Spousta informací o cenách je nutno brát s rezervou.
E-obchod bude moci otevřít každý ...(a jsou taková řešení-mujobchod, vltava, vlastní aplikace). (cena do řekněme 2000Kč měsíčně + náklady na nákup a balení zboží)
Elektronický obchod stojí stejně jako kamenný obchod (vývoj vlastně nikdy nekončí a náklady na propagaci, PR, ... jsou vysoké).
Tady srovnávejme:
Prodejna: Pronájem prodejny cena až (prodejna 80m2 * 5000Kč ročně za metr, tedy ne nutně nejvýstavnější adresa, 400 000Kč ročně, +energie a další provoz 30 000 + 2 pracovníci (10 000 hrubého, tj náklady 13600) + 326 000. Tedy ročně: 756 000Kč
E-obchod: server cca 200 000Kč a dále DB pro 20 uživ 100 000Kč a za zbylých 20 000 reklama a ).
Celkem vzato, pokud mám jednoho programátora (stará se o všechno, takže i správce sítě, a Internetového specialistu ...), který mě bude stát 600 000Kč ročně (30 000Kč hrubého, to je 41 000 v nákladech na mzdu včetně odvodů, pak kancelář 25 000, technika ročně 80 000 + nejakej ten telefon) a dále Internet konektivita ročně 300 000, potom 50 000 reklama a PR, + legální SW (roční odpis 30 000). A dale jeden zamestannec "knihkupec" za 163. Tedy Suam sumarum asi 1 150 000Kč.
Samozrejme, ze existuji i mnohem, mnohem drazsi Internetove obchody (jeden IT zaměstnanec je preci malo).
A oběma typům obchodů se může dařit se může dařit. Jde jen o to, jake maji ambice a/nebo jake maji konkurenční výhody. Pokud je firma schopná udělat elektronický obchod za 5 miliónů a roční náklady 1 milión, a realizuje obrat slušného "supermarketu", pak je to skvely, pokud bezne prodejny, pak naopak nemuze uspet, pokud neni dotovana. Knizky asi nejsou schopny udelat velke obraty a proto tajemstvi nizkych cen e-knih jsou ve zvoleni vhodne strategie:
sdruzeni se k jinym prodejnam (treba patro.cz, ...)
vyuziti nejake konkurencni vyhody (desne me bavi po vecerech programovat a bracha ma server na Internetu a segra je knihkupec, vsichni milujeme knizky a nove technologie naviz zijeme z renty)
A nezbytnou podminkou je pak fungujici zasobovani e-knihami.