Elektronická tržiště se budou probíjet k úspěchu obtížně

Nedávný výzkum dokládá, že dnes často skloňované e-marketplaces mají před sebou ještě spoustu překážek.
Zatímco v oblasti konzumentské („B2C“) e-komerce se zdá, že i do budoucnosti se dá docela slušně vidět a předvídat její další růst, druhá oblast – obchodování mezi podniky, podnikový e-business či také B2B (Business-to-business) – má před sebou turbulentní roky se spoustou změn, s velkými šancemi na úspěch, ale také možná s jejich obtížným naplňováním.

Oblast B2B je špatně definovatelná, protože zahrnuje „vlastně všechno“: spadá sem cokoli, co společnost dělá pro jiné firmy s využitím Internetu, a tím pádem tuto oblast nelze dobře vykreslit. Dají se ale dobře vykreslit její segmenty; tím nejznámějším jsou dnes tzv. e-marketplaces: tržiště (=servery), které přivádějí nakupující i prodávající v určitém průmyslovém odvětví, a obě strany pak provádějí transakce právě s využitím tohoto tržiště.

Firma Forrester Research, která se na tento obor hodně specializuje, vydala zajímavou zprávu, jež zpochybňuje rychlý úspěch e-marketplaces. Založila ji především na základě rozsáhlých rozhovorů s těmi firmami, které by se měly e-marketplaces zúčastnit nikoli jako jejich provozovatelé, ale jako zákazníci nebo prodejci. Většina (64 %) z nich vyjádřila ochotu na těchto tržištích nakupovat materiály, které přímo nedefinují podnikání firmy – například kancelářské potřeby. (To ale je vztah, který má blíže k B2C než k B2B: jedná se o nákup kancelářských sponek v internetovém obchodě, zákazníkem však není jednotlivý, koncový spotřebitel, ale někdo, kdo nakupuje jejich zásobu pro potřebu firmy). Hlavní význam e-tržišť, tedy nákup a prodej produktů, které jsou předmětem podnikání (například nerostných surovin či kovů pro další zpracování), zatím takové nadšení nevyvolává – pouze 40 % firem tvrdí, že je za dva roky ochotno je nakupovat na Internetu. Důvodem jsou často zavedené vztahy a speciální pravidla, která se jednak utajují a která se navíc těžko dostávají do kolonek při vyplňování formuláře na serveru. Pokud ale Forrester vydává toto číslo za „nízké“, můžeme je stejně tak považovat za vysoké – vždyť 40 % firem z dnešních (prakticky) 0 % během dvou let by byl spíše značný úspěch a důkaz, že podniková elektronická komerce funguje.

Forrester dále poznamenává, že očekává rychlou „konsolidaci“ trhu, spočívající ve zmenšování počtu e-marketplaces na světě. Dnes je jich na světě okolo šesti set a každý den vzniká aspoň jedno další – jenomže to znamená, že je jich velmi mnoho „duplicitních“, na některé průmyslové oblasti najdeme i desítky marketplaces. Za tři roky by tento trh měl zeštíhlet a e-marketplaces by mělo být na světě jenom okolo dvou stovek, již bez častého vznikání nových. Na každé průmyslové odvětví maximálně dva-tři marketplaces, další nemají šanci – to je názor analytiků, podobný jako třeba u portálů.

Váš názor Další článek: Computer 18/00

Témata článku: , , , , , , , , , , ,