Nezbyva mi nez podotknout, ze autor clanku vychazel bud z nespravnych vychodisek nebo si udelal spatne zavery nebo to proste vsechno spatne vyjadril. Uz nadpis "Elvis Presley legalne zdarma" je zavadejici jako mnoho dalsich informaci v tomto clanku. V tomto komentari se pokusim vysvetlit podstatu problemu jak autorovi vyse zminenoho clanku, tak vsem ostatnim (pokud o to nekdo bude stat).
1. Na kazdem CD nebo na jakemkoli jinem zvukovem nosici (disketa, harddisk s MP3) vaznou v drtive vetsine pripadu minimalne 4 prava dusevniho vlastnictvi: autorske pravo skladatele k jeho hudbe, autorske pravo textare k zhudebnenemu textu, pravo vykonnych umelcu (muzikantu) k jejich umeleckym vykonum a konecne prava vyrobce zvukoveho zaznamu (prelozeno do cestiny: vydavatele CDecka jako je např. Supraphon, EMI apod.). Autorska prava skladatele a textare trvaji sedmdesat let po jejich smrti. Prava vykonnych umelcu a vyrobcu zvukovych zaznamu trvaji 50 let po zverejneni zaznamu umeleckeho vykonu (popr. po nahrani muziky).
Ve Spojenych statech je situace uplne odlisna. Tam je pravo na vyrobu a sireni zvukovych zaznamu prevadeno (nikoli licencovano) autorem na vydavatele. Vubec nezalezi, kdo je potom vlastnikem tohoto prava. Toto pravo bez ohledu na osobu vlastnika trva 70 let po smrti autora. Spojene staty tedy zadnou zvlastni dobu ochrany vyrobcu zvukovych zaznamu neznaji. Autor clanku potom spravne podotyka, ze fakticka doba ochrany vydavatelu hudebnich nosicu se v Evrope a v USA lisi. Spatne však uvadi dobu ochrany 95 let po uverejneni. Ta se vztahuje pouze na tzv. kolektivni dila (Works Made for Hire), dila anonymni, dila pseudonymni a dila, kde není jiste, kdy autor zemrel (Sec. 302 a) – d) 1978 U. S. Copyright Act).
2. Autor clanku ma nepochybne pravdu v tom, ze u vsech zaznamu, ktere byly zverejneny pred rokem 1953, uz uplynula doba trvani prav vykonnych umelcu a vyrobcu zvukovych zaznamu. Ale pozapomnel (nebo to nezhrnul do svych zaveru), ze neuplynula doba trvani autorskych prav k hudbe (a pripadne k textu), ktera vaznou na kazdem hudebnim nosici.
Takze, Elvis Presley neni legalne zdarma, ale bude leda legalne levnejsi.
3. Kdokoli bude dnes chtit sirit Elvisovy nahravky (treba je da ke stazeni na Internet nebo na kolejni pocitacovou sit), musi zaplatit za autorska prava k hudbe a textu. Nemusi uz ale platit za prava vykonnych umelcu a vyrobcu zvukovych zaznamu. V praxi to bude vypadat tak, že např. provozovatel www stranek s hudebnimi downloady Elvisovych pisnicek musi zaplatit autorskou odměnu OSA - Ochrannemu svazu autorskemu pro prava k dilum hudebnim, nikoli uz ale INTERGRAMu, nezavisle spolecnosti vykonnych umelcu a vyrobcu zvukovych a zvukove obrazovych zaznamu. To pak bude mit pouze ten efekt, ze to vsechno bude (mozna?) o neco levnejsi. Proč možná? Protože to nejsou az tak horentni sumy a uspora tedy nebude znacna.
4. Jeste na vysvetlenou. Pokud uz dnes provozovatel www stranek poskytoval, poskytuje a bude poskytovat Elvisovu (a jakoukoli jinou) hudbu zdarma, neznamena to, ze se nutne dopousti protipravniho jednani. Pokud zaplati prislusne autorske odmeny, nemuze mu nikdo zabranit, aby hudbu poskytoval zdarma a vy si ji zdarma stahovali. Autorske odmeny totiz plati poskytovatel downloadu, ne vy. Pokud za tento download platite, neplatite autorum, ale poskytovateli downloadu do jeho kapsy a na jeho zisk. Proto muze poskytovatel downloadu umoznit stahovani hudby zdarma a penize na zaplaceni autorskych odmen ziskat napr. z reklam na sve www strance.
5. A jeste neco, hovorime tu jen o nahravkach, ktere vysly do roku 1953. Pouze u tech jiz vyprsela doba ochrany prav hudebniku a vyrobcu hudebnich zaznamu (tehdy zachycenych na LP). Osobne se domnivam, ze v pripade Elvise to bylo to nejhorsi co kdy natocil. (Ale to je vec vkusu a ten v zadnem pripade nema jakykoli vliv na vznik, trvani a zanik autorskych prav.) Doby, az bude cely Elvis uplne zadarmo, se pravdepodobne malokdo z nas dozije. Nejdriv totiz musi pomrit vsichni z tech mozna stovek lidi, co pro nej delali muziku a texty, a pak to bude jeste trvat dalsich 70 let. Zatim je verejne zpristupnovani Elvisovych nahravek, vyroba sireni a uzivani piratskych kopií bez zaplaceni prislusne autorske odmeny OSA stale protipravni a postaci to bohate i na "flastr" za prestupek, kriminal za trestny cin nebo na tucnou nahradu skody.
6. Ze maji vydavatele Elvisovych nahravek vztek, to chapu. Protože vsichni usetri prave na nich, na vydavatelich. (Samozrejme také na hudebnicich, coz uz tak moc nikoho nezajima, protože nemaji tak silne lobby.) Dovolim si vyjadrit osobní nazor, ze toto povazuju za spravne. Se znacnou mirou nadsazky jsou hudebni vydavatele mnohdy pijavicemi na genialite druhych. Nechat si vyrobit zvukovy zaznam a udelat reklamu na CDecko umi kdekdo, kdo ma penize a styky. Napsat dobrou hudbu umi jen genius.
Jinak me prekvapuje nadseni autora z Evropske unie prave v tomto pripade. Smernice ES stanovi dobu ochrany vyrobcu zvukovych zaznamu (hudebnich vydavatelu) na 5O let. U nas to sveho casu bylo jen 25 let. Pravda uz to je nejaky ten patek.
Tak to jen tak na vysvetlenou.