Od roku 2021 se dálniční známky v České republice změní z nalepovacích na elektronické. Státní fond dopravní infrastuktury včera oznámil, že podepsal smlouvu se zhotovitelem informačního systému: bez soutěže získala pětiletou zakázku až za 401 milionů korun společnost Asseco Central Europe.
„Společnost Asseco Central Europe, a. s., pro nás zajistí komplexní systém elektronické dálniční známky. Díky němu uživatelé pohodlně prostřednictvím počítače či chytrého mobilního telefonu provedou úhradu, případně ověří, že mají platnou elektronickou dálniční známku. Mezi další služby, které bude vybraný dodavatel zajišťovat, patří také podpora v podobě call centra pro pomoc zákazníkům při nákupu v e-shopu nebo mobilní aplikaci,“ říká v tiskové zprávě ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, Zbyněk Hořelica.
Elektronické dálniční známky budou k dispozici i prostřednictvím sítě prodejních míst. Dodavatel této služby byl vybrán na základě nejvýhodnější cenové nabídky. V tuto chvíli běží patnáctidenní lhůta pro podání námitek, poté bude uzavřena smlouva s vybraným uchazečem.
Pochybnosti
Projekt Hlídač státu je přesvědčený, že důvodem zadání zakázky „na e-shop“ bez soutěže je to, že zakázka bude obsahovat databázi vozidel tajných služeb, které nemusí mýto platit. A dodává: „Že je mnohem bezpečnější za tato auta mýto platit a nerozlišovat je (státu se vrátí 97 % platby), to asi nikoho nenapadlo. Podobně hloupé rozhodnutí jako u povinného pojištění.“
Na tweet reagovalo Ministerstvo dopravy: „Kritika ceny není na místě. Za nejvýše 400 mil Kč firma vytvoří celý IT systém. Tedy NEJEN e-shop, ale také uživatelský portál, mob. aplikaci, call centrum, evidenci zaplacených poplatků, registr osvobozených automobilů, kompletní účetnictví, clearing, reporting a zabezpečení. Cena dále zahrnuje také rozvoj IT systému, konzultační služby a další činnosti v rámci součinnosti a podpory. Dále také na 4 roky provoz a technickou podporu systému, a to včetně podpory řidičům po uvedení do provozu-tedy samotný provoz call centra a další navazující činnosti.“
Pochybnosti nerozptyluje ani smlouva zveřejněná v Registru smluv. Obsahuje například jen výslednou cenu zakázky, struktura jednotlivých položek nebyla zveřejněna. Prázdná je také příloha s požadavky objednatele (státu), s technickou specifikací, seznamem schválených subdodavatelů.
Vysvětlení ministerstva
Aktualizováno v 20.15: Ministerstvo dopravy nám na dotaz, proč na tuto část projektu nebyla vypsána veřejná soutěž, na Twitteru odpovědělo:
K veřejné zakázce samozřejmě došlo, nešlo o zadání zakázky napřímo. Informační systém EDAZ byl soutěžen dle § 29 písm. b) bod 3 zákona o zadávání veřejných zakázek. Tento postup vyplynul z požadavku bezpečnostních složek s kladným vyjádřením NBÚ.
SFDI oslovil pět společností, z toho tři projevily zájem se výběru účastnit a podepsaly dohodu o mlčenlivosti. Nabídku nakonec podaly dvě z nich. Vybrána byla společnost s nejvýhodnější cenovou nabídkou.
S ohledem na skutečnost, že se dodavatel systému bude seznamovat s utajovanými informacemi, mohla probíhat jednání pouze se společnostmi splňujícími podmínky v rámci stupně utajení Důvěrné. To, že nabídnutá cena odpovídá ceně obvyklé, bylo ověřeno nezávislým znaleckým posudkem.
Andrej Babiš má pochybnosti
Doplněno ve čtvrtek v 9.00: Blesk Zprávy zveřejnily, že se o smlouvu i přes ujišťování Ministerstva dopravy začal zajímat předseda vlády. Od ministrů začne nově chtít všechny IT zakázky předem vidět. „V mediálním prostoru se objevily informace, které staví zakázku do podivného světla. Na základě této zkušenosti budu od pana ministra dopravy chtít, aby předložil informace o zakázce na vládu,“ řekl premiér na středeční tiskové konferenci v Brně.
Podle něj ani Kremlík neznal přesné podrobnosti, jak SFDI zakázku provedl. „Nelíbí se mi, jak to proběhlo, ale veřejnost a média to musí vědět. Na vládě řešíme prodej 12 metrů pozemků Správy železnic, ale zakázku za 400 milionů jsme tam neměli. Proto budu od všech ministrů chtít, aby zakázky předkládali,“ dodal Babiš.
Kremlík si stejně jako jeho resort za průběhem zakázky stojí. „Při zadávání se postupovalo podle pokynů Bezpečnostní informační služby. Bezpečnostní prověrku mělo pět firem, které SFDI oslovil, a nabídku podaly dvě. Vybraná byla ta levnější,“ vysvětloval ministr. Výsledná cena je podle něj dokonce nižší, než se předpokládalo.
Jeho předchůdce Dan Ťok (ANO) nechtěl kroky svého nástupce komentovat. Že cena je adekvátní, si nicméně myslí exministr Antonín Prachař (57). „Neuvěřitelné je vůbec, že ministerstvo dokázalo zakázku vysoutěžit a nebude muset dojít k odkladu účinnosti zákona,“ napsal Prachař Blesku.
Aktualizováno ve čtvrtek v 11.45: Zástupci Ministerstva dopravy a SFDI se dnes sešli s Michalem Bláhou z projektu Hlídač státu. Ministerstvo slíbilo, že zveřejní strukturu ceny zakázky a části zadávací dokumentace.
Proč se u takových projektů nikdo nepodívá, jak je řešili v zahraničí? Minimálně pro inspiraci, když už ne kvůli sdílení hotového systému: