Dvě největší agentury „měřící“ Internet se spojují

Diskuze čtenářů k článku

Petr Bednář  |  13. 11. 2001 09:29  | 

Protože se pan Hlavenka již poněkolikáté ve svých textech otřel o Sdružení pro internetovou reklamu SPIR, dovolím si opravit několik jeho tvrzení z dnešního, jinak poměrně zajímavého článku.

1. SPIR sám o sobě žádný výzkum neprovádí, ale je pouze zadavatelem výzkumu NetProjekt. Realizátorem je konsorcium tří výzkumných agentur (STEM/MARK, Millward Brown a SC&C).

2. Není pravda, že SPIR ještě neměří. Například za náš server (Blesk.cz) máme pilotní data za srpen a ostrá data za září. Říjnová data by měla být zveřejněna koncem tohoto týdne. Pravda ovšem je, že NetProjekt má skluz a problémy s rekrutací panelu.

3. NetProjekt není primárně určen k měření návštěvnosti, ale sociodemografickému profilu návštěvníků jednotlivých serverů. To jsou totiž data, která zadavatelé inzerce skutečně potřebují. Realizován je obdobou televizních peoplemetrů.

4. Placení za NetProjekt - větší část nákladů nesou mediální agentury, servery platí 3950 Kč měsíčně. Ve výzkumu zatím bohužel chybí největší české servery (s výjimkou Atlasu). Můj soukromý názor je ten, že na odkrytí profilu návštěvníků jednotlivých serverů můžou ti největší spíše ztratit než získat. Tady souhlasím s tím držením "maličkého, ale mého". Doufám, že právě vznikající internetová sekce při Unii vydavatelů SVIT dokáže servery sjednotit a dohodnout se na "jednotné měně" měření internetových návštěvníků.

Tolik ke SPIRu. K článku samotnému bych ještě doplnil, že za metody měření návštěvností serverů lze ještě považovat offline kontinuální výzkumy Market&Media&Lifestyle od Medianu a Mediaprojekt. Ty jsou ovšem pro tyto potřeby nevhodné.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  13. 11. 2001 11:21  | 

Díky za příspěvek a omlouvám se za nepřesnost v článku.

Psal jste, že jsem se o SPIR "poněkolikáté otřel". Je to nekorektní slovo, které se možná hodí do debat dospívající mládeže, ale ne mezi veřejnou diskusi zástupce významného českého vydavatele. Pokud se ale dívám na své články, tak jsem v nich letos použil slovo SPIR jen dvakrát...

Jakkoli považuji za vhodné, aby v oblasti Internetu vznikaly profesní sdružení, mám vůči činnosti SPIRu několik výhrad, které zapříčiňují, proč jsme se ještě nestali členem. Prvním je, jak ostatně i sám píšete, rozsah činnosti sdružení od založení po dnešní den (tj. za rok a dva měsíce) - praktické výsledky a výstupy pro členy SPIRu za první rok jeho působnosti byly, domnívám se, téměř nulové. Dalším je určitá rozpolcenost SPIRu - mezi členy má SPIR jak poskytovatele obsahu, tak zadavatele reklamy (jejich zájmy nejsou totožné, a v řadě případů jsou v protikladu!), případně firmy, které již zřejmě neexistují nebo nevyvíjejí aktivitu (PegasInternet, Cashmail s.r.o.), případně firmy, které napatří ani mezi poskytovatele obsahu ani zadavatele reklamy (Solution). Rozpaky vyvolává i zařazení agentur (tj. firem, které nejsou poskytovatelem obsahu či internetovými médii) do sekce "Internetová média" - příkladem budiž Arbomedia, Hi-Media. Dalším je, že SPIR vyvolává dojem - a není to jenom můj názor, ale i názor představitelů desítek dalších serverů, se kterými jsem na toto téma komunikoval - že nejde o transparentní sdružení, jehož cílem je, zjednodušeně řečeno "učinit firmy podnikající na Internetu bohatším", ale naopak o organizaci poměrně netransparentní a nejasnou, jakýsi "exkluzivní klub". To, domnívám se, potvrzuje i hlavní a úvodní deklarace SPIRu, že spir je profesní sdružení, které "prosazuje a podporuje zájmy svých členů". Jenomže jeho členové si jsou často navzájem konkurenti a jsou pak dále konkurenty stovek jiných subjektů na Internetu, nečlenů SPIRu; primárními zájmy internetových subjektů je úspěšně a profitabilně podnikat, což obvykle znamená na úkor jiného soutěžitele. Navíc je mnohdy obtížné nalézt i společné zájmy některých členů, protože mohou být v rozporu s zájmy jiných členů - jak je tedy může SPIR "prosazovat a podporovat"?

Domnívám se, že pokud SPIR dokáže tyto všeobecně známé výhrady rozptýlit a prokázat, že je organizací aktivně činnou a přínosnou, může úspěšně získat další členy a stát se skutečně reprezentantem některé z profesních oblastí českého Internetu. Zatím si ale dle mého názoru tuto důvěru nezískává, důsledkem je například i to, že se v Marketing&Media nedávno psalo o "krachu SPIRu" a že dochází k odstupování významných představitelů této organizace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Bednář  |  13. 11. 2001 09:30  | 

Protože se pan Hlavenka již poněkolikáté ve svých textech otřel o Sdružení pro internetovou reklamu SPIR, dovolím si opravit několik jeho tvrzení z dnešního, jinak poměrně zajímavého článku.

1. SPIR sám o sobě žádný výzkum neprovádí, ale je pouze zadavatelem výzkumu NetProjekt. Realizátorem je konsorcium tří výzkumných agentur (STEM/MARK, Millward Brown a SC&C).

2. Není pravda, že SPIR ještě neměří. Například za náš server (Blesk.cz) máme pilotní data za srpen a ostrá data za září. Říjnová data by měla být zveřejněna koncem tohoto týdne. Pravda ovšem je, že NetProjekt má skluz a problémy s rekrutací panelu.

3. NetProjekt není primárně určen k měření návštěvnosti, ale sociodemografickému profilu návštěvníků jednotlivých serverů. To jsou totiž data, která zadavatelé inzerce skutečně potřebují. Realizován je obdobou televizních peoplemetrů.

4. Placení za NetProjekt - větší část nákladů nesou mediální agentury, servery platí 3950 Kč měsíčně. Ve výzkumu zatím bohužel chybí největší české servery (s výjimkou Atlasu). Můj soukromý názor je ten, že na odkrytí profilu návštěvníků jednotlivých serverů můžou ti největší spíše ztratit než získat. Tady souhlasím s tím držením "maličkého, ale mého". Doufám, že právě vznikající internetová sekce při Unii vydavatelů SVIT dokáže servery sjednotit a dohodnout se na "jednotné měně" měření internetových návštěvníků.

Tolik ke SPIRu. K článku samotnému bych ještě doplnil, že za metody měření návštěvností serverů lze ještě považovat offline kontinuální výzkumy Market&Media&Lifestyle od Medianu a Mediaprojekt. Ty jsou ovšem pro tyto potřeby nevhodné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Bednář  |  13. 11. 2001 10:46  | 

Omlouvám se za duplicitu, ale blbnul vám server.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači