nesmysl na baterky ale dát tam jaderný pohon tak by to bylo použitelné 😀
Autobus Cyclops poháněný atomovým reaktorem jezdil už ve filmu Velký autobus (The Big Bus) z r. 1976. Natáčet takovou parodii na akční filmy s autobusem na baterie by se zřejmě nevyplatilo ani tehdy, ani dnes? 😉
Ze silničních elektromobilu jsou použitelné jen trolejbusy s menší baterií, aby byly schopné při výpadku elektřiny dojet do depa, případně obsloužit úsek, kde nejsou dráty.
"Výrobce vidí vhodné uplatnění například ... případně jako zájezdové autobusy na kratší výlety."Akorát že ten zájezd bude stát kvůli drahému elektrobusu 3x tolik...
Předně z Prahy do Ostravy jede pohodlně vlak (a je tam i nějaká konkurence dopravců, takže to už nestojí 800 jako před léty ale jen kolem 300) a jen masochista by tuto trasu absolvoval autobusem. Ale chápu, že to měl být příklad. Praha-Brno by to mělo dát (250 km), ale tam platí snad dvojnásob to, co o Ostravě.Na naše poměry to možná je dálková doprava - když jsem před léty hledal spojení do zahraničí, tak mě šokovalo, že národní dopravce má jako dálkovou dopravu něco, co jsem považíoval za obyčejné rychlíky (Praha-české Budějovice, Pleň-Brno, Praha-Ostrava atd.), naivně jsem čekal trasy do zahraničí. Na poměry USA je 250 km pomalu příměstskou dopravou.Elektromobilům patří budoucnost, v místním provozu skoro jistě, ale celorepublikové přesuny zatím nejsou v jejich silách a dokud někdo neobjeví nějakou zázračnou baterii, tak ani nebudou. 250 kW nabíječka je jen otázka počáteční investice, to není žádný technický problém. Osobně bych spíš věřil na nějaké rychlovýměnné bateriové bloky, které by se nabily běžným a pro ně příznivějším způsobem. Něco na systém přepřahacích stanic, ve kterých se "vybití" koně měnili za čerstvě nabité (když to tak ošklivě řeknu). Pak by nebyl problém, kdyby co 250 kilometrů autobus zastavil, což stejně kvůli bezpečnostním přestávkám dělat musí (u dálkových autobusů to při jejich cestovní rychlosti 100km/h vychází co 400 km, zastávek by teda bylo přibližně 2x tolik, ale tak to by nebyl takový problém).Dojezd je až to poslední, hlavním nepřítelem elektromobility je cena. Až bude elektrické vozidlo stát srovnatelně nebo méně, než klasické (ale ne tak, že se klasické zdraží), tak teprve tehdy se dočkáme rozšíření elektromobilů. A bylo by logické začít u kratších vzdáleností, pokud jde o autobusy, u MHD nebo příměstské dopravy, pak se budou hledat cesty, jak dojet 2500 kilometrů na jih Itálie nebo Chorvatska.
Meleš nesmysly, to jak a kam může rozhodnout jenom volný trh a nikoliv vlhká přání kohokoliv.
A. >Autobus o hmotnosti bezmála 25 tun dokáže rozjet až na 116 km/h. B.>Akumulátor... dá plně nabít za méně než 4 hodiny.C.>Pochopitelně se nejvíce nabízí otázka, jak daleko takový autobus na jedno >nabití dojede – podle tvrzení výrobce je to 262 až 375 km.Toto mi dáva zmysel len ak by tie baterky boli vyberateľné.v bratislavskej MHD je elôektrobus, ktorého baterky vyberierte paleťákom a nasasadíte ju druhým.Ak máte jednu baterku v nabíjačke. Prídete dostťanete tú z nabíjačky a vaša ide na nabíjačkuza 4 hodiny prej dete menej ako (stále nejdete na maximum)116x4=464 km.Ale ak sa vrátite na tú istú výmennú stanicu , tak už budevaša baterka nabitá..Tú výmenu urobí jeden vodič po roku a pol praxe vodič MHD v Bratislave za 85 sekund.Tak by asi bol použiteľný
Také si myslím, že obzvlášť u autobusů a naklaďáků by se to mělo řešit výměnnými akumulátory. U osobních aut je to nesmysl, ale u vozidel jednoho dopravce to nebo sdružení dopravců to smysl dává. A parametry trasy se pochopitelně přizpůsobí možnostem.Co mám zkušenost s dálkovými autobusy (nebavíme se o MHD nebo nějakých krátkých meziměstských linkách typu Praha-Kolín), obvykle právě jezdí na maximum, které je v EU 100 km/h (autobus obsazený lidmi nesmí jet rychleji, bez lidí může 120). To byl právě rozdíl oproti vlaku, který jel 180 nebo 250 ale jindy třeba jen 30 a v průměru za celou trasu mi vyšlo neuvěřitelných 60 km/h (myslím, že jsem tam započítal čekání na přestupech, stejně je to neuvěřitelně málo vzhledem k tomu, že se jednalo o dálkové vlaky a ne nějaké couráky). U autobusu vycházelo necelých 100, bezpečnostní přestávky na benzinkách ani motanice městy s tím průměrem moc nehnuly.Asi dá práci najít významější město, které by nebylo napojené na železniční síť (nedávno jsem zjistil, že třeba Dubrovník není dostupný železnicí, ale to je asi opravdu výjimka), jsou možná místa, která jsou dostupná hůře (taková cesta Praha-Liberec je autobusem daleko lepší).
Nabíječka 150kWh je slabší než u některých osobáků. Není zase takový problém udělat nabíjení pomocí pantografu. Nabití baterie do 80% by taková baterie zvládla za půl hodiny. Samozřejmě taková nabíječka je za úplně jinou cenu.
Nabít jeden autobus není problém, ale nabít jich např. 20 najednou, už je zajímavější případ.
20 by ještě pořád nemusel být problém, to jsou nějaké 3 megawaty (4000 koní). Nic nepředstavitelného, podobný výkon mají železniční lokomotivy a rozhodně se nesype síť pokaždé, když nějaká někde v republice zabere. Je jasné, že něco takového nejde připojit kamkoliv, železnice má proto i svou vlastní rozvodnou síť.
Mlady hloupy priteli, PIS ma kolik ze autobusu 3000, z toho vezmem 10%. 300x0,15 MW= 45 MW, ve trech fazich znamena pri VN rozvodu cca 1,5 A, se spickou 15A a schvalne mi ukazte kde v Praze je s takou rezervou dostupny bod rozvodne site v dosahu 10 km od vozoveho depa... Je desicve kolik laiku se vyjadruje k vecem ktere je drti stejne jako ucivo I.stupne.
To těm ekoblbům nevysvětlíte. Elektriky je přece v každé zásuvce dost a dost... 😀
I 20 najednou by se dalo udělat. Kdyby byla nabíječka 600kW tak, to je spotřeba jakou má tramvaj když jede do kopce. Navíc na takových 100 km jízdy by stačilo třeba jen 12 minut dobíjení.
No co, skvělá budoucnost se blíží. V Praze ráno sednete na autobus od Ovy - v půlce cesty si uděláte čtyřhodinovou pauzu na nabití autobusu; projdete si místní památky, restaurace,... a potom budete pokračovat dál a večer úspěšně dorazíte do Ovy.Nevím, jestli nakonec nebude lepší znovu oživit dostavníky 😉
Anebo budeme používat mozek a autobusem na baterie budeme jezdit hromadnou dopravou po městě, případně blízkém okolí po místních linkách. A do Ostravy pojedeme dálkovým autobusem se spalovacím motorem, zatím na naftu, až technologie dospějí tak na vodík 😉
Ale pro autobusy jezdící po městě se elektromotory s vlastními bateriemi hodí ještě méně. Takový autobus funguje 16 hodin denně bez přestávky a střídají se na něm řidiči. Navíc kvůli častějším intervalům zastávek má větší nároky na topení a klimatizaci (ano vím, že topení je druh klimatizace). Takže pokud nechcete dávat za 15 minutovou jízdu autobusem svůj dvouhodinový plat, tak autobus s vlastními nezávislými bateriemi je nesmysl. Varianta kombinace s trolejemi je však už schůdná.
Jakou může mít takový autobus který jezdí 16 hodin denně životnost? Tak budou autobusy dva, a každý bude jezdit jen osm hodin a šestnáct hodin se bude nabíjet. Důsledek bude ten že ty dva autobusy vydrží mnohem, mnohem déle. Počáteční investice vyšší, ale v dlouhodobém horizontu může být tento provoz levnější. Ani to topení není až takový problém, v době kdy se bude autobus nabíjet se může i vytopit (vychladit) a po dobu jízdy se již jen bude teplota udržovat. Elektromobily zvládají vytápění/klimatizaci s přehledem, autobus to zvládne také.
Vyssi investice, mozna bude provoz levnejsi... fakt nejsi ekonom. Tohle co pises je fakt ekonomicky nesmysl. Obzvlaste v dobe, kdy se omezuji linky z duvodu jakychkoliv, ale hlavne peneznich. A prakticky kazda mhd je ztratova. Na dva autobusy na jednu linku budes potrebovat dve parkovaci mista (bezne se strida s jinyma linkama) a i servisni zazemi bude muset byt dvojnasobne. Inu, my se k te ekologii probojujeme...
A proč ne rovnou 4 autobusy, každý by mohl jezdit jenom 4 hodiny, 20 hodin se nabíjet, a vydržel by ještě déle...Prima ukázka eko myšlení. 😀
No to jsme se moc daleko neposunuly. Parní lokomotivy už kolem roku 1900 dokázali jezdit rychlostí 116 km/h, na jedno "natankování" ujeli kolem 250 kilometrů a uvezli mnohem více lidí. Dotankování se dalo stihnout do 15 minut a mohlo se jen dál. Ale je máme dálkový autobus co v létě a za předpokladu že nebude zácpa dojede z Prahy do Liberce😀
elektromobil má v zácpě vyšší dojezd, než při dálniční rychclosti, protože při nízkých rychostech klesá aerodynamický odpor k nule
Takze vlastne zacpy na dalnicich jsou priprava na elektromobilitu? 😀
... ale nesmí to být v zimě... 😀
Á první místo mistrovství světa v nesmyslu vyhrává......
No, zrovna dálkový autobus ... jako jo, pojďme to zkoušet, ale až ve chvíli kdy všechny městské a lokální autobusy budou jezdit na elektřinu. A do toho je sakra daleko, alespoň u nás ... :-/
Takže zase jedna zbytečnost.... ale na drahé baterky..!!---Na ekologickou dálkovou dopravu tady máme elektro-železnici.Souhlasím s "ce4aser55", ža elekrto mají být malá městská příměstská el-autíčka pro 2+Kufřík na nákupy.- Na dálkovou dopravu osob stačí benzíňáky a na náklady diesel-kamiony, co jezdí hlavně mimo města.VŽDY bude kombinovaný systém dopravy ELEKTRO + benzín + nafta + vodík + plyn.Hlavně už je třeba aby tá EU zakázala výrobu naftovejch smradlavejch osobáků do města.!--A začala budovat Tras-Evropskou železnici TRASY:Finsko-Španělsko-Portugalsko, Švédsko-Sicílie, Norsko-Řecko s odbočkou na Rum.+BG-Turecko a Londým-Moskva-Hedvábná stezka. V každém státě jedna zastávka s nákladkou-vykládkou zboží....Jinak bude EU zaostávat už i za Čínou, kde se budují rychlo-železnice..!!--A hlavně je třeba OMEZIT NE-ekologickou leteckou dopravu uvnitř EU a podporovat EL-železnice..... ale na to ta slepicí EU nemá, ldo s čím zachází s tím také schází..
Vies rozdiel medzi indivindualnou a hromadnou dopravou je zasadny a uplne jasny.1.) nie som viazany na casy prichodov a odchodov2.) necakam niekde na perone ako idiot na pripoj dalsiu pol hodinu/hodinu3.) ak vlak ostane stat niekde v poli par hodin lebo sa na stanici nejaky zmrd hodil pod vlak, nijak sa ma to netyka4.) mozem do auta nalozit tolko veci kolko len kufor unesie, mozem si kedykolvek a kdekolvek zastat, ci zmenit trasu.Ano, vlak ma svoje caro, clovek moze pracovat, citat apod. Ak ale potrebujem rychlu prepravu z bodu a do bodu B, nieco vybavit a zas ist spat, akakolvek hromadna doprava pada.Jo a do auta sa mi ako do kupe nenasackuje parta ozratych smradlavych cigosov
Poviem ti tajomstvo. A to je este praha este na tom dobre oproti inym vacsim mestam. Ty dam za domacu ulohu:1.) Zisti ako dlho ty bude trvat autom od okraja mesta do centra autom v spicke a kolko vlakom.2.) Preco mnoho autobusov, ktore idu do Prahy nemaju konecnu zastavku na Florenci ale na okraji Prahy, kde mas blizko Metro zastavku ?3.) Ktora doprava je bezpecnejsia Vlak alebo Auto/Bus ?4.) Vyuzitie kolaji sa da vyuzit len na jeden ucel ? Cize je mozne vyuzit tu istu kolaj jak pre vlaky osobnej prepravy a prepravy tovaru ?5.) Kolajove prepojenie musi mat len jednu kolaj alebo mozu byt aj 2 a viac vedla seba ? (pre miesta s vacsou hustotou prepravy)6.) U autobusov neprestupujes? BTW. jednotna vlakova infrastuktura EU ked uz realne EU funguje ako federalny stat je dobry napad.7.) Zamysli na emisie v prepocte na 1 osobu u auta a hromadne dopravy. Zistis ze ekologickejsia je hromadna doprava.8.) Ked cestujes dlhsie si mozes alebo nemozes pohodlnejsie pospat (spiaci vozen).Mnoho je vlak rychlejsi ako auto. Azijske krajiny su v tomto velmi poopredu oproti EU. Je to rychlejsie, bezpecnejsie, ekologickejsie a hlavne pohodlnejsie. Este by som tu mohol pisat ale to by bolo uz vela textu. Len sa zamysli nad tym. Na kratke vzdialenosti maju auta navrh. Ale na velke vzdialenosti maju navrh vlaky.
Ano, vlaky maji uzasny potencial. Ale neumime ho vyuzit. Tak jako kazdy clovek ma uzasny potencial - fyzicky i dusevni.Nicmene musime pracovat a tim, co mame.Vlak je drahy. Je tak drahy, ze mi v CR staci jet v aute ve dvou a jsem na tom lepe. Kdyz jsem posledne jel na Cebit, chtel jsem jet vlakem. Nemeckym, tedy rychlejsim, spolehlivejsim a hezcim vlakem. Pri pohledu na cenu jsem jel radeji autem, bylo to mnohem levnejsi.Vlak je nespolehlivy. Vlak je hnusny. Kdyz jsem byl mensi, jezdil jsem hodne vlakem - jako kazdy maly klid jsem miloval vlaky. Meli jsme doma diky tomu nekolikrat blechy. Luxus.Uz nemam auto, protoze v mem pripade nedava ekonomicky smysl. Kdyz potrebuju jet nekam dal, budto jedu vlakem, nebo si pujcim auto. Jezdim zasadne prvni tridou, a jen tehdy, kdyz nespecham. Dam si ve vlaku jidlo, je to pohodlne, ale cas dopravy je daleko vyssi, musite se totiz dopravit na nadrazi, z nadrazi, a jet tehdy, kdyz jede vlak.Jezdit po Praze autem je sebemrskacstvi. At to lide delaji, kdyz chteji. Ja mam metro, a kam me metro nedoveze, doveze me vetsinu a zbytek odpracuji nohy. Rychle, spolehlive. Pokud je neco jinak, mam Uber. Kazdy z nas je rozumnou bytosti, pokud dava ptednost autu, jiste k tomu ma dobry duvod. Nemam duvod se mu do toho plest.Ovsem vetsinu zivota jsem prozil v malomeste. Zase se tam vratim. A tam bez individualni dopravy nedojdu daleko. Auto nebo alespon motorka je naprostou nutnosti. A zase, kdo jsem, abych do toho lidem kecal? A zdrazoval jim auto spotrebni dani na paliva, ze ktere se pak hradi ztraty na ty hrozne vlaky? Zdrazoval jim zivot dotacemi na elektromobily, ktere si beztak nemohou dovolit, takze nevadi, ze jsou pro ne nepouzitelne?Mne se to keca, penez mam dost. Az pro vas bude felicia za 700€ hodne penez a zaroven nutnosti, abyste vubec nejaky prijem mel, pak treba pochopite, ze lide delaji leckdy absurdni rozhodnuti, ale maji k tomu ve sve perspektive sve duvody.Patrite k tem, co jsou ochotni centralne nakazovat lidem utracet penize (nebo vy utracet jim uloupene penize) za nejakou jakoze ochranu prostredi. Samozrejme tohle dopada na ty nejchudsi, mne je vcelku jedno, kdyz mi seberete 10% prijmu, ale jsou lidi, co jsou mesicne ve ztrate uz ted. Co takhle nechat je dostat se do takove pohody, jakou mate ted, at je to zivotni prostredi taky zajima?Vsimate si, jak se o zivotni prostredi staraji zeme, co maji malo, a co maji hodne? Nikdy nepresvedcite Inda, co zije ze dne na den a vsechen majetek ma po kapsach, aby se staral o to, co bude za 20 let a ekosystemem. Protoze ma uplne jine hodnoty. Naopak, cim se lide maji lepe, tim vice mysli na budoucnost.Je tu hromada lidi, i na Slovensku, co ziji ze dne na den, od vyplaty k vyplate, a z toho bludneho kruhu nevidi cestu. Tem vy tahate z kapes penize, protoze tvrdite, ze vite, jak je utratit lepe, a davate je jakoze do ochrany prirody, a to jeste s mizernou efektivitou. Na Slovensku mate hromadu romskych osad. Zkuste si zit jako oni. Treba pochopite, proc ja v McDonalds dostanu papirove brcko, a oni pali v kamnech petlahve. Aby jim nebyla zima.
Takto, u nas na SR to nie je take vyrazne. U Vas v CR je to katastrofa. Bolo bezne, ze do BA dosiel vlak pohode. Odchod bol pohode. Este do hranic s CR neboli nejake meskania. Ale do v CR si vlak spravil do Brna si spravil aj 10minute onerkorenie. Kdezto vacsia cesta povedzme Zilina -> Bratislava prichadzal vlak vacsinou nacas a ked mal oneskorenie tak povedzme 5minut a az v zavaznejsich situaciach bolo meskanie vacsie, tie vsak su malo caste. Nemozes porovnavat situaciu ceskych drah globalne (celosvetovo). Ceske drahy , mimochodom aj ceska posta je kvalitou velmi zle na tom. Vlaky su praveze spolahlive. Ale to neznamena ze spolahlivost sa neda zmrvit ludskym, pripadne inym faktorom. U aut hlavne ked ides do vasieho mesta meskanie si vies spravit a tomu nezabranis, mozes maximalne len obmedzit. Narazam napriklad na dopravnu nehodu, udrzba ciet, zapchy a pod. Ak mas dialnicu ta tu cestu este nejakym sposobom kompenzuje. Ale musis aj to zapocitat do ceny cesty autom. Sice mas pravdu ze vlak je o cosi drahsi. Ale je spolahlivejsi, pohodlnejsi. Napriklad ides velmi dlhu cestu. Vo vlaku sa kludne poprechadzas. V aute, v autobuse nie. Ked si povies ze si das par minut pauzu na zachod / poprechadzanie / ciga alebo a pod tak stojis. Vo vlaku sa mozes najest, pohodlenjsie pospat hlavne ked cestujes v noci, poprechadzat a vlak pritom stale cestuje.Vlak netreba odsudzovat. A hlavne nie ked kvalita a technologicky pokrok nie je este na urovni azijskych krajin. Takisto netreba odsudzovat ani autobus alebo auto. Kazdy ma svoje vyhody aj nevyhody a hlavne ma isty svoj aplikacny rozsah. Na daleke cesty vlak. Na blizke cesty nie vsak velmi blizke auto. Na velmi blizke povedzme bycikel. Na daleke cesty by sa dalo uvazovat aj o lietadle. Lietadlo je sice najbezpecnejsia forma prepravy co sa tyka v pocte zranenych / mrtych ludi na jednotku prepravenych ludi. Ale zase este drahsi a menej ekologickejsi. Lenze v teme si sa trosku vzdialil resp. vzdialili aby to bolo presnejsie. Tak tu temu ukoncime. Ked chces jazdit autom vsade je to tvoje rozhodnutie a nic proti tomu nemam. Ked mas auto nemusis sa dodrziavat presnych casov, v tom ma vacsiu slobodu. Mozes si napriklad po ceste spravit zachadzku na kulturne pamiatky napriklad. Ale musis soferovat. Vo vlaku si mozes zdriemnut. Cize vsetko ma svoje plusy aj minusy.
Ja ti take povim tajemstvi. Mel jsem moznost si vyzkouset par mesicu hromadnou dopravu. Kdyz to popisu v bodech.Pozitiva:- nemusim ridit- nemusim se starat o parkovaniNegativa:- nejezdi na cas (u vlaku je to bezne v radu desitek minut, extrem byla hodina a pul)- navaznost mhd tragicka- dojezd mhd na nektera konkretni mista tragicka- periodicita odjezdu tragicka (obzvlaste po covid uprave jizdnich radu)- chci-li neco odvezt, tak i kdyz je to mensi, musim to s sebou tahnout- celkova casova bilance dopravy z bodu A do bodu B tragicka- zajisteni prepravniho dokladu neprijemne (hlavne pokud clovek dopredu nevi, jak pravidelne a kam bude jezdit)- planovani prepravy neprijemne- cena.... nepocitam-li amortizaci vozu (logicky ho neporizuji jen kvuli teto preprave a navic ma stale zustatkovou cenu) u hromadne dopravy vyssi a to i s dph- komfort vlastniho prostredi tragicky (obzvlaste v mhd se dost casto pohybuji pekna prasata)No... me z toho vyplyva, ze hromadna doprava trebas pro me je nesmysl. Sharing vozu je take problematicky (to si vyzkouselo i bmw v usa, kde jim zbyla z pujcovanych aut tak maximalne hromadka nestesti).Hromadna doprava ma sve misto. Skoda, ze to nefunguje u nas jako v cizine, trebas v asii. Pak by se dala omluvit ta cena.
To chce trošku cestovať, nielen sedieť doma na prdeli. Dajme si príklad: potrebujem z Marseille zabehnúť do Paríža a niečo vybaviť. Vlakom 3h:49 minút, pripočítajme nejaké to metro po meste, dĺžka cesty 10 hodín. Autom je Marseille - Paríž 7h za ideálnych podmienok, reálne skorej 8 hodín. Plus nejaké to tankovanie, pauza na jedlo, sme na 18 hodinách. Jasné, cesta autom vychádza omnoho lepšie 😃 😃 😃
Kolik by asi taková cesta Marseille - Paříž a zpět trvala elektromobilem, případně tím elektrobusem (včetně čekání při dobíjení)? 😉
Netuším, a ani mě to nezajímá. Odpovídal jsem na komentář, že cesta autem někam na otočku je vždy lepší než cesta vlakem...
Víš, srovnávat ČD a SNCF je trochu mimo.Jinak kolik stojí ta cesta SNCF? Kolik se na ni připlácí z daní? A kolik na daních zaplatí ten, co jede autem? Bez těch aut by žádné TGV, nebo co dnesk jezdí, od SNCF nebylo
Diskuze byla o trans-evropské železnici, takže odvolávat se na ČD je trochu mimo, i když vzhledem ke stavu D1 bych i v ČR našel trasy, které je lepší jet vlakem....Jinak cesta vlakem z Marseille do Paříže vychází od 13 do 150 eur, autem to člověk dá tak za 120 eur, přičemž skoro polovina ceny jde na dálniční poplatky. TGV by samozřejmě bylo i bez aut, nebo máš pocit, že nejdřív začaly jezdit auta, a až pak se stavěly železnice? 😃
Jenže, když se stavěly železnice, tak často jako komnerční projekty...Ale jsem přesvědčen, že by se čistě komerční železnice uživily i dnes, i bez výrazného zvyšování cen, ale zatím to v Evropě není...
Dálkový autobus, který zvládne 2 hodiny jízdy a potom se musí 4 hodiny nabíjet, teda za předpokladu, že je u nabíječky jaderná elektrárna jinak to bude trvat déle, je opravdu úžasný vynález. Možná by bylo rychlejší jet parní lokomotivou z 19. století😀
Proč by někdo proboha chtěl z Prahy do Ostravy?😀
Imigranti, co už nemůžou vystát pražáky?
Pokud by měly jezdit autobusy z Ostravy do Prahy, bylo by je nutné nějak přesunout i opačným směrem, třeba i prázdné. Koneckonců, když jezdí autovlaky z Prahy na Slovensko, možná by šlo realizovat i převoz elektroautobusů na vagonech z Prahy do Ostravy či zpět? 😉
Protože se musí taky vrátit, když do Prahy přijede plný chacharů 😉.
Aby neskončil na Úrade práceviď česká adaptácia hryhttps://www.youtube.com/watch... presnejšiehttps://www.youtube.com/watch...
Co sa tyka elektroaut / autobusov a pod, ktore maju uplne nahradit spalovacie motory, v tom to nevidim ruzovo. Male lahke mestke elektroauta v tom vidim buducnost. Ale velke tazke a dialkove elektrostroje v tom uz nie. Preboha sak Lithium je obmedzene a treba ho pouzivat tam kde to ma zmysel. Mestke lahke elektroauta / elektrobycikle tak to ma zmysel co sa tyka aj skvalitnenia ovzdusia. Co sa tyka MHD tak mame trolejbusy (elektricky rozvod / bateria), elektricky a a az do okrajovych casti mesta povedzme ten elektrobus. Co sa tyka dialkovych spojov tak hybrid !!! napriklad spalovaci motor (pohana generator) a pohon elektromotor. elektromotor by tahal stavu z baterie. A mimo mesta by si zahal stavu z generatora a prebytok do nabijania baterie. Pripadne oprasit technologiu spalovania vodika ak by sme chceli ist viac do eka.
Slyšel jste někdy o diesel-elektrické trakci? Lokomotivy, velká nákladní auta, lodě... že ne? No, vypadá to, že někdo tenhle váš nápad dostal už pár desítek let před vámi 😀A protože se to i v praxi používá už tak hodně dlouho, můžeme se zeptat, proč na to nejezdí autobusy. Napadá mě:- velikost- hmotnost- složitost- účinnostVždycky, když vás něco takového napadne, zkuste navštívit strejdu Googla. Ono toho lidi vymysleli už hodně, často to realizovali, a narazili. A když je jeden genius a má pořád nové nápady, není na škodu poučit se z chyb ostatních. Samozřejmě že jsou na trhu i osobní auta, která se o tohle snaží, a už taky přes 10 let. Svět tím ale zatím neovládly.
1. Nikde som nehovoril ze uz nieco take nebolo vymeslene len som upozornil ze sa spoliehat cisto na baterie ako primarny zdroj energie je blbost.2. Ucinnost toho systemu je vacsia, nie ze nizssia3. Problem je vyssia cena, cize take riesenie nie je zatial siroko spektralne cenovo dostupna4. Preco ucinnost je vacsia? a.) Klasicky spalovaci motor ma problem s efektivitou pri rozbehu (moment sily). U elektrickeho to mas pod kontrolou hned od zaciatku b.) U klasickeho spalovacieho motora ked vyjdes kopec a ides z kopca neziskavas dalsiu energiu. Maximalne len vyuzijes potencionalnu energiu na presun, ale navyse musis este brzdit lebo zbytok tej energie by ta moc urychlilo. U elektrickeho motora mozes este aj energiu ziskavat nazad a uskladnit cast energie do baterie. Pretoze pri nabijanie generator kladie vacsi odpor, takze nabijas, udrziavas si rychlost ked ides z kopac a zbytok sa premiena na elektricku energiu (ovsem mas aj genrovanie tepla lebo nemas 100% ucinost). Rozdiel je ale citelny prebytok potencionalnej energie u spalovacieho motora spotrebuvavas na brzdenie a zvysovanim teploty brzd u elektrickeho motora tuto energiu stratenu v brzdach mozes vyuzit ku nabijaniu.5. Ryzdo elektricky motor ma kopec vyhod ale aj velku slabinu a to su baterie. Nie je mozne vyuzivat ryzdo elektricky pohon na vsetko. Pre uspokojenie trhu nie je dostatok Lithia, za predpokladu ze by rydzo elektricke auta boli siroko spektralne cenovo dostupne.6. Stale si stojim za to ze ryzdo elektricky pohon ma byt len na male mestke automobily, lebo vyhody prevazia nevyhody. Napriklad skvalitnenie ovzdusia v oblastiach velkej denzity obyvatelstva, v mestach sa casto rozbiehas a zastavujes a klasicky motor je v tejto fazy neefektivny.7. To si predstav ze par automobiliek uz vyrabaju hybridy (spalovaci motor - elektromotor) s tym ze jazdis pomocou elektrickeho motora. Energiu mozes ziskavat jak z baterie, pripadne zo spalovacieho motora, ktory pohana generator a energiu dodavas elektromotoru a prebytok ide do baterie.8. Ryzdo elektricky autobus nema zmysel na dialkove cesty. Ale ma zmysel na okrajove casti mesta, kde mas taku infrastrukturu oproti centru. Tu infrastukturu myslim kolaje elektricky, vedenie trolejbusu pripadne absencia metra a pod.
2. To je nesmysl, právě jste popřel druhý termodynamický zákon.4. a) To je právě největší výhoda diesel-elektrické trakce. Ale nespočívá v účinnosti, spočívá v přenosu kroutícího momentu na kola.Nicméně na to vůbec nepotřebuji diesel-elektrickou trakci, protože ta má kvůli tomu bodu 2. nižší účinnost, a o tu tu jde především. Tudíž se to řeší spalovacím motorem přímo spojeným s koly + elektromotorem. Víme? Drtivá většina (proč je to asi drtivá většina) hybridů to tak má.5. Ryze elektrický motor je i diesel-elektrická trakce.7. A to se divte, v mém příspěvku je to napsáno. Stačí číst. Taky tam je napsáno, že jsou na trhu přes 10 let, a přesto díru do světa neudělali. A může za to ten druhý termodynamický zákon, sviňa jedna.8. Nechte smysl těch věcí na trhu, on si s tím poradí sám 😉
2.) Citaj s porozumenim alebo docitaj az potom pis. Dam ti len jeden priklad. Rozbehnes auto. Teraz chces brzdit. Klasicky system su brzdy a enegia sa premiena na teplo brzdnych kotucov a to je cista strata. U elektrickych alebo hybridoch, ktory som spomenul. Tuto energiu vyuzijes na nabijanie baterie. Nemyslim premena tepelnej energie z brzd na elektricku energiu. Ale generator bude klast odpor. Coze ked generator nenapaja ziadny spotrebic odpor generatora je maly (straty trenim napriklad), ale ked ho zatazis tak rotor generatora vdaka magnetickym silam bude klast odpor a tym aj spomalovat vozidlo. Najvyraznejsie je to ked chces vela brzdit. Avsak aj to ma limit. Predsa ten generator moze dodavat isty maximalny