E-komerce může nejdříve vyhubit obchody s počítači

Kamenné obchody v USA stále hůře konkurují přímému prodeji – všechny nevýhody jsou na jejich straně.
O tom jestli elektronická komerce skutečně způsobí masové zavírání kamenných obchodů, se hodně diskutuje s argumenty pro i proti. Zastánce „pro“ trendu jistě potěší poslední zprávy o tom, jak se vede oddělením obchodních řetězců v USA, které prodávají počítače: špatně. Sice objem prodaného zboží v přepočtu na kusy mírně stoupá, prudce ale klesá průměrná cena a navíc ještě rabaty – vydělává se tedy podstatně míň, ale náklady na provoz těchto oddělení obchodních domů neklesají, spíše pomalu rostou. Napro tomu úspěšní přímí prodejci (Dell, Gateway, Micron, brzy se k nim ale připojí i značky jako Compaq, HP a IBM) rostou o desítky procent ročně nejen v obratu, ale i v zisku.

Pécéčka jsou v USA zatím stále nejběžněji prodávána v odděleních obchodních domů (typu Wall-Mart) nebo v „kancelářských supermarketech“, jako je třeba OfficeMax či OfficeDepot, v obchodech s elektronikou (Radio Shack), popřípadě v „počítačových supermarketech“, ze kterých je nejznámější a dosud nejúspěšnější CompUSA. Ti ale hlásí, že ze všech prodávaných komodit jsou pécéčka na tom nejhůře z hlediska zisku – srovnejme to se situací u nás na začátku devadesátých let, kdy se nedalo na ničem vydělat víc než na počítačovém železe. Prodej počítačů v supermarketových řetězcích má dnes všechny nectnosti, které může mít. Uživatelé chtějí variabilitu, desítky modelů a stovky různých konfigurací, ale ty jim může supermarket nabídnout jen kompromisně – zde samozřejmě boduje přímý prodejce, který staví počítače podle konkrétních objednávek. Počítače zabírají příliš mnoho místa, více než spotřební elektronika, která dnes není o moc levnější – a místo něco stojí. Jsou náročné na technickou podporu, v supermarketu musí být někdo, kdo „tomu rozumí“, což u walkmanů a mikrovlnek neplatí. Největší hrozbou je ale pád cen počítačů. Supermarkety jsou nepružné, musí mít dostatečné skladové zásoby – a cena retailových počítačů klesá každý měsíc skoro o dvě procenta! Má-li řetězec měsíční či dvouměsíční skladovou zásobu, je v podstatné nevýhodě oproti přímému prodejci, který ji už dokázal stáhnout na několik málo dní. Důsledkem je, že zboží v supermarketech je dražší než to, které se nabízí na Internetu; Dell cenově podráží IBM a ještě vydělává. Paradoxně se tak může stát, že v počítačových obchodech se nebudou prodávat počítače, ale zboží, které těmito nákazami tak zasaženo není a které je naopak chytlavé – hrací konzole, spotřební software, kapesní počítače, hudební přehrávače. U tohoto zboží je stále vyšší rabat než u počítačů a přitom se prodává snadno: krabice přes pult.

Přitom opravdu zlá doba na prodej počítačů přes pult asi ještě přijde. Analytici z IDC oprávněně poznamenávají, že lidé si svůj druhý (a další) počítač dnes koupí nejraději přes Internet: už dobře vědí, o co jde, nepotřebují jej vidět a osahat si jej. Dodávám, že toto časem nebude platit jenom pro počítače, ale i pro jakékoli jiné zboží – jakmile má člověk druh zboží osahaný, ví, co znamenají jeho parametry, zná jeho výhody a nevýhody, nakoupí daleko snáze online. Vtipnou kompromisní cestu zvolila firma Gateway – po celé americe otevírá malé krámky, kde si člověk může práci s počítačem a Internetem libovolně vyzkoušet, ale objednávka se provádí přímo, z centrálních assemblačních míst.

U nás lze podobný trend také očekávat, i když mírně modifikovaný: počítače naopak teprve hledají cestu do supermarketů, byť spíš neúspěšně (prodeje v několika „superstorech“ v Computer City jsou zklamáním). Určitě se bude rozšiřovat přímý prodej s konfigurováním a objednáváním přes Internet u firemních zákazníků. Střední firmy (a nahoru) dnes jsou na pevné lince a mají ve svém středu počítačové rutinéry – ti se už nebudou obtěžovat s telefonováním či faxováním, ale objednají u svého zaběhaného dodavatele přes Internet. Takto u nás prodává už nějakou dobu velice slušně Dell a dobře se rozjíždí AutoCont. Firmy s pobočkami (AutoCont, ComFor), ale i menší místní dodavatelé budou možná fungovat podobně jako Gateway v USA – pobočky slouží k odchycení zákazníka skrze výkladní skříň, objednaný počítač bude sestaven v centru a dodán přímo. Domácí uživatelé budou také stále více nakupovat přímo, ale začíná se z nuly a ještě hodně dlouho budou tato čísla velmi malá.

Váš názor Další článek: Celý počítač snadno v kaskádovaných nabídkách

Témata článku: Software, Internet, Gateway, Wall-Mart, Internet Radio, Rabat, Skladová zásoba, Obchod, Objednávání, SuperStor, Supermarket, Online Radio, Walkman, Místní dodavatel


Určitě si přečtěte

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 34



Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF