Není se čeho bát, betatestování na uživatelích zkouší kde kdo a prorok si bere příklady jen od těch nejlepších. Například od Boeingu s jeho 737 MAX...
Teslu aj Muska obdivujem, ale autonómne riadenie od nej by som (zatiaľ) nechcel.Považujem totiž za hazard spoliehať sa len kamery. Každý takýto systém by mal byť - aspoň podľa mňa - kontrolovaný iným systémom, ktorý funguje na inom princípe. Toto ideálne spĺňajú lidary.Bez lidarov považujem autonómne systémy za príliš veľké riziko. Kamery môžu byť negatívne ovplyvnené slnkom či zlým počasím. Boli už prípady, že prehliadli kamión, ktorý odbočoval v protismere.Lidary už nie sú tak drahé ako boli ešte pred 5 rokmi. Dokonca som zachytil správu, že lidar bude mať aj nejaký mobil.
Takze kazdy ridic je hazard, protoze spileha jen na kamery.
Lidar nefunguje v hustej hmle, hustom daždi a podobne - keď sú častice niečoho vo vzduchu (piesok v púštnych štátoch, veľmi hustý dym). Dokonca aj pri silnom slnečnom svite má lidar problém, pretože ovplyvňuje odrazivosť atď. Je to založené na optike, takže tak. Človek je aj tak vybavený len "kamerami" a funguje celkom dobre.
Tým idiotom, ktorí mi dali mínusky, by som odporučil aby si o tom niečo naštudovali ...
odpovidal jste na jiny prispevek!!
Až na to, že spôsob spracovania obrazu z týchto kamier je totálne iný...
no dobre. asi jste odpovidal na jiny prispevek
Hm, "betaverze plně automatického řízení", to zní opravdu velice důvěryhodně. Kdopak se asi hlásí za testery? 😀
Uplne kazdy kdo ma auto vyrobene cca 2019. Testuje se v shadow modu. Ti co maji betu to muzou i pouzivat, to je jediny rozdil.
Tak to jim gratuluji k výběru. Doufám, že jim v případě špatného výsledku testu Tesla alespoň pošle věnec na hrob. 😀
Z Číny míří do Evropy zásilka 5000 elektromobilů Tesla Model 3. Baterky jsou od čínské firmy CATL.http://www.hybrid.cz/z-ciny-miri-do-evropy-500... ... Aneb jak v rámci ekologie dávat dotace na auta z Číny a přitom dusit svůj automobilový průmysl.Co se autonomního řízení týče, tak Tesla překvapila. Nicméně stále dělá spoustu chyb a otázkou je, jestli se je vůbec podaří odstranit. Autopilot Tesly již měl v historii mnoho nehod a nikdo to moc neřešil. Pár mrtvých asi Muska trápit nebude, odpovědnost je na řidiči.
To je slabost celého toho starupu Tesla. Má problémy s financemi. Snaží se najít úspory kde se dá, a látá díru za dírou různě jak se dá. Problém je, že to musí buď odnést kvalita (což se děje) nebo se musí nakupovat u konkurence (což se děje taky).
Bohužel pravda je taková, že problémy s financemi mělo už i Solar City, které krachlo a to musel Musk platit Teslou (čert ví, jak to udělal účetně). Pak se stalo to s tím Walmartem, kdy mizerná kvalita skončila u soudu a skončila mimosoudním vyrovnáním. https://www.theverge.com/2019/11/5/20949661/walmar... ... https://www.reuters.com/article/us-walmart-tesla-... ... Walmart had accused Tesla of “widespread, systematic negligence” and ignoring prudent industry practices by relying on untrained and unsupervised personnel to install and maintain its panels, and prioritizing speed and profit over safety.Nekvalitní výroba Tesel, zejména Tesel 3 a Y je na WWW zachycena celkem dobře. Podivná cenová politka je také problém.U SpaceX se naštěstí napojil na cecek NASA a saje dokud Pentagon a NASA platí. Otázka je, kdy se konkurence zas zmátoří a celé to utne. Tyhle a další problémy čekají všechny Elonovy podniky a je to jen otázka času. Být vizionář a být ekonom a manažer jsou dvě různé věci.Elon možná umí blouznit o různých budoucích věcech, ale reálnou formu jim dává ztěžka a působí to jemu i jeho okolí problémy.
Zde se Bezos ukazuje, že blouznění mu jde taky, ale peněz má rozhodně více. https://www.youtube.com/watch... Bezosův Amazon sype dost sám od sebe, státní zakázky nepotřebuje. Odlévá ročně miliardu svých peněz do Blue Origin. Jak přijde možnost - tj. nabídka od NASA - nasype víc a budeme koukat. Bezos totiž není jen blouznící šílenec, on přesně ví co dělá. A je to tak dobře. Skoro být Bezosem se bojím o život, aby mě nějaká mOvce nesejmula... že jde jejímu pastýři po korytu...
Nabízím možnost lidem přesedlat na nového mesiáše 🙂 Co na to jehovisti a uurbani ? 🙂 A co pan Melechin, jak by se podle něj měla jmenovat doména na počest Jeffa Bezose? BlueOrigin.cz? 🙂
Jejda, blueorigin.cz již koupeno panem Petrem Adamem 🙂 Tak nic ... musí se vymyslet nové jméno 🙂
Tak takhle vypadá trauma z Muska v přímém přenosu 🙂
Ne, takhle vypada popis reality v primem prenosu 🙂
Bohužel popisuješ jen to co vidíš ty sám. Což nemá s realitou mnoho společného a s přímým přenosem už vůbec ne. Sorry.
Boha jeho a pritom by se stacilo podivat na finacni vysledky a videl bys, ze finacni problemy nejsou. Kdyby ses podival na zpravu o bezpecnosti kterou vydavaji taky kazdy Q, tak zjistis, ze Tesly jsou bezpecnejsi a pokud maji autopilota tak jeste vic cca 2.5x. Jenze ty tu hazis porad svoje nepodlozene domnenky a argumentujes konkretnimy pripady a naprosto ignorujes ostatni pripady, kdy ty jsou tak bezne, ze se kazdy rano jen rekne kolik lidi unreli pri nehodach za ktere muze clovek.
🙂 tak urcite
Tak teď jsi ho totálně rozsekal argumenty! 😀 Určitě půjde brečet do kouta... smíchy. 😀
V podstatě je vyloučeno, aby ty chyby mohl zcela odstranit. Zvlášť když tak hloupě trvá na tom, že to musí být výhradně z kamer a nepomůže tomu LIDARem nebo dalšími snímači. Samozřejmě, on tím šetří náklady, ale množství variací světelných podmínek a jejich kombinací se situacemi v provozu je z hlediska techniky reálně nekonečné. Takže neexistuje šance naučit jeho AI tak, aby pochopil správně všechny situace za všech podmínek. Průšvih je v tom, že on hodí jednoduchým prohlášením v manuálu veškerou zodpovědnost na řidiče, ale současně mu k tomu dá asistenční systém, který bude schopen 99,99% situací vyřešit sám, ovšem v těch 0,01% situací selže, ale řidič nebude stačit sám reagovat a havaruje, protože bude zcela ukolébaný z těch 99,99% bezobslužné jízdy. Musk jen řekne, že ho na to upozornil a tím to končí. Upřimě moc nechápu, když člověka vyhazují ze STK za nefuknční elektrické stahování pravého zadního okna (zažil jsem osobně), jak může dostat vůbec homologaci k provozu ve veřejném provozu auto, které má asistenční systém, který přímo a zcela zaručeně (vzhledem k psychologickým vlastnostem člověka) odvede pozornost od řízení falešným pocitem autonomního řízení. Samozřejmě to neplatí jen pro Teslu, osobně bych zakázal i u běžných aut všechny ty asistenty udržení v jízdním pruhu, který funguje asi tak z 90% a na dobře značených silnicích, jinak je schopen auto navést v klidu mimo silnici nebo do protisměru a toleroval bych nanejvýš tak tempomat, ale jedině adaptivní a v kombinaci s automatickým nouzovým bržděním před překážkou. Ale že může jít legálně do provozu Tesla s takovým téměř funkčním autopilotem, to je mi záhadou.
Mě vyhodili od STK, protože se mi nenaklápělo jedno přední světlo. Přitom tlačítko na naklápění jsem v životě nepoužil. Tesla nemá jen kamery, ale ještě přední radar. Také si myslím, že to stačit nebude, ale třeba překvapí.
Jak už říkal kolega, Tesla nemá jen kamery. Má i radar, který i postupně vylepšuje.Dle wiki :https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot... má radar dosah 170mA dle nějakých zpráv ho stále nějak vylepšují :https://elektrickevozy.cz/clanky/tesla-model-y-ma-v... ... https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesl... ... Zda je to dostatečné a nebude třeba Lidar, to ukáže až čas.Zdar Max
Tak Tesla je synonymum pro verejne betatestovani na zakaznicich... Divim se ze ji to prochazi, a nejen u zakazniku...
No, když potřebujete hodně dat z co největšího počtu situací, tak jiné možnosti nejsou. A na tento systém přechází spousta hráčů, jak Tesla, tak MS, tak HPE a další.Zdar Max
Pozrel som si pár videii a nato, že je to vraj beta a spolieha sa to čisto na kamery je to dosť zaujímavé.Čomu ale nerozumiem je, že sú ľudia za to ochotní platiť nemalú sumu.Chápem, že niekto je technologicky nadšenec a vo svojom voľnom čase zadarmo testuje a zberá data pre Teslu ale ešte jej zato platiť už je silná káva.Všetky ostatne firmy si platia “vodičov” a majitelia Tesiel zato ešte platia. Nechápem tomu.
Tak ti lidé neplatí za tuhle betu, ale za řadu funkcí, které nejsou součástí standardního Autopilotu – věci jako Navigate on Autopilot, Smart Summon, automatické parkování apod. Zároveň si koupí toho FSD balíčku jakoby předplácejí budoucí funkci plně autonomního řízení nevyžadující dohled (samozřejmě je otázka, kdy a jestli vůbec Tesla bude schopná něco takového vydat).
Ja viem čo v tom balíčku je. Ale určite to nemá cenu 10tis $.Pretože v podstate je hotové iba automatické parkovanie a aj to nefunguje vždy. A presne ako si naznačil. Beta je pekná ale vychytanie tých problémov, ktoré má je podľa mna to najťažšie a ktovie či sa podarí s existujúcim HW. A nikde som nenašiel či aj Upgrade HW je v cene.Momentálne všetky tie funkcie vyžadujú vyššiu pozornosť ako keby ich človek nemal.
Jo, pokud bude potřeba upgrade HW, pro lidi s FSD balíčkem bude zdarma. Už jednou na to došlo, jelikož FSD balíček se začal prodávat, když v autech byl HW2.5, takže pak lidem byl proveden upgrade na HW3 zdarma. To samé se může stát s případným HW4.Otázka je, co se stane, pokud Tesla zjistí, že existující senzory nakonec přeci jen nebudou stačit pro plnou autonomii. Šušká se teď o novém radaru, který by možná do starých aut zpětně dát nešel. V takovém případě by asi Tesla musela vracet peníze, nebo nevím.
Je nekde statistika kolik procent kupujicich Tesly si priplaci za FSD balicek?
:) licence na autopilota jiz dnes neni prenosna... a doplatek je temer jisty... Navic jen z kamer to dnes je velky problem. Nvidia, ktera je v podstate motor AI co ma v sobe Tesla, tak u jinych aplikaci spoleha na externi cidla (lidary). Tesla dnes s vypocetnim vykonem, ktery ma, a bez lidaru, bude mit problemy typu - nevidim kamion pres cestu, pletu si sloup osvetleni s oblohou apod...Vice o Nvidia ai pro automotive zde: https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/... Chcete autonomni auto? Koupite balicek a jezdite. Ale bez lidaru budete bourat do kamionu a budete mit spoustu vedlejsich efektu... tedy tak.
Pekny cteni ... https://www.forbes.com/sites/jeanbaptiste/2018/0... ... https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot... Tak prej od 2018 uz Nvidii nepouzivaji 🙂 Ja bych tomu tedy neveril 🙂 Je kolem toho "tesla designed" chipu takoveho tajemstvi... a nejvykonnejsi gpu ma dnes NVIDIA. Takze elon vzal open sdk od nvidie, prihnul, dal vlastni naucene mapy, beztak vzal tensor flow a jede. No... to jsem zadostiv, kdy to vyleze ven 🙂
Jaká tajemství? Udělali o tom celou prezentaci...https://www.elonx.cz/tesla-predstavila-vykonny...
Prezentace jsou sila Elona Muska, ale casto davaji na prdel realite. Nicmene v tomto okamziku se omlouvam, zapomnel jsem se koukat na dalsi progres. Je fakt, ze presel na ARM z NVIDIA. Asi je cinsky ARM levnejsi nez americka Nvidia. Moje chyba. Pardon.
