E-mailové systémy za několik let: nepoznáte je

Diskuze čtenářů k článku

Izak  |  02. 01. 2003 12:33

No pokud jde o E-mail tak skutecne Linux/*BSD + postfix/qmail.
Kontakty pres Ldap ... a mate to co 99% od emailu ocekava.

LN/Exchange bych jako MTA nenasadil ani zanic a o lidech kteri tak cini si myslim ze jsou dusevne chori. Nebot mit vsechny emaily v jednom souboru je nejhorsi napad, jaky jsem kdy videl.

Tak treba Exchange, pokud se zhrouti jen velmi tezko nabehne (takze tim spravce mnohdy starvi celi den), pokud se soubor fragmentuje dochazi k neumernemu spomalovani az se musi defragmentovat, coz znamena vypnout exchange, i nekolik hodin provadet defragmentaci a kdyz to nespadne (po padu nastesti puvodni soubor zustane, pak je treba nektere emaly smazat(pockat na uzivatele) a skusit to znova) tak zase za nejakou dobu defragmentovat.

Zato postfix/qmail maji unikatni vec zvanou "maildir" .. coz je ze kazdy uzivatel ma adr. kde jsou soubory (1 soubor 1 sprava) ... a pro mensi fi. staci obyc. system 1 uzivatel 1soubor ... ale pokud si lidi nepresouvaji emaily, zatezuje se zbytecne server hledani dalsiho emailu (protoze narozdil od maildir kde staci parsovat jen hlavicky, u tradicniho spusobu se musi halvicky hledat v souboru)

No a pak porovnani Linux & postfix/qmail VS M$ Exchange na HW je asy tak, ze P100 16MB ram& linux je stejne vykonny jako PIII 600MHz 256MB ram M$ Exchange.

No a co se tyce planovani podivejte se na evolution, je tam i nejake planovani v timu.

Jinak ja spise zastavam nazor na email MTA, a pokud groupware tak pres web (nebo alespon client server) napojeny na MTA + imap, pop3 .... jinak z toho vznikne moloch.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Winzig  |  06. 01. 2003 01:09

1) offilne defragmentace je  operace kterou si muzete nechat treba na vanoce

2) Na exchange serveru si muzete definovat nekolik IS a ty potom muzete defragmentovat extra. Takze emaily nechodi jenom casti uzivatelu a navic defragmentace mensich souboru je rychlejsi

3) Exchange je o necem jinem nez to vase linuxove reseni.

4) Poskozeni IS vznika v 99% diky chybe HW nebo vypadku elektriny nebo se taky stalo ze IS poskodil nejmenovany antivirovy program.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan A  |  31. 12. 2002 09:36

No, a pre niekoho je impulzom k rozhodnutiu pre vyber KVALITNA aplikacia na baze toho ktoreho GW produktu. A to donedavna mal NAVRCH LN. V sucasnosti uz aj na Ex2k je mozne vyrobit dobre aplikacie ale sirka servrovych platforiem a dostupne vyvojove prostriedky - v tom je IBM a LN na spicke. (Ex je LEN pre MS!)

a mnoho zdaru do roku 2003!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kamil  |  30. 12. 2002 16:33

Vyvojari novych verzi LN  by si mohli odpustit sracicky typu interni webbrowser, interni prohlizec Xcelu a dalsich formatu a soustredit se na groupware ve sve podstate. LN jsou pomerne slozity a jiny veci nez message se moc nepouzivaji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VLK  |  30. 12. 2002 13:03

Domnívám se, že IBM s LN a MS s Exchange opravdu nemají 90% podíl na trhu "E-mail systémů". U menších a středních firem jsou docela rozšířené i systémy jiných dodavatelů a Linux se SendMailem, u velkých zase klasické UNIXy s příslušnými E-mail SW.

Něco jiného je samozřejmě pokud se podíváme na kategorii groupware (která je patrně míněna).

Myslím si, že je ale potřeba nazývat věci pravými jmény jinak to vypadá docela nevěrohodně ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fero Ulicny  |  30. 12. 2002 14:11

Ja si naopak myslím, že okolo tých spomínaných 90 percent trhu majú. Treba sa na to pozrieť z pohľadu veľkých hlavne amerických firiem, ktoré majú státisíce zamestnancov roztrúsených po svetových pobočkách. Tieto firmy tvoria základ tých štatistických údajov. O menších firmách s desiatkami zamestnancov sa často asi ani nevie a tvoria len zlomok v počte užívateľov.  To percento by bolo určite menšie ak by sa v štatistike uvažovalo o percentuálnom zastúpení firiem a nie užívateľov jednotlivých systémov.

Lotus Notes majú okrem e-mailu silne prepracovaný zdieľaný systém databáz dokumentov, ktorý je silným nástrojom veľkých firiem. Žiadny z iných spomínaných produktov v tejto oblasti nie je tak ďaleko.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Langer  |  31. 12. 2002 11:46

No, já zrovna pracuju v americké nadnárodní IT firmě, která přechází z Notesových databází na Intranetové aplikace )

 

Tomáš

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eladar  |  31. 12. 2002 18:17

Notes/Domino je v současnosti IMHO nejpoužitelnější právě pro vytváření intranetových aplikací. A jsou v tom opravdu silné, zvlášť ve verzi 6. Jste si opravdu jist, že vaše intranetové aplikace nejsou napsány v Dominu ?

Upřímně řečeno, klientská strana Lotusu nikdy nešla. Klienta LN bych nasadil jen ve velmi specifických případech, např. vysoké požadavky na bezpečnost nebo velmi nadupané počítače s minimálně 17´ monitory, ale pokud si firma v intranetu vytvoří vlastní UI, pak se LN (přesněji Domino) stávají velmi silnou zbraní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr_MEL  |  30. 12. 2002 17:57

Pana Hlavenku rad ctu, ale tady to ma nejake pomatene. Plete si "mail servery" s "groupware systemy" atd.

Nejcastejsi system neni groupware ale pouze mail server - uz jedno jaka platforma. Vsichni "z IT" vedi ze je to kombinace Linux a nejaky MTA (postfix,...) 

U grouware je to asi pravda, ale kazdej kdo to mel nekdy pod rukama zna, jaky jsou to "molosi" z kterych kazdy uzivatel/spravce vyuziva cca 40% funkci.

Pristupovat z PDA do "ruznych systemu" jde i bez MS.  

Noo clanek trochu nekompetentni..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  30. 12. 2002 19:24

U grouware je to asi pravda, ale kazdej kdo to mel nekdy pod rukama zna, jaky jsou to "molosi" z kterych kazdy uzivatel/spravce vyuziva cca 40% funkci.

Presne tak. U nas ve firme (ustredi v Praze, pobocka v kazdem krajskem meste) mame Novell GroupWise. Tipnete si co se z toho vyuziva- e-mail a sdileny adresar. O zbytku funkci nemaji uzivatele ani potuchy. Rekl bych, ze to jsou mirne receno vyhozeny prachy. Uznavam, ze nekdy se to muze hodit, ale kdyz se na to divam z meho pohledu spravce site, tak nevim na co bych to vyuzil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  30. 12. 2002 19:26



omlouvam se

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa  |  30. 12. 2002 19:27

ono to ten tag snad ignoruje nebo co...
tak snad ted

:o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eso  |  30. 12. 2002 10:32

A myslite, ze az bude Exchange mit ty videokonference atd..., ze by tam pak mohli udelat i moznost oznaceni zprav v seznamu ruznymi barvami?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  30. 12. 2002 13:02

To už je v jeho klientu dávno. jen si to zapnout.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eso  |  31. 12. 2002 12:40

To me moc zajima - jak?

Diky za radu (staci odkaz).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  30. 12. 2002 09:45

Zaznamenal jsem i společnost (která rozhodně netrpí nedostatkem financí), která při nárůstu počtu uživatelů přešla z MS Exchange na Linux. Důvod byl jediný - peníze.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Gašparovič  |  30. 12. 2002 12:18

hmm ... daný dôvod je iste zujímavý, ale je možné že preferovali jednoducho dôveryhodnosť.
Teda
a/ že firma nezanikne a nezanikne ani formát údajov - keby bolo zle spravia si úpravu sami
Teda uvažujem v horizonte 10-20 rokov ...
b/ backdoors a pod.
- keď je niečo verejné, je skôr možné sa dozvedieť o chybách. Je menej pravdepodobný stav keď komerčná firma zverejní záplatu na chybu ktorá existuje v produkte už roky ...
a tiež že zatají nejaké špecifické "features" ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pesna  |  30. 12. 2002 12:52

Máte pravdu, ale působí to, že se jednalo jen o menší firmu kde tyto řešení můžou být opravdu skvělá. Větší firmy mají trochu rozsáhlejší potřeby než jsou nynější Open Source (mluvíme o nich?) řešení a hlavně na takové přechody potřebují mnohonásobně více času, peněz a vůbec energie.

Ps. V horizontu 10 až 20 let se může stát všechno. Je zbytečné dávat zrovna takové dlouhodobosti nějak velkou prioritu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  30. 12. 2002 13:00

Nechci zde dělat reklamu, proto jen uvedu, že majitel/zakladatel společnosti patří mezi 50 nejbohatších v ČR. To myslím mluví samo za sebe. Ta společnost už má několik dceřinných firem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PP  |  01. 01. 2003 02:05

To může být kdokoliv, jako argument bych bral kdybyste řekl, že je to nejbohatší člověk v ČR (ale kdo jím je, Havel, Kellner z Pojišťovny nebo kdo?

Pokud Exchange používali pouze na POP3/SMTP služby, pak přejít na Linux je to nejsnažší, co může být, ale jinak nevím nevím a rád se nechám poučiti.

Happy New Year.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  02. 01. 2003 08:21

Není to jedno, kolik má ten člověk peněz? Jde jen o to, že si spočítal, že jej opuštění MS platformy vyjde levněji. Jaké důvody jej k tomu vedly nevím, znám pouze ten hlavní a ten jsem již uvedl - cena za licence pro uživatele.

Výhody MS Exchange znám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Gašparovič  |  30. 12. 2002 13:33

Veľké firmy majú určite rozsiahlejšie potreby, sám niečo podobné zažívam v jednej nadnárodnej ...

Ale práve pre ne je lepším riešením open source.
Prečo ? Pretože že si aj tak musia dať urobiť množstvo špecializovaných aplikácí. No a ako základ pre ne, napr komunikačný a databázový, je vhodné použiť niečo čo vydrží ...
Kto si už spomenie na VMS ? Ingres ? Kto čakal zánik firmy Informix ? Akými zmenami prešiel MS Access ... Pamätá si ešte niekto na COBOL ? IMS ? VSAM ? CICS ? Koľko rokov sa to používa ? A koľko ešte bude ?
Prípadne pre mladších, kódovanie ASCII, kamenický, MS-DOS 852, Win 1250, ISO, Unicode alebo word 4,5,97,2000 ...
Prúsery na desiatky rokov ...

Pre dotknuté firmy to boli "ťažké prachy" ...
Navyše "big" firma používa väčšinou veľmi rôznorodý HW a SW, a navyše potrebuje skúsenosti so škálovateľnosťou.
A preto, a hlavne v dnešnom "stagnačnom" čase, je vhodné uvažovať nad obranou pred nanútenými zmenami ...
A v neposlednom rade "no backdoors please ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David  |  02. 01. 2003 10:02

CICS?
Tak na ten si nejen vzpominam, ale stale na nem nase firma jede.
COBOL? - no prece programovani FOCUSU pod CICSem

No, uprimne receno takhle neco programovat je otresny, protoze kdyz odeslu praogram a ten se zaradi do fronty na zpracovani, tak vysledek dojde v rozmezi 2 minut az klidne i 1 hodiny  A kdyz po 1 hodine cekani na vysledek, zjistim, ze program neprobehl korektne, protoze jsem na x-tem radku udelal preklep, tak me z toho muze trefit slak

David

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Kalous  |  30. 12. 2002 09:14

O čem ten článek je? Co přinesl nového? Proč jsem ho četl? Vždyť se tam nic nepíše, jen X let stará fakta LN vs Exchange.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  30. 12. 2002 09:39

Rád se nechám poučit: kde najdu tato "X let stará fakta"?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  30. 12. 2002 09:40

Rád se nechám poučit: kde najdu tato "X let stará fakta"?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Gašparovič  |  30. 12. 2002 12:11

Ja som tiež očakával trochu niečo zaujímavejšie ...
Teda keď emailové systémy, tak z čoho napr postaviť e-mail bránu do internetu, ktorý produkt umožňuje rozloženie záťaže, prípadne akým spôsobom ...
Ako sú na tom open source projekty ...

A čo sa týka dokumentovo orientovaných informačných systémov, očakával by som niečo o full texte, xml, kompatibilite v dlhšom časovom horizonte, kryptovanie, dôveryhodnosť, prepojenie na iné systémy ... a zase niečo o open source projektoch .

Nuž ale to by bolo skôr do Computer-a ... na článok stačilo predstaviť jeden-dva open source projekty a tie spomínané dva komerčné. A bolo by to hneď živšie

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eladar  |  30. 12. 2002 12:40

Obávám se, že takový článek by byl poněkud rozsáhlý. V tomto roce došlo k výraznému posunu ve směrování jednotlivých produktů (a to jak u elektronické pošty, tak i u dokumentově orientovaných systémů). Zatím ani není úplně jasné, jak se projeví změny v licenční politice jak Microsoftu, tak i IBM/Lotusu na tržním potenciálu jednotlivých produktů (a zdá se, že se projeví).

Opravdu si nemyslím, že by se na tak malý prostor dalo dostat o mnoho informací navíc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Error  |  30. 12. 2002 08:54

Při dnešních kombinacích adres od jednoduchých firmiček o jednom člověku až po složité struktury s pobočkami, agenty, prioritami a pod by se tomuto stavu měl přizpůsobit i adresář.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vassa  |  30. 12. 2002 08:51

Nemám pocit, že by přechod z Lotus Notes na Exchange musel někomu dělat zásadní problém - zvlášť když je to vývojář....;o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pesna  |  30. 12. 2002 09:02

Pro jednoho člověka to problém není, ale rozdílnost obou systémů je větší než rozdílnost natolik odlišných systémů jako je Windows a Unix. Ten rozdíl znalostí je třeba někde načerpat a to nejde příliš rychle. Viděl jste opravdu oba dva systémy v chodu a způsob jakým se pro ně vyvíjí aplikace?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eladar  |  30. 12. 2002 09:34

Pokud je někdo vývojář, tak mu naopak bude přechod z LN na Exchange dělat zásadní problémy. Způsob, jakým se v prostředí Notes/Domino tvoří databáze je přece na hony vzdálený MS postupům, ne ?

To uživatelé snesou změnu snáz.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Langer  |  31. 12. 2002 11:42

Mám čerstvou zkušenost přechodu dlouholetého uživatele Exchange/Outlook na Lotus Notes.

Upřímně řečeno, ačkoli se považuju za počítačově velmi zdatného člověka, Notesy mě VELMI zklamaly. Jsou uživatelsky méně přítulné, výrazně pomalejší a nad některými bežně používanými postupy zůstává rozum stát.

Např. pokud chci kopírovat zprávy z Doručené pošty (která je na serveru) do LOKÁLNÍCH složek, musím jednotlivé maily ručně (Ctrl-C, Ctrl-V) kopírovat do jiné databáze, kterou jsem vytvořil na lokálním disku. V Outlooku mám možnost udělat lokální složku v rámci jednoho *.pst souboru (tedy po Lotusovsku v jedné databázi) a dokonce pomocí pravidel si je automaticky do lokálních složek přeposílat. Notes sice mají své Agenty, ale ti fungují jenom v rámci jedné databáze, tudíž jsou pro tento účel nepoužitelní.

Tomáš

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eladar  |  31. 12. 2002 18:22

Pro vývojáře je to změna ještě výraznější. Ale s tou uživatelskou přítulností a rychlostí máte pravdu (alespoň při standardní instalaci). Je až neuvěřitelné kolik a jakých procesů se spouští.

Pokud jde o Váš příklad, ten není zrovna vhodný. Buď nezorumím tomu, co od programu chcete a nebo je problém spíš v tom, že Notes(-y) ještě dost neznáte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Winzig  |  02. 01. 2003 01:12

Ja jsme taky nucen pouzivat Lotus Notes a z uzivatelskeho hlediska je to silena slatanina. Porad se na to instaluje nakej service pack kterej navic neni kumulativni takze pri reinstalaci tam ted musis narvat asi 10 service packu aby to jakztakz bezelo pod windows XP . Kdyz si setridim emaily treba podle data tak si to ta slatanina pri dalsim startu nepamatuje + problemy s cestinou + problemy s paste z MS Word + obcas se straci se kurzor + kdyz ti prijde novej mail tak pokud nemas nastaveno ze se ti ma zobrazit. tak musis mackat refresh aby jsi ho vydel v seznamu emailu a navic je to obcas spadne.... Jinak SHAREPOINT je trochu jina kategorie spis by jste ho mnely prirovnat PowerDocs.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eladar  |  02. 01. 2003 08:26

Pokud máte LN koupené, chodí Vám CDčka s každou verzí a někde prostě leží. IBM je v tomto směru velmi štědrá a během roku-dvou pošle vybaví podtácky celou firmu. "inkrementační packy" slouží hlavně pro případ, že se dělá přechod pouze "o jednu verzi" a je zbytečné kvůli tomu přeinstalovávat celý program (i když podle mojich zkušeností to trvá stejně dlouho jako instalace).

Jako zákazník IBM máte na stránce i svou vlastní stránku, na které máte ke stažení plné instalace Vámi zakoupených programů, vč. všech verzí, na které máte právo.

Klient LN je neuvěřitelný budulínek a jeho hardwarové požadavky při standardní instalaci jsou mimo realitu normálního podniku (pokud ovšem podnik nemá všude minimálně 17´monitory a počítače s minimálně P4 1,2 GHz). OPRAVDU dobří správci jsou schopni připravit i rozumnější instalační sadu, ale podle seznamu Vašich stížností si nemyslím, že je to právě Váš případ. Všechny výhrady (až na refreš pošty, která je opravená až ve verzi 6) jsou IMHO způsobeny tím, že něco nemáte úplně správně nainstalované.

Upřímně řečeno, pokud podnik nemá LN už hodně dlouho, pak je možná lepší budovat systém tak, že jako klient Domino serveru pro přístup k poště, kalendáři, úkolům a pod., bude MS Outlook a pro přístup k ostatním databázím (ale i k databázi pošty) by se využíval browser. Klienta LN bych použil jen na noteboocích (kvůli replikaci) nebo na pracovištích s vysokými požadavky na bezpečnost. Outlook klasického klienta LN pro tyto účely sice 100% nenahradí (třeba pokud jde o bezpečnost, použití fulltextu, archivační mechanismy a pod.), ale v běžné praxi to stejně uživatelé nevyužijí.

Ono porovnávání LN a MS Exchange vždy bude trochu pokulhávat, protože MS Exchange je především o poště a pak má ještě některé další funkce. LN/Domino je především o dalších funkcích a pak má ještě poštu (s jistou mírou nadsázky) - každý z těchto systémů je určen pro trochu jinou skupinu úloh. Tento článek byl o poštovní části obou systémů.

