EPSON PhotoPC 3000Z - Konstrukce a ovládání

8. září 2000
Computer 17/00 SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Celkové konstrukční pojetí fotoaparátu je podřízené ergonomii a funkčnosti. Masivní rukojeť na...
Celkové konstrukční pojetí fotoaparátu je podřízené ergonomii a funkčnosti. Masivní rukojeť na pravé straně přístroje je tvarovaná pro perfektní držení pravou rukou, levá ruka pak podpírá přístroj pod objímkou objektivu. Fotoaparát je sice rozměrnější, než většina kompaktních digitálních přístrojů, avšak to je jediná daň z ergonomie, kterou je u PhotoPC 3000Z nutné “zaplatit“.
Stříbročerné provedení je určitou módní záležitostí, stejně jako používání lehkých kovů k opláštění těla. Nenechte se mýlit, pouze přední část je takto provedená, zadní část tvoří plast se stříbrným nástřikem. Že je na něm vidět každý škrábaneček, to snad ani není nutné zdůrazňovat.
Přední pohled na fotoaparát Zadní pohled na fotoaparát

K nastavení pracovního režimu slouží kruhový volič s hlavním vypínačem uprostřed. Věc v dnešní době poměrně obvyklá, praktická, ale paradoxně už zde začínají odlišnosti v ovládání fotoaparátu.

Volič režimů

První tři polohy voliče jsou standardní: Setup, propojení s počítačem, Preview. Jakmile se ikonky začnou červenat, jde o speciality Epsonu. Fotoaparát totiž pracuje buď v režimu s vypnutým LCD displejem (první ikonka foťáčku s malým obdélníčkem uvnitř) nebo v režimu s displejem aktivovaným - ikonka foťáčku s velkým obdélníčkem uvnitř. Podle aktivního režimu se také mění možnosti uživatelského nastavení. Je logické, že při deaktivovaném LCD např. nezapnete režim Makro nebo Panorama. Také není možné pracovat s manuálním nastavením expozičních hodnot, pouze priorita clony je funkční. Poslední ikonka kruhového voliče představuje speciální snímací režimy – video a sekvenční snímání.

Stavový displej

Stavový displej

Černobílý stavový LCD displej bez podsvícení zobrazuje o maličko více, než je obvyklé. Tím „o maličko více“ myslím vyvážení bílé. Zatímco většina ostatních fotoaparátů lakonicky oznámí, že je nastavené jiné než automatické vyvážení, ale neřeknou nám jaké, PhotoPC si tuto informaci pro sebe nenechává. Zobrazuje jmenovitě to konkrétní nastavení, které je zrovna aktivní. Ještě kdyby tak šlo vyvážení bílé volit bez přispění LCD monitoru, např. samostatným tlačítkem... Klidně by se mohl vyměnit způsob ovládání s tlačítkem samospouště a je to. Ono to má bohužel ještě jeden háček, ale k tomu se dostaneme až na konci.

Spodní strana fotoaparátu

Spodní strana fotoaparátu

Otočíme-li fotoaparát vzhůru nohama, objeví se bateriový prostor pro 4 tužkové akumulátory. Plastová dvířka patří k těm solidněji konstruovaným, a ani náhodné otevření nepřipadá v úvahu. Zato stativový závit mnoho pochvaly nezaslouží. Je sice umístěný hezky v optické ose objektivu, avšak plastový závit mnoho důvěry nedává. U tohoto foťáku se použití stativu vůbec nevylučuje, rozhodně bych tedy uvítal kovovou vložku se závitem.

Komunikační rozhraní

Komunikační rozhraní

Na levé straně fotoaparátu jsou pod krytem z měkkého plastu ukryté konektory komunikačního rozhraní. Vybavení je standardní: sériový port, USB, AV výstup a konektor externího zdroje. Materiál krytky konektorů je pružný, což na jednu stranu nutí uživatele k nepraktickému přidržování při manipulaci s konektory, ale zároveň se tak nemusíte obávat jejího ulomení, zapomenete-li ji zavřít. Jakmile totiž vytáhnete konektor, krytka se poslušně “připlácne“ k tělu foťáku.

Optický hledáček

Za povšimnutí stojí ovladač dioptrické korekce průhledového hledáčku nad krytem konektorů. Ne každý digiťák je vybavený i pro uživatele s vadou zraku. Mimochodem: provedení dioptrické korekce mi opět připomíná Olympusy 2000/3000Z. Optický hledáček jako takový trpí běžnými nectnostmi hledáčků tohoto typu, např. přílišná náchylnost k reflexům (které posléze na snímku nejsou) nebo třeba paralaxa. Hnidopichy může naštvat, že paralaxa není v hledáčku vyznačená, já to ale nepovažuji za nedostatek. Proč? Je-li předmětová vzdálenost menší, než cca 1-2 metry, stejně fotím s použitím LCD displeje, protože na značku paralaxy je spolehnutí jen v jedné konkrétní vzdálenosti. Která to je, to vám ale žádný výrobce neřekne. Z toho důvodu tedy absenci značky pro eliminaci paralaxy nepovažuji za nedostatek.

LCD displej

Konstrukční provedení LCD displeje je z těch, které jedni oslavují, druzí zatracují. Přiznám se, že patřím k těm prvním. Displej je krytý organickým sklem, jež mírně vystupuje nad povrch zadní stěny. Neubráníte se sice nejrůznějšímu umatlání, případně i poškrábání, avšak budu-li mírně nechutný, lehce otřete displej do rukávu. Zkuste něco podobného (třeba se speciálním hadříkem) u LCDéčka zapuštěného pod povrchem pláště foťáku. LCD monitor PhotoPC 3000Z má navíc jednu nevídanou vlastnost. Zobrazuje jasově maximálně přesně. Zatímco u drtivé většiny digitálních fotoaparátů musíte o jeden až dva stupně snížit jas, aby displej zobrazoval korektně, PhotoPC 3000Z má tuto hodnotu na nule, tedy tam, kde by měla být.

Ovládání fotoaparátu

Setup

A dostáváme se k největší specialitě v ovládání PhotoPC 3000Z - LCD displeji a tlačítkům rozmístěným kolem něj. Jak je vidět, tlačítka (kromě Menu ON/OFF) nemají popisky. Bodejť by je měla, když jim funkce přiřazuje LCD displej podle aktuálního stavu. Malý příklad: první snímek ukazoval LCD displej při aktivaci Setupu. Stiskneme-li tlačítko ShotSETUP v pravém dolním rohu, zobrazení na displeji se změní a změní se také funkce jednotlivých tlačítek. Viz. následující snímek.

Setup

Řekněte, není to elegantní řešení! Žádné stromově větvené menu, nutící uživatele nosit s sebou manuál, nýbrž jednoduché ale účelné řešení. Osobně jsem to nazval jako předchůdce touchscreenu, neboli tlakově citlivého displeje. Zde pouze nematlete prsty krycí sklo, ale mačkáte tlačítka rozmístěná kolem něj. Stejně tak funguje displej i v režimu snímání nebo Preview a opět je to stejně intuitivní. Musím podotknout, že vnoření je vyjímečně více než dvou úrovňové, což jen přispívá k jednoduchosti ovládání.

Poněkud složitější je celkový systém volby snímacího režimu. Jak jsem již uvedl, kruhový volič pouze udává, jestli je nebo není aktivovaný LCD displej, plus některé funkce s tím spojené. Kde se ale nastavují samotné expoziční režimy, jako je automatika, clonová priorita apod.? Věřte nebo nevěřte - v Setupu! Zde jsou k mání tři volby: FullAuto, Program a Manual. Jeden z nich musíte nastavit „natvrdo“ a podle něj se pak fotoaparát chová. Nastavíte FullAuto a je z něj automat, zvolíte Program a můžete si posléze už ve snímacím režimu vybrat z motivových expozičních programů. Volba Manual pak představuje klasické expoziční režimy Auto, clonová priorita nebo Manual, jež se opět volí ve snímacím režimu.

Volba expozičních režimů

Celkově je toto řešení neobvyklé, to uznávám. Navíc také uznávám, že jen tak o tom číst jaksi není to pravé ořechové. Ohmatáte-li si však foťák v praxi, zjistíte, že i s neobvyklým řešením se dá pracovat, a to bez větších problémů. Každý uživatel si totiž Setup nastaví tak, jak mu vyhovuje. Začátečník zvolí FullAuto a dál se nestará, mírně pokročilý bude používat motivové expoziční programy v módu Program, a nejnáročnějšímu fotografovi vystačí Manual zcela bez výhrad. Tedy abych byl přesný, jednu výhradu asi mít bude. Jedná se o nastavení vyvážení bílé, přesněji řečeno jednu z jeho voleb - kalibraci na bílou plochu. Funkce veskrze užitečná se sice přepíná ve snímacím režimu (viz. následující snímek), ovšem rekalibrace se provádí v Setupu!

