E-mailový marketing se má stát velkým „kanibalem“

Poštovní direct-mail utrpí vážnou újmu od svého e-mailového konkurenta.
Posílání reklamních mailů je zatím všude na světě vnímáno jako tzv. spam, tedy něco velmi nehezkého, nežádoucího, neetického a při masovém používání dokonce zacházejícího za hranici zákona, ba skutečně v několika případech tvrdě soudně potrestaného. (Mimochodem, počítačový slovník má pro vysvětlení slova spam dva významy, první je obzvlášť roztomilý: 1. Lunch (?) z krájené kořeněné šunky (!!), 2. Nevyžádaný e-mail.).

Bez ohledu na nakrájenou šunku tvrdí Jupiter Communications, že v roce 2005 mají reklamní tržby z takzvaného „komerčního e-mailového trhu“, jak Jupiter tuto potravinu kulantně nazývá, dosáhnout 7,3 miliard dolarů a mají významně „kanibalizovat“ trh běžného direct mailu (jak firma opětovně kulantně označuje zasílání tun tištěného sajrajtu do vašich poštovních stránek). Jupiter tvrdí, že objem e-mailu vzroste do této doby čtyřicetinásobně (potěš pámbu) a že se do té doby velice rozšíří a zdokonalí nejrůznější způsoby zasílání reklamních sdělení v e-mailu – především způsobem, který nebude znamenat prosté spamování. Loňské příjmy z reklamních e-mailů podle firmy činily pouhých 164 mil. dolarů, skutečně „pouhých“ ve srovnání s mnohomiliardovým bannerovým trhem.

Proč e-mail? Jupiter správně podotýká, že se jedná o médium, které je levné (levnější než bannery, neboť na „vygenerování“ miliónů zobrazených bannerů musí skutečně někdo přinutit uživatele Internetu, aby tyto stránky natočili, a to není levné) a které disponuje vysokou mírou reakce; jinými slovy: lidé klikají na odkazy v e-mailech ve značném počtu. E-mailový marketing má podle Jupitera (a souhlasíme s ním) ještě dvě další výhody, které označuje známými ekonomickými termíny „time-to-market“, tj. lze jej provést enormně rychle, nemusíte čekat, až vám lidé sami „přitečou“ na vaše stránky zaplněné reklamními bannery, a slibuje vysokou návratnost investice, což souvisí s předcházejícím jevem: k oslovení dané obce někde stačí stisknout tlačítko.

Všechno je tedy růžové – nebo ne? Samozřejmě problémem je obtěžování uživatelů Internetu v míře, na kterou nejsou zvyklí. Jupiter tvrdí, že loni dostával průměrný americký uživatel Internetu 40 „komerčních e-mailů“ (= spamů; toto číslo se nám ale zdá jako hrubě podceněné); ovšem, v roce 2005 jich má dostat 1600. Číslo vypadá jako velké, nicméně denně to je pět nevyžádaných mailů – to není žádná hrůza. Nezapomeňme, že v té době by se již ani v zemi tak zaostalé, jako je ta naše, obecně nemělo platit za minutu připojení, a tudíž se tyto maily dají označit za něco méně obtěžujícího než poštovní schránka zaplněná letáky místního supermarketu: stisknout pětkrát klávesu Del zabere méně času než vyhodit schránku do koše. Mimochodem Jupiter tvrdí, že počet ostatních mailů se zvětší z loňských 1750 na rok a osobu na 4000 (z šesti denně na patnáct denně – to mně stále připadá málo; vždyť e-mail se nepochybně stane preferovaným způsobem pracovní i soukromé off-linové komunikace).

Dle našeho názoru je klíčem k úspěchu to, jakým způsobem se firmám podaří doručovat e-mail, aniž by byl považován za spam. Naprosto nevyžádaný a „otravný“ mail totiž bude mít na uživatele spíše negativní dopad než – řekněme – stručná textová vložka v mailu, který očekáváte a který vám jinak přináší potřebnou službu, jako je třeba předpověď počasí, kurzy akcií, denní zprávy a podobně. Uživatelé si dnes úplně zvykli na to, že na běžných stránkách mají jeden, dva, výjimečně i tři reklamní bannery, na hodně navštěvovaných médiích ještě různé reklamní čtverečky, obdélníčky, buttonky a odkazy. Berou to jako určitý kolorit a až na výjimky se k tomu nestavějí záporně, stejně jako zrovna neberou do ruky spray nebo nůž, když spatří na ulici nový billboard. Přitom, což si asi každý úplně zřetelně neuvědomuje, platí za tyto reklamy daleko více než za nevyžádaný mail: pokud si zobrazí deset webových stránek denně (to je spíš podprůměr), musí se přes Internet přenést zhruba 300 kB těchto reklamních, „nevyžádaných“ dat (spočítejte si časy a impulsy denně, týdně, měsíčně…). Pokud bychom to převedli na reklamní maily, pak 300 kB odpovídá 100–200 nevyžádaných mailových spamů denně (!). Proti spamu je samozřejmě oprávněná námitka, že se jedná o věc zaslanou naprosto proti vůli příjemce, který se jí přitom musí nějak zabývat (aspoň vymazat); naprosto ale neobstojí dnes nejčastěji používaný argument, že hlavní zlo je v tom, že za to lidé musí ještě platit – vždyť jeden jediný banner se načítá tak dlouho jako deset těchto mailů.

