DVD proměňuje filmový svět

Budou filmy na DVD současně s jejich uvedením v kině? A co ještě dřív?

Disk DVD tiše číhal v závětří skoro deset let, a pak dobyl svět bleskovou válkou. DVD přehrávač má dnes 45 % domácností ve Velké Británii (čtyřnásobek předloňských čísel!), a většina domácností v USA. V ČR je to zatím jen desetina, ovšem výzkumy nezapočítávají DVD mechaniky v počítačích, kterých bude jistě více než přehrávačů – přesto ale zatím silně zaostáváme, zejména v počtu prodaných disků. V ČR se loni prodal milión disků DVD; dá se odhadnout, že na jednoho vlastníka DVD přehrávače nebo počítačové DVD mechaniky připadl jen jeden disk. (Bylo by jistě zajímavé toto číslo porovnat s počtem prodaných DVD-R/RW médií; bohužel tento údaj k dispozici nemáme).

DVD ale dnes poráží i kino, a to ještě nedávno nikdo nečekal. Většina tržeb, které filmové studio trží, dnes jde z prodeje DVD, a nikoli z promítání v kině. Navíc z disku DVD má studio nejen víc peněz než z lístku z kina (to je logické, protože lístek je několikrát levnější), ale také vyšší marži: méně procent z částky, kterou utratí zákazníci, zůstane obchodníkům u disku DVD než u kina. A tato skutečnost, jejíž význam bude ještě několik let narůstat (tj. podíl tržeb z DVD bude stále výraznější a bude stále více převyšovat tržby z kin), začíná měnit tvář filmového světa.

Co je film filmem, konala se vždy premiéra v kinech. Film se vyrobil v tisících kopií a ty obrážely kina na celém světě; trvalo i několik let, než byl film uvolněn pro další média. Po kině následovaly videopůjčovny (cca 6-12 měsíců po premiéře), a opět po dalších 6-12 měsíců následoval prodej VHS, dnes DVD, v prodejně. Opět po podobné době následuje uvedení v placených televizních kanálech, jako je HBO, a až nakonec si přijde běžný, neplacený (free-to-air) kanál. Tento postup a sestup je logický – určoval vlastně pořadí tržeb studia, od největšího až po „výškrabky“ v běžných televizních kanálech.

Pořadí se sice ještě nemění, ale cosi je ve vzduchu - právě díky DVD. Studia potřebují zaplatit drahou výrobu filmu, a pokud budou tržby z DVD výrazně převyšovat kina, není důvod čekat rok po premiéře, než do kasy začnou padat tržby z disků. Studia proto začínají zkracovat dobu mezi filmem a DVD: například známí Piráti z Karibiku (Pirates of the Caribbean, mimochodem báječná filmová zábava) byli uvedeni na DVD za necelé čtyři měsíce po filmové premiéře. Není třeba dodávat, že u DVD jsou dalším zákaznickým půvabem bonusy nebo „director´s cut“, rozšířená verze, zatím bohužel velmi rozdílné kvality, od čtyřdiskových verzí Pána prstenů, u kterých fanoušek stráví další čtyři hodiny, až např. po některé české filmy, které se omezí na „fotografie z natáčení“. Dle informací bylo rychlé uvádění Pirátů z Karibiku na DVD okamžitým kasovním úspěchem, a podobně tomu bylo u dalšího populárního filmu Hledá se Nemo (Finding Nemo), na českém trhu zatím jen v předprodeji do 13. března. Filmová studia říkají, že jedním z dalších důvodů zkracování doby mezi kinem a DVD je také „kino-pirátství“: okamžitě po první premiéře slavného filmu obíhají po světě tzv. kinoripy, do DivX převedené filmy natočené na kameru z plátna kinosálu.

Další změnou je odsunutí video a DVD půjčoven na vedlejší kolej. Pokud je film uveden na DVD tři-čtyři měsíce po filmové premiéře, nemají půjčovny už skoro žádné časové okénko, aby si mohly také přijít na svoje, a stávají se pouze doplňkovým tržním kanálem. Kdysi si studia hýčkala videopůjčovny jako v bavlnce, ale zdá se, že s nástupem DVD jsou hozena přes palubu.

Analytici tvrdí, že je otázkou krátkého času, kdy budou filmy na DVD uváděny na trh ve stejný den jako film v kině; případně pouze vydavatel počká rok, než uvede od kina odlišnou verzi typu „Special edition“ nebo „Director´s Cut“ s bonusy – neboť pokud by v souběžný den šel na trh rozšířený film na DVD a běžný do kina, tak by to už zřejmě kinořetězce těžko rozdýchávaly. Ale jestli to tak půjde dál, můžeme se dočkat doby, kdy se prioritním kanálem pro vydavatele stane DVD – bodejť, s cenou za osm stovek – a teprve po povinném půlročním půstu bude film puštěn do levnějšího kina.

Diskuze (50) Další článek: IBM pracuje na MS Office pro Linux

Témata článku: Video, DVD, Půst, Změna dráhy, Film, Bonus, Fil, Filmové studio, Kino, Pirát z Karibiku, Běžný den, Filmy, Nemo, Cute, Rozdílný svět, HBO, Prodaný film, Nema, Svět


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 21

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

Jak sestavit rodokmen. Z informací, které jsou na internetu

Jak sestavit rodokmen. Z informací, které jsou na internetu

Podrobný návod, jak hledat ve starých matrikách informace o předcích a nemuset při tom ani vstát od počítače. Základy internetové genealogie.

Marek Lutonský | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači