Růst činil téměř 50 % za rok, a velká většina internetových obchodníků má letos hlásit ziskový rok.
Situace se změnila k nepoznání – oproti letům 2000-2001, kdy snad nebylo možné najít obchodníka na Internetu, který by byl schopen vytvořit zisk, náhle a zčistajasna má až 80 % ze skupiny největších obchodníků letos ohlásit pozitivní provozní výsledky. Asociace Shop.org, která internetové obchodníky sdružuje, provedla výzkum u 130 největších internetových obchodů spolu s výzkumníky z Forrester Research a zjistila, že oboru se neobvykle dobře daří – přičemž lepší časy by ještě měly být před námi.
Zatímco v loňském roku porostl retail (=maloobchod) v USA jen o bídných 1,2 %, internetoví obchodníci poskočili o 48 % a dosáhli podle průzkumu celkových tržeb 76 miliard dolarů. Ze 130 největších e-obchodů byly loni některé v zisku a některé ve ztrátě, ale pokud bychom je „protřepali a zamíchali“, vyšlo by celkově vyrovnané hospodaření. Letos to má být o poznání lepší: shop.org říká, že 75-80 % obchodníků letos očekává kladné výsledky. Nárůst v letošním roce už nemá být tak prudký, ale i tak mají e-retaileři utržit 96 mld. dolarů (+26 %).
Prodej přes Internet stále ukrajuje uzounký dílek z celkového maloobchodného koláče: loni 3,6 %, letos 4,5 %. Jenomže toto číslo je zavádějící: největší obraty v maloobchodě jsou v potravinách, kde internetoví obchodníci příliš aktivní nejsou (nedává to příliš podnikatelské logiky, až na některé výjimky, jako je lokální rozvoz nápojů atd.), a když se podíváme na jiné segmenty, zjišťujeme, že Internet už je na nejlepší cestě brzy porazit kamenné obchody. Například v oblasti hardware a software se 32 % zboží prodává v USA už jen přes internet, a při daném tempu růstu to bude brzy přes polovinu. Další oblíbenou komoditou jsou lístky (film, divadlo, koncerty atd.): 17 % jde přes internet, a daří se i tradičním knihám, když se jich v roce 2002 přes internet prodalo 12 % z celkového množství. Tvůrci studie uvádí jedno zajímavé přirovnání: trvalo sto let od uvedení, než se katalogový prodej (mail-order) vyšplhal na 4,7 % z celkových maloobchodních tržeb. U internetového obchodování to trvalo šest roků.
Čím je neobvyklý vzestup profitu, respektive rychlé vybřednutí ze ztrát (rok 2001) způsoben? Internetoví prodejci především silně šetřili na marketingových nákladech – pryč jsou nákladné kampaně a nevýhodné „affiliate“ (partnerské) smlouvy s portály. Studie uvádí, že zatímco dříve činily marketingové náklady na jednu učiněnou objednávku 12 dolarů (!), dnes je to asi polovina. Je to ovšem stále více než u tradičního maloobchodu nebo katalogové prodeje. E-obchody se také naučily lépe zacházet se zásobami a přestávají poskytovat tak vysoké slevy jako dříve. Výsledek: zákazníci neodešli, naopak nakupují stále více.