eSuite od Lotusu končí?

Další předčasně narozený hubený klient možná zemře díky podvyživenému prodeji.
Konkrétním propagovaným produktem pro hubené klienty (thin client) od firmy IBM byl kancelářský programový balík eSuite, který vyvíjela samostatná divize firmy Lotus Development od roku 1997. Produkt eSuite byl tehdy ohlášen s velkou slávou, možná jako budoucí „Office Killer“; od té doby jsme o něm ale slýchávali stále méně. Nyní z firmy IBM prosakují zprávy, že produkt bude ukončený a tým zhruba stovky programátorů bude převeden do jiných projektů.

Hubený klient či „network computer“ není neexistujícím produktem – letos se má podle odhadů prodat 600 000 a příští rok dokonce dvojnásobné množství těchto produktů (zdroj: Zona Research). To nejsou malá čísla a stoprocentní meziroční nárůst navíc vypadá velice nadějně – nicméně jde o produkty od řady firem, takže je tím trh ještě více segmentován, a vůbec se nezdá, že by jediný výrobce měl v budoucnu nějak dominovat. Produkty eSuite dosahují určitých tržeb, ale zdá se, že to nemůže ani zdaleka uhradit výdaje do vývoje.

Živě komentuje: kromě produktů Lotus Notes/Domino, kterými naopak udělala IBM jeden ze svých nejlepších tahů ve své softwarové historii, se veškeré další tradiční produkty, které IBM při koupi Lotusu získala, jeví trošku bez známek života. Tržní podíl SmartSuite, jako celku i jako jednotlivých aplikací prudce klesá, a i kdysi bezkonkurenční produkty jako Lotus Organizer či cc:Mail se zastavily ve vývoji a dnes jsou mimo hru. V softwarových „suites“, tj. balíku navzájem se doplňujících především kancelářských programů je Microsoft pánem světa, nikdy nebyl v lepší pozici. Nemusí tomu tak být navždy: ale jediné, co by mohlo firmě skutečně useknout kus tržního podílu, by byl silně konkurenční produkt šířený jako free software. Uvidíme, kam to dotáhne Sun s pohlcenou Star Office.

Diskuze (11) Další článek: System Management Server 2.0

Témata článku: , , , , , , , , ,