prud (cize nejaky vykon) a tym aj bzrdenie ma limitne a az potom ide zbytok energie do brzd. Cize neporusil som termodynamicky zakon. Palivo -> krutiaca energia -> elektricka energia (extra strata oproti tomu keby to slo uz rovno na kolesa. Ale v sucte kolko energie ziskas nazad ako brzdenim, efektivnejsi prenos energie na kolega (lepsia kontrola krutiacehoi momentu) to nie len vykompenzuje ale ziskas este viacej energie.4.) Viz bod a.) prenos energie na kolesa je efektivnejsia, moznost ziskavania zpetne energie z kinetickej ( pripadne z potencialnej ked ides z kopca, ktora sa premiena na kineticku) a pod. Spalovaci motor - elektricky motor je tam hlavne kvoli tomu ze mas moznost ziskavat zpetne energiu a tym mas vyssiu efektivitu, druhy je ekologicky (mesto / mimo mesta, obmedzenost kapacity baterie. A nie kvoli nizssej ucinoosti lebo praveze tu ucinnost mas vacsiu.5.) Nie je. Pretoze rydzo elektricka sustava sa spolieha len na bateriu ako skladisko energie. A diesel palivo. V kombinacii mas energiu aj v Palive aj v baterii. Staci ti mensia bateria, mas vyssi dojazd a je to ekologickejsie. Mas lepsi kompromis medzi eco a dojazdom, predsa mame limitne moznostvo lithia a vyroba bateria nesie znacne eco zataz , ktora sa vyplati az po urcitom case v zivnotnosti auta.7.) Kvoli cene, a pred 10 rokmi nebol taky tlak ako od EU, Tesla Motors, ostatne automobilky uz teraz nove hybridne modely riesi systemom spalovaci motor - elektromotor, s tym ze elektromot je ako pohon a spalovaci motor ponaha generator.8. Trh je stanoveny na zisky, nie na zivotne prostredie alebo rozumne vyuzivanie technologii !!!
2. A proto je tady systém, kde máte elektromotor připojitelný na kola. Ten může jak sbírat energii, tak ji poskytovat.4. Vizte bod 2.5. Proč jen na baterii? Baterie je jeden ze způsobů, jak uchovávat energii. A to i elektrickou. Proto existují setrvačníky, nádrže na stlačovatelný plyn, no a u elektřiny máme palivové články nebo superkondenzátory.7. Znovu popisujete to samé. Nechme trh, ať si to řeší.8. Trh je stanovený na efektivitu. Každý se v něm stará o zisk, což zvyšuje efektivitu. Pokud je ale cílem zákazníka, aby se mu žilo v hezkém prostředí, a v tom spočívají jeho benefity z obchodu. bude zisk závislý na tom, jak se bude prodejce starat o životní prostředí. Co myslíte rozumným využíváním technologií, to ani nechci pomyslet.
2. Ved celu tu dobu pisem o tom ze je to efektivnejsi ako rydzo spalovaci motor a hovorim o tom.4. Celu dobu o tom pisem, len som to teraz okomentoval trosku inak, lebo si ma asi nechapal.5. Piseme o aplikacii dopravne vozidlo! Elektrochemicka forma ukladania energie ze zatial najkompaktnejsia a co sa tyka hmotnosti s najlepsim pomerom pri moznosti recharging. To co ty spominas setrvacnik, nadrz stlaceneho plynu a podobny koncept kde sa uchovas energiu v ponentcialnej / kinetickej energie v inej nez elektrickej forme co sa tyka hmotnosti neefektivne. a.) setrvacnik si sa zblaznil ? ty chces gyroskopicky efekt ? Vies aka je hmotnost a v akych otackach a aku dlhu dobu by sa to tocilo. Kazdou zmenou vektora by si bojoval voci tejto energi. Setrvacnik je fajn ale nie na uchovanie energie v dopravnych vozidlach. Ztorvacniky mas v statickych strojoch. Napriklad kde mas hydrauliku na vykomenzovanie znizenia nedostatocneho vykonu motora v seku. Pripadne na vo vakuu kde mas stabilne prostredie bez otrasov a pod na vykomentovanie na vypomoc spiciek v elektrosustave (ked by elektrarne nestihali) b) Toto iste plati pre staceny plyn, vyuzitie gravitacie ako potencionalnu energiu. Je to moznost ako uchovat energiu. Ale vyzaduje to vacsie rozmery, hmotnost su vhodne na vykomenzovanie spiciek elektrosustavy ale na automobilovy priemysel vobec nie. c.) Co sa tyka superkondenzatora. Vies na akom principe pracuje kondenzator? Superkondendator je kondenzator len s velkou kapacitou radovo jednotiek, desiatok, stoviek Faradov. Jednak tak neulozis tolko energie ako v bateriach a jednak mas horsiu vybijaciu charatektiku. Co znamena ze vzdy ti klesa napatie pri vybijani vyraznejsie. Kdezto u baterie mas oblast relativne stabilneho napatia s malym poklesom napatie vzhladom na stav nabitia. Potom u superkondenzatorov mas problemy s dielektrikom ako samovybijanie a pod. Superkondezator je len vypomoc pri spickach ale nie na primarne uchovanie elektrickej energie. U baterie mas omnoho mensi samovybijaci prud, uchovanie energie je efektivnejsie. Potom sa tu mozeme bavit na objemovom, hmotnostnom parametri. Kolko energie uchovas na jednotku objemu / hmotnosti. Takze mi tu nehovor o inych formach ukladanie energie, ktore su aplikacne nie su vhodne na pojadzne vozidla na cestnu komunikaciu.8. Trh nie je stanoveny na efektivitu. Trh je stanovy na peniaze. Preco vyhral klukovy prenos energie a nie teslov? Ved teslov ma vacsiu ucinnost. Dovod je jednuduchy klukovy je lacnejsi a da sa lahsie vyrabat masovejsie. V tej dobe to bolo este citelnejsie. Vyrobca bude dodrziavat iste normy. Normy maju vplyv ako minimalna kvalita, bezpecnost, jednotnost a pod ktoru vyrobca musi dodrzat. Darmo bude vyrobca vyrabat produkt ktory vydrz desiatky/stovky rokov ak mu trh / zakony dovolia povedzme 2roky. Je malo aplikacii kedy ekologia, efektivita ide ruka v ruke s trhom. Kapitalizmus je o zisku, nie je o ekologii, o inzinierskej efektivite. Tam sa efektivita bere kolko ma bude stat jej vyroba. Pri akom mnozstve budem ziskovy ? Ked to bude drachsie ale efektivnejsie, ekologickejsie trh alebo normy ma nenutia budem si zdrazovat vyrobok ? Pre par ludi by si to naslo cestu, ale pre masu ludi zakaznikov je hlavny faktor cena. A ak si myslis ze kapitalizmus / trh ide ruka v ruke s ekologiou a inzinierskou efektivitou tak to si na omyle. Este raz napisem malokedy dosiahnes lacnejsi vyrobok pri zvyseni ekologickosti a efektivity produktu. Hlavne ak do toho nic umelo nedotlaci. Preco az teraz automobilky hladaju taketo cesty ? Trhom to nebolo. Bolo to normami. EU v podstate dotlacila tychto vyrobcov. Tie normy su take ze uz dalsie zlepsovanie rydzo klasickych spalovacich motorv uz nepostacuje.
PS: tu sa mozes porziet na vybijacie charakteristiky. Mas tam charakteristiku jak superkondenzatora, realnej baterie a idealnej baterie. http://rcmodely.cevaro.sk/obr/miniatury/superkondve... ... Aby si mal vacsi prehlad napriklad v tomto, pretoze by si nespomenul superkondenzator ako ulozisku pre automobilovy priemysel, ak by si mal prehlad.
Ad 2) energie z brzdeni je fajn. Ale pri rozjezdu je pro zmenu ubrana nutnosti tahat s sebou baterku a vsechny ty serepeticky kolem.
K nakladum na cestu autem, prilepenym na zadku, je treba pripocutat: cenu auta / amortizaci, pojistky, stk, servis, mitne, dal.znamky.. ...Elektro auta, ktera by mela nahrydit kompletne benzinaky by potrebovaly:- dostavbu min. DVOU JeTemelinu,,- a dale budou nedostatecne veskere el.rozvod,.! Az vsicbni zacnou nabijet (a jak zi panelakovci), tak vypadnou jistice..!!... Vzdyt i dnes, kdyz chces el.vytapeni, zak musi byt souhlas EL.dodavatele, ze ma kapacitu rozvodu a trafostanic. !! .. Takze el.auta ANO, ale mala do mest a okoli... Jinak -- BlackOut..!!
K těm nákkladům, sice je to pravda, ale zase, pokud už to auto člověk má, tak se na KONKRÉTNÍ cestu reálně nemají při rozhodování vliv, jelikož nikdo neumvažuje tak, že by se rohovdoval koupit si auto, nebo jízdenku. A čím více se jezdí autem, tak tyto náklady se více marginalizují.
Pojem malé mestké elektricke auto je ekonomicky nesmysl. neznam snad jedine malé městske auto které je ziskové a to i u spalováků.
Dálkový autobus bez dálkového dojezdu. To opravdu může vymyslet jen někdo se zeleným mozkem a nemyslím tím vojáky 😀
Tipujem, že to vymyslel nejaký Gretén. B-]
Možná, ale pro mě je představa přepravy autobusem dál než 5 stanic MHD silně odpudivá, takže ten dojezd mi nevadí...B-]
inzinier vyprojektoval mhd bus. manazer nan dal nalepit Praha -> Ostrava
Ne, podle designu tohle fakt není MHD autobus... Tohle prostě vymyslel blb.
Nikam nedojede, je ale eko...
Takže o to víc eko, žádné zbytečné jízdy. 😀
Z tohoto pohledu je nejlepší trakař.
Pytlík | 09. 05. 2021 10:59 | Microsoft Windows 7 Chrome 90.0.4430.95. Z tohoto pohledu je nejlepší trakař.............Je nezávislý na elektřině - je Eko ! 😁
Mimochodem: Žádné Chrome. Vivaldi!
Už docela dlouho existuje i elektrická varianta trakaře - viz motucko.cz 😉
No, to ale není el. verze trakaře, ale (stavebního) kolečka. Tyto názvy se sice zaměňují, ale přesně řečeno trakař je něco jiného, než kolečko.
Vždyť tam nabízí hned na úvodní stránce i Mokař (MALÝ a VELKÝ), stačí se podívat na úvodní stránce o něco níže.
Kolečko je evoluční verze trakaře, postavená na podvozkově shodném principu. Jen místo žebříku má korbu.
On navic nejspis nebude ani eko 😉. Uz dnes existuji diesel auta ktera jsou end-to-end vic eko nez elektromobily.
Ono celé eko je jenom podvod.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.