Elektromobily mohou zlevnit. Cena lithia radikálně padá, těžební průmysl předběhl poptávku po bateriích

Lithiové doly rostou po celém světě v očekávání velké poptávky po elektromobilech. Zdroje kovu nezbytného pro výrobu baterií ale přibývají rychleji než roste poptávka po autech na elektřinu. Po otevření šesti nových lithiových dolů v Austrálii cena kovu spadla o 30 procent. Zároveň klesá poptávka po této surovině v Číně, která je největším hráčem na trhu s elektromobily, píše agentura Bloomberg.

Zpracovatelé lithia v Číně hlásí výpadky ve výrobě kvůli špatně naplánovaným projektům na stavbu nových kapacit, které se nedaří dobudovat tak rychle, jak firmy předpokládaly. V reakci na zpoždění firma Pilbara Minerals z australského Perthu v červnu uvedla, že plánuje dočasně zpomalit tempo produkce lithia.

Růst poptávky zpomalil

„Nejnovější údaje ukazují zpomalující pokles poptávky,” napsali ve zprávě analytici z poradenské společnosti Macquarie Capital.  V prvním čtvrtletí letošního roku prodeje elektromobilů v Číně vzrostly meziročně přibližně o 90 procent. Ani to ale není pro producenty lithia dobrá zpráva.

„I když to zní působivě, je to jen polovina oproti růstu zaznamenanému mezi lety 2017 a 2018, kdy se cena lithia téměř ztrojnásobila,“ uvedl analytik Bloombergu Nikolas Soulopoulos. Zároveň se očekává, že produkce lithia v Austrálii vzroste v následujících dvou letech o 23 procent, což vyvolá další tlak na zlevnění suroviny. 

Přestože je předpokládaná silná dlouhodobá poptávka, někteří výrobci z krátkodobého hlediska snižují předpokládané zisky. V dubnu belgická společnost Umicore, světově největší výrobce lithium-iontových katod, které jsou součástí baterií, snížila letošní očekávaný zisk o deset procent.

Umicore uvedla, že očekává významný růst příjmů a zisků v roce 2020. Její předchozí projekce, že v roce 2019 prodá 100 tisíc tun lithium-iontových katod a za další dva roky dosáhne výrobní kapacity 175 tisíc tun, se odkládají o 12 až 18 měsíců, uvádí agentura Bloomberg. 

Slibný akumulátorový byznys

Dlouhodobý výhled je příznivější. „Producenti lithia předpokládají, že o elektromobily bude dlouhodobý zájem a chtějí být dominantní hráči na trhu. Takže se budou snažit, aby byla poptávka po lithiu stále uspokojená,“ řekl pro Bloomberg Joel Jackson, analytik v BMO Capital Markets. 



Do roku 2025 může mít trh s těžbou lithiové suroviny hodnotu 20 miliard amerických dolarů. V porovnání se 43 miliardami dolarů trhu s fosilními palivy, předpokládá základní scénář loňské studie asociace těžebních společností (AMEC). 

Bloomberg předpokládá, že do roku 2030 se budou muset dodávky lithium-iontových baterií desetinásobně zvýšit, přičemž elektromobily budou tvořit více než 70 procent poptávky.

Článek připravila redakce E15.cz

Diskuze (76) Další článek: Windows 10 umožní snadnou reinstalaci systému z cloudu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,