Elektronická komerce plní plány

Odhady nebyly přehnané, růst nastává na všech kontinentech.
Zejména díky e-komerci typu „business-to-business“, tedy mezi podniky (velkoobchod/maloobchod, dodavatelské řetězce ve výrobě, finanční služby atd.) má objem peněz, které potečou „přes Internet“, pokračovat ve svém grandiózním růstu. Společnost Forrester Research se po USA zaměřila i na další kontinenty: v oblasti Asie a Pacifiku má dosáhnout čísla 1,6 bilionu (skutečně bilionu, ne miliardy) dolarů v roce 2004, celosvětově pak v tomto roce 6,9 bilionu. Asijsko-pacifická oblast se tedy má zachovat podobně jako v jiných oblastech – ze začátku se trošku pomaleji rozhýbávat, ale pak velice rychle využít nových technologií a možností, rychleji než v Evropě. V roce 2004 se má v této oblasti provést 16 % všech nákupů a transakcí přes Internet, podstatně více než v Evropě. Zde má jít přes Internet 1,5 bilionu, v USA pak 3,2 bilionu dolarů; celkově se má v roce 2004 elektronická forma podílet z 8,6 % na celosvětovém obratu.

Forrester je však skeptický vůči růstu komerce „to-Customer“, tedy k nákupům přes Internet. Ty mají růst podstatně pomaleji než podniková elektronická komerce – Forrester uvádí jako hlavní důvody „nedostatky v infrastruktuře“. Přesto však mají být roční vzestupy nakupování přes Internet v Evropě v nejbližších pěti letech více než stoprocentní (140 %); stoupá se ale zatím z velice malých čísel. Růst ovšem nemá být ve všech zemích Evropy stejný: nejrychlejší má být v „pružných zemích“, což jsou především severské státy, ale také Německo a Anglie, nejpomalejší pak v jihoevropských zemích, kde se naráží také na „kulturní odpor“.

Domníváme se, že námitky Forresteru vůči konzumentské e-komerci jsou oprávněné; evropské země skutečně trpí ve srovnání s USA podstatně horší infrastrukturou (výrobce, distributor, skladování, schopnost dodávek, elektronické platby), roztříštěností i oním kulturním odporem (touha si zboží osahat, což zase pramení v nedůvěře kupování zajíce v pytli). Současně to ale znamená, že šance pro úspěch této e-komerce jsou po překonání zmíněných překážek obrovské, možná větší než v USA. Fyzická infrastruktura se v Evropě příliš zlepšovat nebude, protože je to velice nákladné; může ji nahradit infrastruktura ovládaná elektronicky (výroba on-demand, odstranění obrovského množství prostředníků, nesrovnatelně většího než v USA atd.). Malé trhy mohou paradoxně těžit z e-komerce více než trhy velké; na malých trzích není dostatek prostředků k vybudování dokonalé fyzické infrastruktury (= obří supermarkety, sklady, dodavatelské řetězce na každém kroku), ale bude dostatek investic k vybudování infrastruktury elektronické. Souhlasíme tedy s tím, že se konzumentská e-komerce bude v Evropě zvedat pomaleji než v „připravenější“ Americe či Asii, ale po pomalém startu může brzy dosáhnout daleko větších tržních podílů než jinde.

Váš názor Další článek: Týden: I Love You a zbývající bezvýznamnosti

Témata článku: Internet, Obrovský objem, Obrovské množství, Plán, Anglie, Překonání, Malý objem, Evropa, Supermarket, Roztříštěnost, Elektro, Elektronická forma


Určitě si přečtěte

Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

Lukáš Václavík | 36

Lukáš Václavík
UWBIoTTechnologie
Uživatelé hlásí problémy s jednou z listopadových záplat pro Windows 10
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Zapomeňte na destičky. Raspberry Pi 400 je nový počítač zabudovaný do klávesnice
Lukáš Václavík
Raspberry PiPočítače

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5