DVD v nezastavitelném nástupu: dvojnásobně překročeny plány

Nadvláda tradičního magnetického videa končí, ústup může být tak rychlý jako u vinylu.
Po dvou letech téměř stagnačního, velice pomalého růstu se v loňském roce zvedl prodej DVD jako raketa. Původní odhad americké asociace pro spotřební elektroniku pro loňský rok byl 1,8 miliónu prodaných přehrávačů; pak byl zvednut na 3 milióny, potom ale skutečnost zřejmě překonala značku čtyř miliónů prodaných přehrávačů. Podle dnešních odhadů budou DVD playery už v příštím roce (2001) umísťovány do počítačů častěji než dnes CD-ROM. DVD tedy bere svět útokem ze dvou stran – ze strany spotřební elektroniky a ze strany počítačů, a tomuto dvojitému útoku nelze odolat: doplatí na to jak klasické páskové video (které se mimochodem nikdy se světem počítačů nespřátelilo a nepropojilo), tak i CD-ROMy, které si zase příliš nenašly cestu do zařízení spotřební elektroniky. Důvod k raketovému nástupu v loňském roce je celkem zřejmý: objevil se totiž obsah. Až do začátku roku 1999 nebyli dodavatelé obsahu (filmový a hudební průmysl) příliš ochotni se v DVD angažovat zejména kvůli nedostatečné technické ochraně obsahu proti kopírování; ne že by se situace nyní podstatně zlepšila (nedávno cracklý ochranný standard to dosvědčuje), ale producenti zábavního průmyslu už prostě dali DVD jednoznačně zelenou.

Ještě před rokem bylo DVD nejistou volbou – kupovali si jej pouze fanoušci, kterým bylo celkem jedno, zda tato technologie vyhraje nebo ne, kteří ji zkrátka chtěli mít kvůli tomu, že je nová, atraktivní, technologicky vyspělá. Nyní už nastává situace, kdy DVD chce mít každý, a pouze existují některé faktory, které konzumentům brání v tom, aby si přehrávač pořídili: může to být stávající vyšší cena přehrávače nebo velký archív páskového videa, se kterým se chce málokdo rozloučit, může to být čekání na upgrade počítače.

Okolo DVD už roste celý průmysl. Odhaduje se, že každý týden vyjde jen v USA sto nových titulů na DVD; rychle se objevují půjčovny DVD a největší internetová půjčovna údajně provádí sto tisíc zápůjček DVD za týden (!!). Internetové prodejny zábavy už dnes prodávají zhruba stejný počet VHS kazet jako DVD a poměr se rychle překlápí ve prospěch DVD.

Jedinou překážkou rychlého vymizení dnes evidentně nemotorných VHS je, že je lze na rozdíl od DVD snadno nahrávat. I DVD recordable se časem jistě stane běžným, masově prodávaným zbožím – do té doby ještě bude tradiční video přežívat, i když třeba někde v koutku.

Diskuze (4) Další článek: Ericsson A1018s: vidět a být viděn

Témata článku: Video, DVD, DVD Player, Plán, Spotřební elektronika, Zábavní průmysl, Loňský rok, Nástup


Určitě si přečtěte

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

Že by konečně revoluce? Nové chytré hodinky od Garminu mají průhledný solární panel

** Chytré hodinky mají relativně malou výdrž ** Sportovní fénixy od Garminu jsou na tom ale lépe ** Poslední verze nabízí dokonce transparentní solární panel

Jakub Čížek | 54

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

** Nejmodernější český železniční tunel je prošpikovaný technologiemi ** Za tři tisíce koupíte počítač, který je překoná ** Seznamte se s Nvidia Jetson Nano

Jakub Čížek | 50

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

16 tipů a vychytávek, se kterými dokonale ovládnete komunitní navigaci Waze

** Waze není jen navigace – je to i sociální síť s dopravními informacemi ** Mobilní aplikace skýtá široké možnosti nastavení ** Vybrali jsme pro vás 16 nejzajímavějších tipů a triků

Karel Kilián | 48



Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF