Co vám v e-mailech nebo chatech vadí, když (ne)dělají ostatní? Na co naopak sami vždycky dbáte? Jak se správně chovat na sociálních sítích? Dnešní anketa bude opět bez hlasování. Můžete však slovy vyjádřit, jak si představujete internetovou etiketu.
Filip Kůžel
V Google Chatu je taková problematická věc – dělení do chatů a prostorů. Teoreticky to zní skvěle:
- V chatu máte konverzace jako na WhatsAppu, mluvíte s jednotlivci nebo v malých skupinách a zprávy skládáte pod sebe.
- V prostorech založíte nové téma a reagujete na něj ve vnořeném vláknu. Do různě tematicky zaměřených prostorů se přihlašují jen ti lidé, pro které je to relevantní. Praktické a přehledné i ve firmě se dvěma tisíci zaměstnanců.
Praktický problém je, že chaty i prostory vypadají stejně. Lidi si to pletou, takže na nové téma nereagují ve vnořeném vlákně, ale své vzkazy píšou jako další nová témata, takže všem lidem v prostoru chodí desítky zbytečných notifikací. Google tomu zkusil jít naproti, přidal tlačítka, přidal grafiku vlákna, i když je zatím prázdné, ale zatím nepomohlo nic.
Karel Kilián
- Naprosto nesnáším hlasové zprávy místo textových. Když mi někdo něco takového pošle, neposlouchám to.
- Za naprosto nepřípustné považuji psaní velkými písmeny. Myslel jsem, že už se to mezi lidmi zažilo, nicméně sem tam stále narážím na lidi, kteří na nás křičí.
- K opravdu nerudné reakci mě dokáže přimět, když někdo posílá v jednotlivých zprávách samostatné věty. "Ahoj!" Cink. "Jak se máš?" Cink. "Já se mám dobře." Cink.
- Nemám rád ani přeposílače všelijakého obsahu. Většinou to ani nebývá vtipné.
Lukáš Václavík
V chatech se s lidmi vždy nějak domluvím, na to pravidla nepotřebuji. Ale pokud bych měl touto formou něco vzkázat lidem, tak:
- Když napíšete někomu cizímu, například odpovíte na inzerát, napíšete na úřad apod., sluší se na začátku pozdravit a na konci se podepsat. Když mi někdo z Bazoše napíše jen „Ta věc XYZ je ještě na prodej?“ (obvykle ještě s pochybnou češtinou), tak ani nemám chuť reagovat.
- Vyplňujte předměty e-mailu a napište do nich to hlavní sdělení. A v žádném případě nechtějte „potvrzení o doručení“. Když to na mě ve schránce vyskočí, nikdy to nepotvrdím.
- Na sociálních sítích opravdu nemusíte všechno sdílet veřejně, ale můžete cílit jen na jednotlivé uživatele nebo skupiny přátel. Fotky vašich dětí se dostanou k úchylům. Fotky vaší domácnosti ke zlodějům. A když tam ještě pošlete fotky toho, jak si zrovna válíte šunky v Chorvatsku, tak budou také vědět, kdy zasáhnout.
- Poslat fotky přes WhatsApp a jiné appky je fajn jako náhled nebo pro nedůležité věci. Ale když posíláte fotky z oslav nebo něčeho takového, prostě to nasdílejte jako album nebo pošlete jako soubory. Všechny ty chatovací appky jinak sníží rozlišení a ořezají kvalitu tak, že se na to nedá koukat.
Petr Urban
- Žádosti o přečtení. Jste control freak a ukazujete mi tím, že mi nedůvěřujete. Necítím se komfortně a nechce se mi s vámi dále komunikovat.
- Vysoká důležitost zpráv. Myslíte si, že vaše zpráva je nejdůležitější. Můžete to tak vnímat, ale potřebuji si to vyhodnotit sám. Vykřičníky u e-mailů na mě mají spíše opačný efekt.
- Nevolejte mi, jestli mi před hodinou přišel váš e-mail. Není v silách nikoho odpovídat během pár minut. Když posíláte e-mail, počítejte s tím, že ho vyřídím, až na to budu mít kapacitu. E-mail není chat.
- Používejte vhodný kanál. Tento bod plynule navazuje na předchozí. Když řešíte něco urgentního, volejte. V méně urgentním případě pište do chatu. Místo e-mailů o pěti odstavcích radši zavolejte, zřejmě to bude efektivnější než sepisování dlouhé zprávy. Pět dlouhých odstavců zase nepatří do chatu. Netelefonujte mi kvůli nepodstatné ptákovině, kterou bych vám krátce zodpověděl na chatu.
Tomáš Holčík
Pravidla komunikace by měla být stejná v online světě jako v tom reálném. Buďte struční a jasní, nikoli nezdvořilí. Snažte se usnadnit druhému život i za cenu vašeho většího úsilí.
- Nepoužívejte hlasové zprávy, pokud to druhá strana nežádá. Poslání je pro vás jednoduché, ale příjemce musí poslechnout vaši zprávu, místo prolétnutí textu během pár sekund.
- Důležité patří nahoru. Pokud vaše zpráva obsahuje více dotazů nebo úkolů, uveďte je stručně už na začátek a teprve po té je podrobně rozepište. Důležité termíny či úkoly dejte i tučně.
- Využívejte příležitost mlčet v rámci většího počtu lidí v Odpovědět všem, nebo ve skupinového chatu. Před odesláním se zamyslete, zda vaše zpráva opravdu musí mířit všem, nebo raději jen vybraným adresátům.
Marek Lutonský
Tohle je téma na několik článků, ne na pár odrážek. Ale kdybych si mohl poručit a odstranit některé nešvary, budou to třeba tyto:
- Napřed rozmyslet, potom napsat. Je nepříjemné komunikovat v pracovním chatu s někým, kdo pro každé sdělení potřebuje pět příspěvků s několika slovy. Každý musí znát a používat kombinaci Shift + Enter, každý musí vědět, jak se příspěvky dají upravit.
- Nevolat lidem, kteří vám píšou. Kdyby chtěli, zavolají vám sami, ale zjevně nechtějí, nebo nemůžou. Samozřejmě nevolejte ani lidem, kterým jste právě napsali, …že jste jim právě napsali.
- Když je někdo v kopii zprávy, znamená to, že po něm nechcete reakci.
- Po desítkách let s e-mailem by už všichni mohli vědět, jak se používá skrytá
slepá kopie.
A co vy, jaká pravidla dodržujete a co vás opravdu vytáčí?