙂Co mě vytáčí?1) Grammar nazis. Opravovat gramatiku nebo obecně jazyk ostatních je podle mýho největší ubohost nejzakomplexovanějších jedinců a vidím to jako naprosto neslušný a morálně nechutný chování. A to říkám jako jazykovědec 😀 Ale když vám to dělá dobře, tak jen do mě. Rád vám pomůžu lidičky 😀2) Zvukový zprávy. Zaprvý je to otravný a trvá to dýl si to poslechnout než si to přečíst. Zadruhý většinu času něco poslouchám ve sluchátkách a musí se kvůli těmhle zprávám pauzovat videa, hudba, nebo podcasty. Takže to mě opravdu vytáčí. Naštěstí Whatsapp rozjel voice message transcripsion. A zdá se, že to nějak funguje. Tak díky tomu už to nebude problém 🙂
Názor byl 1× upraven, naposled 11. 2. 2025 05:49
Taky nesnáším vynucování vykání. V poslední době je strašně v módě říct tykajícímu, že je bolševik, komunista atd.Opravovat gramatiku asi není úplně špatný. Já mám gramatiku špatnou a když mě někdo vysvětlí rozdíl mezi holt/hold, nevadí mě to. Pokud tím někdo shazuje moje argumenty, tak je to úplně mimo.Gramatika mě ale baví třeba v inzerátech. Nejmenovaná firma má na konci jedné odrážky čárku, na konci druhé tečku. Ale nejvtipnější je, že požadují ovládání českého jazyka, aby v následující odrážce udělali hrubku.- ovládáš český nebo slovenský jazyk v písemné i mluvené formě,- jsi zvyklí pracovat v hybridním režimu.U vnitřní komunikace mě to neva, ale pokud takhle firma komunikuje ven, beru to jako ostudu. O to víc mě pak štve, když na pohovoru dbají na kraviny.
Když mi to někdo slušně vysvětlí bez povýšeneckýho tónu a bez přerušení (přece jen většinu času to bude irelevantní k momentálnímu tématu), klidně s nimi budu o možný chybě diskutovat. Jazyky jsou moc zajímavý, rád je studuju, a rád se o nich bavím. Ale když třeba tady na technologickym webu se někdo začne opírat do ostatních kvůli jejich užití jazyka, to mi přijde uplně mimo. To bude celkově hlavně o tom slově "slušně", který sem použil výš. Podle mýho to některý i myslí dobře, ale napíšou to stroze tak, že to spoustě lidí vyzní blbě... ale nakonec jak v diskuzích tak v normálních konverzacích se stává, že lidi začnou hledat způsob, jak někoho zesměšnit, když jim dojdou argumenty. Tak začnou řešit třeba gramatiku. V tom asi vidim to dost hrozný chování, který sem předtím zmínil.A jo, jakákoli komunikace firmy k veřejnosti by měla projít korekturou, obzvlášť když vyžadujou dobrý ovládání jazyka 😀
Jestli ne nebude tim, ze mezi IT odborniky je vetsi prevalence ADHD, OCD, autismu a dalsich poruch. Zvaz sam, co je pro reseni tveho probemu lepsi: sarkasticka ale zcela presna odpoved od znaleho mentala, nebo nicnerikajici okecavani od neschopneho slusnaka. Ano, existuji i slusne vystupujici profesionalove, kteri radi ztrati svuj cas zdarma na forech, pry jednoho vloni videli v Nepalu na ruzovem jednorozci :)To, ze se na fora chodi uspokojit neznali magori je dan za svobodu, s tim asi musis zit.MP
Zrovna člověk s ADHD se může v pohodě naučit s lidmi komunikovat, to bych sem netahal, ale ty ostatní beru a ten argument má rozhodně něco do sebe. Každopádně nevim, o jakym problému je tu řeč. Já mluvil o opravování jazyka ostatních lidí. Že někdo řekne něco třeba hovorově nevidím jako problém, což je celkem často opravováno. Když někdo použije špatnou gramatiku na technologickym webu (tady asi nejvíc relevantní příklad), opět to absolutně nevnímám jako problém... Já potkal spoustu slušně vystupujících profesionálů i na fórech. Stejně tak spoustu slušně vystupujících nadšenců klidně i tady na webech živě. Není nutno hledat jednorožce, stačí se nesoustředit jen na negativa a všímat si i pozitiv 🙂Však já s tim žiju v pohodě. Ale to neznamená, že si na to nemůžu jednou za čas postěžovat 😀
Mysleno napr. tak, ze GN/GPS je urcitym projevem OCD.MP
1) Nesnáším, když někdo v diskuzích nepoužívá diakritiku. To toleruji jen u SMS, jinak ne. Máte před sebou klávesnici, tak se do prdele naučte zmáčnknout všechny ty zatracený klávesy. A věty se ukončují tečkou.2) Emaily bez předmětu letí rovnou do spamu a nezajímá mne to i kdyby to byl třeba email od šéfa. Neumíš napsat email, nečekej odpověď.3) Odkazy na sociální média neotvírám, chceš abych otevřel tvojí přílohu, tak to pošli tak, aby to mohl prohléhnout i člověk bez nutnosti registrace. Na takový facebook odkaz mne ani nenapadne ani kliknout.Nejvíc mne pak vytíčí když mi někdo pošle třeba uzamčený článek IDnes premium a ať si to přečtu. Já si to klidně přečtu, ale udělejte mi Print screen, nebo alespoň uložte stránku jako .pdf stačí na to 3 blbý kliknutí Menu -> Stránka -> Uložit jako PDF. Hotovo.4) Nevadí mi když někdo píše s capslockem, ale MUSÍ k tomu být DOBRÝ DŮVOD.
Odesilani kazdeho slova (vety) zvlast.Jakmile mi nekdo (s kym zrovna nejsem uprostred rozhovoru) pipne vice nez 2x, zpravidla ho do dalsiho dne zazdim.Uz se mi tak podarilo par "pipacu" uspesne vychovat (vetsinou oni neco potrebuji a davaji si uz velky pozor, aby to sdelili v jedne zprave).
Držet téma u skupinových chatů proboha. Když už je skupinka o tom jaký kde chlastáme pivo, tak tam prostě nepatří 40 fotek (nepromazaných!) z rodinného lyžování.Obecně jsou ve skupinách 2 druhy lidí, jedni posílají 50 MB banálního videa a druhý pořád mažou aby se vešli do kvóty.
Přesně, my máme dokonce se stejnou skupinou několik chatů, které jsou tématicky oddělené, pivo je jedním z nich, tam domlouváme popíjení, posíláme si typy na restaurace a fotky svých kulinářských výtvorů. V další chatu nazvaném spam házíme veškerý ostatní binec, včetně těch rodinných fotek, odkazů na koťátka nebo jiné blbiny. No a v dalším chatu řešíme důležité věci a informace, člověk to pak daleko snáz najde.
Mně vadí lidi, co si vynucují na diskuzích vykání. Jak si mám pamatovat, s kým jsem před čtvrt stoletím pásl husy…:)
Mně naopak vadí, když mi cizí člověk tyká. Lidi, se kterými si tykáte si snad pamatujete, a ostatním by jste měl vykat.
byste;)Pamatuji internet z dob, kdy to byla komunita a vzájemně si všichni tykali, je to slušnost a odbourává zbytečnou formálnost a bariéry mezi lidmi.
Slušnost je vykat. Jak jste správně napsal. Husy jsme spolu nepásli.
Ano, na pískovišti jsme si tykali. Teď už si vykáme.
Vykání a jeho vynucování v online prostředí je projevem neomalenosti a známkou hlouposti. Jakmile si někdo začne vynucovat vykání nebo vytýkat tykání, znamená to, že se argumentačně i intelektuálně vyčerpal a další diskuse je ztrátou času. Zapamatuj si to.
Názor byl 1× upraven, naposled 11. 2. 2025 07:30
A naopak. Jakmile si někdo začne vynucovat tykání...Obecně vynucovat cokoli je totéž, jako posílat někam.
Nesmysl. Klidně mi vykej, pokud ti tykání vadí. Já se na tebe zlobit nebudu.
Názor byl 1× upraven, naposled 11. 2. 2025 14:09
Ale on má pravdu. Pokud s někým komunikuji a on mi vyká, nebudu si na něm vynucovat tykání. Já mu budu dál tykat. Většinou takovým i vysvětlím proč a že to nemá nic společného s nezdvořilostí. Vynucování čehokoliv je strašně špatně.
