Tady je zase sjezd hospodskejch chytroprdů, co maj ve všem jasno a viděj daleko do budoucnosti. Ale kdybys jim před pár lety řekl že všichni budou dobrovolně matlat telefony bez klávesnic s baterkou co vydrží sotva den tak se ti vysmějou že si total padlej na hlavu... 😀😀B-]
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 10. 2022 08:25
Jako starý pilot vim ze tohle je na ty dvě věci....
Tak to ty jsi taky.
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 10. 2022 07:29
Vždyť mne ty vykuku vůbec neznáš. Ale tebe argumenty stejně nezajímají. Taková je doba. Kulturní a intelektuální úpadek...
Připomíná mi to tu příhodu mladého Muska, když s ním starý ruský raketový inženýr vyrazil dveře s tím, že si myslel, že se budou bavit vážně, a ne o nějakých pohádkách s přistáváním a znovu používáním boosterů.A taky nás to učili ve škole, bylo to něco jako "nemyslete si, že když přijdete s nějakou novou fyzikální teorií, že se z vás všichni posadíme na zadek. To teda ne, my si svoje bábovičky bořit nenecháme. Takže budete muset počkat, až my, staří bardi, vymřeme; do té doby nečekejte žádné uznání."Takže argument starým pilotem... no nic moc. Chtělo by to asi něčím podpořit.
tohle je naprostý mrhání energií. Pokud by bylo elektřiny všude dost, tak neřeknu, ale ani v USA si nemůžou všude uplně vyskakovat a tohle na 30 min letu spotřebuje tolik elektriky jako jedna domácnost za několik měsíců.
Teď úplně nechápu vaši logiku. Teď taky letadla nelétají na dobré slovo. I kdyby se k výrobě elektřiny používal ten kerosin co by spálilo letadlo přímo, jako třeba v hybridech že... tak to pořád není koncepční problém. A elektřina se běžně vyrábí daleko ekonomičtěji.
Názor byl 1× upraven, naposled 2. 10. 2022 20:15
Jenže letadlo s sebou musí tahat těžké akumulátory (v tomhle případě je to polovina hmotnosti) a to se zase projeví na spotřebě. U aut a vlaků existuje alespoň rekuperace, takže se část energie při brzdění může uložit.
Aniz bych chtel rozporovat pointu vaseho prispevku, co brani vrtulovemu letadlu rekuperovat? 😀
To nevím, třeba to jde taky.
Urcite to jde. Jen to nedava smysl, stejne jako auto nebude rekuperovat na dalnici; kdyz jde veskera hnaci sila do udrzeni rychlosti.Letadlu by se to hodilo tak pri pristani...Sorry za offtopic, ale prislo mi to zajimave, a kdyz jsem prispevek odeslal, tak jsem i rozmyslel o odpovedi, takze jsem si ted sam i odpovedel.
Rekuperace má smysl při snižování rychlosti. U letadel se to týká přistávání. Nevím, jak je účinné nechávat vrtuli točit vzduchem a tím generovat elektrickou energii, ale nakonec to bude podobný princip jako u větrné elektrárny. Jenže rozdíl je tu ještě v tom, že auto brzdí a akceleruje každou chvíli (pokud neberu rovnoměrnou jízdu po dálnici), u letadla se to týká jenom poslední fáze letu než jde na přistání, jinak si bude držet rychlost celou cestu. Jde pak o to, jak podstatná část energie se tímhle získá a jestli to něco řeší.
delalo se to u plachtaku 😀 pridavna vrtule vzadu, pouzilo se to kdyz potreboval "poposoupnout"😀nicmene to je jina vahova, financni... liga
Co je to za blábol, auta rekuperují i na dálnici.
No jasne, nejdriv zrychli, a pak to zrekuperuji, a tak porad dokola 😀
No představ si to ty moulo. B-]
Nechte si ty urážky. Rekuperace je jen převod kinetické energie. U letadla drtivou většinu času kinetickou energii fakt odebírat nechcete. Stejně tak na dálnici, kde jí taky běžně nebývá přebytek.Rád si poslechnu argumenty, které mě někam posunou, ale tohle si nechte pro někoho jiného.
Že u toho musí prakticky padat. 😀
Chytroprdskej blábol. B-]
Vzdyt to ma vetule...to je pro socky
Lol a elektrický proudový motor má fungovat jak? 😀
Nedavno tu o iontovem atmosferickem motoru byl clanek.
To von netuší. Jen žvaní blbosti jako socka.
nez se letadla "rozhybou" k presunu k elektrine bude v autoprumyslu jasno.letadla jsou pod takovou regulaci ze nez se neco vyvine a schvali tak to potrva. Verim ze si pockaji jak dopadnou auta😀
čekat nemůžou. Nejhorší jsou certifikace a k těm musí mít hotový stroj.
Velká výhoda baterek v autech je možnost nabíjet doma a vyjíždět pokaždé s "plnou nádrží". Ale u letadel tohle nemá žádný význam a padá tím jedna z velkých výhod EV (aspoň z mýho pohledu - proto bych raději EV a ne vodík). U letadel si spíš dokážu představit nějaké syntetické palivo vyrobené z elektřiny
Pořád dokola opakovaný nesmysl. Jak mají auta dobíjet doma obyvatelé sídlišť, center větších měst atd? Viděl jste někdy město?
Kdyz nemaji na chleba, tak at jedi kolace, ne?Vyhoda baterkovozu je predevsim v jejich nasilnem protlacovani skrze dotace a vyhody.Ono i u toho spalovaky by si clovek mohl shanet palivo sam, a dolevat si ho doma v garazi. Ale stat to zakazal. U baterkovozu bude jenom o trochu rafinovanejsi. Pokud se toho rozvoje teda stat dozije, protoze co tak koukam, neustale se kvuli zarivejsi budoucnosti zadluzuje, a zarivejsi budoucnost ne a ne prijit.
Nejen problém s paneláky. Opakovanou lží je i nabíjení BEV z fotovoltaiky. To v případě, že se má auto denně používat a ne jen pro odvezení dětí do školy a pořízení nákupu. V noci, jak by mělo být známo, Slunce nesvítí. A nabíjet BEV z 10MWh baterie, která se v FVE dodává je nesmysl. Jednak mají BEV obvykle 8 násobnou kapacitu baterie, dál k tomu je třeba připočítat poměrně velké ztráty při nabíjení a počet cyklů baterie, která je součástí FVE taky není neomezený.
Proboha... pointa nabíjení v noci není nabíjení ze solárů, ale ta, že v noci jsou tak jako tak přebytky proudu. Spoustě lidí se třeba voda v boileru ohřívá jen v noci bez nějakých solárů. To snad není nic nového ani divného.Přes den máte auto někde postavené. To je otázka hlavně podniků a nákupních center které by tohle měli řešit.
Tady někdo míchá hrušky a jablka a nebo není schopen udržet myšlenku. O "nočním proudu" nepadlo ani slovo. Píšu o tom, že se často uvádí u BEV mít FVE právě pro nabíjení. Přitom je to z principu pitomost. Tedy v případě, že člověk není trvale v home office. A nabíjení přes den v práci z FVE? Tak možná majitel firmy nebo někdo z vrcholových managerů. A jak říká sexy mozek "pánové, kdo z vás to má". Nabíjení u nákupních center také nemá s FVE nic společného.
Nemůžete dnešní stav projektovat na stav za 10 let. Třeba u nás ve firmě si může nabít kdokoliv, kdo přijede s baterkáčem. A když svítí slunko přes den, tak se to nabíjí i z FVE.Tak jako před sto lety tady nebyla jediná pumpa a benzín se kupoval v plechovkách ve vybraných drogeriiích a to pouze ve velkých městech, tak také si nedovedli představit pumpy na každém rohu jako dnes.Když dokážeme přivést elektriku do 10. patra paneláku, tak dokážeme časem roztahat i kabely po parkovištích. Některá OC už se toho chopila, protože pro ně je to další byznys, kdy z vás vytáhnou další prachy, zatímco utrácíte u nich v krámech.
Názor byl 2× upraven, naposled 2. 10. 2022 23:07
V noci urcite bude spousta prebytku proudu, kdyz budou vsichni nabijet baterkovozy, uhelne a plynove elektrarny jsou fuj, a slunicko v noci moc nesviti...
Uhelné a plynové elektrárny jsou sice fuj, stejně jako samotná auta, ale pokud se naše civilizace nechce vrátit do jeskyň a jezdit na koních, tak je použijeme. A protože je fuj, musíme hledat ještě méně fuj řešení.
Jenze my se do tech jeskyni vratit chceme, je to eco friendly, a krom toho nam moc jineho nezbyde 🙂
OK. Když si to myslíte, tak už si hledejte jeskyni. Já to takto nevidím.
Nevadí, po letošní zimě už to už zřejmě uvidíte... 😀
A jeskyni už máte? 😀
Taky nevím odkdy jsou letiště na sídlištich a odkdy se parkují letadla ve městě před barákem? B-]
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 10. 2022 07:58
Strašnej problém mít u letiště nabíječku a hromadu solárních panelů. 😀B-]
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 10. 2022 08:01
Jako letadlo do leteckých škol, na trénování okruhů, vzletů, přistání,.... se domnívám, že by to mohlo být úspěšné.
Nevidím nejmenší důvod, proč by to mohlo být úspěšné zrovna v letecké škole ...
Vy ne, já ano.Mnoho krátkých letů, možnost baterku rychle vyměnit, náklady na provoz elektromotoru jsou znatelně nižší než náklady na provoz pístového motoru (turbínový ani nezmiňuji) => nižší náklady na výcvik.
S těmi náklady bych si nebyl tak jistý, když to letadlo bude vážit dvojnásobek. Pak to logicky musí sežrat více energie. Že je někde momentálně elektřina levnější než klasické palivo to nezmění.
Ale já jsem si tím jistý. Malá letadla s elektromotorem se vyrábějí už roky. Viz. třeba Pipistrel.Provoz letadla poháněného elektromotorem je podstatně méně nákladný než provoz letadla se spalovacím/turbínovým motorem - viz. hot inspections, overhauls - nastavené TBO, palivo, atd... Toto u elektromotoru odpadá, resp. je podstatně levnější.Mimochodem, ta elektrická letadla už mají i rekuperaci během klesání.
Názor byl 1× upraven, naposled 2. 10. 2022 21:52
No už to totiž úspěch má i bez tvýho omezenýho myšlení. 😝😀B-]
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 10. 2022 08:02
To se NIKDY neprosadí. Pokud tedy na to nebudou povinné dotace. 😀
A to uz jsou, takze vas vyrok nema zadnou relevanci.
Ještě že spalováky ani ropa nejsou dotovaný. 😀B-]
"Pro budoucnost elektrických letadel bude rozhodující vývoj menších a lehčích baterií, jež dokážou uchovat více energie."Nečekejte žádné výrazné pokroky, akumulátory už jsou velmi daleko v křivce klesajících výnosů.A z toho důvodu nedává vývoj elektrických dopravních letadel žádný smysl. Resp. jeden smysl dává - hloupoučcí investoři do toho rádi lijí peníze.
Nesouhlasím ani s jedním. Menší letadla budou pohánět palivové články, ve velkých dopravních letadlech se bude vodík přímo spalovat
Nebudou. 😀
Tak to vysvětlete v podstatě všem firmám vyvíjející letadla a komponenty do nich 😀Snad jen Boeing se cuká a chce letadla na obnovitelné uhlovodíky, ale ten byl vždycky pozadu.
To možná ano, já jsem samozřejmě myslel bateriová elektrická letadla.
Na baterky budou malá letadla na krátkou vzdálenost. Zbytek se nezmění. Navíc vývoj nového velkého dopravního letadla je na mnoho let.
