Když to bude za 150 - 200 tisíc, tak do města dobrý. Pokud bude dražší, pak elektromobil nebude mít smysl...
Tady je popsáno co se stane, když dojde elektrika:http://www.ebastlirna.cz/modules.php... Když dojde benzín, kamarád na telefonu s kanystrem případně asistence to řeší.Kdyby došel vodík, tak snad na nějaké pouti nakoupit pár balónků nebo co do toho teď foukají😀
Když někde napíšou, že auto má prostor o třídu většího auta, tak je něco špatně ... stejně jako když u Octavie napíšou 610 l v kufru, vy se podíváte do svého 500 l kufru a nechápete, kde to v té Octavii vzali 😀
Kde asi... 😉 Započítali i prostor náhradního kola pod platem... 😀
Jsem zvědav co napíšete za 4 roky, až ceny EV silně poklesnou.Totiž není důvod, aby ty EV stály více než spalováky.Baterky této kapacity budou do 100 000 Kč, ale zase bude levnější e-pohon než u spalováků, a to o více než než budou stát tyto baterky.
Názor byl 1× upraven, naposled 26. 1. 2021 13:15
Když ptáčka lapají, hezký mu zpívají...Jinak se asi Vás příspěvek nedá popsat. Ceny e-vozidel a baterii určitě poklesnou, ale provoz levnější rozhodně levnější nebude. Když pojedete na delší cestu, určitě nebudete chtít trávit hodiny u pomalé nabíječky, ale použijete rychlonabijeni. Už dnes se ceny za kWh pohybují od 8 Kč výš. Kolik bude stát kWh, až budou společnosti masivně investovat do rozvoje nabíjecích stanic a stát nebude mít spotřební daň z fosilních paliv. Když bude stát dobíjení na rychlonabijecce 20 Kč/kWh, tak to bude krásná cena. Pak si při průměrné spotřebě 20 kWh/100km můžete krásně spočítat, jak bude mít EV výhodný provoz.A argumenty o domácí elektrárně v podobě solárních panelů jsou také zcela mimo. Za prvé má tuto možnost pouze cca 20% české populace, a za druhé si rozpočítejte statisícové investice do solární elektrárny na ujeté kilometry s EV. Pořád budete tvrdit, že bude provozování EV výhodné? O ekologických přínosech ani nemá smysl diskutovat, protože jsou dosti sporné. Že nemá žádné emise, to může tvrdit pouze blázen, který na EV nevidí výfuk.
Pořizovací ceny i provozní samozřejmě poklesnou. Baterky pod 100.000 nebudou problém. A i to nabíjení bude dlouhodobě spíše zlevňovat s tím jak poroste konkurence. Dneska distributoři prostě hřeší na to, že rychlonabíječek je málo. A ono i těch tvých 8 korun je nižší cena než na pumpě a upřímně řečeno, jak často jezdíš dlouhé trasy (stovky kilometrů) a jak často jezdíš jenom do práce a do obchodu, nebo o víkendu na chalupu.Téměř polovina lidí bydlí v rodinných domcích, tam už nejsou elektromobily na překážku ani dnes a lidi v bytovkách si prostě ellektromobil jenom tak nekoupí.
tohle jednoduché myšlení mne deprimuje, přece jsme mívali dobré školy a šikovné lidi, tak proč ...🙁 . Zkuste se prosím zamyslet, stát dostává z každého prodaného litru přibližně polovinu zpět na daních. Když stojí litr 30 Kč, je to 15 Kč pro stát. Každý rok Českem proteče tuším 10 miliard litrů paliv (najděte si). Fakt si myslíte, že si stát tyhle peníze nechá utéct? Jakmile se základna elektroaut zvedne nad určitou mez, začne utahování. U komerčních nabíječek už začalo, na domácnosti přijde řada také. Fakt není žádný problém nastavit na člověka limit v kWhod na den v nízké sazbě a vše nad to vyúčtovat za desetinásobek. Nebo to omezit proudově (nikdo nevaří čaj v elektrokonvici celou noc nebo nevysává déle, než hodinu). ... bože prý levný elektropohon :-/
Jo jednoduché myšlení je hrůza. Stejně jako tvoje sebebičování. Mě je úplně jedno že stát přijde na spotřebce o nějaké prachy jako mi je jedno že o ně přijde na krabičce cigaret když někdo přestane kouřit.Jestli ti je tak líto, že budeš platit menší daně, tak je Babišovi pošli poštou.Když stát vybere méně na benzínu, tak si je vybere jinde. Třeba zvedne DPH. Rozhodně se neboj, že by o něco přišel. To že ti vadí že platíš nižší daně opravdu není obhajoba spalováků.
reaguji na ty tvé řeči o zlevňování "A ono i těch tvých 8 korun je nižší cena než na pumpě" nebo "provozní ceny samozřejmě poklesnou". Tvrdím, že to je nesmysl. Cena za elektriku pro nabíjení poletí nahoru, až se ti protočí panenky. Až bude nabíjení za 25 Kč, pochopíš. Protože stát si ty obrovské peníze z DPH v dopravním sektoru nenechá utéct a nebude se je snažit vytáhnout z cigaret a alkoholu. Vybere si je na elektrice. Tečka. Elektromobilita nebude levnější i kdyby baterky do aut byly za korunu. Zbytku o sebebičování, posílání daní Babišovi a nějakém obhajování spalováků nerozumím, asi pivo navíc ...
Se zvedáním spotřební daně nemusí nutně souviset zdražení. Může se také jen měnit struktura ceny. Dneska máme vyšší spotřební daně než před 2010 (kdy se zvedala spotřební daň) a přesto je benzín levnější než v některých obdobích před rokem 2010.
Za vtipné mi přijde, že tu někdo rozhazuje hlášky o jednoduchém myšlení ale sám srovnává hrušky s jabkama.Benzin =ropa =uložená energie, kterou prostě jen krademe a stát si vybírá desátek, by měl z čeho platit externality.
No, jednoduché myšlení je i to, že se někdo domnívá, že vybraná spotřební daň slouží k placení externalit. 😀Spotřební daň je především vítaný zdroj státního rozpočtu našeho sociální státu. 😉
Tykraso. Jednim prispevkem sdelujes, ze cena energie pujde dolu a druhym, ze si stat chybejici penize vybere jinde 😀 Ty opravdu jednoduche mysleni nemas 😀
Vám to asi může být jedno, že stát přijde na spotřební dani miliardy, ale státu to rozhodně jedno nebude. A on si ty cestičky najde. Co je jedna z nejdražších položek v cenotvorbě zboží? Doprava. S tím jak poroste cena energií potřebných na dopravu, tím poroste konečná cena zboží a tím bude budou vyšší výnosy z DPH. Není vůbec potřeba zvyšovat DPH samotné, stačí zvednout pouze jednu část mnoha položek, které tvoří cenu zboží a v ten okamžik bude logicky vyšší výnos z DPH. Nebo myslíte, že budou pro elektromobily dálnice zdarma a parkování zdarma v placených zónách do nekonečna???Už byste mohl vědět, že motorista je nejjednodušší zdroj příjmů pro stát. A stát udělá maximum pro to, aby motoristy či nejvíce vyždímal, ale zároveň to bude dělat tak, aby to nebylo nějak drastické ale aby to bylo pozvolné. Myslíte že ohlašované zvyšování poctu měření rychlosti vozidel je z důvodu bezpečnosti? Víte třeba to, že počet dopravních nehod opravdu způsobených překročením maximální povolené rychlosti se ve statistikách pohybuje až někde kolem desáté pozice? Ale nějak to ždímání motoristů musí obhájit. A cenou elektrické energie pro dopravu to nebude jiné...Jak už jsem psal jednou. "Když ptáčka lapají...
Jen dotaz tusite kolik Kc stat nasype zpet ? Asi ne.
Muzu hadat v souvislosti s “dobrovolnym” prispevke s nazvem OZE?
Díky za podporu, je to příjemné poznání, že je v diskuzi také někdo, kdo umí používat mozek, trochu se vyzná v ekonomice a politice a vidět dál, než ke svým vchodovým dveřím.
To že EV nemá výfuk a tedy nemá emise je stejně relevantní jako když se emise u spalováku počítají jenom na tom výfuku. Pokud chceš počítat emise elektráren u EVs, tak počítej spalovákům i emise z rafinérií a ty rozhodně nebudou malé
Ale ty už jsou v ceně toho paliva započítané...
Průměrný nájezd osobních aut v ČR je kolem 11 tisíc km.Kolikrát budu dobíjet za draho na rychlonabíječce, že budu muset řešit cenu? Je už mám za 4 roky na EV najeto 95 tisíc km a na rychlonabíječku se dostanu 2x do roka. Takže většina majitelů EV se na rychlonabíječku nepodívá moc častěji než já, který má více jak dvojnásobný nájezd...A pokud jsem cesťák, co každý den procestuje republiku křížem krážem, tak zůstanu u nafťáka. Ale cesťák nebude mít průměrný nájezd 11 tisíc km, abytek národa ano.Jinak výhodou EV není že nemají žádné emise, ale že nemají lokální emise. Když ti pod okny projede 1000 spalováků a 1000 elektrik, tak rozdíl pozná každý, včetně toho, kdo nemá čich...Jinak provozování EV je výhodné. Vidím to na sobě. Za servis za 4 roky a 95 tisíc km jsem dal cca 2 tisíce, za elektřinu jsem utratil okolo 40 tisíc Kč.
Jakou mas prumernou spotrebu na 100km?
15 kWh/100km za celý rok.
takze, pokud dobre umim pocitat, pri najezdu 95000km, spotrebe 15kwh/100km a cene cca 40tkc mi to vychazi, ze jsi projel 14.250MWh, za kilometr jsi zaplatil 42 haleru. dovolim si to tedy srovnat se svym benzinovym autem, kdy mam spotrebu 5.5l/100 a pri hypotetickem stejnem najezdu a cene 28kc/litr bych zaplatil 146tkc. tedy 106tkc v prospech elektrovozu. nevim, jakou zivotnost vozidla planujes u sebe. ale docela by me zajimal rozdil ceny tveho vozu v porovnani s tim samym vozem v benzinovem provedeni (i kdyz chapu, ze to trebas u tesly neni mozne, ale tam je to cena sama o sobe masakralni) a v pripade prodeje trebas ted, kolik by padla cena vozu tveho procentualne v porovnani s ekvivalentem benzinovym. chapu, ze nekdo muze oponovat trebas rozdilnym vykonem obou motoru, ale pri najezdu skoro 24tkm rocne si myslim, ze uz se resi i spotreba.
Jestli s benzínem jezdíš mimo město a hodně defenzivně, tak těch 5,5 bych ti věřil, jinak ne. Ale to já mám při defenzívní jízdě, zejména ve městě, spotřebu 11 kWh/100 km. Těch 15 je průměr. To za prvé.Za druhé, EV nemám proto, abych ušetřil, to se dneska ještě nevyplatí (otázkou je, proč by EV mělo být levnější - také je levnější left splašky rovnou do řeky a přesto stavíme drahé čističky), ale úsporu teď beru jako příjemný vedlejší efekt k dalším vlastnostem, který mi elektrika nabízí.Za třetí, jak vypočítáš na peníze to, že se o auto nemusíš nijak po celý rok starat, neřešit ztrátu času servisama, atd.? Že vyjedu z vrat a hned tomu šlapu na krk, což by mi spalovák moc dlouho nevydržel? Jak spočítáš na peníze okamžitou reakci na plyn? Že to hned topí? Že mám nezávislou klimatizaci v létě. kdy přijdu do již vychlazeného auta?Já si nepořídil EV kvůli úsporám, ale protože mě jízda s EV baví (ale nesmá to být Leaf či Ioniq 😀). Koupil jsem si před lety EV jen tak, že se toho za 3 měsíce zbavím, abych to vyzkoušel a nakonec to byla moje nejlepší koupě.Je mi jedno, jak na to koukáš ty. Jen si prosím uvědom, že tvůj pohled na věc nemusí být stejný pohled někoho jiného.
Nějaká ta činnost navíc u EV oproti spalováku ale asi také bude, která může zabrat nějaký čas, a tím vlastně i peníze navíc. Např. EV není potřeba každý den zapojit do zásuvky a po dobití to zase před odjezdem odpojit? Nebo věnovat nějaký čas naplánování delší cesty podle nabíječek, pokud by to bylo zapotřebí? Co když nabíječka na cestě bude obsazena anebo nebude fungovat, a bude nutné něco kvůli tomu přeplánovat?
To je pravda, ale toho je tak málo, že to ani nepočítám.Nabíjím obvykle jednou za 2-3 dny. Vystoupím z auta a při cestě od dveří k zadnímu kufru chytnu kabel na zdi a píchnu ho do auta. Přirovnal bych to k nabíjení mobilu před spaním. Zautomatizovaná činnost, zabere cca 5 vteřin a nijak už to pak neřešíte.Pokud máte novější EV, nic nějak moc plánovat nemusíte, stačí zadat cíl do navigace a pokud jedete nad dojezd své baterky, tak to doporučí i nabíječky po trase.Pokud bude nabíječka obsazena nebo nefunkční, tak buď si počkáte nebo navigace vás znaviguje na další. Asi jako když přijedu k pumpě, kde je zákaz vjezdu, protože zrovna přijela cisterna.
