eBay a Skype. A proč vlastně ne?

eBay koupila Skype – a jestli je tento obchod bublinou, pak jsou jimi i desítky dalších, které nikdo nekritizuje. Obě firmy totiž mají více společného, než se na první pohled zdá.

„eBay and Skype, its´ all the hype“, i tuto vtipnou říkanku nalezneme jako komentář k nedávnému velkému obchodu (eBay koupila Skype za 2,6 miliardy dolarů; hype = bublina, humbuk). Stěží se najde komentátor, který by k obchodu nebyl skeptický. Někdo více a někdo méně, ale křičet nadšením jsem neslyšel ještě nikoho. Domnívám se ale, že i pozitivní názor může být na místě.

Zpochybňováno je zejména to, co obchod firmě eBay přináší – vždyť je to zcela něco jiného, než největší světová aukční síň dělá. eBay je přece gigant v e-commerce, Skype je telefonování zdarma – jak to jde dohromady?

Spolupráce může fungovat

Jedná se o nepochopení činnosti obou firem. Společnost eBay se sice sama ráda prezentuje jako e-komerční gigant, ale je dobré si uvědomit, že její podnikání je postaveno na čistě internetové službě a na práci s komunitou.

E-komerční firma je Amazon: nakoupí zboží, dá si je do skladů, následně prodá, zabalí a odešle zákazníkovi. Amazon je skutečným obchodníkem, prodejcem, retailerem, eBay je jen vlastníkem „náměstí“, na kterém obchody dělají jiní. Amazon.com je velmistrem v logistice; u eBay nevědí, jak vypadá balicí papír.

To není hanění eBay, ale prostý popis rozdílu mezi nimi a e-komerční firmou. Na druhé straně ale eBay umí nejlépe na světě vytvořit prostředí, ve kterém se jiným dobře obchoduje. U Amazonu vás nezajímá, jestli tam existují také nějací jiní zákazníci, u eBay je vše postaveno na komunitě. Bez ní by to nefungovalo vůbec, s ní to funguje dokonale.

Firma Skype je v tomto naprosto stejná. Jeden uživatel Skype na světě má ze služby právě takový užitek jako první člověk na planetě, který si koupil fax. Čím více lidí má Skype, tím rychleji se sněhová koule roztáčí.

Dovedeno do extrému, mohli bychom říci, že kdyby všichni lidé používali k nakupování i prodeji primárně eBay (a ne že by to nebylo možné), všichni ostatní prodejci by vyhynuli. A pokud by všichni lidé k telefonování používali primárně Skype (a ne že by to nebylo možné), měli by všichni ostatní telco operátoři velký problém přežít.

Chybí důvod pro akvizici

To, že obě firmy to umějí s komunitami (komunita ve smyslu „lidé se společnými či podobnými zájmy a činnostmi“), ještě není dostatečným důvodem pro akvizici. Podnikání musí mít nějaký finanční základ. Tím, že se sečte nějakých 100 milionů uživatelů komunity eBay s 55 miliony komunity Skype, ještě nevznikne hromada několika miliard dolarů, které aukční dům musel za Skype zaplatit.

Můžeme ale nalézt několik viditelných a snadno realizovatelných synergických efektů. Rovněž však musíme uznat, že jejich finanční význam se zatím nejeví jako gigantický:

  • eBay vlastní platební bránu (elektronickou peněženku) PayPal, která se silně podílí na výnosech, neboť její provoz je zpoplatňován. PayPal se dá samozřejmě krásně použít i k dobíjení kreditu u Skype, a tím jeho význam pro uživatele (a profit pro eBay) vzroste.
  • eBay může zavést službu Skype pro své zákazníky, kteří si chtějí o prodávaných výrobcích popovídat. Tato služba může být (a bude) pro prodejce zpoplatněna.
  • eBay může intenzivně propagovat své služby u uživatelů Skype a naopak; z toho bude profitovat zejména eBay, jejíž počet uživatelů v poslední době nerostl tak rychle jako dříve.
  • eBay je poměrně slabá mimo Ameriku, resp. anglicky hovořící země (to snadno zjistíme, když si prohlédneme počty položek nabízených na stránkách eBay v různých zemích, případně když porovnáme počty amerických uživatelů s jinými na aukčních stránkách). Firmě se expanze mimo USA příliš nedaří, což je samozřejmě dáno i nákupními zvyky v těchto zemích (aukce a „bleší trhy“ jsou v USA na denním pořádku i v každém městečku, a například u nás vůbec ne). Skype je v pravém protikladu, je velmi silná mimo USA. eBay tak s využitím uživatelů Skype může relativně levně posílit na trzích, kde se jí nedaří (kupř. Polsko, ale i další země střední Evropy, Jižní Amerika atd.).

Lze ale právoplatně namítnout, že většinu z těchto věcí by mohla firma eBay realizovat i bez toho, aby firmu Skype koupila. A to prostým obchodním partnerstvím.

Pod křídly eBay

O firmě Skype se často říká, že to je „bublina“, že Skype nemá propracovaný obchodní model. Pravdou spíše bude, že Skype nemá momentálně vůbec žádný smysluplný obchodní model, ale přesto si dovolím odvážně říci, že to nevadí.

Pokud bychom totiž řekli, že Skype (největší VoIP provider na světě) je bublina, tak musíme říci, že bublinou je i telefonování přes internet. A vzhledem k tomu, že přední analytici jsou v naprosté shodě v tom, že dříve nebo později se bude telefonovat jen a pouze s využitím IP (internetu), pak tedy je bublinou i telefonování samotné. Samozřejmě že není: telekomunikace jsou vůbec největším „jednolitým“ tržním segmentem na světě, větším než je trh se software a hardware dohromady.

Firma Skype zatím není vůbec zaměřena na vydělávání peněz a chce získat jen co nejvíce telefonujících. Zatím působila v telekomunikacích jako určitá rozrušující (disruptivní) síla, jako faktor, který zkouší měnit pravidla hry a částečně se mu to daří.

Pod křídly eBay bude moci svou revoluci a své rozrušení telekomunikačního trhu zrealizovat daleko mocněji. Jak je pěkně napsáno zde: „Před akvizicí ze strany eBay byla Skype tornádem druhé kategorie. Nyní se z ní stává bouře s potenciálem kategorie čtyři nebo pět.“

Diskuze (33) Další článek: IMAP nebude, registrace na Spolužácích a další novinky na Seznamu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,