EPSON PhotoPC 3000Z - Obrazová kvalita, referenční snímky

8. září 2000
Computer 17/00 SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Exponometrie...
Exponometrie

Za korektní chování expozičního systému jsem již v této recenzi EPSON PhotoPC 3000Z chválil. Zde je důkaz. První snímek byl ponechán vůli automatiky. Vysoký kontrast mu nelze vytýkat, slunce bylo hodně nízko. Celková atmosféra fotografie je nejvýstižnější ze všech tří testovacích snímků. Druhá fotka byla exponovaná s posunem expozice +1,0 EV. Detaily budovy jsou sice lépe prokreslené, avšak kde je kresba mraků? Jednoduše řečeno - mimo gradační rozsah snímacího čipu. Určitý kompromis představuje třetí snímek, kdy bylo použité bodové měření expozice, a to právě na stinnou část budovy. Kresba v mracích sice zůstala na stejně mizerné úrovni, avšak celkové podání snímku je více reálné, než u prostřední fotografie.

Uvedené fotografie představují sice relativně kontrastní scénu, avšak z hlediska expoziční automatiky jistý průměr. Nepřevažují ani světla ani stíny, ani tmavé, ani světlé části výřezu. První snímek byl exponovaný pomocí plošného měření expozice s posunem 1,0 EV do plusu. To proto, že nejsvětlejší část zabírá zhruba střed obrazového pole, tedy zpravidla nejcitlivější segment expozičního měřícího systému. Druhý pokus je měřený bodově bez korekce na žlutou stěnu budovy v pravé části záběru. Resumé? Z mého pohledu je lepší první foto, avšak stejně dobře by se ze subjektivního pohledu mohl hodnotit snímek druhý, proto remíza. Tedy abych byl přesný: expoziční automatika funguje výborně!

Ohnisko objektivu

Zoom objektiv fotoaparátu EPSON PhotoPC 3000Z neposkytuje ani abnormálně široký, ani extrémně úzký obrazový úhel. Zkrátka standard ve své třídě. Digitální zoom zvětšuje 2x a kvalita interpolace je velmi slušná. Poslední dva snímky představují originální digitální zoom fotoaparátu v porovnání s fotografií „vyzoomovanou“ v Photoshopu (poslední snímek). Prohlédnete-li si pozorně oba snímky, zjistíte, že Epson je méně kontrastní a také lehounce rozostřený. I přesto je kvalita akceptovatelná.

Za zmínku stojí, že scéna byla snímaná při nastavení vyvážení bílé na hodnotu FIX. Pošmourné pozdně letní počasí je pro ni jako dělané.

Makro

EPSON PhotoPC 3000Z nepatří mezi digitální fotoaparáty schopné zaplnit pětikorunou celé obrazové pole, avšak i přesto je makro slušné. Něco málo přes 7 cm je výsledek dobrý, pouze je třeba podotknout, že jej PhotoPC 3000Z dosahuje při nejširším ohnisku objektivu, což obnáší malou předmětovou vzdálenost.

Vyvážení bílé - sluníčko

Nejvíce problematická červená a zelená barva je u Epsonů lahůdkou. Automatika - první snímek je dobrá, což obnáší trojku ve známkování. Nastavení FIX - druhá fotografie v případě přímého slunečního světla neobstojí, ale jak jsme si řekli v předchozím testu, má své opodstatnění když je slunce ukryté hluboko za mraky. Bombu pak představuje uživatelská kalibrace vyvážení bílé, viz třetí snímek. Jednoznačné hodnocení zní: sedí. A to dokonale.

Vyvážení bílé – žárovkové osvětlení

PhotoPC 3000Z nemá předvolbu vyvážení bílé pro žárovkové světlo, je tedy nutné použít buď automatiku nebo kalibraci. Co je lepší? Automatika asi ne - 1. snímek. Fotografie vykazuje typický teplý nádech vznikající právě při žárovkovém osvětlení. Dvojka je už o poznání lepší, i když zde použitá kalibrace také není úplně ideální. Slabounký nádech do zelena se nezapře, stejně jako plochá atmosféra snímku. Možná to chtělo lehce ošidit automatiku mírným přeexponováním a barva? Úplně postačí „nasadit“ automatické vyvážení úrovní v Photoshopu a výsledek je bez chyby. To jsme už ale v jiné kategorii. Fotoaparát se v tomto případě zachoval průměrně.

