Elektronické obchody se prý přetransformují v pouhé prostředníky

Internetovému retailu se v současnosti příliš nedaří, ale vize jejich přetvoření v pouhé zprostředkovatele obchodů se zdá být extrémním názorem.
S novou představou o budoucím uspořádání e-komerčního světa přišla společnost Forrester Research, jedna z nejznámějších prognostických a analytických firem v oblasti Internetu. Podle ní dnešní internetové obchody – firmy skutečně prodávající a distribuující zboží – si v budoucnu vyberou mezi dvěmi možnostmi: buď zemřou, nebo se přetvoří do podoby firem, jejichž rukama žádné zboží neprojde, ale které budou zprostředkovateli mezi skutečnými prodejci a zákazníky z prostředí Internetu.

V roce 2005 bude polovina obratů v e-commerci realizována právě těmito firmami, které Forrester nazývá e-brokery; vedoucí roli získají nejnavštěvovanější weby dneška, tedy portály. To je samozřejmě rajská hudba pro uši provozovatelů portálů, nicméně je to přece jenom představa poněkud extrémní.

Vychází z názoru – v mnohém správného –, že internetové firmy jsou sice nabity génii, kteří jsou schopni naprogramovat nejsložitější aplikaci, kteří dokonale rozumí Internetu a lidem, kteří jej využívají a jsou zde schopni dokázat pravé divy, ale činí jim enormní problém ponořit se do fyzického světa: koupit zboží, zabalit zboží, prodat zboží, odeslat zboží, zvládnout reklamaci či jinou službu zákazníkovi atd. V tomto směru jsou dobré jiné firmy – ty, které se logistikou „živí“ už třeba stovky let a které se naopak v prostředí Internetu necítí vůbec dobře. Forrester se skutečně dotýká bolavého jádra: většina e-obchodů má poměrně zoufalé problémy právě s logistickou (nákupní, prodejní) částí svých byznysů, náklady zde násobně převyšují původní odhady a stahují firmy do ztráty.

Je zcela pravdou, že u řady internetových byznysů je kvalifikované zprostředkování tím nejlogičtějším řešením e-komerce. Představme si například web s nabídkou všech modelů automobilů, které jsou na trhu, tj. se stovkami modelů od desítek výrobců. Je nemyslitelné, aby tento internetový prodejce měl nějaký „sklad“, kde bude tato auta mít a odkud je bude coby grandiózní autosalón dodávat zákazníkům – pravděpodobně by zkrachoval stejně grandiózně a velmi rychle. To je extrémní příklad, většina ostatního zboží se z vlastního skladu či ze „spřízněného“ velkoskladu dá expedovat na základě internetových objednávek vcelku v pohodě a bez nezvladatelných nákladů. Pokud si ale vezmeme i tento extrémní super-autosalón a uvážíme-li, že by byl schopen během deseti let obsluhovat např. 10 % celého automobilového trhu (to je v souladu s jinými odhady a výzkumy, tj. zhruba zde by se mělo za pár let pohybovat procento B2C obchodů realizovaných přes Internet), pak by jen v ČR prodával denně sto vozidel (u nás se prodá cca 270 000 osobních vozů ročně). V tom případě už celkem není pochyb, že by se takto velký sklad uživil, respektive že by neměl problém skoupit desítku autosalónů zaměřených na jednotlivé značky či skupiny značek a trh takto v pohodě, bez přídavných nákladů, obsluhovat.

Proces zprostředkování, který zdánlivě dokonale dává „každému, co jeho jest“, tedy internetovým firmám kompetence v Internetu a kamenným kompetence v „kameni“, bude vždy narážet na všechny problémy, které zprostředkování přináší a které jsou téměř neodstranitelné: problémy prostředníka, který neprodává, nic neumí, nic nevyřeší, jenom obchodní transakci komplikuje, přeposunuje přes sebe činnosti zleva doprava a zprava doleva. Internet – alespoň tak nás to učili jeho velcí učitelé a zatím to nikdo nevyvrátil – provádí naopak napřimování čili streamlining, počty různých prostředníků, ať kvalifikovaných či jenom parazitujících, naopak eliminuje a dává k sobě prodejce a kupujícího o jednu až několik úrovní blíž. Studie Forresteru se zdá být založena na tom, že současné internetové obchody jakoby nejsou schopny podnikat se ziskem (ovšem dle našeho názoru to neplatí pro všechny země, nelze hledět jenom na „šílenou“ Ameriku), a proto pro ně hledá jakýsi jiný model.

Váš názor Další článek: Napster nově s analýzou nahrávek

Témata článku: Internet, Mnohý výzkum, Obchod, Autosalón, Model automobilů, Osobní doprava, Fyzické jádro, Prostředník, Broker, Budoucí automobil


Určitě si přečtěte



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch