Dvě největší agentury „měřící“ Internet se spojují

Firma NetRatings kupuje nedávno spojenou Jupiter Media Metrix.
V době internetového boomu nevznikaly jenom tzv. dot-comy, ale také společnosti, které z těchto dot-comů a celé rostoucí internetové ekonomiky žily. Typickým příkladem jsou firmy zabývající se výzkumem trhu, „měřením“ Internetu a spřízněnými tématy – těch vzniklo několik desítek, ale postupem času se etablovaly zvláště firmy Jupiter, Media Metrix a NetRatings. Jejich obchodní model je celkem prostý – výsledky svého zkoumání prodávají komerčním subjektům, případně si za nezávislé měření a monitorování Internetu nechávají platit od těch subjektů, které měří a monitorují (českou obdobou je i-audit).

Při splasknutí internetové bubliny už nezbylo tolik místa pro existenci několika silných subjektů dělajících prakticky totéž; nejdříve se spojil Jupiter s Media Metrix a nyní NetRatings v kupuje spojenou firmu Jupiter Media Metrix za 71 milionů dolarů v hotovosti a akciích, tedy v porovnání s tím, jak v době zlatých časů Internetu vzduchem létaly miliardy, poměrně levně.

Koupě má jeden kuriózní aspekt. NetRatings je mnohokrát menší firma než Jupiter – má obrat 25 mil. dolarů proti 110 mil. Jupiteru. Jak mohla firma koupit tak snadno svého skoro pětkrát většího konkurenta? Klíč je v hodnotě akcií. Jupiter se dostal do hluboké ztráty (150 mil. za poslední rok!), NetRatings sice ztrácí také, ale „jenom“ 16 miliónů. Hodnota akcií silně zadluženého Jupiteru je pod půl dolarem za kus, u NetRatings 13 dolarů – tržní kapitalizace NetRatings je tedy v okamžiku koupě dvacetkrát větší, a proto mohla firma svého pětinásobně většího konkurenta slupnout jako malinu.

I v této oblasti se tedy v USA silně konsoliduje trh – firma NetRatings oznámila, že vytvoří jednotnou metodiku pro měření Internetu (provádí se desítky různých měření a analýz, návštěvnost webů je jenom maličká část) a bude ji na americkém Internetu aplikovat. V tom zřejmě nenajde konkurenta – ostatní analytické firmy jsou buď nevýznamné, zabývají se něčím jiným, nebo už zkrachovaly.

Nabízí se srovnání s nekonečně menším trhem českého Internetu. Zde se vyskytuje ne méně než pět (!) různých firem a technologií měřících Internet: I-Audit, OpenAudit, Mytrix, Toplist, Navrcholu a SPIR (posledně jmenovaný ještě neměří, ale chce). Přitom skoro všichni měří pouze návštěvnost, což je parametr, jehož význam neustále uvadá, a jsem si jist, že i nadále uvadat bude. Výsledkem je celkem typický český kocourkov – nejznámější servery si obvykle platí I-Audit, některé další pak Mytrix, ti, kteří nechtějí platit, používají OpenAudit, Toplist nebo Navrcholu. Jsou totiž zdarma a výzkumy SPIRu zatím nejsou prováděny, protože se hledá někdo, kdo by je zaplatil – ale servery to asi nebudou. Od některých představitelů zdarma měřicích systémů se občas mihne na Internetu výraz „kdyby mně za to někdo dal tři milióny, uvažoval bych o prodeji“, ale doba zlatých padáků na Internetu už minula, a jestli bude někdo někdy něco kupovat, bude se nejdříve ptát, kolik ta věc vydělává.

Rozkouskovaný český analytický trh samozřejmě rovněž škodí příjmům z reklamy, tak jako některé další „ne-košer“ aktivity, o nichž jsme už psali. Každý subjekt vytahuje před inzerentem jiné statistiky návštěvnosti; pokud má někdo dvoje, obvykle se od sebe značně liší. Bohužel v rychlou konsolidaci trhu se příliš nedá věřit, neboť racionálního podnikatelského uvažování se u nás dá najít poměrně málo – raději si každý drží to své, „maličké ale moje“ až do úplného konce.

Diskuze (4) Další článek: Excite@Home prodává svůj portál

Témata článku: Internet, Nezávislé měření, Nezávislý audit, Rostoucí internet, Toplist, Audit, Coma, MER, Agent, Měření času, Analytická firma, Como, Kocourkov


Určitě si přečtěte

Za hranicemi Chromu: 13 nejzajímavějších prohlížečů, které „nikdo“ nepoužívá

Za hranicemi Chromu: 13 nejzajímavějších prohlížečů, které „nikdo“ nepoužívá

** Šesti nejpoužívanějším prohlížečům patří 94 % trhu ** Různé „klony“ Chromu slibují lepší funkce nebo jiný design ** Také Firefox má řadu zajímavých odnoží

Lukáš Václavík | 38

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 20

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky

** České nebe každý den křižuje hromada exotických letounů ** Na populární mapě Flightradar24 je ale nenajdete ** Jsou to vojenské letouny USA, UK a NATO

Jakub Čížek | 37

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

** Rozhodujete se mezi Netflixem a HBO Go? Věřte, bude hůř ** Na trhu je mnohem víc ambicióznějších streamovacích služeb ** Některé by mohly do ČR zamířit ještě letos

Lukáš Václavík | 45

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 10

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

** Vyzkoušíme Raspberry Pi 4 s iRaspbianem ** Operační systém vypadá skoro jako macOS ** Vše strčíme do vlastní stylové krabice

Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11