Kalibrace vyvážení bílé

Představte si modelovou situaci: v průběhu fotografování se změní světelné podmínky, načež vy jako zkušený fotograf uznáte, že by bylo pro nejlepší snímek použít kalibraci vyvážení bílé. Co musíte udělat? Opustit snímací režim, přepnout se do Setupu, najít volbu New W/B a překalibrovat systém. Pak se znovu přepnete do snímacího režimu, nastavíte W/B na volbu Custom a jede se dál. Tedy ovšem jestli už vám mezi tím objekt zájmu nezmizel za horama. Tohle řešení se více než nepovedlo! Jednoduše nechápu, jak mohl někdo vymyslet něco tak složitého.

Konstrukce a ovládání - hodnocení

Celková konstrukce je zejména z hlediska ergonomie velmi zdařilá. Koneckonců jistá podobnost s úspěšnými Olympusy 2000/3000Z je na místě a to je reference více než dobrá. Design „trpí“ módou stříbrných doplňků provedených z plastu nastříkaného barvou. Nový foťák vypadá možná elegantně, ale při intenzivním používání se škrábancům nevyhneme. Drobný nedostatek lze spatřit u plastového stativového závitu.
Ovládání je jak již bylo uvedeno netradiční, ale funkční, přičemž řešení tlačítek kolem LCD displeje hodnotím jako velmi zdařilé. Bohužel body do hodnocení je nutné ubrat za absolutně nevhodné ovládání kalibrace vyvážení bílé. Vzhledem k tomu, že vyvážení bílé je důležitá funkce a navíc je kalibrace její vyšší verzí, horší ohodnocení je o to větší.


 FotoměrkaKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Produkt: EPSON PhotoPC 3000Z
 Konstrukce a ovládání 21 bodů (max. 30)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Úvodní část recenze
Funkce a vlastnosti
Standardní vybavení
Obrazová kvalita, referenční snímky
Cena
Technické parametry

Váš názor Další článek: Computer 17/00

Témata článku: Epson, Poslední ikonka, Spodní strana, Pravá strana, Displej, Přední pohled, Nejlepší snímek, Stativy, Digitální fotoaparáty recenze, Zadní sklo, Kompaktní digitální fotoaparáty recenze, Konstrukce, Levá ruka, Ovládání, První monitor, Krycí sklo, Neobvyklé provedení, Obvyklá funkce, Pravá ruka, Funkční program, Zadní strana, První ikonka, Zkušený fotograf, Režim, Levá strana


Určitě si přečtěte

Nejlepší služby pro streamovanou hudbu: Není jen Spotify

Nejlepší služby pro streamovanou hudbu: Není jen Spotify

** Za měsíční předplatné je dnes možné získat přístup k desítkám milionů skladeb ** S některými méně známými interprety je ale stále problém ** Cena předplatného může být i jen pár desítek korun

Vladislav Kluska | 45

Jak zrychlit a vylepšit domácí Wi-Fi

Jak zrychlit a vylepšit domácí Wi-Fi

** Máte pomalou Wi-Fi? ** Nedosáhne na zahradu nebo na záchod? ** Zopakujeme si základní pravidla optimalizace

David Polesný, Jakub Čížek | 18

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 83

Intel má 50 let! Připomeňte si 6 klíčových milníků v historii firmy

Intel má 50 let! Připomeňte si 6 klíčových milníků v historii firmy

** Firma Intel byla založena přesně před 50 lety ** Intel začínal jako výrobce pamětí ** Dnes je největším výrobcem procesorů pro osobní počítače

David Polesný, Pavel Tronner | 10

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

** Tesla má rekordní příjem, je ale ve ztrátě ** Objem výroby se zvyšuje, dochází ale baterie ** Pomoci mají nové továrny Gigafactory

Karel Javůrek | 91

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce

David Polesný, Vladislav Kluska | 87

Budoucnost elektroniky: čeští vědci stojí za revolučním čipem, který nemá ve světě obdoby

Budoucnost elektroniky: čeští vědci stojí za revolučním čipem, který nemá ve světě obdoby

** Čeští vědci pod vedením Tomáše Jungwirtha vyvíjí nový typ revolučního paměťového čipu ** Zatímco v současnosti elektronika pracuje s elektrony, v budoucnu to budou spiny elektronů ** Čipy budou moci být klidně i 1 000x rychlejší a úspornější

Karel Javůrek | 32


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak mobily určují svoji polohu?

Velký test notebooků pro studenty

Nejlepší reproduktory na párty

Služby a aplikace pro výuku angličtiny