E-komerční firmy začínají jít po větších zákaznících

„Consumer“ neplatí a platit nechce; peníze je nutno vytáhnout z korporací.
Ne všechny firmy provozující e-komerční aplikace typu „B2C“, tedy prodávající zboží nebo služby koncovým uživatelům reagují na současné problémy tím, že tiše zemřou; naopak se snaží zachránit za každou cenu, i za tu, že se z nich stanou firmy oslovující zcela jiný typ zákazníků a podnikající zcela jinak než dříve.

Podle firmy Webmergers.com, která zkoumala něco přes stovku e-komerčních firem podporovaných rizikových kapitálem, jich skoro polovina (47 %) změnila svůj obchodní model z B2C na B2B: jinak řečeno, přestávají usilovat o prodej koncovým uživatelům a zaměřují se na firemní zákazníky. To je jistě podstatná změna, která obvykle znamená i zcela jiné principy podnikání – nedá se ale zřejmě nic dělat, protože B2C sektor se dnes zdá být pro čistě internetové firmy téměř zakletý.

Velmi podobným způsobem se ale mění i firmy, které od začátku působily v oblasti branže B2B; ne že by se „pro změnu“ zase zaměřovaly na konzumenty, ale naopak míří o kousek výš než dříve – zatímco v počátcích tvrdily, že jejich hlavními zákazníky jsou „malé a střední firmy“ (oblast „SME“, Small and Medium Businesses“), nyní míří na korporace, na zákazníky z tzv. Fortune 1000, čili prvního tisíce největších firem v USA. Tato změna se týká třetiny z B2B e-komerčních společností.

Tyto postupy ale nejsou jedinými, které e-komerční firmy nalézající se momentálně v úzkých používají k tomu, aby se dostaly z problémů. Šestnáct procent z nich, což také není vůbec zanedbatelná část, rezignuje na čistě internetový model a hledá „kamenného“ partnera; tyto firmy chtějí sdílet zkušenosti, peníze i logistické kapacity firmy, která už desetiletí „umí dodávat“, například prostřednictvím katalogového prodeje, telemarketingu atd.

U původní strategie čistého B2C prodeje – který už mimochodem dnes nereprezentuje v oné prapůvodní podobě ani slavný Amazon.com – tak skoro nezůstává jediná internetová firma, která by stála za významnou zmínku. Znamená to skutečně, že tento obchodní model není vůbec životaschopný? Na tak kategorickou odpověď je ještě brzo; raději odpovězme opatrněji, že za současných podmínek se zdá být skoro neschůdný, ale za několik let tomu tak být nemusí a kdo přečká špatné časy, může být vítězem. K přečkání zlých časů si ale bude muset vypomáhat, jak to jde, a hlavně nespoléhat na to, že finanční zdroje přijdou „zadarmo“, zvenku od investora – dnes musí firma sbírat finanční zdroje, jak to jde, například licencováním svých technologií jiným zákazníkům, ASP modelem nebo třeba i „prodejem“ své pracovní síly těm korporacím, které vycvičenou internetovou pracovní sílu nemají.

Diskuze (1) Další článek: Windows 98 dostanou podporu USB 2.0

Témata článku: Zákaz, Ticho, Finanční problém, Komerční model, Hlavní zákazník, Riziková oblast, Podstatná změna, B2B, Pracovní zkušenost, Špatná podmínka


Určitě si přečtěte

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Jakub Čížek | 115

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

** V Gmailu je řada užitečných funkcí, které možná všechny neznáte ** Odeslání mailu můžete například pozdržet či naplánovat na později ** Nad Gmailem můžete mít s několika triky daleko lepší kontrolu

Karel Kilián | 25


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky