Eric Schmidt v současnosti zastává pozici výkonného předsedy Alphabetu, pod který nyní spadá i samotný Google, který dříve vedl. V čerstvém rozhovoru na startupové konferenci Grind Europe 2016 poukázal na zajímavé věci, které on sám vidí jako součást budoucí vlny startupů.
Cloud je stále na začátku
I když označení cloud slyšíme už spoustu let, podle Erica Schmidta je jeho rozšíření a používání stále teprve na začátku. Jedná se o novou výpočetní platformu, která se v pravidelných generacích mění.
Zatímco celé odvětví IT tvoří tisíce miliard dolarů (dle Gartneru kolem 3 500 miliard dolarů), samotný cloud a datacentra tvoří zatím pouze velmi malou část v oblasti nižších jednotek procent – kolem 3 až 5 % dle zdroje dat a statistik.

Cloud je ale masivně využíván s nejrozšířenějšími mobilními systémy, kterými jsou Android (Google) a iOS (Apple). Cloud je tak dle Schmidta stále teprve na začátku z pohledu toho, co umožní za budoucí aplikace a použití právě v kombinaci s mobilními zařízení. Jako typický příklad uvádí Uber, který zjednodušeně pouze kombinuje cloud a mobilní aplikaci v telefonu s GPS. A dnešní valuace Uberu jako nejhodnotnějšího startupu je v oblasti 70 miliard dolarů.
S rozvojem cloudu tak dojde k postupnému nahrazení starých systémů a konceptů, což je pochopitelně součástí i obecného označení digitální transformace. Lze tak očekávat, že se podíl cloudu dostane ze současných jednotek procent IT trhu na desítky procent.
Na to sází mnoho velkých i malých společností, známá je například veřejná sázka mezi Oracle a Salesforce, kdo první dosáhne 10miliardového obratu z cloudu.
Jak vytvořit další Google, Uber nebo Facebook?
Eric Schmidt upozornil na jednu z věcí, která se s internetem a celosvětovým propojením změnila – vývoj a rozvoj byznysu. Dříve platilo a dnes se stále vyučuje na školách klasický přístup – vytvořit skvělý produkt, najmout obchodníky pro prodej za konkurenceschopnou cenu a starat se o zákazníky co nejlépe. Tento běžný model vám umožní vytvořit dobrý byznys, možná budete schopni postupně prodávat po celém světě.
Rozhodně ale s tímto modelem nevytvoříte obrovskou firmu typu Google, Facebook nebo Uber, protože jste omezení rychlostí růstu a než byste se takovým způsobem dostali na úroveň podobně obří firmy, trh už se zcela změní.

V dnešní a budoucí době je tak nutné vytvořit systém, který bude efektivně škálovatelný globálně a to velmi rychle. Znamená to, že musí být odstraněné jakékoli zpomalení. Eric Schmidt to zjednodušil na aplikaci, kterou vyrobíte a chtěli byste jí prodávat za deset dolarů. Tímto způsobem ale jen těžko dosáhnete globálního rozmachu v krátkém čase. Místo toho je efektivnější dát aplikaci zadarmo a pomocí upsellingu (různé druhy placených prémiových částí a podobně) teprve posléze vydělat na uživatelích, mezi kterými se bude aplikace šířit mnohonásobně rychleji a ve větším měřítku.
Důležitou věcí je tak trakce a obsazení trhu, které jsou v globálním měřítku kritické pro úspěch. Typickou čerstvou ukázkou může být kromě Google+ i Apple a neomezené streamování hudby. Nový trend zachytily nové startupy dříve, velmi rychle vyrostly a Apple nyní ani přes obrovskou značku, finance a desítku let zkušeností s hudebním průmyslem stále nedohnal vedoucí Spotify. V takových případech nastávají důvody k akvizicím, aby firma případně rychle dohnala současný stav trhu, který se mění na jiný.
Jaké budou startupy za pět let?
Podle Schmidta budou startupy pro vlastní produkty a služby stále více využívat systémy Android a iOS v kombinaci s cloudem a strojovým učením, ale objeví se jeden z hlavních trendů kromě samotné umělé inteligence – crowdsourcing dat.
Měli bychom se tak dočkat velkého nárůstu startupů, které budou zpracovávat různé formy dat od uživatelů a zpracují je k tomu, aby zpátky uživatelům poskytli analyzovaná data z velkého vzorku, která budou mnohem relevantnější a využitelná pro reálný život.
Jednoduchým příkladem může být Waze, kdy řidiči mají spuštěnou aplikaci a pomocí údajů o rychlosti jízdy a poloze ostatním uživatelům stejné aplikace pomáhají informovat o tom, že je na cestě zácpa. Eric Schmidt to popisuje například na aplikaci sběru dat od dermatologů, kteří do cloudu daného startupu nahrávají vlastní nasnímané vzorky kůže. Startup na těchto datech vycvičí vlastní umělou inteligenci a poskytne všem dermatologům nejlepší detekci například rakoviny a dalších problémů, která bude neporovnatelně lepší než ten nejlepší dermatolog s nejdelšími zkušenostmi.
Takových aplikací může být pochopitelně obrovské množství a podle Schmidta se právě v této oblasti crowdsourcingu a analýzy pomocí umělé inteligence dočkáme obrovského rozmachu.
Video
Celý rozhovor v angličtině si můžete poslechnout na tomto videu: