E-mailový marketing na vzestupu

15. listopadu 2000
Test SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Doubleclick koupil NetCreations a má teď ve sbírce 22 miliónů mailových adres.
Rozlišování e-mailů na „vysloveně vyžádané“ a „všechno ostatní = spam“ už dnes neplatí. Stejně jako v televizi, novinách nebo koneckonců i na webu si pomalu zvykáme na to, že i na elektronickou poštu se začíná navěšovat reklama – ve formě, která je snesitelná.

Střední cestu mezi vysloveně vyžádanými, privátními či pracovními maily a „tvrdým spamem“ představuje forma e-mailu, označovaná jako „opt-in“. Nejlépe to lze pojmenovat jako maily „povolené“ či „přihlášené“ – uživatel souhlasí, že bude dostávat z daného zdroje maily, přičemž ví, jaký bude jejich přibližný obsah a periodicita, a vždy musí mít možnost zasílání těchto mailů snadno zrušit. K těmto třem zlatým pravidlům opt-in emailů se někdy připojují ještě další, jako je neposkytnutí adresy třetí osobě, definování maximální délky mailu, volba (určení) jeho formátu (plain text, HTML) atd. V těchto mailech, které jsou primárně informační (jsou to vlastně jakési „bulletiny“), se pak objevují reklamní vsuvky, obvykle s odkazem na webovou stránku – uživatel ví, že toto je cena, kterou za přijímání uvedených bulletinů platí, souhlasí s ní předem.

Význam e-mailového marketingu jako rychle rostoucího segmentu internetové reklamy si dobře uvědomuje i firma DoubleClick, dnes zřejmě největší světová internetová reklamní společnost. Ta začínala jako standardní „bannerová“ firma, a nyní si do svého portfolia přidává i e-mailovou reklamu. Po delším jednání DoubleClick pohltil internetovou firmu NetCreations, zaměřenou právě na mailový opt-in marketing. Jednička zde kupovala jedničku – NetCreations se chlubí, že obsluhuje 15 mil. e-mailových adres prostřednictvím různých maillistů a newsletterů. DoubleClick již předtím o e-mailový marketing usiloval a nasbíral 7 mil. adres, ale za NetCreations byl stále hodně pozadu. Proto musel sáhnout docela hluboko do peněženky – akvizice jej stála 191 mil. dolarů. Sice v akciích, ale v dnešní době deprese internetových akcií už nejde o nadhodnocené papírky.

V českých podmínkách zatím cílený e-mailový marketing téměř neexistuje. Freemailové služby sice zákazníkům nabízejí zaslání mailů na jejich klientelu, ale má to daleko do dokonalosti, bannerové systémy jsou vedle e-mailových o generaci vyspělejší. U freemailů navíc není vztah s klientem (uživatelem freemailu) tak jasně určený jako u opt-in emailů, kde uživatelé jasně písemně schválili, co a jak často smějí či „chtějí“ dostávat do mailboxu. U freemailů sice uživatel předpokládá, že když má službu zadarmo, provozovatel mu tam občas může prsknout nějaký reklamní mail, ale dohody o periodicitě či dokonce zaměření neexistují; chybí také přesnější cílení, protože jenom velmi málo freemailů má validní informace o zaměření svých uživatelů (nejdále je v tom zřejmě email.cz). Podobným velkým internetovým poštovním úřadem je Pandora.cz, ta ale zatím používá pouze vkládání vsuvek na závěr poštovních zpráv. Skutečný opt-in mail systém, jak jej provozuje NetCreations, ale u nás zatím není.

Témata článku: Marketing, Jednička, Mail, Newsletter

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • Libor Novacek 20. 4. 2001 19:35:06
    Dost napred je freemail na centrum.cz, cetl jsem o tom v e-bizu :-) /kdyz...
Určitě si přečtěte

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

** Země po většinu doby své existence zmrzlá rozhodně nebyla ** Podle nového výzkumu tomu však unikla jen o vlásek ** Kdyby totiž byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by prý kompletně celá zamrzla

20.  9.  2017 | Stanislav Mihulka | 9

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

** Masově oblíbený program pro softwarovou očistu Windows ovládli hackeři ** Narušení se podařilo zavčas odhalit, unikla jen data o počítačích uživatelů ** Je paradoxní, že CCleaner byl slabě zabezpečen, když jej letos koupil Avast

18.  9.  2017 | David Polesný | 46

Hacknutý CCleaner je mnohem zákeřnější, než se zdálo. Update na novou verzi nestačí, proveďte obnovu systému

Hacknutý CCleaner je mnohem zákeřnější, než se zdálo. Update na novou verzi nestačí, proveďte obnovu systému

** Chyba v CCleaneru je závažnější, než se zdálo ** Update na novou verzi nemusí stačit ** Přinášíme detaily

21.  9.  2017 | Stanislav Janů | 58

Noční strana Venuše vydala další tajemství

Noční strana Venuše vydala další tajemství

18.  9.  2017 | Jiří Černý

Americká armáda si pořizuje nové švédské pancéřovky Carl Gustav

Americká armáda si pořizuje nové švédské pancéřovky Carl Gustav

** Pancéřovky Carl Gustav jsou přenosné bezzákluzové protipancéřové zbraně ráže 84 mm se sofistikovanou optikou ** Jejich první verze byla vyrobena již v roce 1946 ** Mj. si je oblíbili i v americké armadě

21.  9.  2017 | Stanislav Mihulka


Aktuální číslo časopisu Computer

Vyplatí se ještě těžit kryptoměny?

Velký test studentských notebooků

Test pěti levných soundbarů

Nejlepší chytré hodinky