Součástí video balíku s názvem Production Premium CS3 je i netrpělivě očekávaná nová verze populárního programu After Effects.
Puppet tool
Další funkcí, nebo spíše efektem, který se nově objevil v Adobe After Effects CS3, je Puppet Tool a nalezneme jej v kategorii Distort. Primární oblastí jeho použití je usnadnění kontroly pohybu postaviček. Tento nástroj přináší nové možnosti, jak v Adobe After Effects animovat a jistě si najde své fanoušky.
Pomocí Puppet Pin Tool (klávesová zkratka Ctrl+P), který nalezneme vedle základních nástrojů, jako je Zoom Tool (lupa) či Pen Tool (pero), vytvoříme na klipu řadu bodů (kloubů), které můžeme později animovat. Přidáním prvního kloubu se vytvoří síť trojúhelníků (jejich počet lze nastavit ve vlastnostech efektu), na kterou se obraz mapuje. Změnou pozice kloubu se rovněž mění pozice vrcholů trojúhelníků, a tím pádem i tvar obrazu.
Síť trojúhelníků a několik vytvořených kloubů (Pins)
Táhnutím za řídící body deformujeme síť trojúhelníků, a tím pádem i obraz
Pracovat s Piny lze pouze ve 2D, pokud však chceme zajistit, aby se některá část obrazu ovlivněná určitým kloubem vždy zobrazovala nad jinou částí, je potřeba pomocí Puppet Overlap Tool definovat z-depth (hloubku) vybraných trojúhelníků.
Určení oblastí překrývání pomocí Puppet Overlap.
Posledním sub-nástrojem je Puppet Starch Tool, díky kterému lze vybranou oblast „naškrobit“, takže je méně ovlivněna pohybem blízkých kloubů. Rovněž lze určovat intenzitu a rozsah „škrobidla“ pomocí parametrů Amount a Extent.
Puppet Tool je vhodné využívat na předpřipravené vrstvě, která obsahuje již jen ten objekt, který nás zajímá (vyklíčovaný). Pak zbytečně nedeformujeme jeho okolí.
Další funkce
Kromě právě zmíněných funkcí přináší After Effects CS3 celou řadu dalších vylepšení, jako je robustnější správa barev a konečně také podpora exportu na víceprocesorových strojích. Za zmínku stojí rovněž přítomnost funkce Adjust Exposure (vyrovnat expozici) přímo v kompozičním okně nebo možnost pracovat s poznámkami (Adobe Clip Notes).
Stále větší poptávce po multimédiích pro mobilní zařízení se snaží firma Adobe vyhovět možností exportovat video s celou řadou přednastavení pro různé typy těchto zařízení. Výsledek je navíc možno kontrolovat na softwarovém simulátoru, který nalezneme pod názvem Adobe Device Central v balíku Production Premium.
V Adobe Device Central si můžeme prohlédnout, jak bude vypadat naše video třeba na Sony-Ericsson W600c
Na co čekalo asi hodně uživatelů, je možnost plné animace textu ve 3D. Ve verzi CS3 se konečně dočkali. Nyní tedy můžeme jednotlivým písmenkům svých titulků dodat často tolik potřebný třetí rozměr. Stačí přepnout titulek do 3D režimu a v parametrech position (umístění), rotation (natočení) i scale (měřítko) se objeví třetí osa.
Spolupráce v rámci Production Premium
Samostatné After Effects jsou sice mocným nástrojem, jehož pravou sílu ale odhalíme až teprve ve spolupráci s dalšími programy. Vše, co k vytváření působivých videí potřebujeme, nyní najdeme, jak již bylo řečeno, v balíku Production Premium. Používáme-li v rámci tohoto celku v programu soubor, který je asociovaný s jiným programem, můžeme pomocí funkce Edit Original (upravit originál) přeskočit do asociovaného programu, provést libovolné změny, soubor uložit a výsledek se automaticky aktualizuje v původním programu.
Import projektu z Premiere
Spolupráce After Effects a Adobe Premiere probíhá bez zásadních problémů. Při importu z Premiéry se nejprve objeví okno, v němž můžeme zvolit sekvenci pro import a také to, zda budeme chtít importovat i audio.
Projekt v Adobe Premiere CS3
Okno volby importu projektu.
After Effects při importu zachovávají hierarchii složek vytvořených v Premiere a rovněž nemají problém s převodem efektů - alespoň co se namátkou vybraných testovaných týče. Horší to ale je s importem přechodů a titulků. Prolínačka není problém (After Effects adekvátně prodlouží trvání prolínajících se klipů a vloží klíčové snímky průhlednosti), složitější přechody (např. Page Curl) zachovány nejsou, místo nich se ale v kompozici objeví statické snímky (solid) indikující jejich přítomnost v sekvenci v Premiéře.
After Effects mají problémy i s importem titulků, které jsou rovněž převedeny na statické snímky. Nezáleží na tom, zda jsou zcela bez efektů, nebo s okrajem a stínováním.
Ostatní parametry, kterých je většina, jako průhlednost či rychlost přehrávání klipu, včetně klíčových snímků funkce Time Remapping, jsou importovány bez problémů.
Projekt importovaný do After Effects
Import z Photoshopu
Podobně jako s importem projektů z Premiéry nemají After Effects mnoho problémů ani s importem projektů Photoshopu či Illustratoru. Ze zajímavostí bych rád vypíchl možnost vytvoření souboru s informacemi o perspektivě (vanishing point exchange *.vpe) ve Photoshopu a následný import vpe souboru do After Effects. V projektovém okně se objeví kompozice a obrazové soubory dané plochami vytvořenými pomocí nástroje Vanishing Point ve Photoshopu. Z fotografie tak můžeme vytvořit jednoduchou 3d scénu a následně se v ní pohybovat (byť jen omezeně). Ve složitějších situacích sice After Effects vytvoří 3d scénu, ale pozice a velikosti objektů jsou často mimo běžnou škálu (např. x=356428.7, atp.).
Tvorba vanishing pointu ve Photoshopu
Importovaný vpe soubor v projektovém okně After Effects
Vytvořená 3D scéna
Adobe Dynamic Link
Pokud jste nezakoupili After Effects v rámci celého balíku Production Premium, tak si stejně jako u verze CS2 nevychutnáte pohodlí exkluzivního propojení s Premiere nebo Encore. Uživatelé, kteří upgradují jen některý z programů, jsou v tomto případě ochuzeni o velice užitečné propojení nejdůležitějších aplikací pro zpracování videa a tvorbu efektů.
Jestliže jste ale pořídili celý balík, rozhodně se naučte s tímto nástrojem pracovat. Je dostupný z hlavního programového menu Premiéry či Encore jako File – Adobe Dynamic Link – New After Effects Composition. Po výběru této položky se spustí After Effects a založí nový projekt, který nalezneme v Premiere/Encore jako nový klip. Jakákoliv změna v After Effects se ihned projeví (bez nutnosti uložení) i v Adobe Premiere/Encore. Pokud jsme s úpravami hotovi, klip z After Effects vyexportujeme a nově vytvořeným souborem pak nahradíme klip na časové ose.
Dynamic Link v Adobe Premiere
Jak jsem řekl, je zkrátka dobrý
Tak a to je konec dnešního článku. Ať už se chystáte ke koupi nové verze After Effects, nebo ne, můžete si z oficiálních stránek Adobe stáhnout trial verzi. U té se lze dosyta vyřádit a vyzkoušet drtivou většinu všech funkcí. Na rozdíl třeba od nové verze Adobe Premiere se After Effects CS3 jeví jako podstatně inovovanější a představené novinky mohou pro specifické projekty znamenat významnou úsporu času.