Vyvážení bílé – zářivkové osvětlení

Zářivkové světlo činí Epsonu viditelně menší potíže. Automatika na první ukázce je sice opět mimo hru, ovšem uživatelská kalibrace, to už je jiné kafe. Fotografie je barevně věrná, pouze vadí mírně ploché, halené podání, které se ale opět lehce odstraní automatická funkce bitmapového editoru. Vyvážení bílé při zářivkovém světle je tedy nad průměrem.

Pleťovka

Jestliže vyvážení bílé v extrémních světelných podmínkách poněkud zchladilo nadšení z obrazové kvality PhotoPC 3000Z, pak nyní si přátelé držte klobouky! Pleťovka je totiž pro Epson PhotoPC 3000Z chuťovka!

Nejdříve tu máme podání pleťové barvy na denním světle. Fotografie jsou snímané v ostrém slunečním světle, přičemž jediný rozdíl je v tom, že první snímek byl exponovaný s vyvážením bílé FIX, druhý na automatické vyvážení. A nyní se můžeme úspěšně pohádat, který je lepší. Tvrdím, že obě jsou perfektní a ve své třídě tím PhotoPC 3000Z nasadil pořádně vysokou laťku. Barevné podání pleťových odstínů je dokonalé, bílé tričko je bílé, červená spona ve vlasech je červená a ne rudá, tudíž co dodat? Račte si panstvo ještě povšimnout kontrastu snímků. Při tvrdém slunečním světle bych očekával dvakrát až třikrát vyšší kontrast, ale zde... Bomba! A to jsem ještě nereferoval o rozlišení. Doporučuji každému stáhnout si první snímek do počítače v původní velikosti. Divil bych se, kdyby jste z něj nebyli odvázaní jako já. Taková ostrost se hned tak nevidí. Každý vlas, každý chloupek, dokonce i struktura tkaniny trička je zřetelná. A to byl prosím snímek pořízený se směšně malou clonou F3,5!

Pojďme se ale podívat na podání pleťové barvy při zatažené obloze a ve světle vestavěného blesku.

Fotografie pořízená ve stínu je „dosvícená“ bleskem. Že jste to nepoznali? Přiznám se, že i já se musel přesvědčit v Preview pomocí informace o snímku. Přisvětlení vestavěným bleskem je zkrátka lehoučké, jemňoučké a citlivoučké. Stejně tak se blesk chová, i když představuje hlavní světelný zdroj. Jsou snad někde vidět vypálená místa? Dokonce i v bílém tričku lze jasně zaznamenat kresbu. Jen ty červené oči... To však Epsonu nevytýkám, klasický problém bleskové výbojky blízko optické osy objektivu nevyřeší možná ani sám pán bůh.

HyPict aneb interpolace ala Epson

PhotoPC 3000Z je „třímegáč“, avšak přístroj umožňuje nastavit rozlišení vyšší než fyzické. Přesně se jedná o velikost 2544 x 1904 pixelů, tedy bezmála pět milionů obrazových bodů. O dopočítání se stará firemní algoritmus s názvem HyPict. Následující dva výřezy referenčního snímku představují srovnání HyPictu a interpolace provedené v programu Adobe Photoshop.

První výřez - HyPict, druhý představuje bikubickou interpolaci Photoshopu. Z hlediska ostrosti nelze Epsonovic výsledku nic vytknout, spíše je třeba se pozastavit nad vysokou kvalitou odvedené práce. Vyhlazení křivek je naprosto srovnatelné s Photoshopem. Kde HyPict zaostává, to je barevnost. Nejspíš spotřeboval všechny síly na antialiasing, protože mu chybí barvy. V tomto ohledu je lépe spolehnout se na starý dobrý Photoshop, který doplní i chybějící barevnou informaci. Snímky Epsonu jsou proto více kontrastní.

Citlivost CCD

Základní citlivost CCD snímače PhotoPC 3000Z je ISO 100. Všechno, co fotoaparát nabízí navíc je již pouze elektronicky zvýšená citlivost, která s sebou pochopitelně přináší nárůst digitálního šumu. Milé je, že Epson uživateli nevnucuje automatické nastavení citlivosti, jako to dělají některé konkurenční přístroje, ale citlivost si musí uživatel nastavit sám. Ona výhody je v tom, že se tak nedočkáte snímků, u nichž foťák sám zvýšil citlivost a samozřejmě tím zajistil zvýšený podíl šumu.

ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 100 nemá smysl komentovat. „Dvoustovka“ už lehce zaznamenává nárůst šumu, ale ještě se dá použít. Nejhůře je na tom ISO 400, které bych osobně raději nechal ležet ladem. Výřezy jsou v pořadí ISO 100 - 200 - 400.

Kvalita komprese

EPSON PhotoPC 3000Z nabízí dvě úrovně komprese JPEG v nejvyšším rozlišení a nebo snímání do nekomprimovaného TIFu.

Budeme-li pečlivě porovnávat výřezy, zjistíme, že nekomprimovaný TIF (je to ten poslední) jen těžko odlišíme od prostředního, nejcitlivěji „sbaleného“ JPEG. PhotoPC 3000Z patří k těm digitálním fotoaparátům, u nich snímání do TIFu představuje pouze plýtvání místem na paměťové kartě. Poslední výřez - horší komprese JPEG už doznává viditelných změn, ale přesto se dá hodnotit velmi dobře.

„Zbytečnosti“

Jak jinak nazvat něco, čemu u Epsonů říkají Panorama, které má ve skutečnosti do opravdového panoramatického snímání daleko. Pouhý ořez horní a spodní části snímku lze nazvat při dobré vůli jako pseudopanorama, zvláště když nejširší ohnisko zoomu zdaleka nepatří mezi širokoúhlé. Demosnímek je zároveň fotografovaný v černobílém režimu, jehož využití je více než sporné, už z toho důvodu, že soubory jsou ukládané v barevném prostoru RGB. Nesuďme ale Epson, protože takto se chovají všechny digitální fotoaparáty. Konverze do škály šedé prostě není funkcí obvyklou.

Obrazová kvalita - celkové hodnocení

Obrazová kvalita předčí na celé čáře všechny ostatní vlastnosti digitálního fotoaparátu EPSON PhotoPC 3000Z. Ve své třídě patří jednoznačně ke špici. Jediné zásadnější zakolísání lze sledovat u interpolační technologie HyPict, u níž by možná stačilo, kdyby se jí Epson tolik nechlubil. Zakolísání vyvážení bílé při žárovkovém světle by mohlo být o něco menší, ale i tak je na úrovni konkurence. Problematické snímky typu pleťovka, převládající červená a zelená barva aj. jsou podané jedním slovem excelentně, tudíž co dodat? Mít PhotoPC 3000Z o jeden až dva stupně ostřejší optiku (i když daná je zcela v mezích své třídy), umožňující ostřejší podání detailů při nejširším ohnisku zoomu, byl bych dal snad plný počet bodů. I tak ale smekám. Myslím, že konkurence má velký důvod pro skřípání zuby.


 FotoměrkaKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Produkt: EPSON PhotoPC 3000Z
 Obrazová kvalita: 28 bodů (max. 30)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Úvodní část recenze
Konstrukce a ovládání
Funkce a vlastnosti
Standardní vybavení
Cena
Technické parametry

Témata článku: Epson, Dobrá úroveň, Bomb, Rudý obr, Automatická funkce, Sluneční světlo, Snímek, Vysoká třída, Vysoký kontrast, Panoramatické snímání, Lady, Spona, Dobrá barva, Atmosféra, Bílé místo, Obrazová kvalita, První snímek, Pozdní využití, Starý přístroj, Obrazová vlastnost, Sluneční clony, Blesky, Digitální fotoaparáty recenze, Fixy

Určitě si přečtěte

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

** Země po většinu doby své existence zmrzlá rozhodně nebyla ** Podle nového výzkumu tomu však unikla jen o vlásek ** Kdyby totiž byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by prý kompletně celá zamrzla

Včera | Stanislav Mihulka | 9

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

** Masově oblíbený program pro softwarovou očistu Windows ovládli hackeři ** Narušení se podařilo zavčas odhalit, unikla jen data o počítačích uživatelů ** Je paradoxní, že CCleaner byl slabě zabezpečen, když jej letos koupil Avast

18.  9.  2017 | David Polesný | 45

Noční strana Venuše vydala další tajemství

Noční strana Venuše vydala další tajemství

18.  9.  2017 | Jiří Černý

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

** Bombardéry tankují z létající benzinky Boeing KC-135 Stratotanker ** Tu americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu využívá už více jak půlstoletí ** Tankování probíhá přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi

17.  9.  2017 | Natoaktual.cz


Aktuální číslo časopisu Computer

Vyplatí se ještě těžit kryptoměny?

Velký test studentských notebooků

Test pěti levných soundbarů

Nejlepší chytré hodinky