Ebay.com, černý kůň e-businessu, jede mimořádně dobře

Je jedinou velkou internetovou firmou, které se podařilo meziročně zdvojnásobit obrat a být navíc ve slušném zisku.
Je to tak trošku záhada. Místo „seriózních“ byznysů, jako jsou velké internetové prodejny, tržiště, skvělá internetová média či jiné služby, září hvězda aukčního serveru eBay.com. Firma působící v oblasti, o které se tvrdí, že se zde odehrává „90 % všech podvodů na Internetu“, firma, jejíž web má neustálé výpadky, na které se evidentně prodává kradené zboží a zboží porušující autorská práva, firma, která provozuje vlastně jenom jakési velké internetové vetešnictví. Nebo je tomu jinak?

EBay hlásí v druhém letošním čtvrtletí – jinak finančně pro internetové firmy celkově opět mimořádně černém, pardon červeném – obrat ve výši 181 mil. dolarů (loni 98,2 mil.) a velice pěkný zisk 24,6 mil. dolarů (loni 7,5 mil., také zisk). Se zaúčtováním nejrůznějších dalších účetních transakcí, výdajů i příjmů zisk dokonce stoupl na 33 mil.

Ředitelka firmy Meg Whitmanová (jinak jedna z nejuznávanějších manažerek i podnikatelek posledních let, předtím představitelka a spolumajitelka významného investičního fondu, který má právě své značné peníze v eBay) to dokládá i dalšími čísly – celková (nabízená) cena zboží prodávaného v každém okamžiku na eBay vzrostla za rok z 1,29 miliardy na 2,25 miliardy dolarů, počet registrovaných osob stoupl za kvartál o 4,4 miliardy a „markeťáka“ jistě zaujme, že eBay podle vlastních slov stojí získání každého dalšího uživatele, ať už prodávajícího nebo kupujícího, cca 14 dolarů (600 Kč). Firma navíc očekává, že v roce 2005 dosáhne obratu ve výši tří miliard dolarů – nezapomeňme, že jediným významným příjmem firmy jsou provize z uskutečněných obchodů, a to ve zhruba jednoprocentní výši!

Proč zrovna funguje „zázrak eBay“ a nefungují stovky dalších internetových obchodních modelů? Jednou z odpovědí může být, že na rozdíl od oněch stovek zkrachovalých start-upů má firma špičkový management se „zdravým rozumem“, nepodlehla módnímu utrácení do reklam v americké televizi ani nutkání zběsilého rozvoje na všechny strany (jako Amazon.com, který uznal chybu a aktivity zužuje – ale utracené peníze už mu nikdo nevrátí). Dobrý management, stojící samozřejmě za podnikatelsky schůdným obchodním modelem, dokládá i to, že se zatím žádnému z napodobovatelů eBay (tj. jiným internetovým aukčním domům) nepodařilo dosáhnout ani zlomek úspěchu eBay ani zlomkového obratu a nikdo se nedostal do zisku. Druhou možnou odpovědí je, že eBay prostě mělo štěstí na jeden z mála obchodních modelů, který na Internetu funguje – neodpovídá ovšem na otázku, proč se to tedy ze všech internetových aukčních domů podařilo právě a pouze eBay. Proto se držíme názoru, že – na Internetu i mimo něj – se dá úspěšně podnikat skoro ve všem, pokud to ovšem umíte.

Diskuze (4) Další článek: ATI představila Mobile Radeon

Témata článku: eBay, Kůň, Velká hvězda, Značný rozdíl, Černý kůň, Televize doma, Zázrak, Jed, Mim

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vznikají filmové efekty

Test ATX skříní a externích disků

Znáte svá práva při reklamaci?

Průvodce první instalací NASu