DVD, plazmové televize, digitální fotoaparáty a MP3 přehrávače

DVD, plazmové televize, digitální fotoaparáty a MP3 přehrávače

Tyto čtyři kategorie mají letos zaznamenat největší růst. Chystejte si peněženky; kdo nic z toho nebude mít, je společensky znemožněn.

Právě proběhlý veletrh CES (Consumer Electronics Show) byl možná vůbec nejvýznamnější v celé své historii; jednoznačně sebral první místo počítačovým veletrhům PC Expo a ukázal, co je z celé elektronické branže žhavé a kde je klid a nuda. Prodej počítačů sice letos má zase o 4% povyrůst, což je po letech stagnace něco jako malý zázrak, ale to nestačí k žádnému vzruchu. Prodej počítačů je totiž v posledních letech stejně zajímavý jako prodej ledniček: už se do mražáku nevejde všechno to maso, co jsem koupila? Tak kup nějaký větší.

Zato v digitální elektronice, v kategorii označované v angličtině souhrnně jako gadgets, která na české přiléhavé pojmenování zatím čeká, se mají dít věci. Prodeje ve významných kategoriích digitálních zařízení má růst o mnoho desítek procent; na druhé straně ovšem stejně tak prodej zařízení analogových má v některých kategoriích o desítky procent poklesnout. Abychom se s těmito příšerami minulosti vypořádali jednou provždy: v zákaznické nemilosti budou analogové televizory, VHS přehrávače a rekordéry, analogové audio a, ó hrůzo, jak je možné, že to ještě někdo vůbec vyrábí a kupuje – telefony se šňůrou. Tak alespoň tvrdí studie firmy CEA, vydaná při příležitosti veletrhu.

DVD branže má jednoznačně vést segment pohyblivých obrázků. DVD přehrávačů (samostatných, nepočítačových) se má prodat o 14% více než loni; to nevypadá jako významný růst, ale v absolutních číslech to znamená, že jen v USA se jich má prodat letos přes dvacet miliónů kusů. Na konci roku by tak DVD přehrávačem měla být vybavena už polovina amerických domácností – to je kritická masa, která podle odborníků pomůže „usmrtit“ VHS během velice krátké doby.

Digitální, „plazmové“ televizory mají rovněž zažít svůj boom – zde, bohužel, bude domácí trh na svou příležitost ještě nějakou dobu čekat, neboť plné využití těchto technologií není bez digitálního televizního signálu možné. Kdo loni nebo předloni strávil čas v zahraničí, např. ve Velké Británii, mně jistě dá za pravdu, že čekání na tuto úžasnou věc se skoro nedá vydržet… Zatím musíme Americe závidět – prodej těchto televizí má vzrůst o 40%, i když zatím nejde o velká čísla; tržby mají dosáhnout jen 616 mil. dolarů, půjde tedy o prodej někde mezi jedním a dvěma milióny kusů.

MP3 přehrávače půjdou i letos nahoru, celosvětově. To jistě nikoho nepřekvapí, stejně jako předpokládaný růst o 26%; zajímavější ale je, že se jich má v USA letos prodat 2.1 miliónu. MP3 přehrávač, který je mezi fanoušky už standardem, bez kterého se nedá vyjít na ulici, má mezi běžnou populací ještě daleko ke komoditě – například stolních DVD playerů se má prodávat desetkrát více než podstatně levnějších MP3 přehrávačů. (Jde pochopitelně o hardwarové přehrávaček nikoli o „WinAmpy“).

Podstatně lepší prodeje mají čekat digitální fotoaparáty. Těch se má jen v USA prodat letos 11 miliónů kusů; digiťáky se stávají komoditou, už předstihly v prodeji analogové fotoaparáty (u nás také) a podobně jako v souboji DVD versus VHS je jednoznačně dobojováno. Toto dobře potvrzuje i trh analogů z druhé ruky – na různých bazarových serverech nebo na eBay zakoupíte nové či téměř nové analogové fotoaparáty za zcela směšné ceny, nabídka řádově převyšuje poptávku a lidé už nechtějí analogy prodat, oni se jich chtějí zbavit.

Je zajímavé, že i při mnohdy explozivním růstu prodeje „gadgets“ v hlavních kategoriích má celkově tento obor skoro stagnovat. Podle výzkumníků z CEA se má v Americe dosáhnout celkových tržeb ve výši 99.5 miliardy dolarů, to je jen o 3.5% víc než loni a se započtením inflačního koeficientu jde prakticky o nulový růst. Důvodů je více – jednak se v tomto čísle měří celý průmysl spotřební elektroniky, tj. jsou zde jak ony mizející VHS rekordéry stejně jako rostoucí MP3 přehrávače, a jednak ceny digitálních zařízení jdou prudce dolů. I když to ještě obvykle neplatí, je zřejmé, že cena digitálních zařízení se ustálí na nižších cenových hladinách než na jakých skončila cena jejich analogových kolegů v době, když vyklízeli trh. S tím zákazníci víceméně počítají, a proto nekupují tak moc, jak by obchodníci chtěli – už vědí, že staré analogové zařízení půjde dříve nebo později do šrotu, ale ještě vyčkávají, až cena digitálního náhradníka klesne dostatečně dolů; to se krásně projevilo u digitálních fotoaparátů.

Posledním zajímavým trendem je, že se příliš neplní trend o tom, že budeme zaplaveni „všemi možnými“ udělátky, nepojmenovatelného názvu i účelu, různými víceúčelovými hybridy a podobně. Je možné, že tato doba teprve přijde, ale dnes budou trhu dominovat jednoznačné dobře známé a produktově bohaté hlavní kategorie; kromě výše popsaných se ještě jedná o mobily a herní konzole.

Určitě si přečtěte

Články odjinud