Aktualizacích o stavu vývoje dává SpaceX více, než je reálného pokroku na vývoji.
Aby to nakonec nedopadlo tak, že se Starship podívá na orbitu dříve než Ariane 6
Pokud velké Mko pojmenuje jeden z dragonů jako Starship, tak jistě. Jinak je to zcela vyloučeno.
Aby ses nedivil. Ariane už byl odložený na příští rok a stejný rok možná poletí i Starship.
Jenže Starship nepoletí nejen za rok, ale ani za deset let. Nepoletí nikdy. Takže se divit fakt nebudu.Fakt, že mOvečky věří, že by snad Starship mohla letět už za rok, aby mohla stihnout naprosto nesmyslný kontrakt na lunární lander jen dokládá, jak už pozbyli mOvečky poslední zbytky soudnosti.Jen pro připomenutí, první Dragon letěl někdy v roce 2010. Dovybavená nutnými systémy pro transport posádky trvalo 10 let. A to v podstatě stačilo zajít na trh a nakoupit hotové věci.A teď by se měli dostat z občas poskočivsího vodojemu na obří kosmickou loď na orbitě za méně než dva roky???????
Jistě že nikdy nepoletí. Stejně jako nikdy neletěl Falcon, nikdy nepřistál a nikdy neletěl znovu. 😉
No když to říkáš. Ale to si budu muset dohledat. To se mi nějak nezdá, že by Falcon neletěl. 😉
Až na to, že Crew dragon podstoupil rozsáhlý redesign a některé cesty jeho vývoje se ukázaly jako slepé (motorické přistání, kvůli nezájmu nasa), tedy není to tak že by jen k dragonu připlácli podporu života. Ale téměř celej ho přestavěly a vývoj dost zpomloval NASA, protože chtěla dodržet jejich bezpečnostní požadavky.Starship se to netýká, protože NASA není klient, takže to nemusí být podle ní. Jen se dostat na na orbitu, šance je. Nákladní varianta, bez posádky, podpory života,... a v rámci testovacího letu.
klasická mOvce. navážet se do nasa, do té nasa, která musela do space x naběhnout a dotáhnout jim dragona k funkčnosti, protože se v tom kluci ze spx plácali a svým živelným způsobem vývoje to nebyli schopni dotáhnout do cíle.Navážet se do té NASA, díky jejímž archivům vubec SPX existuje, protože co hoši nenačetli v archivech, to neměli.A nakonec, je fanj, že dovybavit funkční orbitální taxík podporou života a autonomním dokováním, považuješ za velmi obtížný úkol, zatímco dostat se z na poli svařeného vodojemu o hmotnosti 50-100 tun k dvoustupňově megaraketě, jejíž první stupeň neexistuje ještě ani na papíře, za jediný rok je zjevně takové malé cvičení. Ovšem, to hlavně krásně ukazuje, jak už zcela mimo jakékoliv zbytky reality vy mOvce jste.
To trochu přeháníš, ne?Prototyp (nebo chceš li, funkční vzorek)prvního stupně SH už se reálně montuje. Je docela klidně možné, že ani nepoletí, že vybuchne při tlakové zkoušce, ale zatím ta pravděpodobnost docela klesá. O kolik by to zdrželo testování? O měsíc? 😃S archívy je to víceméně pravda, ale SpaceX do nich má stejný přístup jako ostatní firmy v USA a zase už nich jsou data, která získala NASA pozorováním retrozážehu F9. A NASA měla ve SpaceX třicet lidí, kteří dohlíželi na Crew Dragona. Chtěli tři sta, ale i těch třicet stačilo. Kolik jich asi bylo u konkurence a co tam sakra dělali, že loď spolehlivé a prověřené firmy bude muset letět znovu?
Ehm, posloucháš se? Defacto tvrdíš, že první stupeň SHS jde postavit za měsíc. Tedy 200 tun oceli, 30 motorů a složitá elektronika v 70 metrů vysokém a 10 metrů širokém balení. ZA MĚSÍC, TO JEST 30 DNÍ.Blouzníš takhle i v běžném životě nebo jen když přijde řeč na tvou modlu?
Na tlakovou zkoušku nepotřebujou ani jeden motor.
cernakus: a ty asi zase nečteš, co jsem napsal. Psal jsem to o aktuálně stavěném prototypu, který ještě nebude mít třicet motorů a dá se předpokládat, že bude mít i další zjednodušení. Navíc první tlakové testy probíhají bez motorů a se simulátorem tahu, takže případné odhalení nějaké chyby nezpůsobí výpadek v motorech.A poslední prototypy Starship dělil přibližně měsíc a to jsou přes menší velikost složitější. Jasně, celkově to určitě zabere víc času, ale oni se opravdu pokoušejí o sériovou výrobu a minimálně ve výrobě dílčích částí už jim to docela funguje. A musí, jinak prostě Starlink nahoru nedostanou, ne v dostatečném množství a dost levně.Jasně, že to zdaleka není všechno, spousta věcí se může pohnojit a skoro určitě taky pohnojí :) Hele, klidně si dokážu představit, že příští rok nedojde ke kompletnímu orbitálnímu testu s úspěšným návratem, ale to by se to muselo řádně hnojit a těžko by to nezkusili znovu. Ale do deseti let? To nevím co by se muselo stát...
aha, já to pochopil, že mluvíš o letovém prototypu schopného dosáhnout orbity. Samozřejmě není reálné svařit byť jen ten vodojem s jedním motorem za měsíc, ale teoreticky to možné asi je. To, že se ti to zdá měsíc je tím, že dělají dva až tři současně a hlavně je to spíše dva měsíce. SN6 skočil před měsícem a SN8 možná skočí nejdříve za měsíc.Na sériovou výrobu potřebuješ sériovou linku. Tu nemají ani na raptory a postavit jen ji je na rok práce v tempu.Tak to si představ spíše těch deset let. I kdyby to Musk myslel vážně, tak prostě jsou hodně na začátku. A jen fakt, že nebyli schopni udělat ani na třetí dobrou tlakovou zkoušku, přičemž výrobci kryogenických zásobníků LNG dělají podstatně větší kousky z oceli na první dobrou něco značí.Jde prostě o PR pro to, aby se sypaly investice, případně tu a tam něco navíc pustila NASA nebo DoD. Proto taky musí být ty PR stunty levné a když nevyjdou, tak je to spíše pozitivní, protože se tím dá u investorů obhájit odklad a zároveň tito mají dobrý pocit, že se maká.A že tohle modifikované ponziho schéma funguje dokazuje Tesla, kde sice zisky bez dotací a výpalného nejsou ani v dalekém dohledu, ale když se občas udělá nějaká ta PR akcička, jako představení Cybertrucku/Semi, které dodnes nejsou na trhu nebo se oznámí battery day, kde se pak jen tlachá a slibuje a operuje maximálně s procenty, tak je z fabriky, která vyrobí a prodá polovinu aut jak Škoda a obrat má víceméně stejný, i když nejlevnější auto Tesly stojí jak nejdražší Škody, nejhodnotnější automobilka světa.
Klidně bych se vsadil, že sis něco podobného říkal před pár lety o pokusech přistát a chytání krytů.
Ne. Ale vydrtil jsem mOvce na Kosmo, když ti sráči byli podobně optimističtí jako ty. Prohrály všechny sázky, protože byly mimo realitu. A to byly mimo realitu víceméně pouze časovou náročností.V případě SHS se bavíme o úplně jiném levelu strojařiny a raketového inženýrství obecně, nežli u konvenční rakety typu Falcon 9.
V NASA jsou asi taky ty vaše mOvce, když jsou ochotni dát SpaceX desítky milionů dolarů na vývoj Starship, která podle vás nikdy nepoletí...
NASA vyhodila oknem už více za větší blbosti.Mají to nařízeno befelem. Těžko se tomu tedy mohou bránit.To je jak když dostali befelem "komerční" dopravu na ISS. Tak draho kilogram nahoru nenosil ani raketoplán po započtení inflace. Proti ATH, HTV a hlavně Progressu byly a jsou ty ceny za kg naprosto šílené.Připomeň mi, jak že tu cenu obhajují mOvce?Ostatně dtto pro vynášení posádek a nově i zakázek pro DoD. Muskáček dostane za start takřka dvakrát tolik co ta zlá "nekomerční" ULA.Prostě ideologie v byznysu.
To by mě fakt zajímalo, jak jste srovnával cenu raketoplánu s Dragonem nebo Cygnusem, abyste se dostal k nějakému smysluplnému číslu, protože podle mě to vždycky bude srovnávání jablek a hrušek. Jsou to zcela odlišné stroje navržené pro různé účely a s tím souvisí jejich silné/slabé stránky, které se liší podle konkrétního účelu, který chcete srovnat.A to vaše neustálé opakování bludu o tom, že SpaceX je dvakrát dražší než ULA, je poněkud trapné. Už několikrát vám tu lidi vysvětlovali, že to nejde přímo srovnávat, když cena pro ULA je jen za start, zatímco v případě SpaceX to je cena za start + stavbu věže pro vertikální integraci + vývoj většího krytu. Řekl to i sám šéf ULA, tak nevím, proč ten nesmysl pořád opakujete.The actual prices that ULA and SpaceX bid for the launch services are proprietary. Bruno said he could not comment specifically on why SpaceX received nearly the same amount for one mission that ULA got for two. He said the likely explanation is that SpaceX built into its bid the cost of vehicle upgrades — such as a larger fairing and higher performing upper stage for the Falcon Heavy — to meet the requirements of the mission.https://spacenews.com/tory-bruno-on-ulas-big-wi... Peníze na obdobné věci přitom ULA dostala od armády už dříve v rámci jiných kontraktů. Pro SpaceX je tohle jednorázový „poplatek“ a příští mise už budou mít normální ceny, protože budou zahrnovat jen start a související služby. Jsem zvědavý, co budete říkat, až se u příští vlny kontraktů ukáže reálný rozdíl v cenách za start mezi SpaceX a ULA.
To tvrdíš ty. Bruno řekl, že nemůže být specifický (no bodejť, nepotřebuje dělat u zákazníka vyrvál), ale myslí si, ve vší počestnosti, že to je za ty extra platby. ULA nedostala za vertikální integraci ani floka, má to totiž od začátku. Naopak je nucena, aby uměle stavěla raketu, kterou nepotřebuje (Vulcan) jako náhradu za Atlas jen z politických důvodů. Na tu raketu samozřejmě nedostala ani floka, zatímco SPX na F9 dostal a ne zrovna málo.Připomínat, že ULA dostávala miliardu za udržení Delty a Atlasu je pak zbytečné, protože to byla kompenzace za nedostatek zakázek od DoD a NASA a zároveň za to, že ULA musela držet obě rakety. Kdyby to mohla udělat ryze tržně, tak Delta IV je už dávno historie, protože Atlas ji spolehlivě poráží jak náklady, tak využitelnou nosností.Jinak s hruškami a jablíčky se vždy vytasí diskutér, který je v krátkých. Fakta jsou nekompromisní. Kilogram v STS vyšel 22500 USD. V konsolidovaných cenách 2011. Dragon 59500 USD taktéž v cenách roku 2011. Cygnus pak raději ani nezmiňovat.Milosrdně nezapočítávám vývojové náklady, které dostala SPX proplaceno taky a to včetně toho, že jim NASA zadara Dragona dokončila, páč toho sami nebyli schopni.Prostě to neokecáš. A žádný rozdíl v cenách mezi ULA a SPX nebude. SPX je totiž zjevně schopné si vyhádat více, než ULA. A I kdyby měli jít s cenou dolů, tak levněji než ULA to dělat nebudou, k tomu není důvod. Spíše se těším, jak se budeš kroutit, až i další zakázka od DoD pro SPX bude dražší než pro ULA a ty už se nebudeš moci točit na té vertikální integraci. To se docela těším, bude to toiž už za rok 😉
CERNAKUS ty jsi ale ultrablb,ktery je navrcholu....takoveho dalsiho neni mozne najit ani si predstavit!!!Nejsi ty nahodou iOvce 🤣
Ne, jestliže je někdo striktně proti mOvcím, nemůže být iOvce, protože ovečkovství koreluje. Tj. je obvyklé, že nejskalnější mOvce se rekrutují zejména z iOvcí.A protože ty budeš zřejmě militantní mOvce, budeš s nejvyšší pravděpodobností i latentní iOvce (tedy byl by jsi rád iOvcí, ale jsi příliš chudý a apple o tebe nemá zájem).😀
no jo, ale Ariane 6 už je v sériové výrobě. Nepotřebovalo žádné prototypy jako Starship. Je klidně možné, že se nějaký prototyp Starshipu na orbitu podívá, ale do sériové výroby bude mít pořád strašně daleko.Mimochodem, vývoj BFR začal v roce 2012, Ariane 6 až 2016. Dostat za 4 roky takto vyspělou raketu do sériové výroby je nevídaný kousek.
Ariane 6 je ve vývoji od 2010 a to je raketa, která má modernizovaný motor prvního stupně A5, motor horního stupně je sice nový, ale na stejné palivo jako na A5 a víceméně z toho předchozího taky vychází. Pomocné motory na TPH jsou modernizované z Vegy. Konstrukce i velikost je v podstatě totožná, jen cena by měla jít dolů. Se záchranou motoru se už vlastně nepočítá, protože spíš bude A7 se záchranou prvního stupně.A teď si to prosím srovnej s přechodem z F9 na Starship/SH.
Před rokem 2016 se za Ariane 6 označovala úplně jiná raketa. Nebyla na vodík, ale tuhé palivo. Zůstal tuším horní stupeň, ten se vyvíjí déle, to je pravda. Cena těžko půjde dolů za tak vyspělou raketu. Už tak je jasně nejlevnější na trhu. SRB mimochodem znovupoužívat jdou už i u Ariane 5, jen se to nedělá protože je levnější vyrobit nové kusy. Falcon vs Starship těžko srovnávat, protože Starship je ještě v ranné fázi vývoje a vlastně ani nemá žádnou konkrétní finální verzi. Víme vlastně jen to, že bude používat metan místo kerosinu. Ale pořád to není vodík.
Důvodem vzniku A6 bylo snížení ceny za start samostatného satelitu a původní projekt- ta "jiná" raketa- toto nesplňoval. Starship s tou dnešní taky neměla moc společného- dokonce i motory měly být dost jiné. Shodné je jen základní schéma dvoustupňové rakety s tankováním pro škálování doletu.Takhle se můžeme dohadovat, kdy vlastně ten vývoj začal a každý bude mít svou pravdu. SpaceX totiž vyvíjí jinak než ostatní společnosti a příklad F9 jasně ukazuje, jaký může být rozdíl mezi původním návrhem a "konečným"provedením...Jo a srovnání F9 a BFR jsem myslel jako ukázku rozdílu ve vývoji, protože A5 a A6 na sebe těsně navazují, zatímco obě rakety SpaceX jsou naprosto rozdílné, fakticky bez přímé návaznosti a společný mají prozatím snad jen systém řízení a manévrování.
On hlavně ten původní projekt měl být jen jakýmsi doplňkem k Ariane 5, jako lehčí a levnější raketa. A Ariane 5 se měla dál vyvíjet. Prostě to byla jiná raketa pro jiné účely. Až skutečně v roce 2016 byla navržená součastná Ariane 6 jako plnohodnotná náhrada za Ariane 5.Je to prostě celkově nesmyslné srovnání. Starship je zatím jen jakýmsi precursorem, který má ověřit technologie. Ne navrženou vyvíjenou raketou. I když na orbitu doletí, pořád nebude ve fázi vývoje, ve které je Ariane 6 už roky, jelikož je založena na už ověřených, jen modernizovaných technologiích.Starship by se měla spíš srovnávat s Calistem, Ariane Next nebo jak se to teď jmenuje.
Jasně, jenže tys tady operoval s tím, že Starship se vyvíjí od 2012, jenže to taky byla jiná raketa a navíc měla hodně nízkou prioritu, protože teprve dobíhal vývoj F9 a CD.A Starship už taky jede v sérii, prostě to tak dělají a upravují za chodu. Jako je to šílené, ale funguje to 😃
To máte pravdu. Když se Ariane 6 podívá na orbitu, tak to bude dokončená loď. Když se tam podívá SpaceX, tak to bude stále prototyp. Ale i tak by to byl ze strany SpaceX nebývalý úspěch.
To právě záleží, co ten prototyp bude umět. Že se dostane na orbitu zase tak moc neznamená. Důležité jsou refueling a reentry, a podobné technologie.
Tak opravdu důležitý je návrat. Tankování až v druhé řadě, protože SpaceX potřebuje vynášet družice Starlinku, bez kterého by další vývoj byl mnohem složitější a v návaznosti na Mars víceméně nemožný.
Shal: jen takové upřesnění, až poletí A6, tak to bude dokončená raketa. Ano, ale "jen" raketa.SpaceX sice při prvním letu bude mít jen prototyp, ale bude to prototyp znovupoužitelné kosmické lodě.
Vývoje Ariane 6 začal v roce 2010. Do fáze podrobnějších návrhů se dostal v roce 2012. Kdežto BFR byl až do roku 2018 jenom side project, na kterém pracovala pouze malá skupinka lidí.
Jak říkám o kousek výše, návrh současné rakety je až z roku 2016. Předtím to byla úplně jiná raketa. A hlavní pořád byl vývoj Ariane 5.
Starship/SuperHeavy byla do 2018 taky jiná raketa a taky neměla nijak velkou prioritu :)
Celá má pointa je, že finální Starship ještě jiná raketa bude 🙂
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.