Na krátkou vzdálenost nemá cenu létat. 😉
Proto jsou teď vrtulníky a malá letadla teď čistě fake konspirace 😀
Jaká malá letadla? Myslíte ty ultralighty pro pobavení? 😀
Nejčastější letadlo pro krátké vzdálenosti je typicky Cessna 172. Dost často se používají pro přelety mezi ostrovy nebo nepřístupných oblastí, typicky to jsou desítky kilometrů.Tady v těchto situacích s náhradou za levný provoz elektrických letadel nevidím problém.
Myslite letadla bez posadky, bez pilota a bez nakladu? Zaklinadlo cislo jedna je hmotnost vs energie. Pokud nekdo nechape rozdil ze elektrocosi se maximalne zastavi a ze elektrocihla proste spadne.
uff tady člověk ale potká expertů 😀Věřte tomu nebo ne, ale letadlo vám jen tak nespadne když do jde šťáva. Letadlo musí být stavěné tak, aby dokázalo bezpečně přistát i bez pohonu. Jinak vám ho ten úřední šiml do provozu nepustí.
Jo, připomíná to "Všechno bude poháněné malými jadernými reaktory. AKORÁT stačí vyřešit jejich velikost a bezpečnost" ... historie je opakuje a hlupáci se z ní nepoučí.
Všechno budou pohánět OZE a vodík.
2027 je reálnýDo roku 2027 můžeme očekávat velký pokrok v baterkách. Řekl bych, že solid state mohou dosáhnout i 2x vyšší kapacity než tam mají nyní.Rozhodně v letectví se na nich šetřit nebude a bude se volit High End.
Hm, a já bych zase neřekl. 😀
Tuhle pohádku slyšíme nebo čteme průběžně už tak minimálně 30 let. A pořád nic. Za mě by bylo nejlepší řešení reverzní palivové články. Tedy takové, které vyrábějí elektřinu z kapalného paliva (s velkou hustotou energie) a po připojení elektrického proudu dovedou zpětně přeměňovat produkty spalování zpět na palivo. Bohužel takové zatím neexistují. Hodně se spekulovalo s palivovými články na metanol nebo etanol. Byly vyvinuty funkční prototypy, řečena klasická pohádka o tom, že do roka budou běžně dostupné a pak vše utichlo.
Ještě lepší by byl generátor nulového bodu. Odebírá vakuovou energii z umělé oblasti sub-časoprostoru, dokud nedosáhne maximální entropie. Bohužel takový zatím neexistuje.Ethanolove i methanolove palivove clanky jsou bezne v prodeji, a uz to davno neni zadna novinka. Taky jsem se na ne tesil a cekal 🙂 Probudte se. Pouzivaji to treba mobilhajmy. Racte pouzit Google, nema smysl vam vysvetlovat, proc na to neletaji letadla, kdyz popirate uz jen jejich dostupnost.Mimochodem bezne dostupne budou uz treba deset let, ani zadna novinka to neni.A ani to neni treba; protoze od vyroby syntetickeho ethanolu (coz je vazne docela hracka) je to jen krucek k vyrobe dalsich syntetickych uhlovodiku vcetne dokonale nahrazky benzinu. Ani tak drahe by to nemuselo byt, je to jen o cene energie; ale spalovaci motory jsou fujky.
Spalovací motory nejsou fujky. BMW i Porsche vyvíjejí motory pro eFuel, aby mohli prodávat spalovací motory i po 2035.
epalivo má taky jedovatý spaliny ty bambulo, takže je fujky. Navíc má beztak uhlíkovou stopu jako kráva už z výroby. 😝B-]
Můžeme se bavit slušně? Děkuji.Nevím přesně, jaké jedovatý spaliny produkuje eFuel, nicméně to nic nemění na tom, že spalovací motory na eFuel budou v prodeji i po roce 2035.
Co třeba CO a NOxy? Oxid uhelnatý je produkt nedokonalého hoření a oxidy dusíku vznikají spálením paliva za přítomnosti dusíku (toho je v atmosféře celkem dost) a je to tím horší, čím větší je komprese. Takže fakt jsou fujky :)
A co já s tím? Jak to souvisí s tím, že po roce 2035 budou nadále prodávána auta se spalovacím motorem na eFuel a že BMW a Porsche tyto motory aktuálně vyvíjí?
2027 ... to je asi 256 datum, kdy se dal očekávat dramatický pokrok ... a furt nic😀😀
😀😀😀 o velkem pokroku v baterkach cteme uz hooooodne dlouho a on furt nic.
Ja bych rekl, ze velky pokrok v baterkach uz byl.To, co dneska nosime kazdy v telefonu, o tom jsme ored dvaceti lety mohli tak akorat snit, a pred triceti lety jsme ani nevedeli, ze by to mohlo byt mozne.
přesně tak. Velký pokrok po Nicd, Nimh bateriích jsou Liion/Lipol baterie a nově jejich vylepšený verze Lifepo4 a další. Větší hustotu něž mají tyhle typy bych za pár let asi nečekal.
NCM baterie se asi uz moc dal nedostanou. Ale LFP, tedy LiFePo4 (a dalsi) ten rozvoj jeste urcite prodelaji. Pak jsou tu me oblibene LTO, ktere najdete treba na ISS, a spousta dalsich.A vsechny jsou to Li-ion. Li-pol se vzilo jako oznaceni pro NCM, ale ani to neodpovida. Lepsi je je oznacovat podle typu elektrod.Tedy v hmotnostni a objemove hustote energie uz bych kdovijaky pokrok necekal. Ale zbavime se kobaltu, mozna i lithia, zvysime (cyklickou) zivotnost, a taky s trochou stesti prestanou ty baterky byt tak nebezpecne.
LiFePo4 už nejsou nebezpečné už dávno.
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 10. 2022 08:21
To sice ne, ale v telefonu ji nemám, protože tam nedává smysl. Narážel jsem na kombinaci LFP a NCM, která má přinést slušnou kapacitu i bezpečnost.
A jinak souhlas. Lithium prekonalo olovo, Ni-MH i Ni-Cd skoro ve vsem.Ni-Cd maji porad jednu velkou vyhodu - jsou blbuvzdorne. Ale uz se mimo prumysl v EU nesmi prodavat, takze o nich nema moc smysl uvazovat. A mimo jine zaostavaji v cene, cyklicke zivotnosti a kapacite.
Ano tak, velký pokrok. Patentovaný před 100 lety, na trh uvedenyý firmou Sony v roce 1991, před 30 lety. Od té doby ticho po pěšině.
Jenom ty tu pořád meleš. 😝😀
Omyl, NEBYL! Ty baterky, co máme v telefonu byly před těmi cca 30 lety právě patentovány, a od té doby se prakticky na NIC NOVÉHO nepřišlo, zvysovala se jenom kvantita uložené energie, a to po procentech. A už jsme na hranici fyzikální kapacity stávajících řešení, přičemž ŽÁDNÉ NOVÉ řešení není ani na papíře, natož v praxi. 😝
Kapacita se zvedla nasobne No pak tu mame cenu, ktera klesla neskutecne.S temi patenty je to hotovy nesmysl. Pytlikove baterie prisly pozdeji. Uz davno nemate v telefonu pevnou baterii.A co se tyka treba nabijecek, tak ty pred triceti lety nebyly k dostani vubec. Dneska obvod na ochranu a dobijeni NMC stoji dolar. To je taky pokrok.Nevim jak vam, mne je jedno, co je kdy patentovano, pokud si to nemuzu koupit. Baterie ten pokrok udelaly. Jen je naivni si myslet, ze za rok tu budou baterie dvakrat tak lepsi.
U mobilů hlavně klesala energetická náročnost a zlepšovalo se hospodaření s energií. Smartfouny pak tomu ale dali na pldel. 😀B-]
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.