DVD proměňuje filmový svět

Budou filmy na DVD současně s jejich uvedením v kině? A co ještě dřív?

Disk DVD tiše číhal v závětří skoro deset let, a pak dobyl svět bleskovou válkou. DVD přehrávač má dnes 45 % domácností ve Velké Británii (čtyřnásobek předloňských čísel!), a většina domácností v USA. V ČR je to zatím jen desetina, ovšem výzkumy nezapočítávají DVD mechaniky v počítačích, kterých bude jistě více než přehrávačů – přesto ale zatím silně zaostáváme, zejména v počtu prodaných disků. V ČR se loni prodal milión disků DVD; dá se odhadnout, že na jednoho vlastníka DVD přehrávače nebo počítačové DVD mechaniky připadl jen jeden disk. (Bylo by jistě zajímavé toto číslo porovnat s počtem prodaných DVD-R/RW médií; bohužel tento údaj k dispozici nemáme).

DVD ale dnes poráží i kino, a to ještě nedávno nikdo nečekal. Většina tržeb, které filmové studio trží, dnes jde z prodeje DVD, a nikoli z promítání v kině. Navíc z disku DVD má studio nejen víc peněz než z lístku z kina (to je logické, protože lístek je několikrát levnější), ale také vyšší marži: méně procent z částky, kterou utratí zákazníci, zůstane obchodníkům u disku DVD než u kina. A tato skutečnost, jejíž význam bude ještě několik let narůstat (tj. podíl tržeb z DVD bude stále výraznější a bude stále více převyšovat tržby z kin), začíná měnit tvář filmového světa.

Co je film filmem, konala se vždy premiéra v kinech. Film se vyrobil v tisících kopií a ty obrážely kina na celém světě; trvalo i několik let, než byl film uvolněn pro další média. Po kině následovaly videopůjčovny (cca 6-12 měsíců po premiéře), a opět po dalších 6-12 měsíců následoval prodej VHS, dnes DVD, v prodejně. Opět po podobné době následuje uvedení v placených televizních kanálech, jako je HBO, a až nakonec si přijde běžný, neplacený (free-to-air) kanál. Tento postup a sestup je logický – určoval vlastně pořadí tržeb studia, od největšího až po „výškrabky“ v běžných televizních kanálech.

Pořadí se sice ještě nemění, ale cosi je ve vzduchu - právě díky DVD. Studia potřebují zaplatit drahou výrobu filmu, a pokud budou tržby z DVD výrazně převyšovat kina, není důvod čekat rok po premiéře, než do kasy začnou padat tržby z disků. Studia proto začínají zkracovat dobu mezi filmem a DVD: například známí Piráti z Karibiku (Pirates of the Caribbean, mimochodem báječná filmová zábava) byli uvedeni na DVD za necelé čtyři měsíce po filmové premiéře. Není třeba dodávat, že u DVD jsou dalším zákaznickým půvabem bonusy nebo „director´s cut“, rozšířená verze, zatím bohužel velmi rozdílné kvality, od čtyřdiskových verzí Pána prstenů, u kterých fanoušek stráví další čtyři hodiny, až např. po některé české filmy, které se omezí na „fotografie z natáčení“. Dle informací bylo rychlé uvádění Pirátů z Karibiku na DVD okamžitým kasovním úspěchem, a podobně tomu bylo u dalšího populárního filmu Hledá se Nemo (Finding Nemo), na českém trhu zatím jen v předprodeji do 13. března. Filmová studia říkají, že jedním z dalších důvodů zkracování doby mezi kinem a DVD je také „kino-pirátství“: okamžitě po první premiéře slavného filmu obíhají po světě tzv. kinoripy, do DivX převedené filmy natočené na kameru z plátna kinosálu.

Další změnou je odsunutí video a DVD půjčoven na vedlejší kolej. Pokud je film uveden na DVD tři-čtyři měsíce po filmové premiéře, nemají půjčovny už skoro žádné časové okénko, aby si mohly také přijít na svoje, a stávají se pouze doplňkovým tržním kanálem. Kdysi si studia hýčkala videopůjčovny jako v bavlnce, ale zdá se, že s nástupem DVD jsou hozena přes palubu.

Analytici tvrdí, že je otázkou krátkého času, kdy budou filmy na DVD uváděny na trh ve stejný den jako film v kině; případně pouze vydavatel počká rok, než uvede od kina odlišnou verzi typu „Special edition“ nebo „Director´s Cut“ s bonusy – neboť pokud by v souběžný den šel na trh rozšířený film na DVD a běžný do kina, tak by to už zřejmě kinořetězce těžko rozdýchávaly. Ale jestli to tak půjde dál, můžeme se dočkat doby, kdy se prioritním kanálem pro vydavatele stane DVD – bodejť, s cenou za osm stovek – a teprve po povinném půlročním půstu bude film puštěn do levnějšího kina.

Diskuze (50) Další článek: IBM pracuje na MS Office pro Linux

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,