E-mailový marketing se má stát velkým „kanibalem“

Poštovní direct-mail utrpí vážnou újmu od svého e-mailového konkurenta.
Posílání reklamních mailů je zatím všude na světě vnímáno jako tzv. spam, tedy něco velmi nehezkého, nežádoucího, neetického a při masovém používání dokonce zacházejícího za hranici zákona, ba skutečně v několika případech tvrdě soudně potrestaného. (Mimochodem, počítačový slovník má pro vysvětlení slova spam dva významy, první je obzvlášť roztomilý: 1. Lunch (?) z krájené kořeněné šunky (!!), 2. Nevyžádaný e-mail.).

Bez ohledu na nakrájenou šunku tvrdí Jupiter Communications, že v roce 2005 mají reklamní tržby z takzvaného „komerčního e-mailového trhu“, jak Jupiter tuto potravinu kulantně nazývá, dosáhnout 7,3 miliard dolarů a mají významně „kanibalizovat“ trh běžného direct mailu (jak firma opětovně kulantně označuje zasílání tun tištěného sajrajtu do vašich poštovních stránek). Jupiter tvrdí, že objem e-mailu vzroste do této doby čtyřicetinásobně (potěš pámbu) a že se do té doby velice rozšíří a zdokonalí nejrůznější způsoby zasílání reklamních sdělení v e-mailu – především způsobem, který nebude znamenat prosté spamování. Loňské příjmy z reklamních e-mailů podle firmy činily pouhých 164 mil. dolarů, skutečně „pouhých“ ve srovnání s mnohomiliardovým bannerovým trhem.

Proč e-mail? Jupiter správně podotýká, že se jedná o médium, které je levné (levnější než bannery, neboť na „vygenerování“ miliónů zobrazených bannerů musí skutečně někdo přinutit uživatele Internetu, aby tyto stránky natočili, a to není levné) a které disponuje vysokou mírou reakce; jinými slovy: lidé klikají na odkazy v e-mailech ve značném počtu. E-mailový marketing má podle Jupitera (a souhlasíme s ním) ještě dvě další výhody, které označuje známými ekonomickými termíny „time-to-market“, tj. lze jej provést enormně rychle, nemusíte čekat, až vám lidé sami „přitečou“ na vaše stránky zaplněné reklamními bannery, a slibuje vysokou návratnost investice, což souvisí s předcházejícím jevem: k oslovení dané obce někde stačí stisknout tlačítko.

Všechno je tedy růžové – nebo ne? Samozřejmě problémem je obtěžování uživatelů Internetu v míře, na kterou nejsou zvyklí. Jupiter tvrdí, že loni dostával průměrný americký uživatel Internetu 40 „komerčních e-mailů“ (= spamů; toto číslo se nám ale zdá jako hrubě podceněné); ovšem, v roce 2005 jich má dostat 1600. Číslo vypadá jako velké, nicméně denně to je pět nevyžádaných mailů – to není žádná hrůza. Nezapomeňme, že v té době by se již ani v zemi tak zaostalé, jako je ta naše, obecně nemělo platit za minutu připojení, a tudíž se tyto maily dají označit za něco méně obtěžujícího než poštovní schránka zaplněná letáky místního supermarketu: stisknout pětkrát klávesu Del zabere méně času než vyhodit schránku do koše. Mimochodem Jupiter tvrdí, že počet ostatních mailů se zvětší z loňských 1750 na rok a osobu na 4000 (z šesti denně na patnáct denně – to mně stále připadá málo; vždyť e-mail se nepochybně stane preferovaným způsobem pracovní i soukromé off-linové komunikace).

Dle našeho názoru je klíčem k úspěchu to, jakým způsobem se firmám podaří doručovat e-mail, aniž by byl považován za spam. Naprosto nevyžádaný a „otravný“ mail totiž bude mít na uživatele spíše negativní dopad než – řekněme – stručná textová vložka v mailu, který očekáváte a který vám jinak přináší potřebnou službu, jako je třeba předpověď počasí, kurzy akcií, denní zprávy a podobně. Uživatelé si dnes úplně zvykli na to, že na běžných stránkách mají jeden, dva, výjimečně i tři reklamní bannery, na hodně navštěvovaných médiích ještě různé reklamní čtverečky, obdélníčky, buttonky a odkazy. Berou to jako určitý kolorit a až na výjimky se k tomu nestavějí záporně, stejně jako zrovna neberou do ruky spray nebo nůž, když spatří na ulici nový billboard. Přitom, což si asi každý úplně zřetelně neuvědomuje, platí za tyto reklamy daleko více než za nevyžádaný mail: pokud si zobrazí deset webových stránek denně (to je spíš podprůměr), musí se přes Internet přenést zhruba 300 kB těchto reklamních, „nevyžádaných“ dat (spočítejte si časy a impulsy denně, týdně, měsíčně…). Pokud bychom to převedli na reklamní maily, pak 300 kB odpovídá 100–200 nevyžádaných mailových spamů denně (!). Proti spamu je samozřejmě oprávněná námitka, že se jedná o věc zaslanou naprosto proti vůli příjemce, který se jí přitom musí nějak zabývat (aspoň vymazat); naprosto ale neobstojí dnes nejčastěji používaný argument, že hlavní zlo je v tom, že za to lidé musí ještě platit – vždyť jeden jediný banner se načítá tak dlouho jako deset těchto mailů.

E-mailový marketing je dnes v plenkách: často se nedělá dobře a lidé na něj nejsou vůbec zvyklí. Oba negativní faktory časem zmizí. Firmy si zvyknou jej provádět tak, aby to nezlobilo uživatele, a lidé přestanou být alergičtí na každé „nevyžádané“ písmenko v e-mailu. Pokud nesouhlasíte, vraťte se o pár let dozadu, kdy TV Nova začala stříhat reklamy doprostřed filmů: to bylo také něco nevyžádaného, realizovaného naprosto proti vůli miliónů diváků, které to sice zrovna nepřipravovalo o peníze (ale řekli jsme si, že spam to také nedělá, pokud nepovažujete dvacet haléřů zrovna za peníz, kvůli kterému se musí vést náboženská válka), ale kterým to naprosto evidentně kazilo vrcholné zážitky z filmů, například když se Emanuela zrovna sesouvala na hruď svého zbožňovaného, za oknem zazněl zvuk kopyt nepřátelských jezdců a na obrazovce se objevila reklama na vložky. Proti tomu je reklamní vsuvka do e-mailu doslova andělsky nevinným vyrušením a považuji za jisté, že si na to lidé zvyknou mnohem dříve, než si zvykli na reklamní prostřihy v televizi a přestali zaplavovat TV rozzuřenými telefonáty.

Diskuze (9) Další článek: Týden: Ať žijí monopoly, Láska se mění

Témata článku: Internet, Marketing, M/s, Negativní faktor, Masové používání, Stát, Navštěvované médium, Reklamní odkaz, Mar, Kanibal, Televize Nova ulice, Spray, Direct Marketing, Vysoká míra, Poštovní schránka, Internet TV, Zprávy televize Nova, Mail, Billboard, Banner, Velký


Určitě si přečtěte

Google spouští vlastní VPN a konkurenci se to vůbec nelíbí
Lukáš Václavík
SoukromíVPNGoogle
Uživatelé hlásí problémy s jednou z listopadových záplat pro Windows 10
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 44

Karel Kilián
Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče
Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

** Tipy na užitečné příslušenství k počítačům ** Poradíme, s jakými produkty neuděláte chybu ** Některé z věcí mohou být dobrými vánočními dárky

David Polesný, Stanislav Janů | 20

David PolesnýStanislav Janů
Příslušenství
Vybrali jsme 12 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče

Vybrali jsme 12 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme stavebnice pro malé caparty i budoucí experty

Jakub Čížek | 10

Jakub Čížek
Stavebnice
Air Bank, Fio banka a MONETA zakládají alianci pro bankovní identitu
Jakub Čížek
BankaČeskoeGovernment

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5