E-mailový marketing je dnes v plenkách: často se nedělá dobře a lidé na něj nejsou vůbec zvyklí. Oba negativní faktory časem zmizí. Firmy si zvyknou jej provádět tak, aby to nezlobilo uživatele, a lidé přestanou být alergičtí na každé „nevyžádané“ písmenko v e-mailu. Pokud nesouhlasíte, vraťte se o pár let dozadu, kdy TV Nova začala stříhat reklamy doprostřed filmů: to bylo také něco nevyžádaného, realizovaného naprosto proti vůli miliónů diváků, které to sice zrovna nepřipravovalo o peníze (ale řekli jsme si, že spam to také nedělá, pokud nepovažujete dvacet haléřů zrovna za peníz, kvůli kterému se musí vést náboženská válka), ale kterým to naprosto evidentně kazilo vrcholné zážitky z filmů, například když se Emanuela zrovna sesouvala na hruď svého zbožňovaného, za oknem zazněl zvuk kopyt nepřátelských jezdců a na obrazovce se objevila reklama na vložky. Proti tomu je reklamní vsuvka do e-mailu doslova andělsky nevinným vyrušením a považuji za jisté, že si na to lidé zvyknou mnohem dříve, než si zvykli na reklamní prostřihy v televizi a přestali zaplavovat TV rozzuřenými telefonáty.

Témata článku: Internet, Marketing, Vysoká míra, Navštěvované médium, Spray, Mail, Zprávy televize Nova, Direct Marketing, Reklamní odkaz, Banner, Billboard, Televize Nova ulice, Internet TV, Poštovní schránka, Stát

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • meda baloo 20. 4. 2001 19:03:57
    reseni :
    rozjedes si vlastni proxy, ktera
    bude filtrovat http...
  • Lojza Filip 20. 4. 2001 19:03:57
    Mno, nevim, nevim, ale bannery mi svym zpusobem pripadaji horsi nez...
  • Pracant 20. 4. 2001 19:03:57
    Me se nezda, ze by bylo spravne prirovnani reklamy na strankach k...
Určitě si přečtěte

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

** Země po většinu doby své existence zmrzlá rozhodně nebyla ** Podle nového výzkumu tomu však unikla jen o vlásek ** Kdyby totiž byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by prý kompletně celá zamrzla

20.  9.  2017 | Stanislav Mihulka | 9

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

** Masově oblíbený program pro softwarovou očistu Windows ovládli hackeři ** Narušení se podařilo zavčas odhalit, unikla jen data o počítačích uživatelů ** Je paradoxní, že CCleaner byl slabě zabezpečen, když jej letos koupil Avast

18.  9.  2017 | David Polesný | 46

Hacknutý CCleaner je mnohem zákeřnější, než se zdálo. Update na novou verzi nestačí, proveďte obnovu systému

Hacknutý CCleaner je mnohem zákeřnější, než se zdálo. Update na novou verzi nestačí, proveďte obnovu systému

** Chyba v CCleaneru je závažnější, než se zdálo ** Update na novou verzi nemusí stačit ** Přinášíme detaily

21.  9.  2017 | Stanislav Janů | 58

Noční strana Venuše vydala další tajemství

Noční strana Venuše vydala další tajemství

18.  9.  2017 | Jiří Černý

Americká armáda si pořizuje nové švédské pancéřovky Carl Gustav

Americká armáda si pořizuje nové švédské pancéřovky Carl Gustav

** Pancéřovky Carl Gustav jsou přenosné bezzákluzové protipancéřové zbraně ráže 84 mm se sofistikovanou optikou ** Jejich první verze byla vyrobena již v roce 1946 ** Mj. si je oblíbili i v americké armadě

21.  9.  2017 | Stanislav Mihulka


Aktuální číslo časopisu Computer

Vyplatí se ještě těžit kryptoměny?

Velký test studentských notebooků

Test pěti levných soundbarů

Nejlepší chytré hodinky