Pořádně si přečti, co jsem napsal. Takto jsi za blbce. Já jsem nikde nenapadlo, že si od někoho vynucuji tykání. Jsi natvrdlý stejně jako dezolát Matějka?
Názor byl 1× upraven, naposled 11. 2. 2025 21:54
Odkazovat na znění změněného komentu, je znak dezolátstvi sám o sobě. Když už tady chce s z někoho dělat dezoláta a blbce. Spíš si přečti pořádně co napsal on a co jsem napsal já.
Ano souhlasim, ten moderni trend vykani v diskuzich jsem taky nepochopil a vzdy vsem tykam uz od 90. let a nebudu to menit
Tak, já se snažím o obyčejnou slušnost (pozdrav, ev. poděkování a na konci textu popřání hezkého dne) + gramatika, formální náležitosti i v mailu a jasně napsaný surový text, pro pochopení vložím odkaz na tu danou problematiku proč píšu z webu, nebo Onedrive ( odmítám v dnešní době vkládat velké přílohy). Další věc, neodepisuji na holé věty bez vysvětlení proč mi daný člověk píše, typu ,,Ahoj, jak se máš" a také nepíšu nikomu po 22 hodině a ráno před 6 hodinou. Při hovoru ( podle situace) se snažím usmívat, ono je to slyšet.
Lutonský: ne slepá kopie, ale skrytá kopie. Když už to sám kritizuješ, tak bys to měl v prvé řadě vědět. 🙂A nepiš, že blind je v překladu slepá. Ne v tomto kontextu. V Česku je to skrytá. Tečka.
Doakesi,ackoliv jsem stara skola a vykani v diskusnich forech mi vadi, protoze je povazuji za urazlivy projev okazale nerovnosti, kombinace tykani a oslovovani prijmenim mi prijde jeste horsi, nez je vykani.MP
Tykání/vykání je přežitek který doufám z našeho jazyka vývojem do pár let zmizí.
Naprostý souhlas. Je to stupidní tradice, která, doufám, bude brzy pryč 🙂
V češtině se cizím lidem vyká, tyká se malým dětem a lidem, se kterými jste se na tom domluvili. Začít někomu bez jeho svolení tykat je urážlivé a povýšenecké.
Při osobních setkáních a i různých formálních online záležitostech jistě. Ale rozhodně ne v internetový diskuzi...
To neni dane jazykem, ale prostredim. Internetova fora vychazeji z BBS a prebrala jejich kulturu. Novackum to muze prijit divne ... ale to je jedna z definic novacka, ne?Nechci se dozit doby, kdy si budou napr. neznami sportovci vykat nebo ve vysilacce uslysim "73 na Vas!"MP
Na to jste přišel kde? Já jsem na Internetu od roku 94 a stále lidem vykám a vyžaduji totéž. Husy jsme spolu nepásli.
V hackerskem prostredi, viz https://www.root.cz/texty/jak-se-spravne-ptat/ ... jelikoz se jedna o preklad, neni zde explicitne zmineno vykani/tykani, ale jde o hackerskou mentalitu - a ta je zde popsana skvele.Osobne v pocitacovych klubech v 80. letech za Svazarmu, na BBSkach, Packet Radiu, a pote na diskusnich forech a chatech na EARNu a Internetu.Takze ano, vykani v odbornych diskusnich forech mne urazi jako projev nadrazenosti a nesvobody. Zkus s tim zit a neodstranuj Chestertonuv plot prosim.MP
Blábolíš nesmysly.
Omlouvám se, pokud vám z mého textu nebylo jasné, o čem jsem psal. Dříve se to tak používalo a na nás pamětníky stále myslí třeba i Microsoft: https://support.microsoft.com/cs-cz/office/z...77fba0e229
Názor byl 1× upraven, naposled 10. 2. 2025 22:07
Jiné e-mailové systémy to měly přeloženo hezky česky jako "Na vědomí", které používalo v rozdělovnících dávno před zavedením e-mailů, a bylo původním českým ekvivalentem k BCC jako Blind Carbon Copy. Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Rozd%C4%9Blovn%C3%ADk
Rozumím doslovnému překladu slova "Blind". Bohužel v kontextu odesílání kopie e-mailu, to nedává smysl. Opravdu je lepší použít slovo "Skrytá"
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.