eCity JE úspěch

Pokud eCity učiní z šedesáti tisíc internetových laiků zběhlé uživatele, zaslouží si děkovnou demonstraci. A o nic jiného zde nejde.
Hlavní událostí těchto dnů na českém Internetu je eCity; internetové město je projektem, který je unikátní nejen na českém Internetu a na který se soustřeďuje pozornost desítek tisíc jeho uživatelů. V prvních dnech provozu bylo eCity podrobeno v internetových médiích skutečně drtící kritice; dalších dnech už byla méně kritizována technická stránka, ovšem i na konceptu projektu nalezli hodnotitelé spíše chyby než kladné stránky. Zatímco s první kritikou mohu souhlasit, o druhé se domnívám, že jde o velké nepochopení.

V prvních dnech provozu eCity skutečně nasbírala Expandia Banka tolik trestných bodů, že být to ve sportovním utkání, už se fanoušci seberou a jdou domů. Pustit eCity přes 256 kbps linku znamená, že si techničtí realizátoři nevzali do ruky kalkulačku, nebo se možná při výpočtech kapacity překlepli o dva řády. Pustit ji navíc přes linku, na které visí komerční Expandia Banka, tedy normální, seriózní banka, na které už dnes coby na svém peněžním ústavu závisí možná deset tisíc lidí a stovky firem – to je zkrat, který nemohu pochopit, ať si lámu hlavu sebevíc. I po rychlém zaplátování největších problémů je ale jasné, že eCity nebylo na tento nápor navrženo, protože přetížení se objevuje stále (kupříkladu mě eMan zahlásil, že mě pro velké vytížení nemůže obsloužit, a to bylo pět minut po půlnoci ze soboty na neděli 14. března – tak jestli ani nyní ne, pak kdy?). eCity v době, kdy je stále poměrně silně vytížené až přetížené, obsluhuje asi šest procent uživatelů českého Internetu; s tímto množstvím ale jeho tvůrci počítači. Opusťme ale nyní co nejrychleji techniku: už v tom totiž začíná nepochopení eCity, protože jeho kritici (technicky velice erudovaní) strávili příliš mnoho času pitváním této stránky, která je normálnímu obyvateli eCity vcelku ukradená, pokud to aspoň průměrně funguje.

eCity má dnes, po prvních čtrnácti dnech provozu, přes třicet tisíc obyvatel: 28600 jich stále visí v základním stupni postupu, 4200 se už dostalo na první schůdek, tedy se stali specialisty. Je tedy jisté, že 4200 lidí v prvních čtrnácti dnech pracuje s eCity velice intenzivně a úkoly plní bezvadně; ze zbylého počtu je větší část ještě příliš mladých na to, aby postoupili výš. I kdybychom byli velcí pesimisté a celých deset tisíc jich prohlásili za „mrtvoly“ či různé pokusy, stále můžeme s klidem odhadnout, že na konci života eCity se počet vyšplhá na 70 – 100 000 skutečně aktivních obyvatel; to je mimochodem dvojnásobek odhadu vždy optimistického šéfa marketingu Expandia Banky Pavla Hrubého.

Obsah projektu eCity je skutečně chudý s ohledem na to, co všechno Internet nabízí. Jenomže eCity je projekt určený pro úplné začátečníky na Internetu, pro lidi, kteří, jak se trefně říká, znají z Internetu jen Seznam.cz a ani ten neumějí používat. Naservírovat jim hned celou hostinu služeb by bylo kontraproduktivní, nezvládli by to – a ostatně, jak si zřejmě kritici eCity nevšimli, celý projekt vymyslela Expandia Banka a tudíž je primárně nástrojem pro její komerční cíle a sekundárně pomáhá vzdělávat uživatele českého Internetu. Expandia Banka uvádí, že v těchto dnech se příliv lidí uzavírajících klientské účty zhruba zdvojapůlnásobuje – pokud to bylo dříve asi čtyřicet nových zákazníků denně, je to dnes okolo stovky. To nejsou malá čísla – komu z vás přibývá denně sto nových platících zákazníků?

eCity je postaveno na docela masivní kampani v běžných sdělovacích prostředcích; ta je opět realizována chytře, protože už bere Internet jako součást normálního života, stravitelnou a zajímavou pro každého. eCity je záměrně nezajímavé pro profesionální uživatele Internetu, těm skutečně nemá co dát – ti nepotřebují eCity, aby poznali, co je na Internetu, ale odhaluje tento svět začátečníkům v tomto prostředí. Skutečně jde jen o odhalení cípku Internetu, velmi maličkého a velmi nereprezentativního (tj. nereprezentativního pro Internet – firmy profilované v eCity typu „Nike, Adidas, Reebok“ nemají nyní pro naše uživatele na Internetu žádnou reálnou nabídku, pouze pseudonabídku pro prostředí eCity), ale také, což je velice důležité, o nácvik základních návyků pro pohyb v komerčním Internetu, jako je neustálé přihlašování, zadávání jmen a hesel, vyplňování formulářů. Toto je totiž velká překážka pro začátečníky: ti jsou ještě schopni kliknout na tlačítko, na kterém je napsáno „Klikni sem“, ale jakmile před ně postavíte formulář, tak se jej zděsí a nic nevyplní; jakmile někam zadají heslo, druhý den nevědí, jak znělo. Musím zmínit, že ne vše je v eCity dodělané, občas jsem i já docela zmaten; nemyslím ale, že je to závažné. Koneckonců, je v normálním životě také vše jasné, přehledné a bezchybné?

Jak už jsem několikrát psal, odhaduji počet profesionálních uživatelů Internetu u nás (tj. bezproblémově se v něm pohybujících a orientujících) asi na 35 000. Pokud se díky eCity podaří tento počet během pár měsíců ztrojnásobit, měli by tvůrci všech služeb pro profesionální uživatele Internetu, tj. kvalitní média, kvalitní obchody a poskytovatelé dobrých služeb uspořádat před sídlem Expandia Banky děkovnou demonstraci, neboť se jim ztrojnásobí návštěvnosti a obraty.

Zpočátku se mě zdál koncept postavený jen na jménech známých z reálného světa („Nike, Adidas, Reebok“), kterým navíc musela Expandia Banka sama vytvořit pseudoobchody, protože toho sami u nás na Internetu vůbec nic nedokázali (sami zkuste www.nike.cz, www.adidas.cz, www.reebok.cz), jako chybný: co když se pak lidé nalákaní z eCity začnou pídit po skutečném nakoupení u těchto firem a zjistí, že mnohdy nemají ani jedinou vlastní stránku, natož tak prodejnu? Nebude pak výsledek celého experimentu kontraproduktivní, nebude to znamenat naopak odlákání lidí z internetových nákupů? Je možné, že u některých to tak dopadne; věřím ale, že většina se už do českého Internetu pohrouží a najde tam skutečné internetové obchody, které eCity příliš nevzalo na vědomí. Vím, že původní koncept počítal s tím, že si firmy jako výše zmíněné a jim podobné po ukončení eCity vlastní obchody ihned otevřou, ale nepovažuji to za až na výjimky pravděpodobné; ostatně není ani v USA běžné, že internetový obchod má sama výrobní firma – ze tří zmíněných obuvníků totiž nenakoupíte ani na www.adidas.com, ani na www.reebok.com, cosi je v jakémsi „alfastádiu“ pouze na www.nike.com. O to více ale může zprofitovat kvalitní internetový obchod se značkovou obuví, který v eCity dnes není a který možná ani dnes neexistuje, ale některá chytrá hlava jej už zuřivě programuje…

Největší problém českého Internetu není v tom, že by měl málo uživatelů; je-li jich dnes půl miliónu, je to prakticky maximum, co současná ekonomika umožňuje. Pro další statisíce našeho státu je Internet finančně nedostupný a ve firmě jej nemají, a na tom nezmění nic eCity, ale snížení poplatků. Další milióny nemají počítač, jsou ještě příliš mladí či (s prominutím) již příliš staří či na to nestačí mentálně; i zde bude cesta k Internetu jiná, bude-li vůbec jaká. Největší problém je v tom, že více než devadesát procent uživatelů českého Internetu – inteligentních a bystrých lidí, ovládajících slušně počítač, majících peníze na připojení k Internetu – se zatím nedostalo přes onen „Seznam“, obvykle právě proto, že je k tomu nikdo nelákal tak atraktivním a intenzivním způsobem, jakým to dělá eCity.

Tak, a už se pojďme připravovat na nápor návštěvníků a zákazníků, které nám eCity vyškolí a kteří brzy přerostou jeho úzké hranice.

Diskuze (4) Další článek: Počítač na splátky

Témata článku: Internet, Český obchod, Největší fanoušek, Sami, Komerční banka, Velké jméno, Chytrá hlava, Nike, Neustálé přihlašování, První experiment, Úspěch, Reebok, Vytížení, Internetová banka, Běžný obyvatel, Tisíc uživatelů, Velká překážka, Celý den, Adidas, ECI, Platící uživatel


Určitě si přečtěte

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 158

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 10

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

** Po dvou měsících tu máme další linuxovou kopii ** Tentokrát jde o imitaci Desítek ** Sestavili ji brazilští geekové nad Ubuntu

Jakub Čížek | 135

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

Velká datová loupež. Proč mají disky nižší kapacitu, než uvádějí?

** Na disk nikdy neuložíte tolik dat, jak tvrdí výrobce ** Ajťáci si vymysleli vlastní jednotky jako mebibajt ** Zmatky vznikají i kvůli různým výjimkám

Lukáš Václavík | 110

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

** Lamphone je další bizarní technika odposlechu ** Zneužívá obyčejnou stropní lampu ** Podívejte se na další bizarní experimenty

Jakub Čížek | 17


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11