Průzkum Deloitte&Touche přinesl mnoho zajímavých čísel.
Zřejmě první podrobný průzkum trhu v oblasti elektronických obchodů provedla význačná analytická a poradenská firma Deloitte&Touche (DT) za organizace Jiřího Donáta, který má z řady svých minulých praxí velmi blízko k informačním technologiím a Internetu.
V průzkumu bylo zahrnuto dvanáct internetových obchodů, přičemž se eliminovaly ty obchody, které zatím slouží paralelně s tradičním distribučním kanálem; jednalo se o následující obchody: Cybex.cz, Dvdexpress.cz, Istore.cz, Kosmas.cz, MusicaBona.cz, Obchod.stranky.cz, Obchodni-dum.cz, Patro.cz, Shop.culture.cz, Shop.cz, Vltava.cz a Vltava2000.cz. Je nutno uvést, že se čerpalo z údajů, které poskytly obchody samotné – nezávislý audit zatím nikdo nedělá, popřípadě nezveřejňuje.
Obrat těchto 12 obchodů za loňský rok byl 44,4 mil. Kč, s plynulou křivkou od 12 mil. Kč po cca 200 000 Kč; pouze první čtyři obchody překročily hranici 4 mil. Kč v obratu (zpráva uchovává privátní data těchto obchodů, neříká tedy, který měl jaký obrat). Důležitý je meziroční vývoj: ten se až do července v podstatě nepřehoupl přes 2 mil. Kč, pak ale rychle akceleroval, měsíc co měsíc s výrazným nárůstem až na rekordních 11 mil. v prosinci. Co je nesmírně významné: byl také dotazován leden 2000, kde tyto obchody hlásily obrat přes 8 000 000 Kč. Znamená to, že e-komerce má u nás zhruba pětisetprocentní meziroční nárůst, což je velmi podobné jako v USA před dvěma lety. Můžeme poznamenat, že přesně stejnou křivku zaznamenávají i naše obchody (Vltava – až do léta „nic moc“, pomalý vzestup, pak enormní zalomení nahoru a v lednu obrat jen těsně pod prosincem). Podle jednotlivých tržních segmentů vede velmi překvapivě tzv. bílé zboží (25 % veškerého obratu), dále knihy (22 %), hudba 14 %. Rovněž překvapuje výrazný úspěch komodity DVD, které se loni na Internetu prodalo za skoro 3 milióny Kč. Domnívám se, že je to dáno výbornou shodou cílové skupiny uživatelů DVD se skupinou internetových zákazníků – tj. internetových profesionálů a současně technických fanoušků, kteří chtějí mít doma „poslední technologie“.
Jiří Donát uvádí, že celková tržba je nižší než očekávaná; na neobvyklé segmentaci trhu (např. „bílé zboží“, chladničky apod., jsou v USA někde ve třetí desítce sortimentu) se podepisuje česká geografie (doprava zboží kurýrními službami) apod.
Domnívám se, že se objevují hned dvě otázky: jak moc dotazované firmy odpovídaly po pravdě, a hlavně, jak velký je skutečný trh e-komerce, tj. jaké obraty učinily firmy, které v něm zahrnuty nebyly.
U první otázky asi lze být klidný – myslím, že některé obchody si sice mírně nadsazují, ale ne natolik, aby byly výsledky výrazně zkreslené. Znepokojivější je ale druhá otázka: jak je sledovaný vzorek reprezentativní. Z poměrně renomovaných, dlouhodobě působících obchodů na českém trhu nebyl zkoumán například Spotřebák, hudební obchody Reaxu a Musica2000, nejvíce bych asi vytkl neúčast obchodu Z-market, kde dnes nakupuje potraviny dle mého názoru rutinně a pravidelně už několik tisíc obyvatel Prahy. Údajně stotisícové měsíční objednávky také dělá Progolf, známý je také obchod ENC se spotřební elektronikou, pominout zcela jistě nejde obchod Tibora Sedina, byť je s trošku netradiční komoditou (razítka), minimálně dvoumiliónový obrat už překročila prodejna DTP Studia, podobně na tom bude Fotoobchod…bylo by možné dlouho pokračovat. Zajímavou a podle mých zpráv úspěšnou komoditou jsou české internetové Sexshopy, kterých už máme minimálně padesát, adresy si na http://obchody.centrum.cz jistě najdete sami. Domnívám se, že český e-komerční trh je zatím podstatně segmentovanější než americký, kde ovšem rovněž Amazon.com zahrnuje jenom pár procent celkového obratu; celkovou velikost oblasti e-komerce u nás, i když poměrně přísně hodnocené (pouze obchody, které nejsou podpůrné pro „kamenného“ prodejce, jako je shop AutoContu, Compaqplus atd.), bych tak za rok 1999 odhadl na 150 mil. Kč. A pokud se udrží více než pětisetprocentní meziroční nárůst (letos to není nereálné), možná letos padne miliarda.