Elektronické komunikace: co prošlo Sněmovnou?

S odstupem pouhých tří dnů proběhlo v Poslanecké sněmovně druhé i třetí čtení návrhu zákona o elektronických komunikacích. Poslanci podle očekávání vyjmuli ze zákona vše o digitálním vysílání, ale naopak tam zase vložili veřejnoprávní multiplex pro Českou televizi. Rozhodli také o termínu zavedení mobilní přenositelnosti.
Kapitoly článku

Co prošlo, a co nikoli?

Jak jsem již uvedl výše, přesná podoba návrhu, schváleného ve třetím čtení, není dosud k dispozici, a ani není možné ji z dostupných zdrojů rekonstruovat. O konkrétních detailech tedy nelze ještě hovořit. Přesto lze načrtnout alespoň hlavní obrysy nejnovější podoby celého návrhu zákona. Jak tedy vypadá?

To hlavní, za co si dovolím označit převzetí nového regulačního rámce elektronických komunikací, se změnilo v jednom zásadním ohledu: tak jak poslanci dopředu signalizovali, z návrhu zákona skutečně vyjmuli celou oblasti digitálního vysílání (podrobněji hned záhy). To, co zbylo, se pak týká téměř výlučně dosavadní oblasti telekomunikací. Zde pak zůstaly v platnosti hlavní změny, na kterých stojí celý nový regulační rámec - tedy například tzv. relevantní trhy, nutnost provádět analýzy těchto relevantních trhů, určování subjektů "s významnou tržní silou" právě na základě těchto analýz, nebo třeba otevřenější rozhodování regulátora, který bude muset podrobněji zdůvodňovat svá rozhodnutí a také vycházet z analýz trhu atd.

Další "drobné" změny, které ale nejvíce upoutaly masovější média, se týkají například přenositelnosti čísel v mobilních sítích. Asi nevíce kontroverzí pak vyvolalo to, že poslanci sice obecně vyjmuli z návrhu celou problematiku digitálního vysílání, ale naopak sem propašovali poměrně významnou pasáž, kterou určitým způsobem předurčili další možný vývoj.

Pojďme si to rozebrat podrobněji.

Univerzální služba

Jednou zajímavou změnou, kterou poslanci zavedli, je způsob hrazení ztrát z tzv. univerzální služby. Ta bude v novém zákoně definována poněkud jinak než dosud (poskytovat ji bude více právem než povinností), ale stále bude existovat, a budou do ní spadat i takové věci, jako je poskytování specifických výhod (včetně "zvláštních cen") nejenom osobám zdravotně postiženým, ale také "osobám s nízkými příjmy a se zvláštními sociálními potřebami". I kvůli tomu mohou (a nejspíše budou) poskytovatelům vznikat ztráty, a bude třeba je uhradit. Dosud se na úhradách ztrát podílí všichni operátoři, což způsobuje nemalé problémy, spory atd.

Poslanci nyní rozhodli o tom, že ztrátu z univerzální služby bude nově hradit stát. Vzhledem k tomu, že není k dispozici přesné znění, je vhodné to chápat v obecné rovině, s tím že v praxi se to může týkat třeba jen některých částí ztrát z univerzální služby, či mít nějaká omezení atd. Jeden z relevantních návrhů hospodářského výboru vypadal takto:

"Ztráty vzniklé poskytovateli univerzální služby těmito zvláštními cenami kompenzuje stát prostřednictvím Úřadu.".

Osobně považuji za správné, aby stát hradil to, co si na poskytovatelích vymůže cestou zákona. Už ale nepovažuji za správné, aby stát řešil své záměry v oblasti pomoci postiženým, sociálně slabým a osobám se speciálními potřebami právě touto cestou, skrze univerzální službu, a tedy přes některé poskytovatele (a přes jiné nikoli). Proč stát chce, aby někteří konkrétní poskytovatelé nabízeli zákazníkům stejné služby za různé ceny (osobám sociálně slabým atd. za "zvláštní ceny"), a rozdíl oproti normálním cenám poskytovatelům sám hradil, skrze úhradu ztráty z univerzální služby? Proč stát raději nedá příslušné prostředky rovnou tomu, koho sám považuje za potřebného, postiženého atd.?

Odposlechy

Rozumná mi naopak přijde úprava, týkající se odposlechů. To je v poslední době dosti žhavé téma, většinou ovšem přetřásané v rovině toho, kolik takovýchto odposlechů je, kdo je odposloucháván atd. Méně se již diskutuje o ekonomické stránce odposlechů. Dnes je totiž musí hradit operátoři, a nikoli ten, kdo je po nich požaduje. Ten pak nemá (po ekonomické stránce) významnější zábrany.

Poslanci však do návrhu zákona prosadili poměrně radikální změnu: odposlechy bude nově hradit ten, kdo si je vyžádá.

V páteční zpravodajské relaci na ČT1 byl předkladatel zákona (ministr Vladimír Mlynář) dotázán na efekt, který by to mohlo přinést. Odpověděl, že očekává úbytek odposlechů.

Mobilní přenositelnost

Velký mediální ohlas vzbudila změna, ke které se poslanci rozhodli v souvislosti s přenositelností čísel v mobilních sítích. Nejde ani tak o věcnou změnu, jako o změnu termínu: původně bylo v zákoně navrhováno, že musí být zavedena nejpozději do šesti měsíců od účinnosti zákona. Nyní ale prošla jiná úprava:

nejpozději do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti opatření obecné povahy specifikující technické podmínky. Úřad je povinen vydat opatření obecné povahy (…) do 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona

Jak jsem se snažil podrobněji rozvést v tomto článku, jde o to že mobilní operátoři požadují, aby jim regulátor určil, jak mají při realizaci mobilní přenositelnosti postupovat, a to právě skrze zmíněný prováděcí předpis (ve formě tzv. opatření obecné povahy). Část jejich požadavků se týká zásadních věcí, které skutečně přísluší rozhodovat regulátorovi a ne operátorům. Jde například o to, zda se má přenositelnost týkat přenosu i "do" sítí NMT, nebo jen "z" NMT. Další okruh požadavků je ale už typu "my s nemůžeme dohodnout mezi sebou, a tak nás musíte rozsoudit". Jde například o to, zda má být jedna centralizovaná databáze přenesených čísel, nebo zda má být zvoleno distribuované řešení atd.

Výsledek je tedy takový, že nyní je lhůta pro zavedení mobilní přenositelnosti z určité části v rukou regulátora. Pokud stihne vydat požadovaný prováděcí předpis souběžně s účinností nového zákona, poběží fakticky lhůta v původní délce 6 měsíců od účinnosti zákona. tedy někdy ke konci příštího roku. Pokud regulátor vydá prováděcí předpis později, lhůta se adekvátně posune. Není tedy přesné říkat, tak jak se to objevilo v řadě médií, že přenositelnost má být zavedena "do 8 měsíců".

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,