Asi jsou i elektromobilisté, kterým to zabere více času. Občas před jedním starým přízemním domkem bez garáže vidím nataženou prodlužovačku ze sklepního okna. Vede přes předzahrádku, plot, a chodník pod auto na ulici. Pod tím autem (asi KIA?) pak svítí dioda na nějaké krabičce. Z krabičky pak vede kabel a je zapojen do místa, kde má auto obvykle hrdlo nádrže. Takže takové zapojení a odpojení asi zabere přece jen více času. Bylo docela zajímavé, že to tak bylo zapojeno i v noci, když pršelo. To by asi nebylo úplně bezpečné, kdyby do té krabice zapojené pod autem zatekla voda?
Hele, to je právě ta výhoda elektriky, že to můžeš "tankovat" více způsoby. Někdo na veřejné nabíječce, někdo na domácím wallboxu a někdo přes prodlužku. Je to každého věc. Tohle u spalováku nemáš, prostě musíš tankovat jen u pumpy, doma si vrt prostě neuděláš.Jestli to vydrží děšť, se musíš zeptat toho konkrétního majitele. Bezpečné to určitě je, je tam x úrovní zabezpečení při zkratu/úniku proudu, jak na straně auta, tak i na straně nabíječky.
Vrt není potřeba, všechny spalovací motory byly navrženy tak, aby mohly jezdit na to, co se vypěstuje nebo urodí. Takže parní stroje jezdily zpočátku na dřevo, zážehové motory zvládnou i destiláty typu metanol, a dieselové motory libovolný olej. Výhoda ropy je jen v tom, že se to nemusí zasadit, pěstovat a sklízet, takže je pro účely pohonu levnější (před zdaněním). Při destilaci (rafinaci) ropy se sice spotřebuje i nějaká elektrická energie, ale pořád je to jako PHM do spalovacího motoru levnější, než nějaké ty pěstované a dotované biosložky. Kromě toho při tom vznikají i produkty pro izolaci vodičů elektřiny, takže bez vrtů a rafinerií se nedá vyrobit ani elektromobil, nebo dobře zaizolovat nějaká nabíječka do deště.
Tak samozřejmě, pokud se domníváš, že je jednodušší si doma destilovat metanol než píchnout kabel do zásuvky, tak vzhůru do toho! 😀
Na tom nic není, viz např. https://cs.wikipedia.org/wiki/Lavorovice... . Prostě stačí jen surovina, zdroj tepla a chlazení. Kdyby naši předkové dokázali takhle jednoduše vyrobit kabel, zásuvku a elektřinu do ní, možná by tady jezdily už jenom elektromobily. Jenže to nikdo takhle jednoduše nedokáže asi ani v budoucnosti? 😉
Tak samozřejmě, že shánět, skladovat surovinu, řešit zdroj tepla a chlazení je jednodušší než píchnout kabel do zásuvky. Ideální pro každý barák a bytový dům.Běžně si takto lidé tankují palivo do svých aut, koukám na ně, když jdu po ulici se psem...
Až tu elektřinu do zásuvky dokáže vypěstovat na své zahrádce třeba strýček Pompo, pak by se ty elektromobily mohly opravdu masově rozšířit. Jen aby pak takovou úrodu elektřiny neponičilo zahrádkářům nějaké špatné počasí ... 😉
Proč by si měl elektřinu pěstovat na zahrádce? Normálním lidem stačí zásuvka. A kdo si ji chce pěstovat, může si pořídit FVE, která se jen postaví a pak už na ní nemusíš sáhnout.I kdyby šlo pěstovat palivo na zahrádce, domníváš se, že ti to bude stačit? Nebudeš spíš potřebovat pole? Opravdu chce každý trávit půlku roku pěstováním paliva?Podle tvých argumentů bych si tipnul, že internet už zavedli i do mateřinek...
promin, ale pokud to beres takto z humorem, tak by bylo vhodne porovnavat vyrobu elektriny. protoze ta samozrejme v zasuvce nevznika.
Tak samozřejmě, že elektřina v zásuvce nevzniká. Ale jako spotřebitel se k tomu tak můžeš chovat. Bavíme se o tankování/dobíjení. Také u nafty/benzín jako spotřebitel řešíš jen tankování a neřešíš celou těžbu, rafinaci, dopravu, atd.Tak jako spotřebitel neovlivníš, kde distributor nakoupil ropu, zda u arabášů nebo v Rusku, tak také jako spotřebitrel neovlivníš energetickou politiku státu ve výrobě elektřiny. O tomto diskuze není.
prave, ze ta debata by mela smerovat i sem. vis trebas o tom, ze na zacatku tohoto roku se ocitlo zelene rakousko a svedsko na pokraji blackoutu? ze to byl docela velky pruser, ktery resily uhelne a naftova elektrarna? elektrarny na fosilni paliva jsou totiz, da se rici jedine, energeticke zdroje, ktere umi takto rychle reagovat. a proc se tomu tak stalo? inu... vitr nefoukal, slunicko nesvitilo, lide chteli mit teplo a svetlo (a to i bez elektroaut) a prusvih byl na svete. zkus zapremyslet, jak moc by te omezilo, kdybys trebas jen 36 hodin nemel elektrinu. ja to shodou okolnosti zazil cca pred dvema lety, kdy po velke vichrici zustala spoust mimojine i v rozvodne siti.
nebo si vezmes v podstate jakoukoliv nadobu a nalejes si phm do nadrze. hm? tohle u elektroauta nemas, proste musis tankovat jen u zasuvky...
A to běžně lidi dělají... Každý večer vidím lidi, jak si dolévají palivo do nádrže... 😀
ne, to je reakce na tech x zpusobu, ktere muzes vyuzit narozdil od spalovaku. az budes nekde na poli bez energie (a je mi jasne, ze to se proste NIKDY stat nemuze), tak ta moznost nalit phm z lahve bude krucialnim argumentem.btw, bezny novy spalovak s beznym prumernym najezdem (pocitam 20tkm za rok) nemusis kazdy vecer dolevat. ani obden. ani ob dva dny. dokonce ani ob tyden, nektere dokonce ani ob dva tydny...hele, ja vim, ze si tu proste potrebujes trosku obhajit svou investici. ja ti to neberu. ja take nikde netvrdim, ze elektromotor je spatny. ja tvrdim, ze to co se dnes prezentuje za ekologicke a kdo vi co jeste (tzn bateriovy provoz s vysoce horlavym materialem pod zadkem), je proste nesmysl. hod do elektromobilu palivovy clanek, dojezd x-set ci x-tisic kilometru, doplneni energie v radu minut, a nemam s tim problem.
defenzivne? nikoliv, jsem obvykle o hodne rychlejsi jak vetsina ostatnich ridicu, ktere mijim. prumer 5.5 ti dnes udela v podstate kazde nove normalni benzinove auto (tzn ne zadny mastodont). proto jsem to obecne porovnaval.jinak muj prispevek byl spise diskuzni, vecny a slusny. tak nevim, proc hned tak utocne odpovidas. kdyz uz trebas resis jiny pohled, tak muj pohled je takovy, ze ac mam vlastni oploceny plac s vlastni zasuvkou, beru neustalou nutnost myslet na pripojeni vozidla k zasuvce jako obtezujici. prikladem, kdyz resis nakup, deti, zvirata (psy), tak tohle proste neni vec, kterou chces resit. ostatne vetsina asistentu (denni sviceni, el. parkovaci brzda, automaticke sterace, adaptivni tempomat, hill control atd.) jsou veci, na ktere se velmi prijemne zvyka - duvodem je, ze na to clovek nemusi myslet. neodpovedel jsi mi samozrejme na mou otazku a oprel jsi se pohrdave do levnejsi tridy elektromobilu. predpokladam tedy, ze mas napriklad teslu. uz jen z toho pohledu proste nemuzes mluvit o uspore a to ani pri danovem zvyhodneni a odpoctech.to, ze slapes autu hned na krk je blbost i u elektroauta. materialove je tepelna zatez problem u jakekoliv soucastky. a mechanicke tuplem. dale co do nakladu mas auto vyrazne tezsi. tedy pokud vyuzivas jeho moznosti zrychleni (a tim padem i brzdeni), chca necha musis mit vyrazne rozdilnou spotrebu pneumatik.neberu ti tedy to, ze te to bavi a ze se ti to libi. ale proste nelze mluvit ani o uspore (maximalne v ramci spotrebni dane), ani o ekologii a ani o pohodli.
5,5 litru ti nedá dnešní moderní motor. Tak na apíře možná. Ale to je jedno, holt každý jezdí jiným stylem.Nevím, na který "útočný" příspěvek odpovídáš, je toho už moc. Pokud je to na " 28. 01. 2021 14:30", tak nic útočného tam nevidím.Nemusím myslet na nabíjení auta víc než na tankování. Rozdíl v tom nevidím, nevím, co s tím mají společnéího psy nebo automatické stěrače.Bavím se o úspoře, který se blbě počítá. Přímo se mi EV nevyplatí. Ale rád si připlatím za to, že k autu se chovám jako ke spotřebiči, který jen zapnu a jedu, než ke zvířátku, o které se musím pořád nějak starat, aby mi přežil 100 tisíc km. Článků třeba na auto.cz, jak se starat o auto si každý může najít...Pokud píšeš, že je u studeného EV stejná blbost šlapat na plyn jako u spalováku, tak evidentně nevíš, o čem mluvíš a jsi bohužel naprosto mimo. Mluví z tebe totální neznalost. Hodnotíš něco, v čem jsi ani chvíli nejezdil. Strašně se bavím, že někdo, kdo má s EV nulové zkušenosti mi povídá, o čem EV je a porovnává je se spalováky. Jezdím denně s obojím a fakt mě udivuje, co mezi lidma koluje za nesmysly.Samozřejmě při akceleraci se opotřebovávají gumy. A to má být jako argument proti elektromobilům, že při akceleraci se opotřebovávájí gumy? To se jako u spalováků neděje?O ekologii to samořejmě je. Jediný automobil, který je ekologický, je ten, který se nevyrobí vůbec. To je pravda. Ale EV mají tu výhodu, že negenerují lokální emise. Každý, kdo má nemá Covid a čich, tak by poznal, pokud mu pod okny projede tisíc spalováků nebo tisíc elektrik.A co se týče pohodlí, EV je velmi pohodlné v tom, že nemusíš poslouchat vytáčený motor, ani rachot dieselu. Ale chápu, že kdo nemá zkušenost, tak bude povídat o nesmyslech. Ale to už naštěstí není můj problém.
hele, ja se s tebou hadat o spotrebe nepotrebuji. ostatne mrkni na spritmonitor.de a tam aut, ktere jezdi i za min, najdes hromadu. tot asi vse k tematu spotreby.dale take jen v bodech. gumy se opotrebovavaji tim vic, cim tezsi auto mas. to je take holy fakt. lokalni emise jsou skutecne usmevne. alebrz zijeme stale na jedne planete. dale je vtipne, ze me obvinujes z nevedomosti jizdy elektromobilem a pritom sam nevis, ze i spalovaci motory nemusis vubec slyset ani citit co do vibraci (jina vec je, ze dnes prave diky omezenim, se pravdepodobne setkas jen s nadopovanym trivalcem, ktery citit bude uz z principu). a nakonec to s tim zviratkem, o ktere se musis neustale starat 😀 takze ja, ktery se o spalovaci auto staram tim, ze zajedu na garancni servisni prohlidku, pripadne jednou za cas k pumpe, se o nej staram jako o zviratko. zatimco ty, ktery musis na garancni prohlidku a mnohem casteji sve auticko simrat u prdelky nabijecim klacikem, se o nej starat nemusis? njn. to je pak kazda diskuze tezka.
ano, tady, teď a pro vás ty náklady vycházejí výhodně. Ale debata výše byla, co až zakážou naftu, elektromobilů nebude 2% ale 50%, stát bude chtít své daně a z vašich 40.000 Kč na domácí nabíječce bude najednou 200.000 Kč a lidé bez garáže nebudou schopni nabíjet, takže nebudou kupovat nová auta ... 🙂 (https://cs.wikipedia.org/wiki/Automobilov%C3%BD_pr... ... )
No a co jako? Než se to stane, tak už budu mít aspoň čtvrtý auto a pak to holt bude dražší. Ale do té doby ušetřím fůru peněz. Čím dřív do toho naskočím, tím víc ušetřím. Čím více lidí se toho bude bát jako Vy, tím déle budu šetřit.Co se týče zdražení, chvilku popřemýšlejte a trochu počítejte. Dneska spotřební daň dělá plus minus 1,- Kč na 1 km. Pokud aplikuji tu samou spotřební daň na elektřinu, tak z 0,40 Kč/km budu mít 1,40 Kč/km. Což je pořád levnější než stávající cena kilometru na benzín či naftu.
jo, zato amortizace na kilometr bude o hodne vyssi... stejne tak naklady na porizeni. to proste nelze pominout. tedy do chvile, kdy se umyslne zdrazi benzinove vozidlo na uroven elektrickeho (prikladem budiz renault/dacia).
Souhlasím, v tuto chvíli ano. První auta před více jak sto lety také stála jako půl baráku. To je jen otázka času.
tak samozrejme pravdu mit muzes. auta pred sto lety byla dokonce i elektricka. realne jsme se ale moc nepohnuli. da se skoro rici, ze je to stale drbani se levou rukou za pravym uchem.
chtěl jsem na to video kliknout, ale pak si říkám proč ... před panelákem to nenabiju, stojí to 2,5x více než můj Golf, ten po 10 letech prodám za čtvrtinu ceny, zatímco tohle bych už kvůli mrtvých drahých baterek stejně neprodal. Jestli to je budoucnost, budu jezdit v důchodu MHD ... ale z pohledu bohatého majitele rodinného domku s garáží to může vypadat jinak ... z pohledu výrobců aut, kteří pak budou vyrábět pouze pro ty majitele rodinných domků, kteří budou ochotní co 10 let odepsat 1 milión korun to pak také může vypadat jinak ... takže pak je tu ještě poslední pohled, člověka který v těch automobilkách pracuje 🙂. Vlastně ještě jeden pohled, pohled státu který se zaměřil na automobilový průmysl a svázal s ním to dobré i špatné ...
"před panelákem to nenabiju" Viděl jsem fotografie ze Švédského sídliště, kde je na denním pořádku, že tam elektrické kabely visí z oken třeba ze 6 patra a jdou přes zeleň a chodník až k zaparkovaným vozům. To je tak když se koupí elektromobil za dotace a přitom chybí infrastruktura.
Když věříte nesmyslům jako je třeba toto: https://j.mp/3piBM4s... Pokud jste nějakou fotku ze sídliště viděl, tak rozhodně jste neviděl "denní pořádek" a naletěl jste buď hoaxu nebo reklamní agentuře (to je případ fotky z autofora).
Tak fotka v tom článku je přehnaná, ale manželka má v Norsku příbuzného a problém s elektroauty tam je a velký. Bydlí na okraji Osla. Spousta jeho sousedů si koupila elektoauto, protože díky dozacím bylo až i 1/3 levnější než benzinová varianta, a teď nemají kde nabíjet. A opravdu si tam lidi občas tahají kabely z oken k autům, když není jiná možnost. Nebo zaparkují cestou z práce někde u nabíjecí stanice, jedou MHD domů a pak za 2 hodiny jedou zase MHD pro auto (parkování poté, co je auto nebyté, je zpoplatněno a není to zrovna málo) Takhle si elektomobilitu fakt nepředstavuju...
Když nemám kde nabíjet, tak si prostě nekoupím elektromobil. Když je někdo blbej, tak je prostě blbej.
Tak jednat ty lidi netušili, že soused si koupí taky elektroauto, jednak město slibovalo růst dobíjecí sítě, což se prý nějak nekoná (asi jsou norští politici stejná slibotechna jako ti naši)
Co netušili? Tahle situace se v Norsku nestala přes noc, ale nastává tam léta. Když vím že bydlím v bytovce a nemám kde jinde nabíjet (například v práci), tak si nekoupím auto na baterku. Pokud mám barák, pak to není problém.
Jenže stát nasliboval spousty dobíjecích stanic a nevznikly žádné 🙁
To je fuk. Tak snad mají mozek. Vyjdu před barák a vidím jestli jsou tam nabíječky a kolik jich tam je a jak jsou plné a podle toho se přizpůsobím.
No mě je to jasné, já bych si elektroauto do paneláku nepořídil. Jen vím, že ten známý z Osla mluvil o tom, že dva jeho sousedi si pod vlivem dotací a slibů pořídili elektroauto a teď si stěžují, že nemají kde nabíjet, a že už opravdu párkrát nabíjeli kabemem z okna.
Ale mají kde nabíjet. Se mrkni do nějaké mapy, která ukazuje i obsazenost nabíječek a i v Oslu je pořád někde volno. Prostě chtěli ušetřit. To je celé.
No však jo, vždyť to píše. Zaparkují auto u nabíječky 20 km od baráku, a domů dojedou MHD. 😀
Pokud mají volné nabíječky 20 km od baráku, tak pak jo. 😀
A kdyz mas bud moznost koupit elektroauto nebo maximalne ojety vrak a to za tezke prachy a extra zdanene (viz nizozemi), tak je asi hlupaku vetsina. Hlavne ve vlade...
Aha. V Nizozemí stojí nové elektroauto jako maximálně ojetý vrak? Hned tam jedu aspoň pro tři kousky... 😀
ne, elektroauto tam stoji hodne. ale ojete vozidla ted uz take, protoze poptavka sla hodne nahoru, vzhledem k cene registraci noveho vozu apod.
Kecy. Si otevři mobile.de, vyfiltruj Netherlands a srovnej to třeba s Německem. Stejná cenová úroveň jako kdekoliv okolo.
To není ale problém elektromobility. Když si koupím teď vodíkové auto a nemám kde tankovat vodík, tak to není problém technologie, ale jsem jen blbec.A elektroauta tam nejsou o třetinu levnější než ekvivalentní benzín (pokud to tedy není V8, atd.), EV jsou tam o něco dražší, ale o moc už ne (díky odpuštění DPH).Kabely z oken si tam běžně z oken netahají, je to tam běžné asi jako když motoristický redaktor Koubek dostane na testování EV a bydlí v činžáku, kde není wallbox, takže opravdu si natáhne kabel z baráku...
Pokud mi stát řekne, že mi na auto na vodík dá 30% dotaci, vodík za 1/3 ceny benzínu a že do pár let postaví ve městě xy tankovacích stanic na vodík, tak zas takový blbec nejsem. Problém je, že nesplnili co slíbili, v Oslu mělo v letech 2019-2020 údajně vzniknout 600 dobíjecích míst a vzniklo jich 30.Ty kabely z okna - není to asi běžné, ale prý to není výjímečné, ale on bydlá ve čtvrti, kde jsou malé 3-4 patrové domy s parkovištěm u domu, takže to netahají přes chodník a tak, jen z okna a přes trávník.
Oslo má 700.000 lidí. Co by 600 nízkonapěťových nabíječek asi tak změnilo?
Pokud ti stát něco slíbí a ty konáš, aniž bys nejdříve viděl nějaký výsledek, tak jsi buď hodně mladej nebo naivní (alias blbej). 😀Na EV nejsou přímé dotace (bavíme se o Norsku). Ale jsou tam odpuštěné daně typu DPH, sleva na registrační dani. Benefity typu "EV může do pruhu pro busy", atd. už jsou zrušené, protože podíl EV vzrostl natolik, že to není potřeba.Co se týče těch kabelů, ano, u malých domů se dá nabíjení přes kabel pochopit. Ale to není z důvodu, že by majitelé neměli kdy a kde nabít, ale protože chtějí ušetřit. Domací kWh je jednoduše levnější než ta přeprodávaná. Takže pokud bych si měl vybrat, zda nabít auto u nabíječky za komerční cenu nebo doma přes natažený kabel, tak taky si ten kabel natáhnu, pokud to bude možné. Protože při nabití ze skoro nuly do plna už ten cenový rozdíl je zajímavý pro moji peněženku.
Když chceš ušetřit, musíš zvážit, za jakou cenu. Když ti politici slíbí, že dotáhnou k pozemku elektriku, ale nebude na to ani projekt a prachy v rozpočtu, žádnej oficiální papir, postavíš si tam dům dřív než tam ty sítě budou? Já teda ne.
To asi nebylo na mne, ne? 😀 Sdílím stejný názor. Na slibech nic nestavím, ani nekupuji.
Aby se to nepletlo. Na jednom nabíjecím místě obvykle bývá 5 až 20 nabíječek.
Na základě čeho jsi usoudil, že baterky budou za 10 let mrtvé, když už dneska je běžná záruka na 8 let (to znamená, že kapacita nepoklesne pod 70 procent)
notebooky vydrží tak 6-8 let, auta mají lepší elektroniku a hlavně tajnou rezervu která se začíná zapojovat jak postupně některé články odpadají, takže pro uživatele se na první pohled nic neděje. Čili 10 let asi nebude problém. Baterky ale nemají rády rychlonabíjení, horko ani zimu, ví nový majitel jak byly provozovány? Já osobně bych si tedy 10 let starý elektromobil nekoupil, pokud by mně nebylo líto rezervovat si rovnou bokem 400.000 Kč na brzký servis ... (bráno z pohledu majitele výše, tedy nový Golf za 400.000 Kč).
To je argument. A spalovací motorky do modelů mají životnost pár stovek hodin.Doporučuju ti podívat se na: https://www.teslarati.com/tesla-jeff-dahn-2-million... ... Simulace každodenního nabíjení po dobu 20-30 let s minimálním opotřebením. A to se jedná o technologii starou nejméně 4 roky.
Po sesti az 7 letech prodate maximalne za 10% ceny, tj novy 450 000 Kc nakup, po 10 ti letech mozna 50 000Kc.
Super. I kdyby to mělo už jen poloviční dojezd, tak si to lidi budou kupovat na dojíždění do práce radši, než spalovaky.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.