Myslím, že by bylo zajímavé srovnání například ORACLE 9i-LN R6-Dokumentum 5 pro správu dokumentů, nebo MS Exchange+Sharepoint-R6-další produkty pro tvorbu podnikových portálů (vč. MySAP.com). Nebo pokusit se porovnat R6+Discovery server+WebSphere s balíkem produktů MS (nebo i dalších firem) pro využití v KM.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Kapler  |  02. 01. 2003 10:10

Naše firma (5000+ lidí) LN používá, přiznám se, že pro mě byl přechod z Outlooku příšerný. LN je podle mě prostě databáze naučená přijímat e-maily, nic míň, nic víc, takže databázové věci umí na 1*, maily na 4-
Ale nevylučuji, že prostě něco dělám špatně, třeba mi poradíte k těmto dvoum zásadním věcem:

1. jak se dělá automatický podpis? Žádné takové tlačítko jsem nenašel, když jsem se ptal zprávců, tak ti mi udělali nějaké "macro" (možná se tomu u LN říká jinak).

2. Jak se dělá filtrace e-mailů? Chodí mi hafo spamu a prostě jsem za ty dva roky nepřišel na funkci, která by to dělala

Celá firma teď používá verzi 5.0.10, není tak jednoduché 5000+ počítačů přeinstalovat, dělá se to jednou za dva tři roky, ale Outlook obě tyto fičury podporuje již určitě 6 let (O97) a tuším to měly i předchozí verze.

Děkuji za radu. T.K.

P.S.: nejsem správce ani programátor, ale uživatel, takže prosím ne rady typu nainstaluješ na server to a to, máme jich několik stovek po celém světě, ale snad by to měl umět klient.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eladar  |  02. 01. 2003 13:33

Popis postupu pošlu na email.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rastos  |  08. 01. 2003 08:11

1. Lotus Notes neposkytuje e-mail. E-mail, je Internetovy protokol vymeny textovych sprav. Pouziva DNS, pouziva adresy v tvare uzivatel@domena, kazda sprava ma svoju hlavicku s predpisanymi polozkami atd atd. Lotus Notes ... nie.
Mozeme sa dohodnut na tom, ze Lotus Notes ponuka (okrem ineho) komunikaciu podobnu e-mail-u, pripadne ake-take rozhranie pre e-mail.

2. sortovanie podla casu/datumu mi jednoducho nefunguje - snad preto, ze mam verziu 4.6

3. obmedzenie na maximalne 7-8 otvorenych okien naraz je smiesne.

4. Eladar: tiez by som bol vdacny za popis toho ako tvorit pravidla pre automaticke spracovanie mail-ov. A pripadne ako dosiahnut 'quoted reply' teda citovanie spravy, na ktoru odpovedam, odsadenej pomocou > - mam nejasne tusenie, ze sa to nejako da pomocou skriptovania ale a) to teda nie je user friendly a b) moje doterajsie pokusy hanebne zlyhali.

5. tiez by som bol vdacny za postup, kotry by mi povedal v ktorom foldri je sprava, ktoru som nasiel v All Documents.

...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eladar  |  09. 01. 2003 07:13

1. Lotus Notes neposkytuje e-mail. E-mail ...
Myslím, že 99% uživatelů je to úplně jedno. Na způsobu práce se prakticky nic nemění. Nehledě na to, že ve většině případů mohou používat obě formy adresy, tj. jak jméno/..., tak i jmeno@domena. Moje zkušenost je taková, že stejně celou adresu nikdo nepíše a využívá "adresní knihu(-y)".

Notes (resp. Domino) jsou v tomto ohledu velmi prožné prostředí a záleží na firemní politice a hlavně na správcích systému, co s nimi udělají.

2. sortovanie podla casu/datumu mi jednoducho nefunguje ...
Tady si dovolím odpovědět emailem.

3. obmedzenie na maximalne 7-8 otvorenych okien naraz je smiesne.
To je dáno verzí, kterou používáte. Verze 4.6 byla uvedena na trh tak před pěti lety (*/- rok, už je to strašně dávno) a od předchozí verze 4.5, resp. 4.12, se lišila hlavně o rozšíření některých funkcí, takže vlastně se bavíme o systému, který pochází (z pohledu IT) ze šerého dávnověku.

4. + 5. ...
Pošlu mailem.

Využití LN pouze pro firemní poštu je IMHO velmi drahá a nešikovná záležitost. LN/Domino (Domino je, tuším od verze 5, název serveru LN), jsou velmi mohutný, výkonný systém a pružný systém, který není až tak jednoduché očesat na "prostého emailového klienta" (jde to, ale není to vůbec triviální).

Díky tomu, že prakticky všechno, včetně pošty, jsou "LN databáze", je možné prostředí změnit, upravit nebo ho dokonce zcela přeprogramovat. A není to tak složité, stačí tak třídenní rychlokurz (no, expert by z Vás zrovna nebyl, ale na 85% úloh by to bohate stačilo - zkuste něco podobného udělat z Outlookem).

Myslím si, že řada firem si stěžuje na LN právě proto, že s ním zachází jako s "krabicovým" produktem. Při instalaci serveru se instalační program zeptá na pár věcí a systém funguje, u klienta je to to samé, ale výsledek tomu odpovídá. Zajímavé je, že u SAPu by nikoho nenapadlo takto postupovat, u LN, které v podstatě vytváří podnikovou infrastrukturu pro nestrukturovaná data, to spoustě lidí nepřipadá divné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rastos  |  09. 01. 2003 08:39

1. Lotus Notes neposkytuje e-mail. E-mail ...
Myslím, že 99% uživatelů je to úplně jedno.
Jedno to prestane byt v momente, ked k tomu co sa tvari ako e-mailovy
program zacnete pristupovat ako k e-mailovemu programu. Napr. tak ako
moj sef, ktory si chcel urobit poriadok v Sent folderi: rozkopiroval
si spravy do inych folderov a potom obsah Sent zmazal. Nevedel ze
Sent je len 'view'. Druhe prekvapenie prislo, ked sa jeho databaza
nenasla na backup-e, pretoze prislusny subor bol 'locked'. Ouch!
Neviem ako s outlookom, ale ziaden unix-ovy mailer by vas takto
nesklamal. (Pozn.:som si vedomy, ze 1. som unix freak a 2. problemy boli sposobene neznalostou produktu).

3. obmedzenie na maximalne 7-8 otvorenych okien naraz je smiesne.
To je dáno verzí, kterou používáte.
To mate velmi pravdepodobne pravdu. Na druhej strane, taketo obmedzenie som v ziadnej inej aplikacii nevidel. Ani v starsich.

Myslím si, že řada firem si stěžuje na LN právě proto, že s ním zachází jako s "krabicovým" produktem.
Amen. Asi to bude tym, ze LN sa tvari ako krabicovy produkt.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eladar  |  09. 01. 2003 10:05

1. Lotus Notes neposkytuje e-mail. E-mail ...
(Pozn.:som si vedomy, ze 1. som unix freak a 2. problemy boli
sposobene neznalostou produktu) ...
... a způsobem, jak je prováděna jeho správa. Podle popisu např. evidentně nepoužíváte archivaci. Myslím, že by stálo za to, nechat si od někoho nezúčastněného, zpracovat jeho pohled na Váš systém. Předpokládám, že LN používáte jako pobočka nadnárodní firmy a tak většinu věcí máte danou "befelem" z centra, ale i tak je dost věcí, které se dají udělat na lokální úrovni a které zlepší dost výrazně použitelnost systému jako celku.

Upřímně řečeno, správce systému je v docela obtížné situaci, protože jednak není lehké vidět systém očima normálního uživatele a jednak po čase nastoupí "profesionální slepota".

To mate velmi pravdepodobne pravdu. Na druhej strane, taketo obmedzenie som v ziadnej inej aplikacii nevidel. Ani v starsich.
Pokud to správně chápu, tak prapříčinou tohoto omezení byly požadavky na bezpečnost (kterou byly LN pověstné, vlastně ještě jsou).

Myslím si, že řada firem si stěžuje na LN právě proto, že s ním zachází jako s "krabicovým" produktem.
Amen. Asi to bude tym, ze LN sa tvari ako krabicovy produkt.
... spíš, že české firmy ho tak nabízí, ale jinak naprosto souhlasím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor