eCity aneb už se nikdy nebojte nakupování na Internetu

Elektronické město by se mohlo stát v českém Internetu letos událostí číslo jedna.
Fakt, že na českém Internetu nakupuje dnes zhruba jedno procento jeho uživatelů (v USA údajně již desítky procent), netěší nikoho z vlastníků elektronických obchodů a ještě méně Expandia Banku, která je vlastně jakýmsi tátou internetových obchodů u nás. Při zoufalých možnostech týkajících se inkasa z kreditních karet přes Internet (prakticky všechny české banky toto odmítají provádět) jsou platby přes Expandia Banku prakticky jedinou možností jak platit a nemuset chodit na poštu.

Jaké jsou příčiny tohoto stavu, který se mění jen pomalu k lepšímu? Možná lidé o elektronických obchodech nic nevědí; možná nejsou přesvědčeni o výhodnosti nabídky, možná ji mají důkladně prostudovanou a nenalézají v ní zboží, které potřebují; možná stále chtějí zboží osahat a očichat, i když za ním musí jet lán světa.

Většinový názor ale zní jinak: lidé nenakupují, protože nedůvěřují. A jelikož nedůvěřují, tak nenakupují, a tudíž nemají kde důvěru získat – a jsme v kruhu. Nedůvěře samozřejmě předchází neznalost; lidé by se možná rádi o nakupování dozvěděli něco více a vyzkoušeli si jej, ale zatím nevidí – respektive nemají – tuto možnost; a získání důvěry je stále v nedohlednu.

Je možné a docela pravděpodobné, že každý z internetových obchodníků takovéto úvahy vede – jenomže až nyní přišla Expandia Banka s projektem, který by mohl pomoci tento kruh rozetnout. Nazývá se eCity a představuje vybudování internetového „virtuálního města“, které chce nabízet vše, co nabízí město z cihel a kamene, ale na Internetu: finanční operace se svým účtem, informování o tomto stavu z Internetu přes mobilní telefon (partnerem je Radiomobil) a bezplatné připojení k Internetu zdarma (poskytnutí registrační sady – Internet Online). V eCity budou samozřejmě internetové obchody, Expandia Banka jim poskytne zdarma „stavební parcelu“, zbytek musí udělat obchody samy (samozřejmě půjde o prolinkování na stávající weby obchodů). V eCity také budou vycházet internetové časopisy a bude zde možné pomocí internetového chatu pokecat s přáteli či kolegy.

Nicméně, zde se samozřejmě neskrývá hlavní vtip eCity – ten spočívá právě v onom zkoušení bez rizika. Každý se bude moci přihlásit coby obyvatel internetového města a dostane hned při vstupu „od starosty“ z Expandia Banky půl miliónu korun na jejím účtě. Tedy – internetových korun; takových, které platí jen v eCity. Znamená to, že se svým docela tučným kontem můžete začít dělat cokoli – v Expandia Bance například manipulovat s termínovými vklady a sledovat růst úspor, přistupovat ke svému účtu přes telefon a Internet, a samozřejmě nakupovat (a platit v Expandia Bance se sídlem v eCity). Účast internetových obchodů v elektronickém městě nebude formální – samozřejmě, že za eKoruny nebude možné nakupovat reálné zboží, ale bude možné jej vybírat, umísťovat do košíku a objednávat. Místo něj vám ovšem poštou přijde pravděpodobně od majitele obchodu nějaká milá drobnost – to už může být různé.

eCity se spouští prvního března – využívá se zde tedy onoho Měsíce Internetu, ať už si o něm myslí kdokoli cokoli, a podstatné pro všechny zúčastněné je, že by měl být doprovázen masívní kampaní.

Domnívám se, že eCity je zatím to nejlepší, co Expandia Banka pro elektronickou komerci udělala, kromě svého vzniku ovšem. I když vlastně jde o jedno velké zkoušení nanečisto, je to paradoxně projekt se zdaleka nejkonkrétnější a nejhmatatelnější náplní v oblasti e-commerce, který velice přesně vyhmatává největší překážky v rozvoji elektronické komerce u nás – bariéry neznalosti a nedůvěry. Samozřejmě se s Vltavou i Uchem zúčastníme – i když stávající zákazníci (a je jich okolo čtyř tisíc, co na našich webech kdy nakoupili) už vědí, že to u nás funguje a nemusí si to zkoušet. Ale 396 000 dalších to dosud neví…

Může mít eCity nějaké slabé místo? Domnívám se, že jedno trošku hrozí, a tím je kvalita obchodů. Pokud si bude moci v internetovém městě otevřít krámek kdokoli bez ohledu na kvalitu či vůbec funkčnost svého obchodu, může u některých zákazníků-obyvatelů města naopak vzniknout po odzkoušení negativní dojem – tak tohle je ta vychvalovaná elektronická komerce? Děkuji, raději si zajdu do města. Z denní praxe a denního testování českých internetových obchodů, které v rámci sledování konkurence provádíme, zjišťujeme, že dobře 80% českých internetových obchodů se dá označit za zcela nefunkční nebo svou funkčností naprosto odrazující, nevyřizující objednávky a porušujících obchodní zákoník hned v několika bodech. Nevím ovšem, jak tomuto zamezit; nějak „kádrovat“ internetové obchody před poskytnutím oné parcely v eCity bude stěží možné. Doufám ale, že to virtuální městští radní nějak vyřeší; ostatně, přece jsme je volili, ne?

Váš názor | Internetové obchody zaznamenaly vánoční šílenství

Témata článku: Internet, Možné riziko, Banka, Košík, Virtuální obchod, Obchod, Internetová banka, Banky, Finanční operace, Nakupování, Bank

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší