E-komerce v cestovním ruchu hlásí obrovský nárůst

Internet je nesmírně silný tam, kde to „dává logiku“.
Je vlastně podivné, že se až dosud za příklad nejlepší e-komerce dávala internetová knihkupectví a obchody s hudbou. Ne že by to v nich nefungovalo dobře, ale v souboji výhod a nevýhod nemusí vždy internetový obchod vyhrát – chcete si přece sami často zboží osahat, přečíst, poslechnout, projít se prodejnou plnou dalšího zajímavého zboží… Z tohoto pohledu je daleko typičtějším excelentním příkladem e-businessu cestovní ruch: a ten se také v poslední době nebývale zvedá, již nyní mnohonásobně přesahuje prodej knih a hudby na Internetu dohromady. E-komerce v cestovním ruchu totiž „dává logiku“ neporovnatelně lépe než u fyzického zboží: co je lepší, navštěvovat kamrlík v cestovní kanceláři a vybavovat se s nějakou úřednicí za přepážkou, nebo si vše najít v klidu na Internetu? Telefonovat či faxovat do letecké společnosti, nebo si najít nejvýhodnější nabídku on-line a kliknout na tlačítko? Pročítat si různě sebrané prospekty od hotelů a pak při telefonickém „bookování“ zjistit, že ceny jsou jiné (vyšší, samozřejmě) nebo že je hotel beznadějně vyprodaný, anebo zadat na Internetu „najdi hotel v Praze pod padesát marek za noc“?

Průzkumy ukazují, že největší růst v současné době ze všech oblastí e-komerce zaznamenává právě cestovní ruch a také výdaje do reklamy v cestovním ruchu; samozřejmě nezapomeňme, že se blíží sezóna a že je nutné část tohoto růstu přičíst i jí. Podle Media Matrixu navštěvuje dnes cestovní weby na Internetu více než polovina z jeho uživatelů (údaj platí pro Ameriku); velice silně se mění postoj firem v cestovním ruchu právě k on-line inzerci.

Zajímavé je, že inzerce v cestovním ruchu je soustředěná do specializovaných webů a nikoli do „portálů“; i to je důkaz vyspělosti amerického Internetu, kde se lidé postupně přesouvají z portálů do specializovaných míst. Například web Lowestfare.com (nejlevnější letenky a ubytování) prodává 690 miliónů (!) reklamních impresí měsíčně, Travelscape.com (další web zaměřený na rezervace) 240 miliónů, slavné Yahoo je až na šestém místě s šedesáti milióny „cestovních“ impresí. Nijak úspěšné také nejsou slavné firmy z oblasti cestovního byznysu – největší světové aerolinky Delta Airlines mají 52 mil., nejznámější firma v oblasti půjčování automobilů Hertz 30 mil., obří řetěz hotelů Hyatt 7 mil. Nejnavštěvovanější jsou také „nezávislé“ weby: prvních pět webů nepatří žádné velké cestovní firmě, až pak následují aerolinie.

Lze očekávat podobný vývoj i u nás? Situace tomu zatím docela nasvědčuje – v návštěvnosti například podle Navrcholu nenajdeme v první desítce tradiční „cestovatelskou“ firmu, kvalitní stránky má vlastně jenom ta jediná a největší, kancelář Václava Fischera. Nezávislé weby nabízejí to, co má cestovatel nejraději – velký a nezávislý výběr, kterým není nikam manipulován a do ničeho nucen: to je trumf, který se zatím velkým společnostem v cestovním byznysu nepodařilo přebít nikde na světě.

Diskuze (2) Další článek: Internet v posilovně?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,