Zajímalo by mě, jak se při rychlém nabíjení tak velkých baterií řeší chlazení. Účinnost nabíjení přece není 100%, takže se musí uvolňovat docela velké množství tepla.
U nas ale reseni pro auta mame -> http://ekonomika.idnes.cz/dotace-100-milionu-zaludo... ...
Koukám, že autor si dal záležet, aby vybral fotku, kde vpadá Musk co nejdebilněji 😉
No co, dneska to žere jako takovej Warťas. Dvanáct na sto, jen s 45 litrovou nádrží. A v nádrži jsou koráli, co rostou sakra rychle, jednou za 5 let je třeba tu nádrž vyměnit, aby se tam vešlo víc benzínu 😀Pokud by se na "benzínkách" nenabíjelo, ale rovnou vyměňovaly baterie, osobně nemám s 400km dojezdem problém a dovedu si představit nasazení už dnes. Co ušetřím na na olejích, svíčkách a stovkách dalších věcí, to dám možná buď do dražší elektřiny a nebo do baterie (na kterou je stejně 8 let záruka a auto do 10 - 15 let jde tak jako tak do kopru, ty baterie by taky měly bejt už levnější).Prostě elektroauta nejsou zatím pro socky ale pro ty, co si prostě můžou trochu víc dovolit.
Už někdo spočítal kde by se vzala energie kdyby najednou přibylo do sítě třeba milión takových aut? Baterie je jedna věc ale naplnit je ,je druhá.
existuje vec, ktere se rika nocni proud a ma jedno specifikum: je ho prebytek a nidko nevi, co s nim. A hadejte, kdy je nejlepsi dobijet elektromobily! to neuhadnete
nocniho proudu je prebytek a je levnejsi - v soucase dobe. V dobe kdy se bude v noci nabijet miliony aut tak ho jednak nebude prebytek a za duhe uz nebude levejsi protoze ho nebude dost. Proste nabidka a poptavka.
Dobrá úvaha, spíš bych řekl, že případný přechod na elektromobilitu by tak zásadním způsobem zamíchal kartami, že nikdo neodhadne, co to vše způsobí, a cena nočního proudu je jen malicherná drobnost v tomto. Jen pro info: možnost použít baterii z auta zároveň k vykrývání špiček spotřeby domu, překrytí den/noc, arbitráž v ceně elektřiny (denní/noční proud) ... až po takové příjemné efekty, že odpadne obrovské zatížení našeho dobovzu platbou za naftu a současně arabské země se zase vrátí na úroveň středověku (neb přijdou o své příjmy), kam zjevně zatím stále patří
No tak to dřív ta "nafta" dojde (bude jí méně a bude dražší), než ji my nebo svět nahradí elektřinou. Jinak je pravda, že odhad, jak se co bude vyvíjet, je poměrně obtížný. V každém případě je spíš přání otcem myšlenky. Poptávka po ropě neustále přes drobné výkyvy celosvětově roste.
Nerad, ale musím potvrdit, že pomalu roste, za poslední roky tempem cca +1% ročně. Úplně bych si nevsadil na to, že nafta dojde, zatím se zdá, že modernější technologie umožňují jí těžit ze stále náročnějších míst; asi jako u jiných věcí je šance, že dojde k její náhradě dřív než žádná nafta nebude. Aspoň v dopravě (plasty, hnojiva, tam to bez nafty asi půjde velmi špatně).Když by nafta podstatně zdražila, určitě by to pomohlo jiným technologiím (elektřina, vodík) ale nyní stojí ropa 1/2 co před dvěma lety a nemyslím, že v dohledné době poskočí významně nahoru.
Přebytek nočního proudu je zejména ze slunečních elektráren B-] …
v 11:20 ?
soláry?
Co s nima? Nefungujou, když je potřeba.
Asi bys to spočítal i sám, moc velká věda to není. Ano, spočítal, třeba já. Pokud by všechna osobní i nákladní auta jezdila od teď na elektřinu, tak bychom měli o necelých 20% větší spotřebu elektřiny než máme dnes. Zároveň posledních pár let cca 20-25% naší produkce vyvážíme (tento vývoz se asi brzy bude podstatně snižovat s tím, jak Němci staví větrníky a soláry a jak tento vývoz dotujeme, neboť vyvážíme "za hubičku" a za tuto energii nám nikdo neplatí příspěvek na OZE, na rozdíl od elektřiny spotřebované u nás).Jinými slovy, nejedná se o nic zásadně neúnosného, a to ani z hlediska navýšení výroby, ani z hlediska přenosové soustavy.Ještě jedna věc - při výrobě benzínu a nafty se spotřebuje velké množství el. energie (kterou si patrně vyrábí přímo rafinérie), a viděl jsem odhady, že cca těch 20% "navíc" už teď padne na výrobu benzínu/nafty, jinými slovy, celková spotřeba el. energie by se vlastně nezvýšila, neboť by odpadla potřeba elektřiny na výrobu benzínu. Ale tuto druhou část berte bez záruky, nejsem odborník.
Ne odbornik opravdu nejste, spravny termin je ve vasem pripade mimon. 😀
Na to, jak se bude vývoz naší elektřiny snižovat, bych si vsadil. Tedy na to, že to nebude pravda. Obzvlášť až si Němčouři zavřou ty jaderky. Co vy na to? 😀
😀 No jednoduchý pohled na věc. Ten pozvolný nástup elektroaut by byl jistě příležitostí, jak spoustu věcí přizpůsobit. Na druhou stranu jsem si nevšiml, že by v podvečerní špičce bylo na benzínkách prázdno. Další věc je jak kapacitně upravit a hlavně zpřístupnit elektřinu ve velkých domech a na sídlištích. Ekonomicky dost drahá věc. A nakonec stále bojujeme s tím, že jsou auta od Tesly i v tom případě, že by stála "jen" 800 tisíc nedostupná pro takřka 90% obyvatel. Ostatně sám Musk naznačuje, že žádný výrazný posun nás nečeká, takže do masového rozšíření je nyní stejně daleko, jako před 10 lety.
Jé, ukaž mi to "najednou", to mávneš kouzelnou hůlkou a budou tu auta? Do toho! Fakt ti fandím!Hm, ale sladké tajemství: víš, že na výrobu benzinu a nafty se spotřebovává taky nemalé množství elektřiny, která by se tím pádem spotřebovat nemusela? Už ti ta energetická bilance vychází líp? Taková základní logika...
Ano, spočítat si to můžete také. Stačí na to nějaké makroekonomické údaje. Odhadem se dá říci, že kdyby (čistě teoreticky) teď okamžitě byla veškerá mobilita na elektřinu, tak bude potřeba zvednout celkovou výrobu asi o jednu třetinu (až o polovinu). Pokud byste od tohoto nárůstu odečetl spotřebu energie na výrobu paliv z fosilních surovin, dostanete nějaký přesně nedefinovaný zlomek z té třetiny. V extrémním případě spotřeba vůbec neporoste, protože rafinérie jsou nenasytný žrout a přesné údaje nejsou (spotřeba elektrické energie na výrobu 1l/1kg paliva se pohybují od asi 0.5 KWh až asi po 7kWh dle kvality a znečištění ropy).
Takže jediná cesta v současné situaci je rychle dobít stavající baterie. Když by se automobilky dohodly a dělaly společný systém dobíjení, určitě by to celou věc urychlilo. Možná když nějaká variabilní dobijecí plocha, která by se přitiskla na spodek vozu. Otázkou je, zda použít vice konektorů, nebo indukci.
O čem že to je článek? Jestli jen o lithiových bateriích, tak tomu bych věřil, že to nemá budoucnost. Navíc lithia je tak málo a už teď kvůli němu jsou násilné konflikty. Na zbylé technologie se asi zapomnělo. Trošku tendenční rozhovor, zdá se.
Tohle je o bateriich. Zjevne spousta velkych firem(ktere zamestnavaji spickove technology a vedce) nenasla zatim nic lepsiho. Neco znas? Neco co lze PRAKTICKY nasadit?
Lithia jsou mraky.
mraky ne spíš moře 🙂mořská voda ho obsahuje relativně dost a dá se z ní dostávat, záleží kolik ho bude třeba aby se zlevnil výrobní proces
To hlavní tam chybí, to je životnost baterií.U Leafu si musíte každých 5 let kupovat baterie za 180 000 Kč.Nedávno jsem předjel Leaf na dálničním přivaděči, sunul si to asi tak 60 km/h.Asi před 8 lety jsem si kopil AA baterii s hodnotou 2700mAh. Za 8 let se kapacita nezvedla.
Tesla dává záruku 8 let na baterie. Nevím kolik je tam běžný úbytek kapacity, ale mělo by to být, že kapacita by za 8 let neměla klesnout pod 60 procent původního stavu. Motor taky čase ztrácí výkon a oprava motoru není levná záležitost a originální výměna je nemožná. Zato baterie se vyměnit dají a dá se předpokládat, že cena čase bude klesat.Navíc to auto je prakticky bezúdržbové. Žádné nové svíčky, nové filtry, výměna oleje atd atd
Zadna podelana spojka nebo prevodovka! Zadny podelany rozvody.
Přesně tak. Nově dávají na řídící jednotku s motorem taky záruku 8 let a neomezený počet kilometrů, což je asi jediná věc co se tam může pokazit. Jinak je to celé drive by wire a měnit se budou asi jenom brzdové destičky a kotouče, jako na každém autě.
Navíc i samotné brzdy se opotřebovávají méně než u klasického auta, protože to auto brzdí motorem. Stačí pustit plyn a auto začne mírně brzdit a nabíjet akumulátor. Takže pokud jezdíte plynule a s rozumem tak ani ty brzdy moc neopotřebujete.
Kdyby měl dobíjecí stanice každých 80km, nemusel by jet tak pomalu...
Hloupý není, ale ta arogance ho jednou dostihne a bude táááákhle malý.
Mluvíš o nějakém konkrétním příkladu arogance, nebo z tebe mluví pouze zášť a závist?
v com je arogantny?
O všem víme, všechno a všechny máme pod kontrolou, nikdo bez nás nic nevymyslí, my tu vládneme bateriím.. mně to tak vyznělo (kromě toho elektromobil je krávovina, jediné rozumné řešení je v nejbližší budoucnosti elektro-vodíkový hybrid, i když výroba je drahá).
Absolutně jsi nepochopil text, tam není ani naznak arogance.A vodík by byl k užitku kdyby neměl tak směšnou účinnost, to aby auto za sebou tahalo cisternu s vodíkem. Na vodík není účinnost a na baterie zase dostatek energie, ještě si hodně dlouho počkáme na náhradu za klasické paliva.
podla mna by najlepsia alternativa ropneho benzinu bol synteticky benzin... idealne nieco co by sa vyrabalo zo vzdusneho CO2 za pomoci slnecneho ziarenia ci atomovej energie. klasicke uhlovodiky maju vysoku energeticku koncentraciu, lahko sa skladuju, prepravuju, su bezpecne na manipulaciu... idealne palivo, ktore pojde tazko plne nahradit.
Myslis, ze to nikoho z velkych mozku nenapadlo zatim?
A myslíš, že by se tím daly efektivně produkovat desítky miliónů barelů ropy denně?
Počkáme ano, souhlas, jen že elektromobil sám o sobě nic neřeší.
Vazne? Tak to sme asi kazdy citali iny clanok.
Nove revolucni baterie jsou! Vsechny patenty prece zkoupili bohati sejkove ze Zalivu 😀😀😀😀😀
Ja bych to videl na illuminaty nebo kuraka 😀
A pak je utajili: 😀
Nene. Židi. Ti přece můžou za všechno. Venku prší - Židi, nakopl jsem si palec - Židi. V polívce se mi rozmočily krutony - zatracení Židi. Důležité je mít veřejného nepřítele, na kterého všechno hodíme a Židi jsou takovým užitečným fackovacím panákem pro celý svět už pěkných pár staletí.
Židi, kteří tajně řídí arabské šejky.
A všichni neoblíbení jsou konečně na jedné hromadě - Židi pohromadě s vyznavači islámu. 😀
...ktory miesto tiav jazdia na iluminatoch.
On je rozdíl v baterce pro auto a pro mobil. Je klidně možné, že nějaká technologie bude fungovat v malém, ale do auta ji z nějakého důvodu nepůjde dostat (a naopak).U auta se počítá i rychlost nabíjení. Představa, že čekám celou noc na "benzince", mě nenaplňuje nadšením, zatímco představa, že se mobil nabíjí celou noc a pak jede týden v kuse už pro mě tak nesmyslná není.Škoda, že výrobci uvádějí spíš mobily s rychlým nabíjením a tím omlouvají malou výdrž. Jenže spousta lidí se pohybuje v místech, kde prostě nabíjet nelze! A pak je mně jedno, jestli se mobil nabíjí 10 minut nebo 5 hodin, když nemám ani těch 10 minut.Osobně hlasuju pro delší výdrž i za cenu nižšího výkonu zařízení a větší hmotnosti.
Ono je to asi skôr tak, že výrobcovia radšej preferujú rýchlonabíjanie na úkor ich životnosti (veď to ich už nezaujíma)
Tak zase pokud ta baterie pokryje celodenní potřebu není takový problém aby se dobíjela celou noc.Ono v článku zmíněný 90 kWh akumulátor se na běžné domovní přípojce 3x25A bude plným příkonem nabíjet přes 5 hodin, čili limitujícím faktorem není rychlost nabíjení, ale tloušťka drátů.
Navíc je nepravděpodobné, že bys to vybil úplně.
I kdyby měl každý dům 3x25A (jako že nemá), tak odběr elektřiny v okamžiku, kdy by každý v ulici nabíjel jednu Teslu, by rozžhavil dráty od trafačky doruda (předtím ale zafunguje ochrana).
Pokud neco bude efektivni pro mobily tak me nenapada duvod proc by to neslo pouzit v aute. Opacnym smerem tam nejaky limit muze byt, zejmena rozmerovy.
Jaký by měl být rozdíl v baterce pro auto a mobil, pokud je technologie stejná? Rychlost nabíjení se počítá všude. Copak auto by nešlo nabíjet doma přes noc ze sítě? Je to naopak vše úplně stejné, jak s tím mobilem.Jinak rychlost nabíjení v mobilu přece není to zásadní, co ovlivňuje výdrž. Tu ovlivňují hlavně rozměry, a ať se vám to líbí nebo ne, těžkou cihlu bude nosit jen pár bláznů. Pokud jdu někam, kde nemohu nabíjet, vezmu si powerbanku, kromě toho jsou elegantní řešení (aspoň tedy pro iPhone), které se nacvaknou na telefon a jsou pak jeho kompaktní součástí, čili i hardcore uživatel je uspokojen.
Jak vidím, tak tady tomu zase všichni rozumí jak koza petrželi...Samozřejmě že tam žádný rozdíl není.
aby to stalo za tak musi prijit principialne jina technologie baterie. A to se ve vetsim dela lepe. Nedovedu si predstavit treba kapalny clanek v mobilu ale v aute jo. I kdyz motorola se snazila vyvinout clanek s kyselinou mravenci :o)To ze v soucasne technologii baterii zvetsi kontaktni povrch nebo vylepsi ... posune baterie o par procent.
Ano. Ale za posledních cca 50 let se zatím na nic takového nepřišlo. A evidentně hned tak nepřijde.I když Zelení a jimi ovlivnění jedinci si stále myslí, že si přírodní zákony mohou odhlasovat.
Kupodivu - není. Žádné extrémní rozdíly v konstrukci těch baterií skutečně nejsou.
"většině lidí", nikoli "většině lidem", opravte si to prosím, tahá to za uši... Ale jinak zajímavé, jakkoli nijak nepřekvapující čtení
Neznalost češtiny je u mnoha dnešních novinářů přímo příkladná.
Někdy mám dojem, že snad dokonce povinná. Že neschopnost psát česky je podmínkou pro zaměstnání českého novináře...
Nedávno jsem se bavil s chlapíkem z ČTK a dost mu spílal za jejich hrubky.Řekl, že problém je v tom, že vedení ČTK šetří na korektorech.Smutné a hanebné..
a nebo má spadeno na koupi nějakého slibného vývoje baterií a tímto prohlášením si připravil půdu na levnější koupi.
myslim ze elon musk moc dobre vi ze napr apple by ho vpohode preplatil a zjistil si tak exkluzivitu pro svoje produkty popr uz apple davno takovou technlogii ma a pouzije ji pokud by doslo k vetsimu poklesu akcii, tesla je v tomhle bohuzel malej pan s malou penezenkou
a nebo nikde není žádná konspirace a prostě technologie má svoje limity.
tihle lide maji uz vetsinou zainvestovano ve vyzkumu, koupit produkt to uz je s krizkem po funuse.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.