Oj, musim se omluvit, predikce mizerna... necekal jsem, ze Elon se zmatori, a popta nejakou cinskou fabriku, aby mu usila kosili z ARM.Tak oficialne je to prej tedy nakonec od roku 2018 ARM.https://cleantechnica.com/2019/06/15/teslas-new-hw3... ... https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A72...
To je hodně velké zjednodušení a asi v tom máte dost maglajz. ARM je jen CPU architektura, která v tom počítači Tesly sice je, ale je tam taky spousta dalších čipů. Především tam jsou custom akcelerátory neuronových sítí, které si právě Tesla navrhla sama stejně jako celý SoC.Takže říct, že přešli z Nvidie na ARM a navrhli jim to Číňani je hodně mimo.
Tesla už dávno nepoužívá čipy od Nvidie. Vyvinula si vlastní hardware, který je ve všech autech vyrobených od jara 2019, pokud si dobře pamatuju.
Ano... tohle jsem zaspal. Nicmene, mozna je to pro skodu veci. NVIDIA ma dnes top produkty a self driving technologii ma na spici.
Produkty Nvidie jsou velmi drahé, protože firma na tyhle automotive čipy teď má v podstatě monopol. Navíc jde o univerzální řešení, aby to bylo použitelné pro různé sady senzorů a různé aplikace. To je pak méně efektivní než custom řešení, které si Tesla navrhne přesně pro svoje potřeby. Výsledek je pak levnější, má to nižší spotřebu, lepší poměr cena/výkon apod.
Nicmene realita rika, ze pokud se znatelne nezvysi vykon tech "vlastnich" reseni od Tesly (rikejme tomu tak), tak to fungovat nebude. Nvidia proti tomu pouziva proverene metody, vyuziva i externich cidel - lidaru atp. Vozidla vybavene temito technologiemi rozhodne nevjedou pod kamion a nespletou si sloupek s volnou cestou.
"Nicmene realita rika, ze pokud se znatelne nezvysi vykon tech "vlastnich" reseni od Tesly (rikejme tomu tak), tak to fungovat nebude."A na to jste přišel jak, prosím vás? Každopádně Tesla už pár let pracuje na další generaci toho svého SoC, která půjde do výroby příští rok a samozřejmě přinese další zvýšení výkonu. https://electrek.co/2020/08/18/tesla-hw-4-0-s... "Nvidia proti tomu pouziva proverene metody, vyuziva i externich cidel - lidaru atp. Vozidla vybavene temito technologiemi rozhodne nevjedou pod kamion a nespletou si sloupek s volnou cestou."Systém Nvidia nijak nediktuje, jaké senzory dané řešení použije. Konkrétně ta nehoda s kamionem se stala u Tesly se systémem MobilEye, který využíval čipy Nvidie, takže ten váš argument moc nedává smysl.
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 10. 2020 16:29
Tohle je hrozne hezke, kdyby ty uspory nebyly za cenu ohrozeni uzivatelu.. Cele to reseni je ve stylu uspor za cenu hazardu.
1) testuje kazdy kdo ma auto od 2019. SW bezi ve shadow modu a reportuje kdy ridic udelal neco jinak jak by udella ridic.2) SW uz ted je uzitecny a proto za to lidi plti.
2) To je podľa mna iba tvoja domnienka. Platia podľa mna kvôli tomu prísľubu do budúcnosti. V súčasnej podobe to ma k Autopilotovi veľmi malu pridanú hodnotu.V EU žiadnu.
No to tez, kor kdyz vedi, ze cena pujde nahoru. Nicmene i tak si myslim, ze ma nejakou hodnotu a ceny asistencnich systemu jinych automobilek jsou tez relativne drahe. I v EU to ma lane keeping a popojozdeni, takzre to funguje na dalnici.
To už je práve v cene auta (funkcia Autopilot).
Základní autopilot nemá automatickou jízdu v kolonách a na dálnici. Tu má jenom Full Self Driving balíček.Základní autopilot má jenom funkci automatického brždění a udržování jízdy v jízdním pruhu na dálnici (nedokáže navigovat po dálniční síti, ani předjíždět)
On písal o lane keeping a kolónach. Obidve tieto praktické veci ma základný Autopilot:https://youtu.be/QS1nCLVIslI... Autopilot je jednoducho to čo ma aj obyčajná Octavia.
No dokonce, tak kdyz to i v EU umi jezdit po dalnici, tak to uz je dost dobry duvod pro nekoho to mit ne?
Nerozumiem čo si tým myslel.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.