Podstatnější než účetně vykázaný zisk je zvýšení bilanční sumy a počtu klientů na čtyřnásobek.
eBanka, dříve Expandia Banka, oznámila dosažení prvního účetního zisku ve své historii; po zdanění by za loňský rok měl činit 7,2 miliónu Kč (výsledky jsou předběžné). Zatímco zisk není dobré přeceňovat, protože zřejmě v žádném jiném odvětví se nedají dělat tak různorodá a přitom „košer“ účetní kouzla k tomu, aby se ze ztráty vytvořil zisk či naopak, je naopak dobré vyzvednout a pochválit další údaje – počet klientů a bilanční sumu. Tato čísla stejně patří v bankovním průmyslu ke stejným fundamentům jako u obchodních a výrobních firem obrat a zisk; u eBanky došlo během jediného roku k jejich enormnímu nárůstu. Zatímco do loňského roku banka nastupovala s hodně malým počtem klientů (40 000), končila jej s počtem 193 000. Ať už v relativních číslech (skoro pětinásobek) nebo v číslech absolutních (150 000 nových klientů) to je vynikající výsledek – kdyby se bance dařilo takto růst i v dalších letech, je za pár let už v rodině velkých českých bank. Stejně tak se zvýšila i bilanční suma, podle vyjádření banky o 75 % na částku 11 mld. Kč; klienti mají v bance uloženo šest miliard korun. Na dvojnásobek tak stoupla kapitálová přiměřenost, zjednodušeně řečeno „klienti mohou dvakrát klidněji spát“. Na letošní rok pak má banka naplánován přírůstek o dalších cca 160 tisíc klientů, logicky se chce zaměřovat více na malé a střední firmy, kterým zatím moc nesloužila.
Zatímco relativní růst bilanční sumy je velmi pěkný, v absolutních číslech to ale ještě sláva není: průměrná úložka na klienta je 30 000 Kč a to je pořád ještě hodně málo. Díky podstatnému rozšíření sítě poboček a výbornému rozšíření služeb přilákala eBanka slušné množství nových klientů, „spořkou“ čili místem, kam lidé ukládají svoje přebytečné peníze, se ale ještě nestala, ba ani bankou pro firmy, které mívají podstatně vyšší průměrné úložky než jednotlivec.
eBanka je sice průkopníkem internetového bankovnictví, ale zásadního obratu ve svém hospodaření dosáhla zcela neinternetovými metodami, jako je budování kamenných poboček (byť ne „mramorových“, ale koncipovaných v mladistvém, komunikativním stylu) a zlepšování přídavných služeb, jako jsou pojištění (je to dcera České Pojišťovny), velmi výhodné možnosti získání platebních karet, ustanovení poplatků na rozumné výši a podobně. Další důkaz o tom, že podnikání na Internetu nefunguje? To jistě ne – bez Internetu si nelze eBanku představit, ale je to pouze nástroj, nikoli podstata podnikání. Faktem však je, že zvýšení počtu klientů velmi přesně koresponduje se zvýšení počtem poboček (klientských center).
Banka dále – s otevřeností pro české banky nezvyklou – zveřejnila i některé další údaje ze svého podnikání. Čisté výnosy z úroků za loňský rok činily 143 mil. Kč (zvýšení o 121 %) a z poplatků pak 155 mil. Kč (+70 %); náklady na provoz banky pak činily 640 mil. Kč. Podle vlastních údajů už banka nemá ještě jiné významné výnosové zdroje než výše uvedené, pak ze selského pohledu „má dáti-dal“ vychází zatím provoz banky ještě stále jako vysoce záporný. Nutnost několikaletého nalévání peněz ale byla novým vlastníkem banky, Českou Pojišťovnou, ze začátku akceptována a deklarována, dokonce až v několikamiliardové výši.
Dalším zajímavým údajem je pak používaný komunikační kanál k realizaci transakcí klienty: 93 % činí Internet, 6 % GSM banking. To považuji za překvapivé, protože kdo si zvykne na transakce přes mobil, již se k Internetu obvykle nechce vracet – ze zkušeností z nejbližšího okolí bych očekával vyšší podíl GSM bankingu, a i při nákupech na Vltava.cz činí GSM banking daleko vyšší procento z celkového počtu transakcí klientů eBanky.