Dvakrát NV40: Recenze GeForce 6800 Ultra a GeForce 6800

Nedávno jsme vám přinesli recenzi Radeonu X800 Pro a nyní se konečně do ČR dostaly první karty s čipem NV40. Na recenzi jsme získali hned dva modely – GeForce 6800 Ultra a slabší, ale levnější GeForce 6800. Obě dvě i Radeon X800 Pro jsme podrobili mnoha herním i teoretickým testům, srovnali s předchozí vlajkovou lodí GeForce FX5950 Ultra i se současnými cenově dostupnými kartami – Radeonem 9800 Pro i GeForce FX5900 XT.

Jak už bývá špatným zvykem výrobců grafických karet, vydávají zrovna během mého recenzování nové ovladače, aby mnou naměřené výsledky nebyly aktuální. ATI si pospíšila s Catalyst 4.6 a jako na potvoru je s nimi hodně jinak. ATI uvádí tato vylepšení:

Vylepšení kompilátoru pixel shader kódu přináší výrazné zlepšení u PS 2.0 aplikací jako Halo (2-3%), Tomb Raider (4-5%) a Mother Nature (4-5%). ShaderMark 2 testy pak zrychlí o 3-6%. High Dynamic Range testy v ShaderMarku (Test 20 a 21) se urychlí o 10-15%.

Stejně tak byl vylepšen výkon v několika testech závislých na vertex shaderu. Například, Battle of Proxycon, Troll`s Lair and Mother Nature získají 9-15% na Radeonu X800 Pro.

Vylepšení v alokaci povrchu a práci s texturami znamená až 25% nárůst v 1 600 × 1 200 na několika Radeonech. Skóre v ShaderMark Test 14 (Veined Marble) se zvýší dramaticky (až o 380% v 1 600 × 1 200) na několika produktech s 256MB paměti.

Vylepšení v OpenGL ovladači přinášejí několik malých zrychlení: (1-3%) in Call of Duty, Wolfenstein - Enemy Territory, Star Trek - Elite Force II, Serious Sam, Return to Castle Wolfenstein a Quake III Arena.

Vyladění práce s pamětí u X800 zvyšuje výkon Anti-Aliasingu v mnoha hrách a benchmarcích. Například s 4xAA, v 3DMark2001 získáte 4-7%, v UT2003 Antalus a Asbestos Flyby pak 2-7% a třeba v CodeCreatures až 15% na celkovém skóre.

Co nám zbývá, jdeme si to ověřit.

Už teď je jasné, že ATI nelhala, nárůst z 8 812 na 9 651 bodů v 3DMarku 2003 u Radeonu X800 Pro je nečekaně velký. Kde ho ATI dosáhla?

Především v Mother Nature, ale i v Pixel Shader 2.0 testu dochází k velkému urychlení.

Zato v ShaderMarku 2.0 se ATI trochu přecenila. Změny jsou malé, v Testu 14 - Veined Marble pak žádné. Větší zvýšení najdete pouze u HDR shaderů.

 

Ve Far Cry si Radeon polepšil ve vyšším rozlišení.

Unreal Tournament 2004 ATI ve vylepšeních neuvádí, také k žádnému nedochází.

Ve Splinter Cell došlo pouze k nepatrnému nárůstu.

Slibovaný nárůst v Halo nikde, spíše mírný propad (měřil jsem dvakrát a nic).

Zvýšení výkon v OpenGL hře Enemy Territory tu je, ale opravdu mírné, i když větší než 3% jež "skromně" uvádí ATI :-)

V Serious Sam 2 si ATI pomůže zhruba proklamovaná 3%.

Závěr: Většinu proklamovaných urychlení ATI kupodivu jen tak nehlásala, především zlepšením práce se shadery 2.0 je velmi výrazné.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,