Erotika na portálech podruhé

Jak to dopadne, když šéf říká: Předběhnout Seznam! Za každou cenu!
Zajímavým úkazem letošního roku je nebývalá aktivizace erotického obsahu na českých portálech „druhé vlny“, které přišly na trh později než vedoucí trojice a jsou za nimi stále pozadu v návštěvnosti.

Dohnat tuto mezeru se některé portály, konkrétně RedBox od Contactelu a v menší míře i Quick od Českého Telecomu, rozhodly větším akcentováním erotických témat. RedBox to dělá způsobem, který mírně zvedá obočí: založil propagovanou sekci http://erotika.redbox.cz a v nočních hodinách implicitně přesměrovává svou titulní stránku právě na tuto sekci! Pokud se nemýlím, něco podobného neprovedl ještě žádný významný portál na světě. To samozřejmě není důvod, proč by to nemohl dělat RedBox, ale je pak na místě ptát se, co tím portál sleduje. Je přitom ještě dobré zdůraznit, že RedBox do portálu dodává vlastní erotický obsah („dívka dne“ a podobně), což je opět ve světě portálů unikum. Stává se tak vydavatelem eroticky zaměřeného obsahu, nikoli pouze agregátorem odkazů na obsah, který vydává někdo jiný: a to je z podnikatelského pohledu propastný rozdíl.

Quick je zatím umírněnější. Ve svém opět poměrně propagovaném Magazínu (http://magazin.quick.cz), jehož články jsou například vyzdvihovány v pravidelných mailových zprávách posílaných uživatelům Quicku, to hýří bulvárními a erotickými tématy: „Pornoherec musí mít rád sex“, „Bára Basiková: sex mě baví!“, „Můžeš se zamilovat i v bordelu“ a podobnými žurnalistickými skvosty.

Podobně jako u před několika měsíci zveřejněného článku o sexu na portálu Atlas bych rád zdůraznil: osobně mně to nijak nevadí, neuráží, nepohoršuje a tak dál. Jsem ale názoru, že snahy obou těchto portálů jsou jakýmsi zcestným „pozdním procitnutím“ a minou se účinkem.

Erotická témata jsou samozřejmě tahákem návštěvnosti: to platilo odjakživa, nejen na Internetu, není to žádný objev posledních let. Kdyby Hospodářské noviny dávaly na titul celostránkový obrázek nahé dívky, jistě by se jim silně zvýšil prodej a možná by brzy dohnaly Mladou frontu nebo Blesk. Hospodářské noviny to však neudělají ani ve snu, neboť dobře vědí, co to znamená a co by to přineslo: okamžitou nepřízeň valné většiny inzerentů a rovněž tak cenného kádru čtenářů, kteří vytvářejí tomuto deníku vyšší atraktivitu pro jeho inzerenty než třeba Super. V tištěných médiích je zvykem, že si každý vybere svůj core business, svůj zřetelný trh, mající své čtenáře i inzerenty, a dělá-li to dobře, je úspěšný. Naproti tomu na Internetu se stále některé firmy domnívají, že mohou hrát hru více tváří, nahrnout si obrovskou návštěvnost na své eroticko-bulvární sekce a inzerentům říkat, že jde o tradiční portál, využívaný byznysmeny pro získání komerčních informací. To není pravda a inzerenty to v průběhu času spíše odradí; domnívám se, že zejména publikování vlastního explicitního erotického obsahu je už za pomyslnou hranicí pro většinu inzerentů, a umístění červeně zvýrazněných odkazů „Business“ a „Erotika“ hned pod sebe považuji za vysloveně nešťastné.

Je ale nutné ve prospěch obou zmíněných portálů uznat, že vedoucí portálová trojka si k vysoké návštěvnosti pomáhá rovněž často službami, které jsou z hlediska inzerce balastní a málo atraktivní, jako je chat nebo freemail, a nevelkou návštěvnost svého katalogu a vyhledávače skrývají v celkovém balíku, kde většinu tvoří právě uvedené „jalové“ funkce. Chat i freemail už jsou hodně obsazené, a proto novým soutěžícím nezbývá než jít ještě o jednu úroveň níž. (Je tomu opravdu tak? Tiscali ke své slušně vysoké návštěvnosti zatím nic takového nepotřebovalo a chytře se profiluje jako „seriózní“ portál).

Razantní orientace na návštěvnost za každou cenu je dnes navíc zpozdilá, a to z následujících důvodů:

  • Stále více příjmů plyne z jiných zdrojů než z plošné reklamy a bude to i nadále. Orientace na bulvárně-erotická témata dosti brání portálu, aby si budoval renomé například jako prodejce finančních služeb nebo zprostředkovatel v oboru realit. Nelze být bankou a bordelem současně.
  • Plošná reklama také roste a nadále poroste, ale bude úspěšná buď na oborových/profesních serverech, à la Živě, Grafika, Finance atd., nebo na portálech, které plošně vykrývají Internet nejlépe. Domnívám se, že v této oblasti je Seznam.cz téměř nedostižitelný a že snahy „second-tier“ portálů jsou v podstatě jen mechanickým plněním pokynů Velkého Šéfa „dožeň Seznam za každou cenu“, přičemž Malý Šéf ví, že to stejně není možné, avšak dělá, co je mu poručeno, protože v opačném případě by přestal být dokonce i Malým Šéfem.
  • Osobně se přikláním k názoru, že doba, kdy erotika byl zaručený a obrovský tahák na Internetu, pomalu pomíjí. Zvyšuje se počet stránek, na kterých je velké množství kvalitních (rozuměj: technicky kvalitních) erotických fotografií zdarma, v poslední době též filmů nebo spotů, což bylo dříve vyhrazeno jen placenému obsahu. Rovněž „e-pornografie“ přestává být zlatým dolem, společnosti krachují jedna za druhou – i to je signál poklesu zájmu. Erotický obsah je „věčný“, stačí jej na Internet umístit a může tam být v nezměněné podobě dvacet let, aniž ztratí něco na atraktivitě, neboť není nutné, aby byl aktuální. Záplava erotiky na zahraničních stránkách (nikoli ale na portálech) stále vzrůstá a český Internet tomu nemůže konkurovat.
Je samozřejmě možnost, že zmíněné portály usilují o vyšší návštěvnost kvůli (vlastní) reklamě na vlastní telekomunikační služby. Tomuto podnikání nerozumím, takže si netroufám hodnotit, i když se mně zdá podivné, že by čtenáři zlákaní na erotické obrázky byli zrovna hrr do pořizování zmíněných telekomunikačních produktů.

Pokud jsem zatím dokázal poučovat, co portály dělat nemají, měl bych zkusit jít rovněž s kůží na trh a uvést, co by dělat měly. Domnívám se, že na českém Internetu je stále velmi hodně služeb se seriózním komerčním potenciálem, které jsou ale skryté tisíc metrů pod viditelnou hladinou a 99 % běžných uživatelů Internetu o nich neví, namátkou třeba podatelny.cz nebo katastr nemovitostí (dovednost skrytí elektronického katastru nemovitostí je o to úžasnější, že na oficiální adrese www.katastrnemovitosti.cz se dozvíme jen adresy „kamenných“ katastrů a zmínka o elektronickém katastru je zde téměř neviditelná). Zde je prostor pro komerční aliance i těchto portálů, které jsou sice menší než ty největší, avšak stále dovedou obsloužit stovky tisíc lidí měsíčně, tedy o několik řádů výše než zmíněné i další komerční služby.

Diskuze (67) Další článek: Konec nadvlády nVidii a ATi, přichází SiS Xabre

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,