Více než dva týdny jsme pro vás monitorovali nejzajímavější slevy na elektroniku a různé související doplňky. Kdo chtěl, mohl ušetřit tisíce korun. Ne všechny akce ale byly opravdu tak výhodné a jako obvykle se našly obchody, které manipulovaly s výší slev. Dobrou zprávou je, že se to každým rokem zlepšuje. A od příštího roku bude platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která podobné triky obchodníkům zakáže.
Podle analýzy Hlídače slev jsou již největší obchody na legislativní úpravu téměř připravené, jen se u nich drobně liší metodika výpočtu. Kupříkladu CZC měl průměrnou výši uváděných slev 19 %, ale reálně to dle výpočtů Hlídače bylo 17 %. Alza zboží zlevnila v průměru o 28 % a taková hodnota vyšla i Hlídači. Nejnižší reálné slevy mělo elektro Okay, podle přesných výpočtů činily jen 4 %, zatímco sám obchod uváděl 12 %.
E-shop |
Produktů celkem |
Produktů v BF |
Průměrná uváděná sleva |
Průměrná reálná sleva |
AAA Auto |
12 592 |
1 743 |
4 % |
4 % |
Alza |
1 197 417 |
12 871 |
28 % |
28 % |
Benu |
15 546 |
475 |
22 % |
20 % |
CZC.cz |
63 652 |
4 832 |
19 % |
17 % |
Datart |
55 131 |
4 659 |
16 % |
16 % |
ElectroWorld |
53 292 |
908 |
19 % |
18 % |
Knihy Dobrovský |
215 205 |
3 674 |
48 % |
36 % |
Lékárna.cz |
29 619 |
94 |
24 % |
15 % |
Lidl |
9 766 |
335 |
31 % |
23 % |
Mall.cz* |
5 896 674 |
17 249 |
17 % |
- |
Mironet |
113 847 |
4 950 |
22 % |
9 % |
Okay |
27 184 |
14 359 |
12 % |
4 % |
Pilulka.cz |
39 272 |
300 |
24 % |
24 % |
Teta drogerie |
9 509 |
328 |
35 % |
20 % |
T.S.Bohemia |
56 771 |
6 803 |
19 % |
19 % |
*U Mall.cz nebyl Hlídač schopen spočítat průměrnou reálnou slevu kvůli problémům v datech, nicméně slevy jsou prý počítané podle nových pravidel a reálné slevy odpovídají těm uváděným.
Hlídač také na konkrétním příkladu ukazuje, co Okay dělá špatně. Zmíněný Bluetooth reproduktor měl v černopáteční akci stát 892 Kč a Okay na něj jednu dobu dával ještě dodatečnou 10% slevu, takže šel koupit za 803 Kč. Oproti původní ceně 1490 Kč to na první pohled není špatné, že?

Jenže za tu se reproduktor nikdy neprodával a během října stál jen 590 Kč. Během Black Friday tak fakticky o 36 % zdražil. Další příklady jiných obchodů najdete na blogu Hlídače slev.
Co se příští rok změní
Těsně před koncem či hned na začátku příštího roku začne platit novela zákona o ochraně spotřebitele, která upravuje to, jak obchody mohou vypočítávat slevy, resp. uvádět původní ceny. Nic jim sice nebrání mít u zboží i doporučené maloobochodní ceny, ale u zlevněného zboží musí být vidět i reálná cena před zlevněním. Až na pár výjimek se jako původní cena použije ta nejnižší z předchozích 30 dní.